[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:06

Jace schreef:
Weten fabrikanten opzich wel wat ze maken en zeggen

Fabrikanten weten heel goed wat ze maken, en nog beter wat ze zeggen...je mag op straffe van hoge boetes, en zelfs uit de markt halen van je product namelijk niets claimen op vliegwerende eigenschappen...dit is ook de reden dat je bv de kreet antivliegenspray nooit tegen zult komen, maar uitsluitend creatieve namen.
Als je je middel officieel test, en laat registreren mag dat wel, maar dat is enorm kostbaar, en daar is de markt simpelweg te klein voor...bovendien vallen een aantal producten dan onder de pesticiden, en mogen dan niet meer in de Ruitershop verkocht worden.
Deze regels zijn er om de consument te beschermen...je mag niet zomaar op een etiket zetten dat een product een bepaalde werking heeft zonder dat dat aantoonbaar zo is, maar in dit geval werkt het eerder averechts omdat een fabrikant zijn toevlucht moet nemen tot creatief taalgebruik....je mag bv wel zeggen dat een spray bescherming bied tegen gevaren van struikgewas en struweel, maar niet dat het teken weert...

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:08

papagroom schreef:
Jace schreef:
Weten fabrikanten opzich wel wat ze maken en zeggen

Fabrikanten weten heel goed wat ze maken, en nog beter wat ze zeggen...je mag op straffe van hoge boetes, en zelfs uit de markt halen van je product namelijk niets claimen op vliegwerende eigenschappen...dit is ook de reden dat je bv de kreet antivliegenspray nooit tegen zult komen, maar uitsluitend creatieve namen.
Als je je middel officieel test, en laat registreren mag dat wel, maar dat is enorm kostbaar, en daar is de markt simpelweg te klein voor...bovendien vallen een aantal producten dan onder de pesticiden, en mogen dan niet meer in de Ruitershop verkocht worden.
Deze regels zijn er om de consument te beschermen...je mag niet zomaar op een etiket zetten dat een product een bepaalde werking heeft zonder dat dat aantoonbaar zo is, maar in dit geval werkt het eerder averechts omdat een fabrikant zijn toevlucht moet nemen tot creatief taalgebruik....je mag bv wel zeggen dat een spray bescherming bied tegen gevaren van struikgewas en struweel, maar niet dat het teken weert...

Duidelijk verhaal !

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:52

:wave:

Helaas kan ik me hier ook melden. Afgelopen Februari is "Gup" bij mij gekomen. Gup is geboren in mei 2015 en nu bijna 2 jaar oud. Bij de fokkers had ze in het najaar van 2016 haar manen eraf geschuurd, naar hun zeggen vanwege stress; het was te laat in het jaar en een te korte periode van schuren voor iets chronisch. Gezien haar bloedlijnen waarin geen jeuk/eczeem voorkomt en het feit dat ze wat "overvoed" leek, besloot ik de gok te wagen en toch voor haar te gaan. Helaas bleek het niet zo te zijn... Rond april begon me al op te vallen dat ze het kroelen rondom de manenkam wel heel erg lekker vond, en de laatste dagen van april schuurde ze bij mij langs de hoek van de schuur, zowel manen als staart. Daarna is ze met mijn andere merrie mee naar de hengst gegaan en heb ik de hengstenhouder gevraagd er een oogje op te houden (heeft zelf ook ervaring met eczemers); het leek eerst goed te gaan, maar toen het weer wat warmer/droger werd helaas toch wel veel jeuk, de hengstenhouder is zo lief geweest een oude deken van haar eigen paard erop te leggen. Toen ik ze bezocht zag ik ook duidelijk een paard met jeuk, ze schuurde inmiddels ook aan de hooiruif en had duidelijk baat bij de deken. Haar manenkam lijkt ook wat onrustig. (officieel is ze overigens nog van de fokkers, maar ik vind haar wel zodanig leuk dat ik hoop dat ze hier oud kan/mag worden)

Nu wist ik dus rond februari al dat ze misschien jeukgevoelig was, dus zodoende ben ik (ook vanwege mn andere paard die in het verleden hb is geweest) al erg bewust om gegaan met voer; onbemest grof natuurhooi, geen/beperkte weidegang op onbemest gras en als extra hebben ze een liksteen (paardensteen van de welkoop), vitalbix en 200gr ponybrok van Subli. De paarden lopen 24/7 buiten op paddock met verharding. Zodoende denk ik dat ik niet te voorbarig ben als ik concludeer dat het in Gup haar geval niet voedselgerelateerd is helaas.

