Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:12

2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde (Friesland)

Uit mijn eigen archieven.
Weten we trouwens of al deze paarden zijn overleden? Misschien is het handig om er bij te zetten welke paarden er het hebben overleefd.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 07-11-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:27

Ik heb trouwens nog wel behoorlijk wat gegevens bewaard uit 2006.

Het eerste geval in 2006 was op 3-11 in Hollandsche rading in Noord Holland. Het werd toen net koud en regenachtig. Tijdens de gehele periode was het fris en regenachtig, maar boven 0.
Het laatste geval was op 20-11 in Vogelezang in Noord Holland.

Totaal kregen 20 paarden het.
7 in Noord-Holland.
7 in Groningen.
3 in Friesland.
3 in Brabant.

Van 15 weten we de leeftijd.
10 waren er onder een jaar.
Er waren er 1 van 3, 4 en 6.
2 Slachtoffers waren er 11.

13 van de 20 gevallen zijn overleden.

Ik wil heel graag de gegevens van dit jaar ook weer in de lijst opnemen.
Willen de mensen die een paard verloren hebben, ziek hebben of de kennissen daarvan de volgende gegevens misschien met ons delen? (Mag aan mij per pm of in dit topic)?
Ras, Datum van ziek worden, Plaats, Provincie, leeftijd, overlijdens datum (of datum dat het dier uit de gevaren zone is), uren in de wei, weer van de dag, bijvoeding (wat?) en bijzonderheden (bv paard was al zwak, dronk nog bij z'n moeder, stond in een wei met veel bomen enz).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:47

MissPK schreef:
Ik probeer ook alleen maar mee te denken hoor waar het in vredesnaam aan kan liggen zodat mensen hun maatregelen kunnen nemen..voorlopig lijkt er geen touw aan vast te knopen waar het vandaan komt :\

Je weet maar nooit welke 'hersenkronkel' er ineens met een oplossing komt. Vaak worden dingen 'per ongeluk' uitgevonden omdat iemand ineens het missende puzzelstukje in het geheel ziet.

Het lijstje groeit trouwens wel beangstigend snel ;(

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:58

Veulen84 schreef:
2006:
- 1 in Oploo (Brabant)

2007:
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)

Uit mijn eigen archieven.
Weten we trouwens of al deze paarden zijn overleden? Misschien is het handig om er bij te zetten welke paarden er het hebben overleefd.

Zover ik weet is er hier alleen de oveleden paarden opgeschreven... die van mij.. Lippenhuizen is dus ook hier aan overleden...

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:12

Alles wat ik lees is alleen maar over bladeren en paddestoel...
Maar even een heel andere boeg...

In 2001 heb ik mn eerst jonge hengst verloren in een hengstewei waar in de hele weide omtrek geen boom of struik te bekennen valt..

Toen wist ik niet wat AM was... Hij was totaal verstijfd en kon bijna niet meer lopen... puur dat hij nog liep voor mij om hem uit die hengste weide te halen... Maar ik heb hem moeten laten inslapen.. Hij was maar een jaar geworden... Ik ben van Franekeradeel naar opsterland gegaan. Maar nu heb ik op 9 oktober mijn 4 jarige hengst na een dag lang vechten in de kliniek wolvega ook moeten laten inslapen... Na een week kreeg ik de uitslag van Utrecht... AM
Ik ben hier over gaan nadenken...
Deze jonge hengst heeft altijd thuis gestaan... wel met bomen en struiken,maar hij had precies de zelfde kenmerken als mn vorige hengst.
De enige vergelijking die ik kan maken is... KUNSTMEST!!!! in ieder geval Bemesting!

Voor dat ik hier kwam te wonen is hier alles jaren lang gewoon meerdere keren per jaar bemest met kunstmest... en ook 1x met gewone koeienmest! en in keoeien mest zit weer die clostridium sordelli bacterie... Zou dat t soms zijn?
Ik zelf heb het nooit gedaan...Maar deze hengst is 4 geworden...
de vorige maar een jaar... maar in dat weiland werd gewoon tussen de paarden door gemest... De boer zie dat het toch niet uitmaakte omdat het zo'n mega groot perceel was...
Dei hengst heeft dus vele malen meer binnen gekregen...

En dan nog iets... in mijn kennissen kring valt het op dat het meer hengsten en ruinen treft... zou dit kunnen komen doordat het gerelateerd is aan de hoeveel heid van bespiering bij de paarden???

