[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:58

Dookie schreef:
Nu juist meer nu het weer beter is, vorige week woensdag zelfs nog gaan wandelen maar hij let dus totaal niet meer op voor auto's dus het werd wel een beetje gevaarlijk

Ik zal me er ook even mee bemoeien! Ik vind dit dus ook helemaal niet lijken op de bewegingen die Niek maakt als hij last heeft van z'n allergie.
Dat wat Ellepel zegt zou best kunnen. Ik ken eigenlijk geen paarden die deze zelfde beweging maken om bijv. onder iets uit te komen of uit ongeduld. Ik vind het er knap gevaarlijk uit zien, zeker om er op te rijden!
Er zit hem duidelijk iets dwars! Ik neem aan dat je alles hebt nagekeken; tanden, bit, oren? Heeft hij zich onlangs gestoten aan het hoofd, hals...
Ik kan je helaas verder geen andere opties geven.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:13

Ik ben in dit topic terecht gekomen omdat DA dit heeft gezegd, ikzelf geloof het echter niet dat hij dit syndroom zou hebben en ben daarom nu bezig met oplossingen te zoeken in dit topic (zoals tanden, oren, ...) Hij heeft wel vergelijkenissen (zoals zijn neus begraven in het zand, de hele tijd briesen, zijn neus schrapen langs de kanten, naar zijn hoofd trappen)

Ik weet zeker dat dit geen geklier is bij hem, hij heeft normaal zoveel lol in het rijden en zodra hij me ziet staat hij me te roepen en dergelijke en nu gedraagt hij zich heel afwezig.
Waarom zou hij het dan doen als hij los in de bak loopt, in zijn stal staat. Hij doet het zelfs op de weide maar minder. Het is zoals Narco zegt, er zit hem idd iets dwars. Tanden ga ik morgen voor bellen (hij is 6 jaar dus zou moeten wisselen) ik wou ook eventueel een endoscopie laten doen en daarbij meteen de oren ook maar DA belt maar niet terug..

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:20

Oja voor het filmpje, je kan recht onderaan op previous of next klikken. Het filmpje is in 2 delen gesplitst

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:29

Ik heb het 2e stukje ook even bekeken! Er zit hem echt iets dwars!! Het valt me mee dat hij niet staakt en steigerd. Mijn gevoel zegt dat je het toch in z'n hoofd moet zoeken. Helaas heb je daar niet zo veel aan! Er komt nu een hele rare gedachte in me op maar kijk hem morgen eens na op teken! In z'n neus of oren. Ik heb ooit wel een paard gekend die door toedoen van een teek hele rare dingen ging doen.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:31

Ik heb al zijn neus en oren voor zover ik kan gecontroleerd maarja dat is maar oppervlakkig. Daarom dat ik graag de DA eens wil laten kijken met zo'n camera. Ik denk echt niet dat hij zit te klieren omdat hij zich verveelt of wat dan ook, dan zou hij het los in de wei of bak of in zijn stal het ook niet mogen doen

Ik wil trouwens niemand aanvallen, ik vind het super dat jullie me willen helpen

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:33

De bewegingen uit het korte filmpje lijken wel wat op de bewegingen die Olivia maakt. Zij doet het met afwisseling met de korte knikjes die het paard van Ellepel maakt. Oliv gaat af en toe echt tekeer met grote halen.

Op dit moment na een paar dagen rijden met slingerlijntjes en contrastelling maakt ze op dit moment alleen de korte knikjes met af en toe een uithaal. Maar ze is niet echt heel erg aan het schudden. (ondanks dat de zon vandaag scheen)

Dookie, het kan wel dat je paard scheef is. Misschien klinkt het raar, maar waarom schudt hij nu juist nu je het werk iets verzwaard hebt? Heeft hij er geen moeite mee omdat hij niet helemaal los is in zijn lijf? Probeer het eens uit, kijk eens op http://www.hoefkatrol.com en kijk het eens een weekje aan. Ir111 heeft aangegeven dat zij meteen resultaat zag, dan weet je al heel snel of het daardoor minder wordt.

En als je wilt weten of het een allergie is, dan zou je Josefien van bokt een pb kunnen sturen en een haartest laten doen, dan heb je een uitsluitsel of je paard allergisch is of dat het iets anders is.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:46

Ik ben vandaag naar buiten geweest.
Mijn vader zat op King.

Hij had in het begin nergens last van, maar na een stuk draven begon hij weer. Hij slaat echt met zijn hoeven richting zijn neus, probeert zijn neus tegen zijn bost te drukken etc..