Nu heb ik zelf geen ervaring met eczemers, wel een hele grote vriendenkring met een paar ervaringsdeskundigen en natuurlijk al heel veel gelezen en opgezocht. Ik wil de deken Shires Sweet Itch Hoody bestellen; daar hoor ik veel goede dingen over en is net wat goedkoper dan de Rambo, aangezien ik niet weet hoe zuinig Gup is, in hoeverre de deken blijvend is en ze natuurlijk ook nog in de groei is. Nu vraag ik me af hoe mensen het doen met weer als dit; deken gewoon op laten of toch maar af? Die stortbuien worden ze vast nat van, is droogt het snel genoeg om niet koud te worden?

Daarnaast wil ik ook met voer het eea gaan proberen. Er zijn talloze middeltjes heb ik al ontdekt, nu zijn er 3 die er voor mij echt uitspringen:
- Hippo Ex cema: meerdere succesverhalen in mn omgeving van paarden die van bloedens toe schuren naar zonder deken kunnen staan veranderden. Helaas ook iemand wiens paard er sloom en suf van werd. Daarbij is het best wel aan de prijs :o
- Fibra anti Itch: ik heb het idee dat dit voor alleen ondersteund? Of zijn er daadwerkelijk paarden die door dit voer nagenoeg jeukvrij worden? Een kennis van me is erg te spreken over dit voer, maar verder ken ik het eigenlijk amper.
- Finecto Horse: Een vrij nieuw product, maar ik hoor er best goede dingen over en vind het absoluut het proberen waard.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaring met bovenstaande middelen zijn, welke zal ik eerst proberen, of kan ik wellicht een combinatie maken? Hebben jullie verder nog advies? Ik lees dingen over derfen, heeft dat veel toegevoegde waarde? Smeerseltjes zijn doorgaans niet echt mijn ding en door het vele haar van Gup (wat ik hoop te behouden) is het ook lastig echt op de huid te komen.

Ik lees hier trouwens dingen over tectonik en aanverwanten; mijn dierenarts raadt dit absoluut af. Ik heb het haar over gehad nav jeuk in de sokken tgv mijten, maar neem aan dat dit in deze context niet anders wordt. Het belast de lever nogal en dat is bij Tinkers helaas snel een zwak punt, dus ik wil hier (zolang het anders kan) niet aan beginnen.

Nog even een foto van Gup, dat jullie een beeld erbij hebben

Afbeelding

Afbeelding

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:22

Ik heb zelf een "kap" gemaakt. Ben benieuwd of het werkt. Is vooral om zn voorpluk te beschermen, twijfel nog of ik er oren aan zet. Eerst maar eens proberen of het lijft zitten :')

Afbeelding

Afbeelding

Love_Mirra

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:50

Koekeroekus: Wat een leuke kap! Heb je een vliegenfrontriem aan een stukje deken/kap genaaid of hoe heb je dat gedaan?

Caily: ik heb geen ervaring met die middeltjes maar er zijn in dit topic wel een aantal dingen te lezen. Ik heb de deken hier echt 24/7 aan omdat de stomme steekbeesten meteen weer terug zijn als het een minuutje droog is helaas. Hier zijn afgelopen dagen enorme hoeveelheden regen uitgevallen en paard wist zich gewoon weer warm en droog te krijgen.

