Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:15

fargo schreef:
Mimimi schreef:
Ik voer mijn cushing paard care4life, omdat ik van de granen afwilde. Hij is door zijn vacht heen en glimt. Nu worden zijn ribben wel meer zichtbaar. Zal een aanvulling van fetura agrobs geschikt zijn? Hoog eiwit, laag in suiker... Naast onbeperkt ruwvoer.

Sinds hoelang ben je aan de pergolide/prascend begonnen ook al weer? Kun je bijvoorbeeld luzerne bijgeven? Of het nog een tijdje aankijken of hij weer wat zwaarder wordt?

Bedankt voor je reactie.
Hij is nog niet aan de pergolide, omdat hij enorm is opgeknapt van PB en aanpassing in voeding. Ik wilde hem voor de zekerheid geen granen meer geven, ivm gevaar hoefbevangenheid (nog nooit geweest). Daarom de c4l. Is luzerne niet te eenzijdig? Misschien moet ik het inderdaad even aankijken, het gras groeit ook weer...

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:12

Doc heeft voicemail ingesproken . En hoewel ik zelf bijna zeker ben van cushing dacht de bloed onderzoek daar anders over !
Negatief . Zal dokter morgen even terug bellen erover .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:04

ZINZI Op zich wel goed nieuws dat er geen cushing is geconstateerd. Ben benieuwd wat de DA te zeggen heeft. Spannend hoor!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:50

Bloed onderzoek geeft aan geen Cushing !
Maar waarom dan wel weer melk geven ?
De DA die het bloed afnam is niet mijn vaste DA .
Dus heb mijn vaste arts gebeld . En die stelt voor nogmaals bloed onderzoek .
Die DA heef haar nl geopereerd aan een lichte baarmoeder verzakking waardoor ze moeite had met goed uitplassen zo leek het . Omdat ze wel 15 x per dag beetjes plastte en met regelmaat een vol uier incl melk had/ heeft .
Na de operatie leek dit beter te zijn . Maar nog geen 2 mnd verder en we zijn terug bij af .
Benen vol zeik , en uier geeft weer melk !
Hij stelde zelfs voor om haar zonder test op de pergolide te zetten . Omdat test nooit 100% betrouwbaar is zeker niet in begin stadium !
Maar Pergolide is niet zomaar iets ...
Volgens mij weet hij niets van de pracend . Due wijselijk mond dicht houden wat dat betreft nog even .
Wat ie wijs ? Nogmaals bloedje trekken of de pergolide proberen ?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:54

Moeilijk hoor.... Je mag er toch eigenlijk van uit gaan dat het bloedonderzoek goed is gedaan?
Waarom dan opnieuw testen.

Is er helemaal niets uit het bloedonderzoek gekomen waardoor de klachten veroorzaakt kunnen worden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:20

Helemaal niks . Zelfs de IR niet !
Daarom twijfels of het wel goed gegaan is met de test .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:24

Dat is inderdaad erg vaag!
Balen dus, want nu moet je alsnog betalen voor een evt. test.

Hopelijk kom je er snel achter wat er aan de hand is.

Is het veulentje er al?
Mijn merrie is gisteravond nog een x oma geworden van een merrieveulen /3

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:25

Je zou sowieso kunnen beginnen met provarium breeding om alvast te helpen met evt cushing en hormoonproblemen. Verder, denk ik dat je zonder het bloed opnieuw te doen best laag in de pergolide kan starten. Maar daar hebben anderen misschien een andere mening over ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:28

Onze Annelie heeft nog niet geveuld !
Laag starten in pergolide had de DA het ook over .

Provarium breeding zal ik opzoeken . Maar proberen heb ik de buik van vol eerlijk gezegd .
Heb al zoveel geprobeerd

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:18

Zinzi, denk nog even aan de 2 opmerkingen van mij mbt voorfase cushing en paarden die nu eenmaal niet of nog niet in bloed tonen. Dus negatief hoeft dan niet te betekenen dat ze niet behandeld moet worden. Nog een keer onderzoek doen voor de zekerheid zou natuurlijk wel kunnen. Wanneer is ze geprikt? Het schijnt dat in de ochtend over het algemeen de ACTH het hoogst is.

