[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:37

Jotoma schreef:
Toch is het effect wel belangrijker dan de kleur, maar ik heb een donkere vos, dus makkelijk praten. Elk jaar krijg ik weer de vraag of ik teer op mn paard smeer :)

Beter vieze bruine manen en staart dan jeuk. Maar ik heb gelukkig TKC ontdekt. Dat werkt niet zo lang als Derfen, maar helpt ook goed tegen de jeuk. In zijn liezen smeer ik wel Derfen, en op zijn hoofd sw-itch van Cavalor (tot nu toe het eerste middeltje wat helpt tegen een kaal hoofd). Ik ben dus altijd met drie verschillende smeerseltjes in de weer.

Lastig Patricia. ik heb hier ook een jong dier wat al de hele winter staat te schuren, ik ben er ook nog niet achter waardoor het komt. Ze is op ander voer gezet en schuurt nu haar manen niet meer, wel haar staart.

_PatriciaH

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:41

JA zeker lastig, hij schuurt zijn manen en zijn hoofd. Hele kalen plekken net onder zijn voorpluk. De rest laat hij met rust maar het is zo sneu een paard met jeuk en je weet niet wat je kan doen...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:54

Gooi er een deken op en kijk wat er gebeurd!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:10

Schuurt hij door heen? Maar ik dacht dat dat kwam omdat ik te laat was?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:20

Als een deken niks uitmaakt (en dan bedoel ik een eczeemdeken geen vliegendeken) kun je proberen hem overdag (of iig met zonsop en zonsondergang) op stal te zetten. Als dat niet werkt lijkt het mij geen zomereczeem..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:29

Het vervelende is dat we op een 24/7 buitenstal staan, nu op de paddock straks weer op de wei. We hebben op pension geen binnenstal...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:31

maar eczeemdeken geeft dus 0,0 reactie? Daarbij is in de winter doorschuren ook apart, het kan wel in mindere mate maar echt het hele jaar erge jeuk dan vraag ik mij af of het dit is.. Heb je hem al eens geschoren?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:35

Eczeemdeken werkt idd helemaal niets, hij schuurt gewoon door. Ik heb hem nog maar 5 maanden en altijd zonder deken gestaan en nog nooit geschoren geweest.
Ik geef hem alleen maar viteminebrok en hij krijgt onbeperkt hooi verder helemaal niets. Bij de vorige eigenaar kreeg hij wel erg veel suiker misschien dat dit er nu allemaal uit komt?
Dierenarts heeft hem zelfs drie weken op de prednisolon gezet omdat er niets uit de onderzoeken kwam en dat ging beter maar dit wil ik liever niet want dat is alleen maar zooi...

Bedankt voor het mee denken!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:48

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:10

De buikflap maak je letterlijk zo vast als op het plaatje staat.

Beide singels / riemen aan 1 kant van het paard op de rug leggen. de flap onder het paard door en dan de singels/ riemen aan de andere kant aan elkaar vast maken. Gewoon over de deken heen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:14

Ik begin vanaf maandag met drainage compositum !! Daar heb ik vorig jaar hele goeie resultaten mee bereikt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:21

Dat deel had ik nog wel door, maar dan zit er ook nog een bevestiging tussen de voorbenen door aan een soort van flap in de hals van de deken. Maar de deken is niet te groot, of moet ie om daarover te kunnen oordelen eerst ook de buikflap om hebben?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:26

Die twm horsemix die op de vorige pagina genoemd wordt, daar zweer mn stalhoudster bij voor paarden met jeuk...
Overweeg toch om dat als supplement te geven

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:31

Fennadev schreef:
Dat deel had ik nog wel door, maar dan zit er ook nog een bevestiging tussen de voorbenen door aan een soort van flap in de hals van de deken. Maar de deken is niet te groot, of moet ie om daarover te kunnen oordelen eerst ook de buikflap om hebben?

Klopt, wist niet zeker of deze die flap had..

in die flap zitten twee klik gespjes waar je buikflap aan verbonden kan worden. Tis even zoeken , maar ze zitten er echt. Zoals je al zegt, tussen de voorbenen door vastklikken aan de buikflap en dan de rest om de buik bevestigen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:57

_PatriciaH schreef:
Eczeemdeken werkt idd helemaal niets, hij schuurt gewoon door. Ik heb hem nog maar 5 maanden en altijd zonder deken gestaan en nog nooit geschoren geweest.
Ik geef hem alleen maar viteminebrok en hij krijgt onbeperkt hooi verder helemaal niets. Bij de vorige eigenaar kreeg hij wel erg veel suiker misschien dat dit er nu allemaal uit komt?
Dierenarts heeft hem zelfs drie weken op de prednisolon gezet omdat er niets uit de onderzoeken kwam en dat ging beter maar dit wil ik liever niet want dat is alleen maar zooi...

Bedankt voor het mee denken!