Ik ben mijn pa aan het overhalen dat de v.a. erbij moet komen (om in ieder geval de tanden enzo na te kijken..) *mijn vader vind dat nogal duur.. en ik vind het nogal héél nodig!*
En dan zien we wel..

Ik vind het zo zielig

*Ik kreeg trouwens een 'tip' van een 76-jaar oude ruiter: alsgumopdekopslaat, issutzooverhoor!
Ik zei: dat heb ik al eens geprobeert (niet dat ik hem hard sloeg ofzo.. gewoon een tikje op zn neusje..)
Zei die man: 'Dan heddum nie hard genoeg geslagen!!' *ik helemaal in een deuk, jaaaah, ik ga mijn paard keihard op zn hoofd slaan, yeah right.. *

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:14

Dookie,

Ons paard doet soms hetzelfde met zijn hoofd. Heel de winter heeft hij het niet gedaan en is in april begonnen.
Zo was het vorig jaar precies hetzelfde!
Dus voor ons is 1 en 1 dus 2.
Ons paard is helemaal nagekeken. Ook met een endoscopie in zijn luchtwegen.
Wij zijn er dan ook van overtuigd dat het met pollen (hooikoorts) te maken heeft.

We hebben met ijzerdraad een halve "bal" gemaakt waar zijn mond in kan. Dit maken we met klittenband vast aan zijn neusriem.
Die halve bal is omgeven door het antipollen gaas van de Xenos.

Het ziet er niet uit, maar het werkt voortreffelijk voor ons paard!

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:24

Bedankt silverkyra voor je reactie. Maar als het door de pollens zou zijn, zou hij het buiten veel erger moeten hebben dan binnen en het is eerder omgekeerd..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:35

Dookie:

ik heb nu het tweede filmpje gezien en t is toch wel degelijk de SOORT beweging die ap ook maakt....
ik heb nog steeds geen filmpje van ap onder het zadel, maar wat ik zie vind ik er toch wel op lijken.

het enige verschil is dat de jouwe doorgaat met schudden, de mijne doet het 1x , houd dan op tot de volgende schud
ik ben bezig een filmpje ergens anders op te loaden,maar dat gaat niet zo snel, probeer het nu op usendit te zetten.

wat je van mij wel mag doen is t volgende (als dat lukt hoor)

rijd hem eens buiten met meer licht, neem dat ook op en laat hem eens stappen aan lange teugel, en eens draven aan de lange teugel.
ik ben benieuwd wat voor bewegingen hij dan maakt namelijk..

stomme is wel dat als ik naar t filmpje kijk ik ook sterk het gevoel krijg dat hij misschien toch last heeft van het bit ergens tegenaan, hij begint meteen te schudden als hij met zijn hoofd iets achter de loodlijn komt te zitten meen ik te zien?

maar met nog een tweede filmpje erbij die duidelijker is dan ziet het er misschien heel anders uit

blijft apart he die paarden die het doen....
mensen lachen me altijd uit als ik vertel dat mijn pony hooikoorts heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:50

http://www.yousendit.com/transfer.php?a ... 56295A539C

daar staat het laatste filmpje van applause ook.

wel even zorgen dat je quicktime op je computer hebt zitten.
die kun je hier gratis en voor niks downloaden:

http://www.apple.com/nl/quicktime/download/win.html

usendit werkt anders, je moet eerst het hele filmpje downloaden,daarna kun je hem afspelen

op het hele filmpje knikt hij slechts heel licht,maar wel zo'n beetje continue.

op ongeveer 46 seconden van het filmpje is eigenlijk maar 1 heftige knik te zien.
ap doet het onder het zadel ook veel heftiger hoor,( vriend maar eens meenemen en hopend at ie dan ook echt gaat schudden)

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:55

Morgen komt de tandarts zoiezo
Aan de lange teugel in stap of draf doet hij het ook, zal als het eens goed weer is, buiten "rijden"

Ik ga nu jouw filpjes bekijken

Oja, maar headshaking is toch een lichtallergie? Waarom doet hij het los in de bak bij elke beweging en kan hij in de weide de hele tijd galoperen met misschien maar 2 knikjes Ik hoop echt dat het geen headshaking is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:00

ap heeft een scheef gebit

bij hem komt elk jaar zowiezo de tandarts, doordat hij ookeen lichte overbeet heeft slijten zijn tanden niet goed, waardoor hij dus haken krijgt...

ap heeft zijn wolfstandjes ook nog, maar die mag de tandarts er niet uittrekken van mij,want heeft echt geen invloed op het schudden, tenminste bij ap niet.
kan ook niet want zijn wolfstandjes zijn zo groot als de nagel van je pink,( echt! heel klein zijn ze) en zitten echt superstrak tegen zijn 1e kiezen aan, daar komt echt no way een bit tegenaan dus laat ik ze lekker zitten

maar kan bij de jouwe best een oorzaak zijn hoor, als ze grote wolfstanden hebben bijvoorbeeld... maar ben benieuwd wat de paarden tandarts ervan zegt!

