Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mikeyfreak schreef:Ik volg dit topic al een tijd, heb zelf ook een echte headshaker. Nu wordt er heel veel gepraat over behandelingen enz. Maar ik vroeg me meer af hoe jullie (wanneer de zoveelste behandeling ook niet aanslaat) het rij probleem oplossen. met name veilig blijven rijden
Mijn paard (Mike) is begonnen met headshaking n.a.v. een slecht passend zadel. Dit probleem is gelukkig verholpen, rug volledig hersteld, ik rij nu op een thorowgood VZH zadel (super ding!). Maar het probleem is dat het een veelzijdigheidszadel is en Mike me behoorlijk gemakkelijk uit evenwicht werkt (als hij aan het schudden is). Ook begint hij steeds makkelijker te struikelen en als ik hem niet op tijd 'optrek' ook daadwerkelijk te vallen. Zijn neus is echt een obsessie geworden. Zo erg dat hij op buitenrit zijn neushoogte aanpast aan de grassprieten.. om maar iets van gekriebel tegen zijn neus te voelen.
Nu blijft Mike bij ons tot zijn einde en ik pas me gewoon aan mijn paardje aan (dus geen serieuze wedstijden enz). Maar ik wil wel recreatief op hem blijven rijden. Hoe kan ik dit zo veilig mogelijk maken? Ik heb reeds kniebeschermers geprobeerd maar die hangen op zijn enkels aan het einde van de rit. Ik zit serieus na te denken over een zadel met zeer diepe zit waar ik zelf meer 'schokken' op kan vangen (sommer spirit zweeft in mijn gedachte... maar die prijs...)
Hoe pakken jullie dit aan? Straffen jullie je paard als hij (hevig) begint te schudden? Bescherm je je paard speciaal voor eventuele valpartijen?
Even voor de duidelijkheid: paard is volledig nagekeken, harnachement past, tandarts en hoefsmid komen periodiek. netjes en medicijnen zijn veelvuldig geprobeerd. niets werkt op lange termijn. Zelfs uit pure wanhoop al het schudden een tijd zwaar afgestraft... maar ook dat geen enkel nut.
Debski schreef:Paarden bedenken geen manieren om onder het werk uit te komen. Paarden geven alleen dingen aan, bijvoorbeeld een ruiter die iets niet goed aan geeft of in dit geval pijn.
Heb je het fimpje in de openingspost bekeken? In het filmpje worden heel duidelijk de pijngradaties aangegeven.
mikeyfreak schreef:Beste mirgino, singasong, jammer dat jullie op zo'n manier oordelen. Als je zelf een paardje hebt dat een headshaker is dan weet je dat je in het begin nog twijfelt, en er met een les eens doorheen rijd. Want after all, het kan ook gewoon een vervelendheid zijn. (lees: manier om onder het werken uit te komen).
bovendien is in mijn geval de trigger niet meer aanwezig. Dit zou in theorie een verlichting van de symtomen moeten geven. in hoeverre is het een tik, en in hoeverre echt een (lichamelijk) probleem
Niet meer rijden vind ik persoonlijk een grotere straf voor het paardje dan af en toe een lekkere buitenrit aan een lang teugeltje... Mijn vraag is, hoe doe ik dit zo veilig mogelijk. Als ik mijn paardje stil zet kwijnt ie weg.
over de hoeveelheid pijn/irritatie enz. kunnen ook geen goede uitspraken gedaan worden, dus doe dat dan ook niet! Hiervoor is het begrip headshaking te breed, en te weinig onderzochte aandoening. Met simpelweg te veel oorzaken. Dat mijn paardje last heeft is idd waar. Maar er zijn ook (regenachtige) dagen dat hij geen last heeft, moet ik dan niet meer rijden? Persoonlijk vind ik dat meer dierenmishandeling. En in laten slapen terwijl mijn paardje er zoizo de helft van het jaar veel minder last van heeft...das voor mij geen optie.
Dus doe ons alsjeblieft een lol en reageer opbouwend. Dat sociale wenselijke gedrag heeft niemand wat aan. Je hebt geen flauw benul wat ik allemaal al geprobeerd heb, en waar ik momenteel nog mee bezig ben. Waar ik om vraag is jullie ervaring omtrent het rijden.
Dyonne schreef:Ja, dat slaan met de voorbenen of springen heeft mijn merrie niet gedaan.
Ik reed al niet meer toen ze met shaken begon, dus heb haar ohz daarmee niet meegemaakt.
Het is bij haar ook pas laatste twee jaar geweest dat ze ermee begon. Vandaar dat ik het bij haar zo sterk wijdt aan haar lichamelijke problemen. De röntgenfoto's logen niet.
Nammie schreef:Ik heb volgend weekend een 2 daagse rit , maar ik weet nooit waneer het misschien weer terug komt. Ik weet wel dat als het terug komt halverwege de rit , ik een groot probleem heb , want ze is gewoon ''blind''. ook er naast gaan lopen is gewoon niet te doen. Maar ze heeft het tot nu toe maar 1 keer gehad. wat zou jullie advies zijn? wel of niet gaan?