[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:40

Tobila schreef:
Het plooitje ziet er eigenlijk hetzelfde uit als bij de twee oudere ruinen, die bij hem in de wei staan. Ik weet niet hoe oud hij was toen hij gecastreerd zou zijn. Hij is "gered" van de slager samen met nog een aantal hengsten/ruinen. Hij is geboren op een grote paardenmelkerij. Ik weet dus niet hoe oud hij exact is (in elk geval 2007), maar ik denk wel ruim 1,5 als ik zo naar zijn bouw kijk.... Dit is hem:
Afbeelding

In zijn paspoort staat dat hij geruind is, maar als ik op de plek van het plooitje voel, dan lijkt't alsof ik aan de binnenkant een grote en een kleine testikel voel (zijn niet zichtbaar aan de buitenkant, enkel het plooitje). Als hij toch nog hengst zou zijn, zouden zijn testikels toch inmiddels ingedaald moeten zijn, of toch niet?

De dierenarts is net geweest, want hij moest toch geent worden en hij blijkt dus nog hengst te zijn! Hij heeft alleen zo'n ontzettend lief en rustig karakter, dat ik hem na de castratie, denk ik, naar een assertiviteitstraining moet sturen, hihi Clown

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:03

Castratie: voor hengsten absoluut geen pretje FOTO-REPORTAGE

De meeste mensen kopen een paard die al ruin is. Mijn hengst Brazil heb ik gekocht toen hij 5 dagen oud was. Nu, twee en een half jaar later, werd het tijd om hem te laten castreren. Hij hoeft geen dienst te doen als dekhengst. Interesse in “hengstige” merries heeft hij wel. Hij ruikt ze al op kilometers afstand. Het neusje gaat dan de lucht in en meneer zijn instincten werken direct met als effect dat hij gaat uit-schachten (pielemans uit de koker)
.
Eveneens kan hij in de wei de jaarling merries heel goed zien op een afstand van 15 meter en voor hem was het een dagelijks vermaak om als een showbink (met pielemans uit de koker) langs het stroomdraad te “paraderen” om de merries te tonen hoe mooi en vruchtbaar hij is. (en het werkte ook nog bij hengstige merries)
.
Zijn interesse in merries heeft mij doen besluiten om hem te laten castreren. Karaktertechnisch gezien is het een keurig opgevoede hengst (vaak in handen) die alleen zijn hengstengedrag toont aan weidemaatjes of richting de jaarling merries. Er zijn diverse keuzes te maken tussen castraties waaronder een staande castratie of een liggende castratie. Ook kan je kiezen of je het laat uitvoeren door een paardenarts of een castreur. Ik had gekozen voor een staande castratie bij een castreur. Bij vele hengsten gaat dat goed dus moest het bij mijn hengst Brazil ook goed gaan…

De foto reportage is niet zwaar ernstig om te zien, maar voor mensen die niet tegen druppels bloed kunnen, moeten onderstaande link niet openen. Dit soort foto’s zijn namelijk te zien in de eerste foto-sessie waarbij Brazil in zijn wei bijkomt van een reis met de trailer, behandeling bij de hoefsmid voor bekappen en zijn allereerste hoefbeslag EN de castratie. Niet echt dagelijkse dingen voor een jonge hengst van 2,5 jaar oud…

Er is in de foto-reportage niet te zien dat ie daadwerkelijk gecastreerd wordt maar het is een reportage over hoe het genezingsproces van een castratie (niet uitgevoerd door een paardenarts) verloopt. Bij deze reportage is te zien dat mijn hengst (nu ruin) Brazil een fikse ontsteking krijgt maar er kan gelukkig ook middels foto’s getoond worden dat het, dankzij medicijnen en veel krachtvoer, weer beter met hem gaat.
De volgende hengsten die gecastreerd moeten worden zullen gecastreerd worden door een paardenarts en niet door een castreur. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Dit had ook kunnen gebeuren bij een hengst die door een paardenarts gecastreerd zou worden maar die kans is een stuk minder groot mede ook door de manier en gebruik van steriele instrumenten.

Met Brazil gaat het, dankzij een paardenarts die een anti-biotica in poedervorm EN een zware ontstekingsremmer heeft gegeven, overigens weer goed. Maar hij heeft een paar hele zware dagen gehad. (bibberend op de achterbenen) Dat hebben alle gecastreerde hengsten maar Brazil had er ook een fikse ontsteking bij en dat maakt de zaak anders. Paarden zijn bij mij heiligdom (zie Brazil zijn eigen website) en ik vind dat een paard geen pijn hoeft te lijden als het niet nodig is. Vandaar mijn beroep op de paardenarts.

Veel kijk en leesplezier want het is best interessant om te volgen hoe een genezingsproces van een castratie verloopt. Dit genezingsproces loopt een tikkeltje anders omdat Brazil er een ontsteking bij krijgt….

Ik ben benieuwd wat jij van de reportage vindt… Zie onderstaande link:

http://www.dekasteeltoren.nl/paginas/castratiefoto

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:28

Downhill ; hele interessante, duidelijke reportage!
Balen dat het zo onstoken is zeg! Ziet er niet lekker uit.
Hoe gaat het nu met hem?

