[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:39

En wat ook het gevaar is om vanachter een computer een diagnose te moeten stellen... wij zijn alleen ervaringsdeskundigen, zover ik weet geen dierenartsen. Dus als we zeggen jaaaa het is ZE en je moet dit en dat doen en het blijkt later iets heel anders te zijn, krijgen wij de zwarte piet toegespeeld. ;) :)

Dus advies kan je hier volop en gratis krijgen, maar wil je een echte diagnose dan zal je toch iemand met medische achtergrond moeten laten kijken. En is het mijt oid dan zal je toch ook de medicatie aan moeten schaffen, is het ZE een deken etc. etc. Dus het kost linksom of rechtsom toch vaak geld. Helaas. :P

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:49

Mijn vraag was ook alleen of het zou KUNNEN niet of ze het HEEFT.
Jullie hebben ervaring met pony's die het hebben dus weten ook de symptonen.
Maargoed, ik meld me niet meer in dit topic ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:53

Het Kán ZE zijn, maar het Kán ook wat Ellepel zegt, een mijt zijn, het Kán ook een reactie op teveel eiwit zijn, ander voer, ander hooi.....Daarom ook (en als je het topic terugleest dan zie je dat iedereen dat advies krijgt als allereerste) haal er een da bij.... :)

Beetje vreemde reactie om dan meteen weg te gaan, hoeft niet is eigen keus uiteraard.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:03

Ik bedoel dat ik het niet meer aan jullie zal vragen maar aan een kennis (DA) van mij ;)
Al 5 jaar lang krijgt ze hetzelfde, 7 maanden in het jaar 24/7 buiten zonder extra voer. En de andere maanden krijgt ze hooi en af en toe een beetje biks op stal en staat ze overdag buiten. Vorig jaar is het al begonnen met het extreme schuren maar dit jaar is het nog erger. Zodra de zomer voorbij was was haar jeuk ook weg. Maargoed, ik zal dit de DA vertellen ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:24

Eerst mijt of luis uitstellen d.m.v. de DA.
Komt daar niets uit, kun je het in andere richtingen gaan zoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:01

SunnyJazz schreef:
Ik bedoel dat ik het niet meer aan jullie zal vragen maar aan een kennis (DA) van mij ;)
Al 5 jaar lang krijgt ze hetzelfde, 7 maanden in het jaar 24/7 buiten zonder extra voer. En de andere maanden krijgt ze hooi en af en toe een beetje biks op stal en staat ze overdag buiten. Vorig jaar is het al begonnen met het extreme schuren maar dit jaar is het nog erger. Zodra de zomer voorbij was was haar jeuk ook weg. Maargoed, ik zal dit de DA vertellen ;)

Je kan ook een deken opdoen, dan zie je snel genoeg of de symptomen afnemen, als het zomereczeem is kan de dierenarts er verder ook niks aan doen.
En als je een deken opdoet en het is iets anders, dan werkt de deken ook niet!
Haflingers heb ik al vaak genoeg gezien hoor, met zomereczeem, die krijgen het 'gewoon' ook!
Het is niet zo dat als een paard nooit zomereczeem heeft gehad, het niet kan krijgen, het kan zomaar optreden, dus het is goed mogelijk!
Ik zou wel willen aanraden om je paard vitamines bij te geven, dat doe ik ook omdat ze erg weinig krachtvoer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:48

ellepel schreef:
:j [naam], heb je al eens op die site gekeken die ik je doorgaf?
http://www.voervergelijk.nl

daar staat alles op wat je weten wilt over voeding, over dikke paarden,over granen(dus mais)
enzovoort.

en in je topic word al goed advies gegeven,
maar je pony staat toch in pension?
er is daar vast wel iemand die wel brokken voert waar je wat van over mag nemen.
en anders een mineralenbrokje,dat zit in een kleine emmer en kun je altijd kwijt

Neen :o Ga ik zo doen :Y)

Neen, pony staat aan huis .. staan alleen nog paarden van de eigenaar, die allemaal hetzelfde krijgen. En wat die krijgen ga ik niet aan mijn pony geven (het zijn endurancepaarden, dus daar gaat wel wat in :Y) ) :))