Provarium Breeding is wel goed middel omdat het zowel "reguliere" hormonale problemen bij merries (en ruinen) aanpakt, maar ook goed voor cushing paarden is, zeker in beginfase kan het goed helpen. En ik heb het altijd naast de pergolide ter ondersteuning gegeven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:32

Dank Fargo ,
Merrie loopt 24/7 buiten . Vorige keer prikken was rond half 4 in de middag .
Zal me eens verdiepen de in de provarium .
De prikkende DA belde me zojuist weer . Zal eens terug bellen .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:33

ZINZI ik begrijp dus dat jouw merrie moet veulenen. Ik weet nog niet zoveel van cushing en zijn medicatie, maar ik zou niet beginnen met de pergolide. Ik zou dan eerder wat met de voeding doen. Ik heb ook begrepen dat je het in het najaar beter kunt aantonen in het bloed. Balen dat je nog steeds niet weet waar de klachten vandaan komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:00

De merrie die verdacht wordt moet niet veulenen . Haar kind is nu bijna 3 en woont nog bij ons .
Mijn mini merrie moet veulenen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:05

En voeding is aangepast aan een insuline resistent paard .
Alleen onlangs krachtvoer wissel gedaan omdat ik hoogwaardige vit/min wilde in het beetje krachtvoer dat ze krijgt .

De provarium B . Zou dat ook wat doen met de afvalstoffen in de lever ?
Haar manenkam staat vreselijk hard .

Zojuist Prik DA terug gebeld. Die beaamde toch dat hij ook zeker dacht dat ze positief zou testen . En zei de pracend te proberen voor 2 mnd. Kijken of ze opknapt .
Pfff dilemma's wederom .
Zal ik nu toch laten prikken volgende week door de andere arts die haar onlangs geopereerd heeft ?
Ben nl nu van mening dat de operatie de klachten niet hebben verholpen maar dat het toch cushing gerelateerd is .
Heb daar wel een hoop geld gelaten voor die operatie ! En verwacht toch dat een arts weet wat hij doet of moet doen ?!
Of begin ik met provarium breeding of pergolide van de opererend arts .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:21

Keuzes maken is moeilijk.
Ik kan jou mijn volgende ervaring/advies delen.

7 wk geleden ging het met mijn merrie erg slecht, mager/slap en eerlijk gezegd dacht ik dat ik na bijna 15 jr vriendschap binnenkort afscheid moest nemen.

Uitslag bloedonderzoek gaf bij haar aan; Cushing en een totale disbalans van de hormoonhuishouding.
Ik vroeg toen aan mijn da wat te doen; Hij vertelde dat hij mij tot niets kon verplichten maar aangezien ik het uitgebreide bloedonderzoek had laten doen, de "gok" kon wagen om een maand Pergolide te proberen.

Wat ben ik nu, 5 wk later blij dat ik de beslissing heb genomen om dit te proberen.
Gelukkig heeft mijn merrie geen bijwerkingen gehad en knapt ze de laatste 2 wk zienderogen op.
Foto van feb. heb ik laatst hier in dit topic geplaatst;
Hieronder nog een foto van vandaag.
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:27

Dank voor het delen .. Mijn merrie, s bloed geeft niks aan . Zelfs geen IR.
En ze is bewezen IR zowel via bloed als door Den Hoek .
Heb nog altijd een lijntje met Annika dus ga haar mailen voor ook advies .
Zinti is niet mager . In tegendeel
Maar verder veel symptomen
Zoals
Vet ophoping boven de ogen , achterhand zwakte mn links en niet altijd .
Melk geven , behandelen als IR paard doet weinig tot niks .
Louis de prikkende arts vindt 2 mnd pracend een goed idee kijken of ze opknapt .
Stefan de opererende arts pergolide al is het maar om de melkgift te stoppen en kijken of ze opknapt.
Provarium heb ik bekeken staat niets bij over cushing alleen hengstigheid regulatie .
Is wel de goedkoopste manier om iets te proberen .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:46

Provarium Breeding heeft Monnikspeper als ingredient, waarvan inmiddels bij ratten is aangetoond dat het fungeert als een dopamine agonist voor receptor D2 in de hypofyse. Het werkt dus deels met het zelfde mechanisme als pergolide, iig bij ratten.

Studies bij paarden verschillen hier en daar wat. Bij de een geeft het een significante (en klinisch relevante) verbetering tegenover een placebo, bij de ander wordt er minder verschil gevonden tussen de placebo behandeling of Monnikspeper. Echter kan dit komen door verschillen in methodologie (bijv. hoeveelheid paarden die mee hebben gedaan, in welk Cushing stadium de paarden waren, wat de dosis was die gegeven werd etc.).
Je kan het allicht proberen. Is je merrie dragend of niet?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:47

Je paard ziet er goed uit diana1! Fijn dat je nog geen afscheid hebt hoeven nemen!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:49

Dankje Focussed. Ik ben er ook superblij mee *\o/*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:50

Nee ze is niet drachtig.
En ondanks dat ik het goed weet dwt sommige paarden een levenslange puzzel zijn .
Ben ik het puzzelen wel een beetje moe .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:56

Lastig lastig. Mijn paard had ook veel symptomen en is niet eens getest, meteen op de pergolide gezet. Binnen 4 weken knapte ze zo op dat we besloten door te gaan met de behandeling.

