[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:11

Mikeyfreak, ik schrok verschrikkelijk toen ik de zin las in jouw post; 'straffen jullie je paard als hij hevig begint te schudden'?

Je paard heeft erg veel pijn, zenuwpijn. Net zoiets als dat jij kiespijn zou hebben. Je paard geeft aan pijn te hebben en begint daarom te schudden. Beetje pijn, beetje schudden, veel pijn, veel schudden.
En dan zou je hem moeten straffen???? En ik lees dat je dat al hebt gedaan. Vind het echt verschrikkelijk om dit te lezen. En als je naast me zou staan en ik zou het zien, zou ik denk ik niet voor mezelf in staan.

Wat dacht je er van om je paard niet te berijden als hij zo'n last heeft? Dat is toch wel het minste wat je kunt doen lijkt me?

Je vraagt hier wat wij zouden doen...... als ik het zo hoor zou ik hem laten inslapen, aangezien je denkt dat er niets meer te behandelen valt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:38

mikeyfreak schreef:
Ik volg dit topic al een tijd, heb zelf ook een echte headshaker. Nu wordt er heel veel gepraat over behandelingen enz. Maar ik vroeg me meer af hoe jullie (wanneer de zoveelste behandeling ook niet aanslaat) het rij probleem oplossen. met name veilig blijven rijden

Mijn paard (Mike) is begonnen met headshaking n.a.v. een slecht passend zadel. Dit probleem is gelukkig verholpen, rug volledig hersteld, ik rij nu op een thorowgood VZH zadel (super ding!). Maar het probleem is dat het een veelzijdigheidszadel is en Mike me behoorlijk gemakkelijk uit evenwicht werkt (als hij aan het schudden is). Ook begint hij steeds makkelijker te struikelen en als ik hem niet op tijd 'optrek' ook daadwerkelijk te vallen. Zijn neus is echt een obsessie geworden. Zo erg dat hij op buitenrit zijn neushoogte aanpast aan de grassprieten.. om maar iets van gekriebel tegen zijn neus te voelen.

Nu blijft Mike bij ons tot zijn einde en ik pas me gewoon aan mijn paardje aan (dus geen serieuze wedstijden enz). Maar ik wil wel recreatief op hem blijven rijden. Hoe kan ik dit zo veilig mogelijk maken? Ik heb reeds kniebeschermers geprobeerd maar die hangen op zijn enkels aan het einde van de rit. Ik zit serieus na te denken over een zadel met zeer diepe zit waar ik zelf meer 'schokken' op kan vangen (sommer spirit zweeft in mijn gedachte... maar die prijs...)

Hoe pakken jullie dit aan? Straffen jullie je paard als hij (hevig) begint te schudden? Bescherm je je paard speciaal voor eventuele valpartijen?

Even voor de duidelijkheid: paard is volledig nagekeken, harnachement past, tandarts en hoefsmid komen periodiek. netjes en medicijnen zijn veelvuldig geprobeerd. niets werkt op lange termijn. Zelfs uit pure wanhoop al het schudden een tijd zwaar afgestraft... maar ook dat geen enkel nut.

och |(
ik word hier triest van......
ik ben gelijk gestopt met rijden toen mijn paard ging schudden en schuren aan zijn neus, heb er bijna 2.5 jr niet op gereden en alleen maar aan het zoeken geweest wat er met hem aan de hand was
naar 2 verschillende klinieken geweest, foto`s gemaakt , brochoscopie gemaakt, osteo erbij....
hij heeft zelfs 11 dgn in Lienden gestaan ter observatie en is toen door de ct-scan gegaan
maar straffen :n en zelfs zwaar straffen :oo

en idd wat singasong zegt, als jij er geen gat meer in ziet of er niet mee om kan gaan laat hem dan alsjeblieft inslapen :x

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:12

Beste mirgino, singasong, jammer dat jullie op zo'n manier oordelen. Als je zelf een paardje hebt dat een headshaker is dan weet je dat je in het begin nog twijfelt, en er met een les eens doorheen rijd. Want after all, het kan ook gewoon een vervelendheid zijn. (lees: manier om onder het werken uit te komen).
bovendien is in mijn geval de trigger niet meer aanwezig. Dit zou in theorie een verlichting van de symtomen moeten geven. in hoeverre is het een tik, en in hoeverre echt een (lichamelijk) probleem