Dat mineralenbrokje bedoel je dan echt als voer (en dan hetzelfde voor de beloningen, dus een beetje van zijn gewone voer nemen zeg maar) ? Want dat wordt in mijn topic ook gezegd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:27

dit mineralenbrokje:
Afbeelding

zit dus in een emmer en je geeft dan een handje per dag.
of je verdeeld het dus tijdens je kunstjestijd :P
hier staat wel meer info:

http://www.pavo.nl/producten/pavo+vitalcomplete

weet je, alleen gras is op zich wel mooi,maar dikke paarden hebben vaak toch een terkot aan bijvoorbeeld magnesium ,of selenium of zink.
vaak worden ze wat sober gevoerd met bijvoorbeeld wat ouder hooi,maar daar zitten vaak minder vitamines/mineralen in.
dan kunnen ze dus toch een tekort krijgen waardoor ze juist erg moeilijk af kunnen vallen.

ik ben dus wel een voorstander om vitamines te geven, en je hoeft het niet dagelijks te doen,om de dag kan ook of bijvoorbeeld een 3x per week.
maar toch zie ik wel dat paarden dan toch beter afvallen en lekkerder in hun vel zitten :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:38

En daar slaat Ellepel de spijker op zijn kop.

Ik heb hier het levende bewijs dat goede verantwoorde voeding beter werkt dan alleen gras en ruwvoer.
Mijn pony van 1.45 die altijd kampte met ernstig overgewicht, krijgt nu gerust een kilo brok per dag, zonder dat ik me daar druk over hoef te maken met haar gewicht OF haar eczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:01

maar..en dat moet je er wel bijzeggen,voeren is wel opletten.
ik heb vroeger een merrie gehad die lekker dik in het gras stond,dagelijks een kilo brok kreeg en dus echt zwaar spierbevangen daarvan werd :+

dus veel gras en brok kan niet altijd,dan moet er wel gewerkt worden zodat dat paard alles ook weer verbruikt.
maar zoals appie nu staat (weinig gras)krijgt hij van mij wel een paar keer per week een halve schep muesli met een multivitaminepoeder.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:23

Daarom zeg ik ook:' VERANTWOORDE voeding'.
:P ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:29

ja ok,e dat klopt.
en dat is voor elk paard weer anders.

haha ,als je een paard hebt mag je meteen wel een cursus voeding er bij nemen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:50

ellepel schreef:
dit mineralenbrokje:
Afbeelding

zit dus in een emmer en je geeft dan een handje per dag.
of je verdeeld het dus tijdens je kunstjestijd :P
hier staat wel meer info:

http://www.pavo.nl/producten/pavo+vitalcomplete

weet je, alleen gras is op zich wel mooi,maar dikke paarden hebben vaak toch een terkot aan bijvoorbeeld magnesium ,of selenium of zink.
vaak worden ze wat sober gevoerd met bijvoorbeeld wat ouder hooi,maar daar zitten vaak minder vitamines/mineralen in.
dan kunnen ze dus toch een tekort krijgen waardoor ze juist erg moeilijk af kunnen vallen.

ik ben dus wel een voorstander om vitamines te geven, en je hoeft het niet dagelijks te doen,om de dag kan ook of bijvoorbeeld een 3x per week.
maar toch zie ik wel dat paarden dan toch beter afvallen en lekkerder in hun vel zitten :j

Dank je wel :)
Je moet eens naar mijn topic kijken ;) [VS] Voeding, zoveel keuze ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:05

heb ik gedaan en ook gereageerd :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:26

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:53

Hallo!
Ik had even een vraagje.

Bij mijn pony is zomereczeem vast gesteld.
Ik heb er allerlei soorten spulletjes voor gehad.
Shampoo, spray,zalf, spul om via eten te geven.

Maar hij reageert hier eigenlijk helemaal niet op.
Je ziet niet dat het beter word. (Lichter word de jeuk.)
Hoort dit?

(Daarbij blijft er bij mij en 3 anderen twijfel of het wel zomereczeem is. hij is 1jaar. Maar heeft over zijn HELE lichaam jeuk. En de ene keer is de jeuk heftig en de andere keer kun je krabben wat je wilt en interesseert het hem niks.)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:53

@loverlygirl,
Welk spul heb je allemaal gebruikt?
En heb je een deken op?
Want een eczeemdeken is eigenlijk het eerste en belangrijkste, zodat hij niet meer gestoken kan worden.
En Derfen helpt bij de meeste paarden heel goed tegen jeuk.
Voeding kun je proberen, maar dat werkt oplangere termijn pas (als het al werkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:42

Misschien is er hier iemand met ideeen, ik weet het iig niet meer.
Mijn paard heb ik al 4 jaar en schuurde voorgaande jaren licht.

