[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:18

odje schreef:
Het gevaarlijke aan de Johova houding van sommige mensen hier is dat zij door de dominante uitspraken heen zich zelf steeds tegen spreken. (en ik was er ooit ook van overtuigd)
Zij verliezen het overzicht van de hele kwaal doordat zij blind vertrouwen op hun (magere) ervaring waarin zij zich gesteund voelen door alle nieuwkomers die al gauw meegaan in de groep (wat is de mens toch weer een kudde dier he).
Zo ontstaat er een eigen gevormde mening waarin zij diep geloven.

Dit eerste stukje had ook wel wat subtieler gemogen, hoe rijk is jouw ervaring in vergelijking met de anderen. Mensen vergelijken nou eenmaal met hun eigen paard en paarden die ze in hun omgeving zijn tegengekomen.

odje schreef:
De d.a. zei tegen mij:
Het kan komen dat er teveel gassen in de darmen zaten die een kramp veroorzaken waardoor die gassen er niet meer uit kunnen MAAR, het kan ook zijn dat er eerst een kramp was die de ophoping van gassen veroorzaakten.
Hoe dan ook, het was niet gunstig dat mijn paard daar ook nog eens bij luchtzoog.
Het hoeft dus idd niet direct door het luchtzuigen te komen.

Een feit wat ik gemerkt heb aan mijn paard is dat hij veel winden liet toen hij nog geen luchtzuigband om had en nu met band veel en veel minder.

Wat zijn veel winden en wat zijn er weinig, ben je er wel eens een hele dag bij om de winden en de hoeveelheid gas te meten. Dan pas weet je of veel winden ook teveel gas betekend.

Verder zie ik de relatie met luchtzuigen niet zo goed, de lucht van het zuigen haalt de darmen niet en kan dus niet verantwoordelijk zijn voor de hoeveelheid gas in de darmen. En hoe luchtzuigen een kramp in de darmen kan veroorzaken is mij ook niet duidelijk.

odje schreef:
Ik probeer niemand te overtuigen.
Het enige wat ik wil bereiken is dat de taboe van de luchtzuigband verdwijnt.

Over het algemeen probeer je in een discussie iemand te overtuigen van je mening, dat dit niet lukt is niet erg. Het houdt de discussie levend en zet mensen aan het denken. In dit topic is het doel mensen informeren over luchtzuigen, het hoe en waarom van luchtzuigen en ook het gevaar van de luchtzuigband waar door veel mensen nog veel te makkelijk naar wordt gegrepen ipv eerst naar de oorzaak te kijken van het zuigen.

odje schreef:
Ik vraag me serieus af ... wat hadden jullie dan gedaan als je paard 2 x in 10 dagen gaskoliek kreeg en daardoor nu met een ernstige pees blessure op stal staat (volledige boxrust tot de stamcellen binnen zijn).
Ik wil alleen de gedachtegang weten....mooi discussievoer dit.

De peesblessure is in het geval van jouw paard een gevolg van aantikken in dit geval van rollen door koliek, had ook een andere oorzaak kunnen hebben. Luchtzuigen is geen oorzaak voor een peesblessure. Ik zou mijn paard dan ook geen band om doen.

Verder veel sterkte en beterschap voor je paard Ach gut

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:57

odje schreef:
Jup, ik snap wat jullie bedoelen.

Stelling:
-Van luchtzuigen krijgt een paard geen (gas)koliek.
-Door luchtzuigen verteerd het voedsel in de maag niet goed waar door er gassen ontstaan die (gas)koliek veroorzaken.

.

Stelling 1 is juist
Stelling 2 is onjuist

Doordat ménsen paarden (die gewend zijn aan de hele dag lopen en heel kleine beetjes eten in de maag verteren) verkeerd voeren, ontstaat een hogere zuurgraad van de maag dan zou mogen.
Een paardenmaag hoort de hele dag beetjes (ruw)voer te verteren en niet twee keer per dag brokken (die de zuurgraad omhoog doen knallen). Dat is ook de reden waarom altijd geadviseerd wordt onbeperkt hooi te geven, je paard op de wei te zetten of als dat niet kan eerst hooi en dan pas brok te geven.

