[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:31

Rukaro schreef:
Niek123 schreef:
Ja had ik ook bij mijn merrie een gigantisch dik been! De veearts heeft een antibiotica-kuur gegeven en werd het weer minder, trouwens oppassen dat het geen bloedvergiftiging is!

Ik hou z'n temperatuur goed in de gaten en die is normaal. Kan bloedvergiftiging ook optreden bij heel weinig korstjes? Of heeft dat niets te maken met de mate van uitbreiding?

Zijn hier meer mensen waarvan de paarden plekjes aan de binnenkant van het bovenbeen hebben? (Ik vind het namelijk erg raar!)

Ja kan! deze plekken hebben meestal geen haar meer opzitten, vooral bij Friezen komt dit voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:47

Die plekjes heeft mijn Friesche merrie ook, ze heeft ook mijt.
Ik heb Zink Zwavelpasta een aantal dagen goed gesmeerd op de plekken, of het daardoor komt geen idee; maar ze is wel mooi van de jeuk af! Dat stampen en dergelijke wat ze deed doet ze niet meer.

Inmiddels krijg ik de Mud Guard kuur naar binnen, de eerste 10 dagen is het nog een flinke schep erop, daarna bouwt de kuur af. Dus nog een paar dagen en dan wordt het gewoon een 'dagelijsk supplement' , gelukkig ook niet meer zo'n grote schep, want ik heb tot die tijd wel wortelplakjes en extra olie bij moeten geven. Gaaaap
Ik ben benieuwd hoe de plekken zullen genezen!

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:17

hallo mensen,
ik heb bijna alle berichten gelezen en die middeltjes. en ik heb zinkzalf en zwavel geprobeerd wat erg goed hielp. aangezien ik al zolang bezig was met vanalles was ik blij dat dit hielp. al zijn korsten zijn weg, alleen hij heeft nog wel hele harde bulten ik weet niet wat ik hier aan kan doen. hij heeft al een keer bloedvergiftiging gehad. Toen was heel zijn been dik en had hij koorts, maar de DA gelijk gekomen en die heeft hem een antibiotica kuur gegeven en hij is ontschurft.
Het is iniedergeval geen bloed vergiftiging want hij heeft geen koorts.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:34

ik ga denk ik ook maar eens info bij een DA vragen, het blijft nog erg, vooral zeg maar in de kootholte waar het been net buigt, zit een rand met korsten, met dit noodweer kwam ze niet buiten dus dan is het ook dik.. ik baal er zo van.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:00

wie gebruikte hier nou droogzetters? ik ben er vandaag toch mee begonnen, mn vriend is boer haha dus die heeft ze liggen, maar ik vroeg me af, hoe vaak en hoelang moet je dit smeren? en kan ze gewoon buiten staan (blubber) ben bang dat binnen houden geen optie is, dan worden de benen dik en zij zelf gefrustreerd...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:41

ik heb nu voor de 2e dag droogzetters gebruikt, ben benieuwd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:26

De dierenarts zegt dat ze best in de modder mogen als je dan s'avonds de benen maar afspuit.

de mijne heeft momenteel dikke achterbenen maar geen korsten.Zolang ze geen koorts heeft en niet kreupel is hoef er niks aan de dikke benen gedaan te worden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:09

silvana schreef:
De dierenarts zegt dat ze best in de modder mogen als je dan s'avonds de benen maar afspuit.

de mijne heeft momenteel dikke achterbenen maar geen korsten.Zolang ze geen koorts heeft en niet kreupel is hoef er niks aan de dikke benen gedaan te worden.

Ik zou ze toch eens wassen met betadineshampoo of scrub.Het kan geen kwaad,ze zijn zeker weten schoon en grote kans dat ze dan toch dunner worden Knipoog
En daarna liefst even afdrogen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:17