Niet meer rijden vind ik persoonlijk een grotere straf voor het paardje dan af en toe een lekkere buitenrit aan een lang teugeltje... Mijn vraag is, hoe doe ik dit zo veilig mogelijk. Als ik mijn paardje stil zet kwijnt ie weg.

over de hoeveelheid pijn/irritatie enz. kunnen ook geen goede uitspraken gedaan worden, dus doe dat dan ook niet! Hiervoor is het begrip headshaking te breed, en te weinig onderzochte aandoening. Met simpelweg te veel oorzaken. Dat mijn paardje last heeft is idd waar. Maar er zijn ook (regenachtige) dagen dat hij geen last heeft, moet ik dan niet meer rijden? Persoonlijk vind ik dat meer dierenmishandeling. En in laten slapen terwijl mijn paardje er zoizo de helft van het jaar veel minder last van heeft...das voor mij geen optie.

Dus doe ons alsjeblieft een lol en reageer opbouwend. Dat sociale wenselijke gedrag heeft niemand wat aan. Je hebt geen flauw benul wat ik allemaal al geprobeerd heb, en waar ik momenteel nog mee bezig ben. Waar ik om vraag is jullie ervaring omtrent het rijden.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:21

Paarden bedenken geen manieren om onder het werk uit te komen. Paarden geven alleen dingen aan, bijvoorbeeld een ruiter die iets niet goed aan geeft of in dit geval pijn.

Heb je het fimpje in de openingspost bekeken? In het filmpje worden heel duidelijk de pijngradaties aangegeven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:26

Om bevestiging te krijgen of je paard pijn heeft als hij schudt kijk dan het filmpje in de beginpost van dit topic van prof knottenbelt. Van ons neem je het niet aan, ik hoop na het zien van het filmpje wel.
ik heb 10 jaar lang een headsheaker gehad dus ik weet hoe het is en ik heb ook de pijn gezien bij mijn paard.
Waarom zie jij dat niet bij jouw paard?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:30

Debski schreef:
Paarden bedenken geen manieren om onder het werk uit te komen. Paarden geven alleen dingen aan, bijvoorbeeld een ruiter die iets niet goed aan geeft of in dit geval pijn.

Heb je het fimpje in de openingspost bekeken? In het filmpje worden heel duidelijk de pijngradaties aangegeven.

Filmpje doet het helaas niet meer, heeft iemand nog een nieuwe link? klinkt interessant

Ik denk dat je een nieuw topic kunt starten over of paarden fouten van de ruiter aangegeven of een manier zoeken om onder het werk uit te komen. Dus daar brand ik me niet aan! wel goed dat je het aangeeft!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:35

In het begin heb ik mijn merrie er ook doorheen willen rijden. Al snel werd het duidenlijk dat dat geen optie is.

Ik rij dr wel gewoon. Ze duikt niet naar dr knieen met rijden. Tenzij we stilstaan. Op stal en op de wasplaats schuurt ze dr neus aan de betonnen muren. Ik rij wel net een neusnetje. Ze heeft goede en slechte dagen. En daar pas ik mijn rijden op aan. En zolang ze er plezier in heeft. Gaan we gewoon zo door!!

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:37

Ik heb het niet over fouten van de ruiter maar over een ruiter die iets verkeerd aan geeft;). Mensen onder elkaar kunnen vaak al niet goed communiceren, laat staan de communicatie tussen mens en paard.
Ik geef alleen aan dat er geen paard is die denkt, goh laat ik vandaag eens de ruiter tegen gaan werken want ik heb er geen zin in.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:39

Wat betreft je vraag over het rijden. Op goede dagen reed ik mijn paardje idd wel gewoon, zonder druk. Op slechte dagen liet ik haar staan en zette haar alleen buiten of ging wandelen (als het shaken dat toeliet). Mijn paard reageerde namelijk erg op zonlicht. Het gevolg daarvan was dat zij op mooie zonnige dagen, als alle paarden lekker buiten stonden, zij aan het hek stond te springen van ellende. En dat feit heeft mij er uiteindelijk toe doen beslissen ermee te stoppen. Een paard hoort buiten op de wei te kunnen lopen. Nou zat mijn paard wel regelmatig in gradatie 4, dus ernstige headshaking.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:47