Door een voerpatroon dat eigenlijk niet bedoeld is voor paarden ontstaan verstoringen in vertering waardoor het risico op gaskoliek (voor alle paarden) groter wordt. Gaskoliek is een kwaaltje dat vooral voorkomt bij paarden die (deels) op stal gehouden worden. Ook uit een onderzoek onder de boktpaarden bleek niet dat luchtzuigers vaker gaskoliek hadden dan niet-luchtzuigers. Het percentage lag gelijk.

Omdat paarden maagpijn hebben door dat voerpatroon proberen ze de maag minder zuur te maken. Spuug is basisch, luchtzuigen maakt spuug aan, dat de maag minder zuur maakt. Opvallend is (onderzoek) dat veel paarden die behandeld zijn met een zuurremmend middel voor de maag alleen nog luchtzuigen als er brok wordt gegeven. Ik heb geconstateerd dat dat ook voor mijn eigen luchtzuiger geldt trouwens.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:41

Tieme schreef:
Het is wetenschappelijk bewezen dat paarden geen koliek krijgen van het luchtzuigen.

Ik vraag me serieus af waarom dierenartsen elkaar dan zo tegen spreken

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:15

Ik had ook even een vraagje, als een paard van het luchtzuigen geen koliek krijgt, is het luchtzuigen op zich dan slecht voor ze? of is alleen de oorzaak slecht?

Op de site van de paardendrogist staat dat de werking van maagcompositum versterkt kan worden door het gebruik van rustcompositum en pro-bioforte is er iemand die hier ervaring mee heeft??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 09:20

odje schreef:

Dat is niet zo moeilijk Odje. DA zijn mensen die na het Atheneum of Gymnasium zijn gaan studeren. Dat doen ze een aantal jaren en als ze een gemiddelde voldoende voor hun vakken halen mogen ze zich DA noemen. Sommigen zijn heel goed, sommigen wat minder goed. Sommigen houden hun vakliteratuur helemaal bij, dus ook ontwikkelingen en kennis van de afgelopen 10-15 jaar o.g.v. luchtzuigen bijvoorbeeld. Anderen hebben altijd geleerd dat je van luchtzuigen koliek kunt krijgen (dat dachten ze vroeger) en dat herhalen ze nog steeds.

Nu is het ondoenlijk om alle vakliteratuur op je eigen vakgebied bij te houden (dat doe ik bijvoorbeeld ook niet en volgens mij niemand). Dus het kan zijn dat ze wat missen. Maakt ze niet persé een slechte DA. Dat worden ze in mijn ogen pas als ze echt niet nadenken als er andere informatie komt.

Verder zijn er natuurlijk verschillende paradigma's. Het blijven wetenschappers en wetenschappers kunnen tegengesteld denken. Bijvoorbeeld omdat de een het onderzoek van de ander verwerpt.Dat is bij de eerste onderzoeken naar luchtzuigers ook gebeurt. Toen werd gezegd dat de uitkomsten niet deugden omdat de onderzoeksmethode niet deugde. Maar inmiddels zijn die onderzoeken met deugdelijke onderzoeksmethoden over gedaan. En is de uitkomst hetzelfde: de lucht komt niet verder dan de slokdarm, haalt de darmen niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:44

odje schreef:

Dat is nou het probleem! Ook in de humane zorg.
Je hebt eerste lijns en tweede lijns zorg. Eerste lijns moet je zien als academisch, in ons geval met de paarden, Faculteit Utrecht. Tweede lijns alle andere klinieken, VA. Niet ieder kliniek houdt zich up to date met vakliteratuur en vorderingen binnen de medische wetenschap.

Mijn paard draagt al jaren geen band meer. Zijn hoofd ging helemaal kapot en hij stond met zijn hoofd en hals in een soort van dwanghouding. Ik heb hem eraf gehaald. sindsdien gaat het rijden ook veel beter. Weet niet of dat toeval is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:42

odje schreef:

Dat hou je altijd. Ze zullen het nooit allemaal 100% met elkaar eens zijn. en wat anya zegt klopt gewoon. het verschilt heel erg per dierenarts of ze hun vakliteratuur bij houden of niet. de verschillende dierenartsen die ik bij mijn paard heb gehad waren qua luchtzuigen heel goed op de hoogte en spraken elkaar in ieder geval niet tegen. ze stonden allemaal ook open om nieuwe dingen te proberen en naar oplossing te zoeken. Mijn oude dierenarts (nu dus ex-dierenarts) hield daarintegen z'n vakliteratuur helemaal niet bij en hij hield qua luchtzuigen gewoon voet bij stuk. ze namen het van elkaar over, ernstig gestoord gedrag en maagproblemen was onzin. Hij heeft mij ook vierkant uit gelachen toen ik vertelde dat hij medicijnen voor z;n maag kreeg omdat hij maagzweren had. toen ik vertelde dat het luchtzuigen voor 95% gestopt was lag hij helemaaaal dubbel. dat kon dus volgens hem absoluut niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:19

Tieme schreef:
odje schreef:

Dat hou je altijd. Ze zullen het nooit allemaal 100% met elkaar eens zijn. en wat anya zegt klopt gewoon. het verschilt heel erg per dierenarts of ze hun vakliteratuur bij houden of niet. de verschillende dierenartsen die ik bij mijn paard heb gehad waren qua luchtzuigen heel goed op de hoogte en spraken elkaar in ieder geval niet tegen. ze stonden allemaal ook open om nieuwe dingen te proberen en naar oplossing te zoeken. Mijn oude dierenarts (nu dus ex-dierenarts) hield daarintegen z'n vakliteratuur helemaal niet bij en hij hield qua luchtzuigen gewoon voet bij stuk. ze namen het van elkaar over, ernstig gestoord gedrag en maagproblemen was onzin. Hij heeft mij ook vierkant uit gelachen toen ik vertelde dat hij medicijnen voor z;n maag kreeg omdat hij maagzweren had. toen ik vertelde dat het luchtzuigen voor 95% gestopt was lag hij helemaaaal dubbel. dat kon dus volgens hem absoluut niet.

Ik herken dit ja!

Ik heb nu iemand van mijn stal zover gekregen dat ze de band bij haar paard afdoet en dat ze binnenkort een gastro laat doen. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:30

Ook ik herken dat. Toen ik Lan kocht (met band) had ze een enorme onderhals (zoog door de band heen) hing aan mijn schouders en was niet nageeflijk te rijden. Ze bleek bij nadere inspectie een interne wond te hebben. De band is af, ze heeft maagzuurremmers gekregen en nu jaren later heb ik een paard dat letterlijk op één hand te rijden is, geen onderhals meer heeft, gelukkig is en nooit koliek heeft gehad, zeker niet te mager is....

Hier een gezonde happy luchtzuiger die het prima doet zonder band Ja
Afbeelding

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:01

annenna schreef:
Ik had ook even een vraagje, als een paard van het luchtzuigen geen koliek krijgt, is het luchtzuigen op zich dan slecht voor ze? of is alleen de oorzaak slecht?

Op de site van de paardendrogist staat dat de werking van maagcompositum versterkt kan worden door het gebruik van rustcompositum en pro-bioforte is er iemand die hier ervaring mee heeft??

nou ik stel mn vraag nog maar een x.. is er iemand die hier iets van weet? alvast bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:14

Geen ervaring met één van beide producten. Ik heb het nooit gegeven i.i.g. Ik geloof ook niet in heel veel supplementen. Ik geeft het maagzuurremmende middel en ben héél precies in voeren en weidegang.

Lan heeft van het luchtzuigen alleen beroerde tanden overgehouden omdat ik niet op tijd zag dat ze haar tanden sleet op een stuk metaal. Nu zit daar rubber op en groeien haar tanden langzaam weer aan.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:57

okeej bedankt voor je reactie!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:13

Mijn 2 jarige ruin zuigt ook lucht, hij is het als veulen gaan doen bij het afspenen. Vervolgens heb ik hem dag en nacht buiten gehad. Dit is altijd prima gegaan, nu heeft hij ineens boomstammen ontdekt en is hij maar weer begonnen. Ik kan er geen patroon in zien wanneer hij het doet, hij krijgt volop ruwvoer en biologische brokken. Ik zal dat kruidenmengsel nu voor hem gaan bestellen.
Aangezien ik alleen merries hou, wil ik hem wel graag verkopen. Weet iemand, iemand die op zoek ik naar een tweejarige dressuurruin?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:07