Aan de mensen die manen vlechten onder de deken: zien die vlechtjes er bij jullie ook zo triest uit na een drietal dagen? De bovenkant is hier altijd warrig en halflos geschuurd (denk door de hals van de deken- want in het midden ligt de hals wat losser en is er niet veel warrigs te zien. En daar zou het voor paard juist makkelijker moeten zijn om zelf te schuren maar daar blijft het dus netjes waardoor ik niet denk dat het van de jeuk maar van het deken zelf is)?
Heb nu dus na twee-drie dagen warrige vlechten aan de bovenkant en daardoor ook erg veel manenverlies. Iemand tips of ervaringen?
Heb al hengstznvlecht (1 maar ook meerdere) geprobeerd en losse vlechten (dikke en dunne, losgevlochten en strakgevlochten) geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Iemand toevallig ook knotjes geprobeerd?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:01

Hihi, nee andersom. Dit is zown vliegenfrontriem die je om kunt doen zonder halster. Tussen de frontriem en Kopstuk heb ik een stuk deken gemaakt.

Wbt de vlechten. Bij mij valt het eigenlijk wel mee. De kortere stukken hangen wel los maar die gaan gewoon netjes over de manenkam liggen. De enige reden dat ik vlecht is omdat anders de helft van zn manen aan de verkeerde kant gaan hangen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:03

Maakt het verschil of je onderhands of bovenhands vlecht?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:20

Vlechten zijn hier ook sprieterig na een aantal dagen. Laat ze er zo lang mogelijk altijd in zitten en vervang soms een stiekje die is geknapt.

Ergens tussen een week en 10 dagen vlecht ik opnieuw, dan komen er bossen vol losse haren uit de manen. Gelukkig heeft die van mij een flinke bos en valt dit dus niet op.
Zonder vlechten is te warm en je krijgt 1 grote vervilt plakkaat van de deken.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:26

MarliesV schreef:
Inge, heb je hem onder een kap staan qua hoofd?

Die van mij schuurt namelijk wel met de kap op maar meer dan een heel klein puntje midden onder haar toef is gaat er niet kapot. De kap lijkt dit op te vangen.

Ja, overdag staat hij buiten en dan met een eczeemkap op. Maar zodra hij op stal komt gaat die af en schuurt hij zn hoofd ontzettend aan de voerbak.. -O- Heb er al vanalles opgesmeerd, maar niets lijkt echt te helpen. Voorpluk is nu gehalveerd, en hij was net een beetje aangegroeid :+
Vind het zo sneu, op en tussen zn oren zijn het allemaal wondjes.. Maar op stal hoofdkap op laten ben ik ook niet zo'n fan van denk ik.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:32

Damn, kreeg net een appje. Pino heeft 'tooi' afgeschuurd :')

We geven niet op...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:57

Caily schreef:
Maakt het verschil of je onderhands of bovenhands vlecht?

Euh geen idee hahaha ik vlecht 'gewoon' geen idee welke vorm dat is. En hoe ik dat andere moet doen haha

Ik ga straks even een foto maken hoe de vlechten eruit zien.

Aaaah koekeroekus wat jammer! Ik had ookal hoop voor de mijne, maar die heeft tot nu ook al alles afgedaan.
Maar echt wel leuk idee. Succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:19

Je kan vlechten dat je de plukken haar over elkaar doet, of dat je de plukken haar onder elkaar door doet.

Afbeelding

Afbeelding

Hebbes1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:10

Voor de mensen die ook een rambo Sweet itch hoodie hebben zweten jullie paarden ook zo erg onder de deken?
Mijn paard vandaag wel, ben geneigd om een andere deken op te doen of in de middag op stal en sochtends/savonds naar buiten te doen. Vind het zo sneu. :(:)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:26

Ik vlecht bovenhands, onderhands kan ik niet :')
Ik laat ze altijd 1 a 2 weken zitten. Maar dan zien ze er inderdaad na een dag of 3 ook al niet meer uit. Indien er een elastiekje uit is, doe ik die gewoon opnieuw erin.
Dan vervangen, eruit halen na 1a2 weken, even los met rijden en opnieuw in de vlechten. Anders is het 1 klittenpartij en nog warmer onder de deken.