Marigold

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:01

het komt zowel bij merries als hengsten/ruinen voor.
AM wordt al gerapporteerd sinds 1939.
er staan opvallend vaak bomen bij een getroffen perceel.
bijna alle gevallen stonden op de wei, een paar gevallen waren de dag voordat ze symptomen lieten zien op stal gezet (wat m.i. misschien op een bepaalde incubatie tijd zou kunnen wijzen (?).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:02

@pyrodaantje : als bespiering een issue zou zijn dan zou je van veel meer Amerikaanse rassen horen dat die getroffen werden.
Citaat:
Voor dat ik hier kwam te wonen is hier alles jaren lang gewoon meerdere keren per jaar bemest met kunstmest... en ook 1x met gewone koeienmest! en in keoeien mest zit weer die clostridium sordelli bacterie... Zou dat t soms zijn?

Bedoel je nu dat kunstmest slecht is of juist natuurlijke (drijf)mest ??
Dat er soms teveel bemest wordt ben ik met je eens, maar ook dat gebeurt al jaren en zou ook grotere aantallen slachtoffers moeten geven.
Verder wordt er in het najaar na september niet meer gemest (mag niet meer) en aangezien AM-gevallen erg acuut ontstaan klopt het tijdbeeld dan niet meer.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:55

DubbelDun schreef:
@pyrodaantje : als bespiering een issue zou zijn dan zou je van veel meer Amerikaanse rassen horen dat die getroffen werden.
Citaat:

Bedoel je nu dat kunstmest slecht is of juist natuurlijke (drijf)mest ??
Dat er soms teveel bemest wordt ben ik met je eens, maar ook dat gebeurt al jaren en zou ook grotere aantallen slachtoffers moeten geven.
Verder wordt er in het najaar na september niet meer gemest (mag niet meer) en aangezien AM-gevallen erg acuut ontstaan klopt het tijdbeeld dan niet meer.

Mijnes waren Quarters...
Eneuh... t komt ook idd meer voor bij de gespierde rassen....

Ik zat te denken aan het langzame opbouwen van die bacterie... t gaat langzaam in het systeem...
Bij mensen is het pas een probleem als de weestand minder wordt dan gaat die bacterie gistoffen uitscheiden... en daar worden mensen ook heel ziek van... al die link over die bacterie die ik hier vond gaan daar over...
De paarden die AM hebben krijgen zo'n aanval... want dan wordt het pas zichtbaar... als er storm of een nacht temparatuur is van 8 graden of minder... maar met echte vorst is het weer niet zo...
Nu misschien heel simpel gedacht hoor... Maar van 0 tot 10 graden vinden wij ook een rot temperatuur...
Het is dan waterkoud en voeln ons zelf ook snel ongemakkelijk... Een paard zal dat ... lijkt mij dan... ook wel hebben... Als een paard zich dan ongemakkelijk voelt en daardoor zijn lichaams temperatuur ook iets naar beneden gaat... (36graden) kan die bacterie die dan in zn systeem al die tijd al zit tot actie over gaan en zn gifstoffen afscheiden in de spieren... waardoor je die extreme verharding van de spieren en verzuring krijgt... dan schieten de bloedwaardes omhoog en als je er niet te snel bij bent om m 1.. op te warmen... 2... de verzuring uit zn spieren krijgt... en 3 nog geen afbraak van spieren krijgt ... ben je gewoon te laat... dan vermenigvuldigd die ellende zich in rap tempo... wat wil je... moet je eens kijken hoe je paardje door de stres en de pijn gaat zweten ondanks hij een temperatuur van 36 heeft...
Dan doet de adrenaline de rest... alles transporteren door het lijf....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:39

Ik heb er nog niet van gehoord dat het meer bij gespierde rassen zou voorkomen, ook pony's en gewone warmbloeden kunnen getroffen worden.

Dat van de temperatuur en de bacterie vind ik idd iets te simpel gedacht. Een normaal gezond paard heeft het helemaal niet ongemakkelijk bij temperaturen tussen 0 en 10, sterker nog dat zijn temperaturen waar ze zich nog heel goed bij voelen.
Een paard z'n temperatuur gaat ook niet zomaar zakken tot 36°, dan zijn ze al half onderkoeld. Zelfs mensen zakken niet tot 36° als ze in t-shirt rondlopen bij 10° (tenzij ze vanzelf al 36° hebben), ze bibberen mss dan wel de ziel uit hun lijf maar echt onderkoelen doe je normaalgezien dan nog niet.