Je zou het 8 weken kunnen proberen. Je kunt ook Provarium Breeding geven, maar dat is geen geneesmiddel en als dat niet voldoende resultaat geeft moet je wéér wat proberen, namelijk de pergolide zelf. Echter is €19,95 niet veel voor een pot dus als je goedkoop wilt beginnen een optie. Alhoewel, als je nog aan de generieke pergolide kan komen is dat goedkoper voor 8 weken. (Stel je paard moet op 0,25 mg per dag, dan betaal je voor 8 weken €6,- voor de pergolide).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:21

Je hebt gelijk focussed .
Het ei is ook dat ze en IR vertoont en Cushing dingen .
IR middelen doen zo weinig .
Eigenlijk is de pergolide zo, n beetje het enige wat ik nog kan proberen .
Anders moet ik ermee leren leven ....
En dat kan ik dus niet .
Ben al jaren aan het puzzelen . De laatste 3 jaar erg intensief .
Een keer is het op . Niet alleen om het geduld van de puzzel op lossen te hebben.
Maar ook financieel .
Ik doe zoveel voor haar . Maar nu raken grenzen bereikt . Mn financieel .
Kan het met een gezinnetje met 2 kleine kids niet verantwoorden dat Mama's paard zoveel geld kost aan experimenten met allerlei producten .
En geld uitgeven geeft niet maar er moet wel wat resultaten te signaleren zijn .
En dat is tot heden niet .
En ik wordt ellendig van mijn paard zo ellendig zien .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:30

zouden de problemen die je noemt niet door een groot deel ook kunnen komen doordat ze te zwaar is?

wel vervelend dat er nu nog steeds niets uit is gekomen terwijl je blijft tobben...
ik zou toch een goed arm dieet voort zetten, veel beweging proberen te geven en denk de provarium breeding proberen...

diana, wat fijn dat jouw paard zo goed verbetert!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:33

Voor zover ik weet bestaan er ook geen geneesmiddelen tegen IR, enkel proberen de insuline spiegel zo laag mogelijk te houden, dus geen/zo min mogelijk suiker en zetmeel voeren? Ben niet zo thuis in die wereld. Weet wel dat er voor mensen middelen zijn die de cellen gevoeliger maken voor insuline, maar heb nog nooit van zulke middelen voor paarden gehoord.

Weet wel dat er hier en daar wordt geclaimd dat magnesium dit doet bij paarden, maar bij de onderzoeken met IR paarden die op magnesium werden gezet nam het insuline gehalte in het bloed alleen maar toe op lange termijn, i.p.v. dat het zou moeten dalen. (Oftewel: normaal ziekteverloop en de magnesium deed geen drol).

Vanuit financieel perspectief kun je het beste de pergolide proberen. 8 weken lage dosis kost je €6,- met hoogstens €20,- voorschrijfkosten. Ben je €26,- kwijt, evenveel als Provarium Breeding met vervoerskosten. Dan heb je een geneesmiddel voor je geld. Maar goed, wellicht te zwaar geschut. Ik kan er niet over oordelen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:42

Nouvel : Ze is te zwaar . Maar al behoorljjk vetjes kwijt nu .
Mager of slank zal ze nooit worden . Daar is het het paard niet naar .
En overgewicht kan die vet ophoping boven de ogen verklaren .
Maar die melk gift ?

Qua voeding staat ze schraal . En werk haar om de dag .
Meer lukt niet . Ze staat wel 24/7 buiten .
En 2 van haar weide genoten zijn zot op voor de lol rond sprinten enzo .
Zij doet mee ....
En vorig jaar was ze slank en melk geven tot en met ....
Dacht zelfs dat Finesse er nog onder dook .

Foccused : Ik heb Gluco balance gegeven 60 € per pot .
Heb drainage kuren gegeven . Heb lever zuivernde middelen gegeven .
Voer aangepast . Van het gras af . Lang grof hooi voeren . Eczeemdeken op .
Want omdat ze IR heeft ze vet opslaat in manenkam en staartbasis . Is ze extra lekker voor de muggen . Wat als gevolg heeft schuren tot bloedens toe . 100 keer rollen per dag .
Ik ben dus kort gezegd beland in een vicieuze cirkel . Met daarbij nu duidelijk symptomen die wijzen op cushing maar waar het bloed wat anders zegt .
En ben even radeloos nu .
Mijn paard is niet happy , werkt graag maar kan het gevraagd basis werk niet aan .
En ze is pas 8 bijna 9 . Ze mag nog jaren mee .
Maar wel zonder zoveel ellende als het even kan .
Ik bel morgen stefan , doe of mn neus bloed en vraag om pergolide .
Ik ga het gewoon proberen zonder nieuw bloed beeld .
Ook Louis snapt niet dat er geen verhoogde waaden te zien waren . Zinti is een typisch beginnend cushing geval en hij heeft daar een hele studie van gemaakt .
Maar kan me alleen de pracend geven .