De RSIH ligt bij mij continu op. Ook met 30 graden. Liever zweten dan jeuk.. Ik kan haar geen andere deken opdoen, en even afdoen lukt niet qua mijn werk. Ze heeft het vorig jaar ook gered, ook de dagen dat het zo warm was. Gewoon genoeg water neerzetten en niet te lang in de volle zon.

Paarden zonder deken hebben het op zulke dagen ook warm.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:11

Even een belangrijk vraagje...
Als jullie paard een dagje zonder deken staat verergerd de jeuk dan?
En wordt de jeuk (na een tijdje) ook weer minder als de deken dan weer op gaat?
Kort gezegd merken jullie verschil tussen met of zonder deken buiten staan?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:18

Mijne wordt echt gek zonder deken. Ik durf het dus ook echt geen dag zonder aan. Als ik na het rijden even denk uit te laten zweten, begint ze direct te schuren zonder deken. Met deken doet ze dit echt vele malen minder!
Ook staat ze dan heel onrustig, en met deken blijft ze gewoon rustig staan wachten tot ze haar eten krijgt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:24

Heb geen Rambo maar wel een Shires en mijn paard zweet ook als het echt warm is maar de deken blijft om.

De jeuk met een deken om is een heel stil minder dan met omdat ze simpelweg ook nog amper gestoken kunnen worden zo

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:35

Ik heb de SIH en de shires, maar onder de SIH zweet hij minder snel.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:38

wendy1987 schreef:
Ik vlecht bovenhands, onderhands kan ik niet :')
Ik laat ze altijd 1 a 2 weken zitten. Maar dan zien ze er inderdaad na een dag of 3 ook al niet meer uit. Indien er een elastiekje uit is, doe ik die gewoon opnieuw erin.
Dan vervangen, eruit halen na 1a2 weken, even los met rijden en opnieuw in de vlechten. Anders is het 1 klittenpartij en nog warmer onder de deken.

Maar is er bij jou ook zoveel manen uit dan?

Hierbij ook foto's van mijn vlechten haha

Deze is een gewone vlecht, tweede dag erinAfbeelding

Deze zit er drie dagen in
Afbeelding

Ook aan de andere kant van de manenkam kan je de beschadiging zien(hier vlecht al los, nog niet gekamd)
Afbeelding

Afbeelding
En los kan ook niet, na paar uurtjes los gegane vlecht wordt een plakkaat

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:12

Ik weet niet of je het hier kan zien. Maar ook bij mij zulke plukken hoor.
En veel haar is logisch. Normaal verliezen ze dat ook wel maar zie je t niet. Nu zit t vast in de vlecht en zie je dus elk los haartje in de borstel zitten met kammen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:33

Lotte, toevallig dat jij noemt dat de lever nogal een gevoelig punt is bij tinkers...bij eczemers ook.
daarom ben ik zelf nogal tegen middelen als tectonic. Het belast het lijf toch wel extra.
Beter een deken op en goed voerbeleid.
Daarnaast kan het ondersteunen van darmen erg goed helpen en inderdaad de lever.
Je zou eens kunnen kijken naar middelen daar voor, van phytonics is er veel , groene os, of het gebuik van kruiden bijvoorbeeld. :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:49

@RazanRana hoe gebruik jij de Helmosan?
Smeer je elke dag de hele manenkam en staartwortel in ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:58

Ik heb getemt op RazanRana wegens reclame en geen enkele inhoudelijke deelname aan dit topic anders dan 3x een product aanprijzen waar ze zelf belang bij heeft.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:50

tiwi1969 schreef:
Ik heb getemt op RazanRana wegens reclame en geen enkele inhoudelijke deelname aan dit topic anders dan 3x een product aanprijzen waar ze zelf belang bij heeft.

Zag ik ook ja. En 6 vd 10 reacties die ze ooit op bokt heeft geplaatst de afgelopen 2 jaar gaan over helmosan/grindosan :? :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:04

Gaat per PB ook gewoon verder :(
Nu krijg ik zelfs een FB pagina met die zooi. Ik heb het doorgegeven aan een Mod.