Debski, dat klinkt alsof je paardje er nog wel wat erger last van heeft dan Mike. Gelukkig kan Mike met zonnewerende kap gewoon de wei op. Daar slaat hij af en toe met zijn hoofd, maar meer is dat ook niet. Ik kan me voorstellen als je paard niet meer naar buiten kan dat dat de druppel is.

had je als je met losse teugel reed (op de betere dagen), ik rij ook niet op de slechte dagen, geen problemen met struikelen?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:52

Nee, ik had geen problemen met struikelen. Ik zou hem ook niet helemaal losgooien. Wel blijven ondersteunen maar niet met druk. En wel alert houden in het rijden. Maar mijn paard is sinds ze was geen headshaken met rijden nooit meer helemaal de oude geweest. Zelfs als ze niet daadwerkelijk schudde, leek ze toch niet helemaal bij de les. En ook daar kan struikelen uit voort komen. Maar ik ken jou paardje niet, jij kent je paard zelf het beste. Komt ie verder wel happy over? Heeft ie zin om aan de slag te gaan?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:02

Dus je houd een constante lichte druk. Kijk daar heb ik wat aan! dank je.

Paardje is meer dan happy, loopt graag, eet goed, staat buiten altijd te spelen met zijn friezenvriend (het liefste allebei op hun achterbenen) en glanst behoorlijk (mijn moeder noemt hem altijd de gouden pony)... Dus voor mij echt geen reden om aan te nemen dat hij zich constant rot voelt. bij buitenritten gaat het ook (redelijk) goed zolang ik in bebouwde omgeving blijf. Maar in de zomer in het bos is het gewoon moeilijk... vandaar de vraag om rijtips!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:06

Mijn pony had in de weide normaal geen last. Op mindere dagen had ze dus gewoon vrij. Als ik haar wel beweging gaf werd het shaken erger en had ze soms in de wei ook last. Toen twijfelde ik al of het niet kwam door lichamelijke problemen. Eigenlijk werd dat wel bevestigd toen het shaken erger werd toen ze meer problemen kreeg.
Ik heb wel met neusnetjes etc. geprobeerd, maar het hielp niet. Ik liet het wel altijd toe als ze het wilde dat ze achter mij liep, dat gaf haar rust. Rijden deden we sowieso niet meer. Dus was alleen wandelen en fietsen en soms in de bak bewegen. Dat pastte ik dus gewoon aan op hoe ze zich voelde. En laatste tijd gingen we vanaf de ene blessure naar de andere, dus veel stappen. Dan had ze weinig last van het shaken.
Helaas heb ik afscheid moeten nemen omdat ze te forse lichamelijke problemen had.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:09

mikeyfreak schreef:
Beste mirgino, singasong, jammer dat jullie op zo'n manier oordelen. Als je zelf een paardje hebt dat een headshaker is dan weet je dat je in het begin nog twijfelt, en er met een les eens doorheen rijd. Want after all, het kan ook gewoon een vervelendheid zijn. (lees: manier om onder het werken uit te komen).
bovendien is in mijn geval de trigger niet meer aanwezig. Dit zou in theorie een verlichting van de symtomen moeten geven. in hoeverre is het een tik, en in hoeverre echt een (lichamelijk) probleem

Niet meer rijden vind ik persoonlijk een grotere straf voor het paardje dan af en toe een lekkere buitenrit aan een lang teugeltje... Mijn vraag is, hoe doe ik dit zo veilig mogelijk. Als ik mijn paardje stil zet kwijnt ie weg.

over de hoeveelheid pijn/irritatie enz. kunnen ook geen goede uitspraken gedaan worden, dus doe dat dan ook niet! Hiervoor is het begrip headshaking te breed, en te weinig onderzochte aandoening. Met simpelweg te veel oorzaken. Dat mijn paardje last heeft is idd waar. Maar er zijn ook (regenachtige) dagen dat hij geen last heeft, moet ik dan niet meer rijden? Persoonlijk vind ik dat meer dierenmishandeling. En in laten slapen terwijl mijn paardje er zoizo de helft van het jaar veel minder last van heeft...das voor mij geen optie.

