odje schreef:Het gevaarlijke aan de Johova houding van sommige mensen hier is dat zij door de dominante uitspraken heen zich zelf steeds tegen spreken. (en ik was er ooit ook van overtuigd)
Zij verliezen het overzicht van de hele kwaal doordat zij blind vertrouwen op hun (magere) ervaring waarin zij zich gesteund voelen door alle nieuwkomers die al gauw meegaan in de groep (wat is de mens toch weer een kudde dier he).
Zo ontstaat er een eigen gevormde mening waarin zij diep geloven.
Dit eerste stukje had ook wel wat subtieler gemogen, hoe rijk is jouw ervaring in vergelijking met de anderen. Mensen vergelijken nou eenmaal met hun eigen paard en paarden die ze in hun omgeving zijn tegengekomen.
odje schreef:De d.a. zei tegen mij:
Het kan komen dat er teveel gassen in de darmen zaten die een kramp veroorzaken waardoor die gassen er niet meer uit kunnen MAAR, het kan ook zijn dat er eerst een kramp was die de ophoping van gassen veroorzaakten.
Hoe dan ook, het was niet gunstig dat mijn paard daar ook nog eens bij luchtzoog.
Het hoeft dus idd niet direct door het luchtzuigen te komen.
Een feit wat ik gemerkt heb aan mijn paard is dat hij veel winden liet toen hij nog geen luchtzuigband om had en nu met band veel en veel minder.
Wat zijn veel winden en wat zijn er weinig, ben je er wel eens een hele dag bij om de winden en de hoeveelheid gas te meten. Dan pas weet je of veel winden ook teveel gas betekend.
Verder zie ik de relatie met luchtzuigen niet zo goed, de lucht van het zuigen haalt de darmen niet en kan dus niet verantwoordelijk zijn voor de hoeveelheid gas in de darmen. En hoe luchtzuigen een kramp in de darmen kan veroorzaken is mij ook niet duidelijk.
odje schreef:Ik probeer niemand te overtuigen.
Het enige wat ik wil bereiken is dat de taboe van de luchtzuigband verdwijnt.
Over het algemeen probeer je in een discussie iemand te overtuigen van je mening, dat dit niet lukt is niet erg. Het houdt de discussie levend en zet mensen aan het denken. In dit topic is het doel mensen informeren over luchtzuigen, het hoe en waarom van luchtzuigen en ook het gevaar van de luchtzuigband waar door veel mensen nog veel te makkelijk naar wordt gegrepen ipv eerst naar de oorzaak te kijken van het zuigen.
odje schreef:Ik vraag me serieus af ... wat hadden jullie dan gedaan als je paard 2 x in 10 dagen gaskoliek kreeg en daardoor nu met een ernstige pees blessure op stal staat (volledige boxrust tot de stamcellen binnen zijn).
Ik wil alleen de gedachtegang weten....mooi discussievoer dit.
De peesblessure is in het geval van jouw paard een gevolg van aantikken in dit geval van rollen door koliek, had ook een andere oorzaak kunnen hebben. Luchtzuigen is geen oorzaak voor een peesblessure. Ik zou mijn paard dan ook geen band om doen.
Verder veel sterkte en beterschap voor je paard