Het kan idd wel zo zijn dat bij een mindere weerstand de bacterie/virus/whatever het ook veroorzaakt makkelijker kan aanslaan. Maar een mindere weerstand komt niet louter door slechter weer. Paarden zijn een heel stuk weerbestendiger dan mensen en zelfs bij mensen is het bewezen dat in de kou lopen met natte haren geen verkoudheid veroorzaakt.

Vermits AM sterk samenhangt met de herfst is het goed mogelijk dat er ergens een trigger is voor het ontstaan van AM die te maken heeft met het weer. Maar ik denk dat het dan eerder een effect zal zijn op de groeiomstandigheden van schimmel/bacterie in de buitenwereld waardoor ze meer voorkomen.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:53

Thioro schreef:
Ik heb er nog niet van gehoord dat het meer bij gespierde rassen zou voorkomen, ook pony's en gewone warmbloeden kunnen getroffen worden.

Dat van de temperatuur en de bacterie vind ik idd iets te simpel gedacht. Een normaal gezond paard heeft het helemaal niet ongemakkelijk bij temperaturen tussen 0 en 10, sterker nog dat zijn temperaturen waar ze zich nog heel goed bij voelen.
Een paard z'n temperatuur gaat ook niet zomaar zakken tot 36°, dan zijn ze al half onderkoeld. Zelfs mensen zakken niet tot 36° als ze in t-shirt rondlopen bij 10° (tenzij ze vanzelf al 36° hebben), ze bibberen mss dan wel de ziel uit hun lijf maar echt onderkoelen doe je normaalgezien dan nog niet.

Het kan idd wel zo zijn dat bij een mindere weerstand de bacterie/virus/whatever het ook veroorzaakt makkelijker kan aanslaan. Maar een mindere weerstand komt niet louter door slechter weer. Paarden zijn een heel stuk weerbestendiger dan mensen en zelfs bij mensen is het bewezen dat in de kou lopen met natte haren geen verkoudheid veroorzaakt.

Vermits AM sterk samenhangt met de herfst is het goed mogelijk dat er ergens een trigger is voor het ontstaan van AM die te maken heeft met het weer. Maar ik denk dat het dan eerder een effect zal zijn op de groeiomstandigheden van schimmel/bacterie in de buitenwereld waardoor ze meer voorkomen.

Ik bedoel het ook niet lettelijk... maar zeg nou zelf.... vindt jij het prettig tussen de 10 en de 0 graden????
Niemand vind het dan prettig... t gaat erom waneer het getriggert word... en das de temperatuur... tussen de 8 en de 0 graden... van daar die logica... en dat niet alleen... het komt volgens wolvega wel bij de meer gespierde rassen voor ... dus weet wat voor opmerking je plaatst... Mijnes waren quarters en het komt bij de wat gespierdere paarden gewoon makkelijker voor... Sorry als je daar je aangevallen over voelt... maar ik voel me nu erg naar dat je me aanvalt over iets wat de dierenarts me verteld!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:03

Maar aangezien er ook veel jonge paarden (jaarlingen) aan zijn overleden, heb ik niet het idee dat je het in de spiermassa moet zoeken. Want het ras wil niet altijd wat zeggen over de spieren, toch? Training zegt daar toch meer over? Of bedoel je dat niet?

Ik vind de schimmeltheorie zelf ook een rare, eerlijk gezegd. Dan zou je toch jaar-in-jaar uit al heel veel slachtoffers moeten hebben? En dat is dus ook niet zo........ Ik weet het ook niet, hoor, het blijft gissen voor iedereen, inclusief de wetenschappers, geloof ik..... ;(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:04

Ik ben niet degene die me aangevallen voelde en ik zie ook nergens waar ik jou aanval.

Ik zeg alleen dat ik er nog niet van gehoord had dat het meer bij de gespierdere rassen voorkomt en dat ik het zelf al wel gezien heb bij pony's en warmbloeden maar nog niet bij quarters, al kan dat uiteraard toeval zijn.
Kan best dat Wolvega het vaker ziet bij gespierde rassen maar dat kan al even toevallig zijn als dat ik het nog niet gezien heb.
Punt is dat ze het bij Wolvega niet zeker kunnen weten, ik kan het ook niet zeker weten en de universiteiten ook nog steeds niet. Over AM is nog niets zeker, dat is geen aanval maar gewoon een vaststaand feit.