Dus doe ons alsjeblieft een lol en reageer opbouwend. Dat sociale wenselijke gedrag heeft niemand wat aan. Je hebt geen flauw benul wat ik allemaal al geprobeerd heb, en waar ik momenteel nog mee bezig ben. Waar ik om vraag is jullie ervaring omtrent het rijden.

ik wil helemaal niet oordelen ,maar ik heb nooit mijn paard bestraft toen hij bij mij ineens `raar`ging doen.
het begon3 weken na aankoop en heb eerst de vorige eigenaar laten komen en heel in het begin ben ik er nog op gestapt omdat ik niet wist wat er was
met lang teugeltje [ maar dat rijden we eigenlijk altijd paard is western ingereden]maar dat werd gewoon gevaarlijk vanwege ineens erg jeuk waarbij hij een rare sprong maakte en over de weg ging schuren
ben naar kliniek 1 geweest en heb er toen de hele zomer niet op gereden
in het najaar tot febr ging het goed en toen begon hij weer, weer de hele zomer op de wei en kliniek 2 bezocht
maar echt nooit niet 1x heb ik hem gestraft......dat kwam niet eens in me op
ik heb wel staan huilen bij hem, omdat niemand ons kon vertellen wat er ineens na 9 jr loos was met hem en hij zich echt beroerd voelde
en daarom reageerde ik misschien in jouw ogen oordelend naar jou ,maar ik sta echt achter mijn post dat ik dat zwaar straffen echt not done vind.
een paard doet zoiets niet om te pesten.
daarom kan ik ook niet opbouwend op jouw post reageren :n

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:31

Hey mirgino, misschien heb ik mijn eerste post wat slecht verwoord. Even voor de duidelijkheid: ik ben echt niet iemand die slecht voor zijn paard is. Maar we roeien met de riemen die we hebben. Beestje is verder blakend gezond en gelukkig. Ik vroeg me gewoon af of er tips waren. Denk aan, doe springschoenen onderste boven op je peeskappen, ter bescherming knieën. Of hou constant een lichte druk. Dat is opbouwende kritiek! mijn correctie op te heftige reactie is momenteel een lichte druk met mijn kuiten, zodat hij vooruit blijft denken. Dit is corrigeren! ik vroeg me af of jullie dat ook deden, of het volledig negeerden. misschien dat ik het woord straffen had moeten vervangen door corrigeren.... straffen heeft zo'n negatieve bijklank...

Verschrikkelijk dat je je paardje hebt moeten laten gaan. Dat is de nachtmerrie van elke paardenliefhebber!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:37

Overigens ik respecteerde alles uiteindelijk en paste mij aan de situatie aan. Pony gaf wel aan wat ze wel of niet wilde.
Ik vond het verschrikkelijk haar te zien headshaken. Er zijn dagen geweest dat we op pad waren en gewoon gekeerd zijn. Hier een filmpje van het shaken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:56

Het is als eigenaar om wanhopig te worden om je paard zo te zien shaken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:06

Dyonne

Gringo maakte hierbij nog een sprong en sloeg dan met 1 been naar voren uit en stond gelijk stil [ vaak midden op de weg ] om te schuren
na dit 2x meegemaakt te hebben durfde ik er echt niet op te gaan ,er zal net een auto aankomen........
maar het was 5 jr geleden en nu de laatste 2jr gaat het super

mijn paard heeft zo`n 1.5jr homeopathie gehad ,met biosensor en lecherantenne doorgelicht en met pilletjes 2x p/d is hij helemaal opgeknapt
uit de ct-scan is gekomen dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft en uit bloed dat hij op alles positief is
boompollen, graspollen, insecten en mijten
nu krijgt hij Nostrilvet voor het rijden en nog een puf na het rijden als hij de wei opgaat en tot nu toe super
er zijn nu ook bijna geen pollen in de lucht

en zolang hij zijn bit zelf inhapt gaat het goed met hem, wil hij die niet zelf inhappen dan heeft hij last van jeuk en bobbels in de mond en krijgt hij vrij
en met warm weer heeft hij ook vrij vanwege overmatig zweten op zijn hoofd.

mikeyfreak
ik zag hele andere dingen voor me ,zwaar straffen zie ik als je paard op zijn donder geven met been of zelfs zweep omdat hij zo schud
er zijn zat mensen hoor die hun paard niet begrijpen en de zweep hanteren en maar doorgaan...
gelukkig doe jij dat niet :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 06:56

Ja, dat slaan met de voorbenen of springen heeft mijn merrie niet gedaan.
Ik reed al niet meer toen ze met shaken begon, dus heb haar ohz daarmee niet meegemaakt.
Het is bij haar ook pas laatste twee jaar geweest dat ze ermee begon. Vandaar dat ik het bij haar zo sterk wijdt aan haar lichamelijke problemen. De röntgenfoto's logen niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:23