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:03

Ik heb het filmpje bekeken, armani doet het los bijna zoals bij het rijden enkel doet hij zijn hoofd niet naar beneden. Dus blijft constant heel hoog lopen met zijn hoofd, en schud dan de hele tijd

De tandarts komt normaal ook elk jaar bij mij, maar hij is nu 6 jaar dus zou hij moeten wisselen geloof ik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:04

headshaking is een verzamelnaam voor deze aandoening en kan heel veel oorzaken hebben..
als je een beetje goed engels kunt lezen moet je deze pagina even lezen:

http://www.jadwin.net/horse/

met dat wisselen weet ik niet precies, maar een 6 jarige is al helemaal uit gewisseld volgens mij
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-05-06 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:05

Ja maar ik heb het idee dat hij een beetje laat is met dat soort dingen, vorig jaar wisselde hij een tand die normaal met 4 jaar er zou uit gemoeten hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:07

hmm..dat is wel apart ja.
nou laat de tandarts maar even goed kijken dan!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:11

Nouja, hij kan mij kijken..
De moed zakt nu wel ff heel diep

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:31

erg is dat ...ik weet t

ik heb appie nu 6 jaar, meteen het eerste jaar dat ik hem kocht begon hij in oktober te schudden met zijn hoofd, buitenrijden was er echt niet bij...
dat duurde 3 weken en toen was t over, ik blij!

maar helaas..vanaf toen begon hij dus elk voorjaar tot juni aan toe te schudden, was dan een periode vrij en begon in oktober weer...
godzijdank weet ik dat t bij hem echt puur die pollen zijn...

hoop voor je dat er snel een goed antwoord komt op zijn kwaal

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:06

Ellepel, leuke link, erg informatief.

Ik heb trouwens vandaag een leuke buitenrit gemaakt van 2,5 uur.
Het typische knikken deed ze nauwelijks, maar ze was wel erg onrustig met haar hoofd. Lijkt me toch ook een gedrag-probleem; een paar keer was ze erg drammerig en dan zet ik haar stil en laat haar voor straf een paar passen achterwaarts maken.
Steeds was ze daarna ook een stuk rustiger met haar hoofd.
Maar goed, we hebben nog wat acties voor de boeg.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:29

Waarom kunnen jullie dat filmpje van Ellepel wel zien en ik niet!!!! Ik heb quicktime geinstalleerd en het filmpje gedownload. Nu zegt'ie weer dat ik een ge-update versie van quicktime moet hebben maar daar moet ik voor betalen. Balen hoor....ik wil ook dat filmpje ook zien!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:31

Dookie schreef:
Oja, maar headshaking is toch een lichtallergie? Waarom doet hij het los in de bak bij elke beweging en kan hij in de weide de hele tijd galoperen met misschien maar 2 knikjes Ik hoop echt dat het geen headshaking is

Het KAN met het licht te maken hebben.

Hoeft niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:03

narco:

ga anders even zoeken op internet naar gratis versie van quicktime
staat die trouwens niet op de link die ik doorgaf?

meende namelijk dat dat de laatste was, die heb ik zelf ook en mijn filmpje doet t wel

http://www.apple.com/nl/quicktime/download/win.html

dat is quicktime 7.1 en volgens mij de nieuwste toch?

enne email adres enzo hoef je niet in te vullen hoor, even wat dingen uitvinken en downloaden,.dan moet t toch echt lukken

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:14

Nou mijn DA zei vorige week maandag tegen mij dat het een lichtallergie is, en nu zei hij zaterdag tegen iemand anders (ik was er niet) dat het zou zijn van een ontsteking van de kaak die zo naar zijn neus zou afzakken en het daarom lijkt alsof er iets in zijn neus zit. Ik denk dat ik gewoon endoscopie laat doen bij hem (dat vond hij ook al weggesmeten geld) en dan zal ik wel bij een andere DA even aankloppen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:18

hmmm..klinkt ergens wel logisch he?

in elk geval zou ik ook willen weten of er nou wel of niet iets met ontsteking zit..

en als het lichtallergie is...
heb je al geprobeerd om met een klep op te gaan rijden?

gewoon een petje met klep, daar maak je 2 gaten in,en daar trek je de oren van je paard doorheen.
de klep dan zo dat t boven zijn ogen komt en dus invallend licht tegenhoud...