Sorry dat ik niet alle pagina's heb doorgelezen...misschien stond mijn antwoord er vast tussen...
Maar bij ons op stal hebben twee jaarlingen en een pony last van mok.. en niet een klein beetje ook..het was ons nog niet opgevallen omdat wij meestal 's avonds naar stal gaan... nu blijkt dat er bij de andere stallen naast ons ook paarden zijn met mok... en er wordt gezegd dat het komt door het zand in de bak dat daar de mok bacterie in zou zitten...klopt dit?
Nu moeten de jaarlingen en toch elke dag uit.. kan ik ze dan gewoon in de bak zetten(erg nat en modderig) of moeten we een aantal dagen alleen met ze wandelen zodat de mok tijd krijgt om op te drogen?...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:59

op stal zetten heeft in mijn ogen geen zin. daarna gaan ze weer naar buiten en zit er weer modder op... na de paddock, wassen droog maken en zalven.. dit is het enige wat je denk ik kan doen. het is gewoon echt rot, mok!

ik ben nu aantal dagen bezig met de droogzetters maar zie niet echt vooruitgang... terwijl ik er op internet veel lof over gelezen had..ik maak de week zowiezo af. weet iemand hoelang je dat spul mag gebruiken?

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:44

Bij ons op stal heeft zowat de helft mok, omdat het zo erg heeft geregend en de wei een modderbak is geworden. Nicky (mijn pony) heeft nu ook mok. Verdrietig Maar iemand op stal had het over een soort antibiotica-zalfje wat de bacteriën doodt. Het begon met de H, maar weet iemand de hele naam? Dan kunnen we het kopen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:49

ik gebruik dat nu ook maar begint niet met een H geloof ik.. ik heb droogzetters voor de koeien. daar zit antibiotica in. komt jou paardje evengoed buiten?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:02

Mijn paard heeft heel erg last van droge mok iemand een idee wat ik daartegen kan doen ?

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:03

We zagen het pas vanavond, maar hij gaat overdags dan naar buiten en als we hem binnenzetten gaan we er zalf op doen enzo. Het is trouwens een haflinger, dat jullie het weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:42

Orola schreef:
Bij ons op stal heeft zowat de helft mok, omdat het zo erg heeft geregend en de wei een modderbak is geworden. Nicky (mijn pony) heeft nu ook mok. Verdrietig Maar iemand op stal had het over een soort antibiotica-zalfje wat de bacteriën doodt. Het begon met de H, maar weet iemand de hele naam? Dan kunnen we het kopen.

Hydrocortiderm,dat zit in verschillende zalfen.Hier in Belgie kan je bv dogexcema gebruiken.Ik denk als je een paarde winkel binnen stapt dat ze je kunnen helpen en anders op internet via de paardedrogist.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:05

silvana schreef:
Orola schreef:

Hydrocortiderm,dat zit in verschillende zalfen.Hier in Belgie kan je bv dogexcema gebruiken.Ik denk als je een paarde winkel binnen stapt dat ze je kunnen helpen en anders op internet via de paardedrogist.

Bedankt! Ja, dat was hem. Straks om 3 uur gaan we naar de dierenartsenpraktijk om het te halen.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:54

We hebben nu de zalf en nog zinkspray, de spray krijgt hij 's ochtends op en 's middags krijgt hij de zalf. We hebben net de benen met betadine shampoo gewassen, en de zalf er op gedaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:00

Is dat met droge mok ook aan te raden? Eerst wassen met betadine shampoo en daarna mokzalf erop...

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:41

Geen idee. Ik ben niet zo'n paardenziekte-kenner. Knipoog
Maar mijn pony had dus allemaal kale plekjes na het wassen op het onderbeen zelf. Welke mok is dit?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:03

Ik denk droge als je de haren ook als het been droog is rond om de kale plekken er zo uit trekt. Als ik een borstel over de benen van mijn paard haal trek ik zo alles eruit...

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:08

Ja als we de zalf er op doen komen er allemaal haren van die plekjes af. Dus dan is jouw vraag ook opgelost want nu weet je dat het ook bij jouw paard zal helpen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:09

Okee dus wassen met betadine en daarna zalf...Ik was al een week met mokzalf aan het klooien maar het leek alleen maar erger te worden.

hoorde ook iets van wat je bij de dierenarts kon halen maar slechts 10 dagen mocht gebruiken omdat het de lever aantast.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:32

Jep. Alleen eerste keer wassen, daarna niet meer en als de benen droog zijn de zalf er op. Ja

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:47

Ja op de zalf die ik nog even moet kopen (andere potje was op) staat dat je elke keer moet wassen met betadine en daarna moet insmeren.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:52

Bij ons met het dus maar 1 keer, anders wordt het steeds erger doordat het been teveel gaat uitdrogen. Knipoog