Ik zal even een update geven hoe het gaat nu ik meer dan een week mijn pony op "dieet"heb gezet..Hij zuigt beduidend minder lucht, is veel minder gevoelig op zijn buik en flanken tijdens het poetsen, zijn buik omvang is ook echt centimeters afgenomen( elke dag met de rolmaat opmeten=)) en het allerbelangrijkste vind ik dat hij mij een stuk vrolijker overkomt..Voor mij is het al geslaagd nu maar hopen dat het zo blijft..vast wel!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:09

Rhea schreef:
Mijn 2 jarige ruin zuigt ook lucht, hij is het als veulen gaan doen bij het afspenen. Vervolgens heb ik hem dag en nacht buiten gehad. Dit is altijd prima gegaan, nu heeft hij ineens boomstammen ontdekt en is hij maar weer begonnen. Ik kan er geen patroon in zien wanneer hij het doet, hij krijgt volop ruwvoer en biologische brokken. Ik zal dat kruidenmengsel nu voor hem gaan bestellen.
Aangezien ik alleen merries hou, wil ik hem wel graag verkopen. Weet iemand, iemand die op zoek ik naar een tweejarige dressuurruin?

Geef je hem kuilgras of weide hooi? en misschien dat je die brokken kunt vervangen voor muesli..Ik ben er erg over te spreken, zie hierboven..Je kunt het allicht proberen..succes

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:49

Geen maagzweren, voldoende hooi, muesli, etc. en toch nog luchtzuigen.
Hij heeft een band en die helpt heel goed, maar soms krijgt hij hiervan een wondje en laat hij hem zich echt niet meer om doen.
Tips?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:51

Band lekker eraf laten! Je zegt zelf dat hij geen zweren heeft. Ik heb de band al jaren af. Bevalt mijn paard stukken beter.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:05

Mork schreef:
Band lekker eraf laten! Je zegt zelf dat hij geen zweren heeft. Ik heb de band al jaren af. Bevalt mijn paard stukken beter.

Maar dan zuigt hij wel constant lucht...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:10

Ik laat mijn paard lekker zuigen. Zoveel doet hij het niet. Van het zuigen zelf krijgen ze geen koliek. Wel eventueel van een maagzweer etc.
Sinds kort staat er een paard op stal bij ons ook zonder band. En het valt iedereen op dat het paard er een stuk vrolijker bijstaat. Mijn paard staat nu 6 jaar zonder band.....

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:33

weet iemand wat luchtzuigen met de tanden doet.
behalven de voortanden afslijten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:59

* Voor de mensen die ervaring hebben met een Anti luchtzuigband : (Het gaat om deze band trouwens)
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=200978
HOE doe ik deze band goed om ? Moet mijn paard met zijn hoofd naar de grond / 'normaal' staan met zijn hals.
HOE strak moet ik de band omdoen ?
(Ben namelijk bang dat ik hem of te strak doe, of te los.)
Moet er 1 vinger tussen kunnen als hij 'normaal' staat, of wat ?

Zou iemand mij kunnen helpen ?
Xx
(AUB geen commentaar op het feit dat ik toch heb gekozen voor een band. Was het advies van mijn DA. Dankjewel.)

Gewoon het liefste dat je precies kan uitleggen hoe hij moet zitten.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:04

Sorry heb geen ervaring met die band, had altijd zo een ijzerding maar heb die nu in de vuilnis bak gemikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:06

viv77 schreef:
Sorry heb geen ervaring met die band, had altijd zo een ijzerding maar heb die nu in de vuilnis bak gemikt

Van zo'n soort heb ik ook wel eens gehoord .. Maar dat is hem niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:33

Als je dan toch zo'n gruwelding om wilt doen zou ik iig nog kiezen voor ene die een beetje beschermd is met bont of zo maar dat zie ik bij deze niet. Neem aan dat als je dat ding besteld er op z'n minst een uitleg bij zit?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:53

Hoezo mag daar geen commentaar op komen???
Je DA is slecht geinformeerd en heeft zijn vakliteratuur o.g.v. luchtzuigen niet bijgehouden. Dus dan geen commentaar op jouw keuze, maar op jouw dierenarts.

Die van mij raad juist iedere eigenaar aan die band snel af te doen Ja