Dit jaar is het helaas opeens heel veel heftiger geworden. Eerst dacht ik dat de zomereczeem ''gewoon'' erger was geworden en heb dus een eczeemdeken gekocht en nog wat rotzooi.
Niets helpt echter.

Het gekke is dat hij nu niet eens zo zeer met zijn manen/staart schuurt, maar vooral met zijn hoofd en hals. Hij heeft dan ook wondjes op het hoofd van het schuren zitten inmiddels. Hij heeft meer over zijn hele lichaam jeuk, dan dat het nu echt bij zijn staart en manen is. Iemand die dit herkend?

Er zijn niet echt veranderingen geweest waardoor hij zou kunnen gaan schuren. Alles is hetzelfde als voorgaande jaren, vandaar dat ik het echt niet begrijp.

Overigens heeft de dierenarts vanochtend een allergietest gedaan, dus we wachten nu op de uitslag...
Mijt, luis en schimmel is overigens uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:47

Ik zit met net hetzelfde probleem ... Alleen is die van mij 15 jaar en is het nu erger dan voorgaande jaren.
Ik heb net met de DA gebeld, ze gaat vrijdag eens langskomen. Maar ik kreeg het idee dat ze dacht van "het is gewoon wat erger dan anders". Ik heb ook nagevraagd over allergietesten en om ZE echt te laten bepalen (dat het dus 100% zeker is) maar alleen de test voor ZE al zou 180 euro kosten, klopt dit? Ze vond verdere testen op dit moment ook nutteloos zeg maar, je zou er toch niks aan kunnen doen als hij ergens allergisch aan zou zijn ... Zei zij ... Was een beetje moeilijk via de telefoon, zat storing op de lijn enzo, dus ik vraag het vrijdag nog wel allemaal goed ;) Ik heb ook insulineresistentie geopperd, omdat ik hier ook wat mee zit, maar dit had zij nog nooit gezien hier (is er een verschil tussen Nederland & België? ) maar ze zou het eens gaan opzoeken en dan zien we vrijdag wel ...

Ik weet het dus ook niet, maar zit wel met een paard die gewoon gek wordt van de jeuk en zich letterlijk kapot schuurt, heeft ie nog nooit gedaan ... Ook als ik met hem aan het werk ben (doe alles vanaf de grond) is het constant bijten & krabben (met achterhoef) en je ziet gewoon dat het hem echt frustreert ... En ik weet niet wat te doen ;( Ik kan er nu wel vanalles gaan opsmeren enzo, maarja, of dat gaat helpen ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:49

wat ik wel weet en dat geldt alleen voor paarden die op gras staan,is dat er ontzettend veel suiker in zit.
ik zie bij ons ook meer paarden met kriebel en die reageren allemaal op dat suikerrijke gras heb ik het idee.
zou dus zeker kijken of je dier misschien in te vet gras staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:50

Kan het gras van jaar tot jaar variëren qua suikergehalte?
Als het dus hetzelfde stuk is, hetzelfde bemest en gezaaid en wat is het allemaal, en op dezelfde manier gegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:08

Mijn paard staat niet op de weide en krijgt enkel goed hooi. Dat kan het dus niet zijn.

[***]: Dat is apart? Ik betaal bij mijn dierenarts (een Belg) 80 euro voor uitgebreide allergietest incl test op ZE. Testen lijkt mij wel nuttig, dan weet je een oorzaak en kan je dat hopelijk weghalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:09

Hmm, zou het dan 80 euro geweest zijn? :+ Zoals ik zei: slechte verbinding .. maar dacht toch echt 180 verstaan te hebben :') Maar dan vraag ik het vrijdag toch nog eens ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:17

niels,geef je alleen maar hooi en geen krachtvoer of vitamines?

tekorten in mineralen kunnen namelijk ook jeuk geven,heb je ook verder bloedonderzoek laten doen op tekorten dan?

zeker selenium tekort komt heel vaak voor bij paarden die hooi krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:28

Ik geef ook nog krachtvoer naast het hooi. Tevens ook nog een supplement.
Tekorten zouden dus eigenlijk niet mogen, maar worden ook meegenomen in onderzoek.

Ik heb toch het vermoeden dat het van een insect of pollen is oid. Mijn paard is 3 weken op een andere locatie geweest en daar was de jeuk verdwenen, maar daar stond hij dan wel enkel binnen.
Een week na thuiskomst begon hij weer te schuren (bij mij staat hij op een paddock).