Is er hier iemand die mij ABSOLUUT uitsluitsel kan geven over hoelang een hengst/ruin nog vruchtbaar is na castratie?
Er gaan zoveel verschillende verhalen de ronde, dat ik het nu niet meer weet.
Mijn paard is een week geleden gecastreerd, en is zonder mijn weten in een gemengde kudde gezet. Ik wil dit graag weten, omdat er daar ook merries bij in lopen...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:22

Hoooi Kehdra Haha!
Dankjewel voor je compliment.
Het gaat nu een stuk beter met Brazil en hij krijgt ook alweer praatjes. Maar een drafje of galopje zit er voorlopig nog niet in. Hij staat 24 uur per dag buiten.

Een paard kan qua gedrag maar ook qua vruchtbaar heid nog 4 maanden vruchtbaar zijn / hengst zijn, is mij verteld door de vee arts. Ik hoor inderdaad ook heel veel verschillende meningen hierover. Je zou zeggen: ballen eraf en hij "doet het niet meer' in de zin van vruchtbaarheid. Als ze bij jou op stal het risico willen nemen om je paardje gewoon weer in de kudde te doen mag je er gerust bij zeggen dat het dan niet jouw verantwoording is als er een merrie GEDEKT wordt. (raak of niet raak)

De eerste 2 weken zal hij niets doen omdat ie toch last van zijn "zaakje" heeft, toch?
Of is die van jou er snel weer bovenop gekomen Kehdra?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:30

ROFL Huilen van het lachen
Ik zie nu pas de foto's van Ziggy z'n ballen Kehdra Clown
Ik heb ze nog nooit gezien (die van Brazil ook niet)
Mooie foto.
Nu weet ik hoe ze eruit zien Haha!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:32

Mooie reportage inderdaad! Heb mijn vriend maar niet laten kijken.... Clown
Moet wel erg pijnlijk voor Brazil zijn geweest, zeg!
Fijn dat het beter met hem gaat inmiddels!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:39

Hooi Toliba,
Mijn bezorgdheid is pas echt weg als het helemaal over is. Dat de wond mooi dicht is en zijn "zaakje" er net zo uit ziet als iedere andere GEZONDE ruin. Hij is herstellende maar 3 keer per dag ga ik een kijkje nemen tussen zijn benen.....
Brazil was eigenlijk de 1e dag na castratie ECHT ZIEK. Hij wilde niet eens een appel (lievelings snoep van hem)
Terwijl het zo'n vuilnisbakker is dat ie zelfs een broodje zalm (met dressing) uit mijn handen jat (en op eet Boos! )

Paarden waren toch vegetariërs.....? Brazil niet...... Clown

Maar de dag na castratie at ie logischerwijs helemaal niet

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:00

Ziggy's ballen schrok ik ook een beetje van hoor! grote dan ik dacht! (en ze stuiteren Clown )

Ziggy heet NERGENS last van gehad, het was nauwelijks dikker geworden, en de volgende dag was hij alweer zijn vrolijke speelse zelf! Als is hij direct na de castratie wat rustiger geworden Verward

Hij heeft dus ook geen pijn, en wilde 3 dagen na zijn castratie de hengstige shet al dekken :S

Ik hoop inderdaad dat hij niet is gaan dekken!

Qua gedarg zit er weinig hengst meer in (maar al hengst was het ook al een doetje hoor Knipoog al is er duidelijk nog wel wat testoteron aanwezig.

Qua vruchtbaar heid weet ik het nu nog steeds niet ABSOLUUT...

Mooi dat het met Brazil alweer wat beter gaat! misschien heb ik het gemist oor, maar hebben ze al geprobeerd om de wond opnieuw te openen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:03

Zo hoort een castratie te verlopen, zoals bij Ziggy. Ja
Had mijn Brazilletje dat ook maar zo gehad. Maarrrr ik ben al wat minder bezorgd want het gaat echt een stuk beter met hem.

Wat heb je nou verder met die ballen gedaan Kehdra?........ Clown

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:11

Ja Ziggy's castratie was écht een model castratie!
Zelf de man die hem heeft gecastreerd, moch na 2 dagen alweer in de buurt van zijn ballen (dus plek waar zijn ballen zaten) komen! (paard is écht té lief hoor).

De ballen zijn gewoon in de container gegaan. Wat jij? op sterk water ? Clown

Hebben ze bij Brazil al geprobeert om de wond opnieuw te openen?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:26

kehdra schreef:
Downhill ; hele interessante, duidelijke reportage!
Balen dat het zo onstoken is zeg! Ziet er niet lekker uit.
Hoe gaat het nu met hem?

Is er hier iemand die mij ABSOLUUT uitsluitsel kan geven over hoelang een hengst/ruin nog vruchtbaar is na castratie?
Er gaan zoveel verschillende verhalen de ronde, dat ik het nu niet meer weet.
Mijn paard is een week geleden gecastreerd, en is zonder mijn weten in een gemengde kudde gezet. Ik wil dit graag weten, omdat er daar ook merries bij in lopen...