Misschien kun je daarbij helpen door iets an Groene OS drainage te geven (zijn nog meer merken, kun je in dit topic op zoeken). Heeft bij mijn pony's niet geholpen maar het schijn bij sommige ontzettend veel te doen (die inderdaad kampen met veel afvalstoffen).

Tja, ik denk dat het echt uitproberen is wat werkt e.d. Gezien er niks uit de onderzoeken zijn gekomen. (er is bloed geprikt toch?).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:21

Ja bloed is geprikt niets uitgekomen. Sinds donderdag geef ik TWM horsemix erbij (sorry vergeten te melden). Toen we hem net kregen heb ik hem een Detoxkuur gegeven en ben ik ook nog bij Laarakker geweest...idd ik probeer alles, het is echt een lieverd en wil hem niet kwijt! Alles voor de jeuk.

Ik haal gelukkig veel uit dit topic!

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:25

Dus er zijn al weer flink wat pony's die schuren?
Die van ons schuurt nog steeds niet, heeft nergens last van. Hoop zo dat hij vorig jaar wat schuurderig / schilferig was omdat hij gewoon veel te vet was :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:40

Schuren vanwege het verharen, of schuren vanwege eczeem.

vind dat nogal een verschil.
Mijn pony stoort zich mateloos aan al haar losse haren. Maar heeft geen last van dr eczeem.
Daarom scheer ik haar 1 x lichte stress, en hele blije pony. Zeg niet dat dat de oplossing of hoor.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:44

Hier wordt nu het hoofd af en toe geschuurd en af en toe een geirriteerde staart. Toen ik derfen ging smeren heb ik de staartwortel lekker gekrabt en daar zat hij erg van te genieten. Gelukkig is het hier dus weer klaar na derfen in te smeren.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:18

Vroeg me eigenlijk af of Er meer mensen ervaring hebben met Traumeel injecties bij zomereczeem. Ik ben begonnen met Deze te spuiten Na enkele positieve reacties te hebben gelezen, maar kan geen reacties vinden van paarden waar het Niet bij werkt?
Als het zo geweldig is waarom zijn Er dan Niet meer mensen die het gebruiken??

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:47

suzanneteje schreef:
Vroeg me eigenlijk af of Er meer mensen ervaring hebben met Traumeel injecties bij zomereczeem. Ik ben begonnen met Deze te spuiten Na enkele positieve reacties te hebben gelezen, maar kan geen reacties vinden van paarden waar het Niet bij werkt?
Als het zo geweldig is waarom zijn Er dan Niet meer mensen die het gebruiken??

Op aanraden van wie ben je begonnen met de injecties? Want zover ik weet moet je toch wel enige kundigheid hebben met het zetten van de spuiten op de juiste plaats e.d.
Op paard natuurlijk is er enkele jaren geleden een topic geweest over het injecteren van traumeel, blijkbaar kon je het best de duitse traumeel S gebruiken (had 1 stofje meer in de vloeistof). Bij 1 paard heeft het 1 jaar gewerkt maar het jaar daarop niet meer en bij het andere paard werkte het gewoon niet.

Maar goed, dit is al weer enige tijd geleden dus mss is er ondertussen al wat meer onderzoek naar gedaan en is men erachter gekomen dat het toch niet (genoeg) werkt.
Laatst bijgewerkt door Deaglán op 02-03-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:03

Zover ik weet is De Traumeel op verschillende manieren toe te dienen en dit staat ook in De bijsluiter een ervan is in het bloed en daar begin ik Inderdaad Niet aan.
Ze krijgt ze nu onder De huid.
Kun Je me Hier is meer over vertellen?

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:48

Ik kom even snel binnenvallen, wat zijn de beste middelen tegen zomereczeem?

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:00

Hier gelukkig nog geen jeuk en geschuur, maar het is ook nog vrij fris en waait behoorlijk.
Regendeken is nu een week of wat af en ze begint nu gelukkig al met verharen, vorig jaar pas nadat de eczeemdeken omging, heel fijn, elke dat die weer leegplukken omdat ze anders daar weer jeuk van kreeg.
Manen groeien al weer flink en vandaag weer uitgebreid in omzitten wroeten, maar het doet haar niks, ook nog geen schilfers oid.

Algemene vraag nog, kunnen paarden er ook 'overheen groeien' ? net zoals het met de jaren erger kan worden, kan het ook minder worden? Omdat bv de omstandigheden verbeterd zijn? beter voer/weide beleid, minder suikers, goed op gewicht etc?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:39

Ik kom hier ook meelezen :wave:
Ik rij sinds een jaar een Friese merrie die erg veel last heeft van zomereczeem. Vorig jaar wist ik niet dat ze een deken ervoor hadden, dus toen had ze zich helemaal open geschuurd. Arm paard! :(:) Nu zag ik vandaag de eerste mug alweer, dus heb gelijk haar eczeemdeken opgedaan. Ik ga er alles aan doen dat ze dit jaar niet weer zo'n last er van krijgt!