Dyonne schreef:
Ja, dat slaan met de voorbenen of springen heeft mijn merrie niet gedaan.
Ik reed al niet meer toen ze met shaken begon, dus heb haar ohz daarmee niet meegemaakt.
Het is bij haar ook pas laatste twee jaar geweest dat ze ermee begon. Vandaar dat ik het bij haar zo sterk wijdt aan haar lichamelijke problemen. De röntgenfoto's logen niet.

mijn paard had bij de vorige eigenaar nooit iets laten zien van een allergie.
en na 3 weken bij mij op de wei begon het en ook erg heftig, het is niet langzaam steeds erger geworden ,maar ineens van 1 op andere dag :j
wij zeggen nog steeds dat alle ellende eruit gekomen is........
paard zijn hele leven werd op zijn kop gezet, weg vertrouwde mensen waarbij hij geboren was en 9 jr gewoond had, weg vertrouwde omgeving met vast ritme,ineens 24u op de wei in een kudde.....man wat was hij bang dat ging echt niet [ heeft toen met 1 paard gestaan hele zomer ]

een nieuwe omgeving geeft nieuwe triggers,maar gelukkig is het nu allemaal onder controle te houden :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:37

Ik heb volgend weekend een 2 daagse rit , maar ik weet nooit waneer het misschien weer terug komt. Ik weet wel dat als het terug komt halverwege de rit , ik een groot probleem heb , want ze is gewoon ''blind''. ook er naast gaan lopen is gewoon niet te doen. Maar ze heeft het tot nu toe maar 1 keer gehad. wat zou jullie advies zijn? wel of niet gaan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:17

Nammie schreef:
Ik heb volgend weekend een 2 daagse rit , maar ik weet nooit waneer het misschien weer terug komt. Ik weet wel dat als het terug komt halverwege de rit , ik een groot probleem heb , want ze is gewoon ''blind''. ook er naast gaan lopen is gewoon niet te doen. Maar ze heeft het tot nu toe maar 1 keer gehad. wat zou jullie advies zijn? wel of niet gaan?

ik zou naar het weer kijken, als het erg warm word met veel pollen in de lucht zou ik niet gaan
en anders wel
je merkt zelf aan je paard de dag ervoor hoe het gaat
ik hoop dat je gewoon lekker op weg kan :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:40

het probleem is dat ze de eerste en tot nu toe laatste aanval kreeg terwijl het de hele dag regende en miezerde... en het weer voor aankomend weekend ziet er niet bijster mooi uit...

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 01:51

Janouk : wat fijn te horen dat het bij jou zo snel verbetering heeft gebracht, wij zijn al ruim anderhalf jaar bezig geweest, wel met snelle verbetering, maar ook met af en toe een terugval!

Inmiddels ziet het er gunstig uit, we rijden weer goede punten op de wedstrijden dus ik ben nog steeds erg blij met het resultaat!

Nammie : beangstigend om te horen, ik hem het eerder met jou eens dan met de beoordeling van je dierenarts, en denk ook dat je paard veel pijn heeft,
Herkenning met het verstoppen van het hoofd,
En met de neusvloeiing.
Mijn paard liep op een gegeven moment ook tegen dingen aan omdat hij door de hoofdpijn echt slecht zag ( je kunt soms aan het oogvocht zien of ze erg last hebben, dan lijkt er een blauwe waas in te zitten, kijk met daglicht of het vocht voor de pupil helder is of een beetje wazig/ troebel)

Konden we ze maar verstaan , en konden ze maar praten.
Debski: wat een mooie uitspraak . . . Mensen kunnen al niet met elkaar communiceren! ;)
Daar zit zoveel waarheid in! Ik ben blij dat ok door dit traject beter heb geleerd te luisteren naar mijn paard.
paarden probeerden het echt wel te vertellen maar ik vind het o zo moeilijk te verstaan!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:11

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mijn vraag te beantwoorden.

Mijn paard schud ook enorm en hij heeft dus hooikoorts. Neus netje is onderweg. Ik las op bokt dat mensen ook pilletjes tegen hooikoorts voor mensen gaven aan hun paard, wie heeft hier ervaring mee?