En nee ik vind het niet onprettig bij lagere temperaturen, bij 10° loop ik nog gerust in t-shirt en eventueel dunne trui rond zonder het koud te hebben, maar dat is gewoon persoonsgebonden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:13

Een paard voelt zich behaaglijk tussen de 5 en 15 ºC, wel afhankelijk van windsnelheid/gevoelstemperatuur in kombinatie met de mate waarin hun vacht is ontwikkeld. Is het nu overdag ineens 20 graden voelen ze zich echt niet lekker en als het 's zomers ineens 's nacht daalt tot rond de 5 ºC hebben ze het ook koud.

Je kunt mensen niet met paarden vergelijken, die hebben hun eigen jas aan en wij hebben al een hogere 'normale' temperatuur.

@Thioro : een paard met 36 ºC is niet onderkoeld, een mens voelt zich dan wel erg koud. Paarden hebben normaal een temp van rond de 36,5/37,5 afhankelijk van tijdstip.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:30

Twiggy2008 schreef:
Maar aangezien er ook veel jonge paarden (jaarlingen) aan zijn overleden, heb ik niet het idee dat je het in de spiermassa moet zoeken. Want het ras wil niet altijd wat zeggen over de spieren, toch? Training zegt daar toch meer over? Of bedoel je dat niet?

Ik vind de schimmeltheorie zelf ook een rare, eerlijk gezegd. Dan zou je toch jaar-in-jaar uit al heel veel slachtoffers moeten hebben? En dat is dus ook niet zo........ Ik weet het ook niet, hoor, het blijft gissen voor iedereen, inclusief de wetenschappers, geloof ik..... ;(

KLopt wat betreft jaarlingen enzo... maar waneer zie je het best hoe een paard op volwassen leeftijd woord. 3 weken en 3 maanden...... dus de bespiering zit er wel al... maar er is me ook verteled dat het wel een opbouw tijd nodig heeft totdat het tot een aanval kan komen..... en er zijn zoveel ook oudere paarden... van veulens en zo ken ik er niet veel....

En als ik alle oude dingen lees... wordt er ook gezegd...d dat het alleen de paarden treft die niet bijgevoerd worden of in slechte conditie zijn....
Mijnes werden wel bijgevoer 2x per dag kracht voer... gewoon leiding water... de 4 jarige was in top conditie ..die liep ook regelamatig wedstrijden... de jaarling niet...

Ik weet het ook allemaal niet... de een zeg dit de ander dat... ik heb toch het gevoel dat die bacterie wel wat kan zijn... net zoals wij zelf een koorstlip hebben... die heb je ook jaren niet.. en dan opeens een uitbarsting....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:40

DubbelDun schreef:
Een paard voelt zich behaaglijk tussen de 5 en 15 ºC, wel afhankelijk van windsnelheid/gevoelstemperatuur in kombinatie met de mate waarin hun vacht is ontwikkeld. Is het nu overdag ineens 20 graden voelen ze zich echt niet lekker en als het 's zomers ineens 's nacht daalt tot rond de 5 ºC hebben ze het ook koud.

Je kunt mensen niet met paarden vergelijken, die hebben hun eigen jas aan en wij hebben al een hogere 'normale' temperatuur.

@Thioro : een paard met 36 ºC is niet onderkoeld, een mens voelt zich dan wel erg koud. Paarden hebben normaal een temp van rond de 36,5/37,5 afhankelijk van tijdstip.

Paarden hebben normaal een temp tussen de 37,5 en 38,5.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:45

Een paard met een aanval van AM, heeft.. volgens de dierenartsen die ik gehad heb en wat in de omschrijving van AM staat... 36 graden... het is niet onderkoeld.... maar niet goed... hij krijgt zn lichaam namelijk niet normaal op temperatuur

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:47

klopt ook niet want bij ons hadden ze juist allemaal verhoging

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:55

shan schreef:
DubbelDun schreef:

Paarden hebben normaal een temp tussen de 37,5 en 38,5.

Nou als mijn paard 38,5 heeft dan ben ik alert want dat is namelijk officieel verhoging.
Tussen de 37,5 en de 38,2 is normaal, tot 38,5 verhoging en boven de 38,5 koorts

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:33

2006:
- 1 in Oploo (Brabant)

2007:
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Anderen (Drenthe)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:31

pyrodaantje schreef:
KLopt wat betreft jaarlingen enzo... maar waneer zie je het best hoe een paard op volwassen leeftijd woord. 3 weken en 3 maanden...... dus de bespiering zit er wel al... maar er is me ook verteled dat het wel een opbouw tijd nodig heeft totdat het tot een aanval kan komen..... en er zijn zoveel ook oudere paarden... van veulens en zo ken ik er niet veel....