6-8 weken, als je echt zeker wilt zijn is 8 weken het aller allerbest haha.
Minder dan 6 weken is echt te weinig. Dit is mij door meerdere DA's verteld Ja

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:42

kehdra schreef:
Ja Ziggy's castratie was écht een model castratie!
Zelf de man die hem heeft gecastreerd, moch na 2 dagen alweer in de buurt van zijn ballen (dus plek waar zijn ballen zaten) komen! (paard is écht té lief hoor).

De ballen zijn gewoon in de container gegaan. Wat jij? op sterk water ? Clown

Hebben ze bij Brazil al geprobeert om de wond opnieuw te openen?

Neee, gelukkig niet Clown
De wond is nog een beetje open en hij heeft nu gelukkig een zware ontstekings remmer. Het is van belang dat ie een ontstekingsremmer op TIJD krijgt en volgens de vee-arts moet het nu over twee weken over (dicht en gezond) zijn.

Is de wond al helemaal weg bij Ziggy???

Ik ben niet bij Brazil zijn castratie geweest. Maar goed ook. Als het om je EIGEN dieren gaat is het te gevoelig voor mij. Andermans dieren maakt mij niet uit.
Dus ik kan een beetje raden waar de ballen van Brazil terecht zijn gekomen (ik schat de kliko)

Dit is de laatste FOTO van Brazil zijn klokkenspel tussen zijn benen, gemaakt in july:
Afbeelding

En hieronder het effect als Brazil leuke meisjes zag die hengstig waren.
Dit was toch wel een dagelijks vermaak van hem...
Afbeelding

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:46

Kehdra, mag ik je foto jatten van de ballen voor op Brazil zijn website???
Ik zal erbij noemen dat ze van Ziggy zijn Haha!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:56

haha jawel hoor, maar dan moet je er wel bij zetten dat dat Ziggy's trots is natuurlijk he Knipoog

Het boeltje ziet er bij Brazil al een stuk beter uit he? en uitschachten lukt ook alweer zo te zien Clown

Ziggy's wond zie je haast niks meer van, terwijl het nog maar een weekje terug is.

En zo erg is het niet hoor, bij de castratie van je eigen paard zijn.
Die van mij heeft een sufje gekregen, en stond heerlijk tegen mij aan te slapen, en tussen mij en de castreur stonden nog twee mannen om Ziggy in balans te houden, dus het enige wat ik heb gezien, zijn vallende ballen, en 2 spuitjes in mijn paard. Dat viel dus 100% mee!

Misschien ook wel leuk om te weten :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYDWS3TI.jpg
Onderaan de ballen, hangt een soort van klein wormvormig aanhangsel, dat zijn de bijballen. Heel belangrijk dat die er ook uitgaan, anders blijft hij gewoon hengst...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:00

Jakkes Kehdra.... Misselijk
Maarja, het moet.

De tweede foto hierboven van Brazil is niet van afgelopen week. Die is ook afgelopen July gemaakt. Ik heb hem nu nog niet zien uit-schachten.....

Maar ik ga de foto er NU op zetten, Kehdra Haha!
Thanks Knipoog

EDIT: ballen van Ziggy staan als eerste foto op dekasteeltoren.nl
Cool

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:32

haha ik vind ze geweldig downhill! ziggy's kroonjuwelen ter illustratie Lachen

Ik ga zo naar Ziggy toe, zal even kijken of het lukt om foto's te maken, kan je zie hoe het hoort Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:42

*heeft geTeMd*

Helaas geen foto's van Ziggy's boeltje, camera is overleden. maar het zag er doodnormaal uit, geen zwellingen ofzo, helemaal niks Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:44

hoelang is het nu geleden dat Ziggy gecastreerd is? 2 weken nu?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:49

vorige week dinsdag, nu 8 dagen dus Lachen

Hoe is Brazil gecastreerd? of heb ik daar overheen gelezen?
(en dan bedoel ik, staand/liggend enz. )

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:51

Dan is ie NA Brazil gecastreerd?!
Brazil is de 11e oktober gecastreerd. Dan ben ik echt heel nieuwsgierig hoe Ziggy er nu uit ziet.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:53

Yep Ja Ziggy is de 14e gedaan.
nou,weet je hoe de boel er bij een ruin uitziet? zo dus! er is écht niks meer van te zien!
Zaterdag heb ik weer n nieuwe camera, dan maak ik een foto voor je.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:55

Braz is staand gedaan maar niet bij een paardenarts maar bij een castreur.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:57

Ziggy ook, gewoon staand in zijn eigen stalletje. lichte verdoving om wat suf te worden, prikje in zijn balzak ter verdoving, ballen eraf, antibiotica (peniciline) in zijn zak, en een hele spuit in zijn boeg....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:01

Heeft ie geen koorts gehad? Ik sta er versteld van dat die van mij dat niet heeft gehad. Zeker gezien de ontsteking die hij heeft/had

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:49

nope ook geen koorts gehad Lachen

ziggy heb ik een week van tevoren wel een vitamine kuurtje gegeven trouwens Ja