En als ik alle oude dingen lees... wordt er ook gezegd...d dat het alleen de paarden treft die niet bijgevoerd worden of in slechte conditie zijn....
Mijnes werden wel bijgevoer 2x per dag kracht voer... gewoon leiding water... de 4 jarige was in top conditie ..die liep ook regelamatig wedstrijden... de jaarling niet...

Ik weet het ook allemaal niet... de een zeg dit de ander dat... ik heb toch het gevoel dat die bacterie wel wat kan zijn... net zoals wij zelf een koorstlip hebben... die heb je ook jaren niet.. en dan opeens een uitbarsting....

Nou, die van Laetitia (dat is mijn vriendin in het echte leven) was nog maar 1 jaar en kreeg dus wel goed bijgevoerd. En toch zijn er toen 4 uit die kudde overleden, allemaal jonge paarden, die bijgevoerd kregen..... Een koortslip (heb ik helaas zelf, dat is een herpesvirus), heb ik meerdere keren per jaar (helaas), bij slechte weerstand, ziekte, zon, oververmoeidheid ben ik aan de beurt. En daar ga je gelukkig niet dood aan..... Die bacterie, tja, wie weet..... Maar dat verhaal van die schimmel in het gras, in de grond, ik kan er echt helemaal niets mee en de onderzoekers blijkbaar ook niet. :\
Oh joh, ik hoop echt dat men snel de oorzaak vindt, want nu ben ik elke dag weer blij als ik mijn paardje en zijn maatjes weer gezond en wel op het land zie staan..... :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:51

Brrr...er wordt gezegd: geen paniek! En het is zeldzaam maar ja, het zal net jou en je paarden overkomen...
Ik slaap er niet goed door. 2 van mijn 3 paarden zijn komende winter voor het eerst 24/7 buiten....Ik dacht dat ik er goed aan deed maar twijfel nu wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:13

Als het winter is, is het risico weer voorbij heb ik begrepen.

Paniek is ook niet nodig, je kunt maar 3 dingen doen als je paarden 24/7 buiten hebt: óf je laat ze staan zoals ze staan, óf je gaat ruwvoer bijgeven, óf je stalt ze (gedeeltelijk) op. De risico-afweging is moelilijk, dat vind ik ook. Voorlopig kiezen wij voor onze jonge paarden voor de tussenweg: op de wei met hooi. Goed in de gaten houden, hopen dat het goedgaat en bij het minste of geringste actie ondernemen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:21

Phoe ik heb vandaag alle bladzijden van dit topic door zitten lezen. Wat vreselijk deze ziekte !!

Iets dat mij nu al een tijdje in mijn hoofd spookt is de stand van het grondwater, waarom precies kan ik nog niet beargumenteren. Is er iets meer bekent van de ligging van de aangetaste gebieden mbt de ligging mbt het zee niveau ? En de bodemsamenstelling ?

Toen ik dit topic door las leek het of deze ziekte vanuit het noorden ons land binnen valt ?

Voor degene die direct of indirect met deze verschrikkelijke ziekte te maken hebben, hebben gehad, en (hopelijk niet) te maken krijgen |( heel veel sterkte, veel wijsheid en moed toegewenst

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:38

Sinds zondag staat 4,5 jarige ijslander te vechten voor zijn leven in Paterswolde, gister heeft hij wel de hele dag gestaan. Het is wel duidelijk dat weilanden in een bos meer risico lopen dan in bijvoorbeeld een polder en dat weides met beuken ernaast ook meer risico hebben.

Wat mij opvalt is dat het toch vaak paarden zijn met een slechte weerstand of paarden die net weer op voor het eerst in training zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:51

Citaat:
De vruchten van de beuk, Fagus sylvatica, de beukennootjes, zijn giftig voor paarden. Het eten van ongeveer 1 kg. beukennootjes kan voor paarden fatale gevolgen hebben. De verschijnselen van een vergiftiging vangen aan met het beven van de paarden. Ze hebben duidelijk moeite om te blijven staan en er is duidelijk sprake van een spierzwakte.

Zou ook het e.e.a. kunnen verklaren. :j

Sterkte voor het paardje jonur. :(:)