Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:55

Klinkt allemaal als een goed plan. Fijn dat je het advies ook van de fysiotherapeut opvolgt. Het ziet er ook allemaal een stuk beter uit, gaat nu echt de goede kant op gelukkig

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:21

Goed bezig TS, het gaat echt de goede kant op!

Mijn paard heeft in het najaar (twee jaar terug) ook steeds last gehad van vocht in het rechterachterbeen na belasting. Scan wees uit dat het geen peesblessure betrof. Ik heb daarop iemand laten komen die lymfedrainage doet bij paarden omdat mijn vermoeden was dat hij zijn afvalstoffen niet goed kwijt kon. Na één behandeling was er al sprake van flinke verbetering en na drie behandelingen werd het been niet meer dikker. Misschien iets om mee te nemen en zou ook best verklaarbaar kunnen zijn omdat je merrie flink wat medicatie heeft gehad. Liver comp of drainage comp van phytonics kan ook nog ondersteunend zijn :)

Edit: ik lees niet goed, je fysio had dit ook al geadviseerd dus :) Nouja, dan even om mijn positieve ervaring hiermee te delen :)

gonniee

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 06:42

Dit topic lijkt soms net de merriekudde. Stabiel, tot er een nieuw bericht van ts in geïntroduceerd wordt. Dan moet weer even de rangorde opnieuw bepaald worden, is het even erg onrustig, en daarna is gelukkig iedereen weer aardig naar elkaar. En is er geen permanente schade gelukkig. Alleen een verdikking in de traanbuis van ts.

Je bent goed bezig ts!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 06:56

:D

Gelukkig kan ts dat heel goed filteren heb ik het idee.
Maar ja zoveel paarden eigenaren zoveel meningen.
Dat blijf je houden.

TS doet het zeker goed.
Maar zo'n stalgenoot.. Je zou zomaar weer 1000 extra kosten krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:17

gonniee schreef:
Dit topic lijkt soms net de merriekudde. Stabiel, tot er een nieuw bericht van ts in geïntroduceerd wordt. Dan moet weer even de rangorde opnieuw bepaald worden, is het even erg onrustig, en daarna is gelukkig iedereen weer aardig naar elkaar. En is er geen permanente schade gelukkig. Alleen een verdikking in de traanbuis van ts.

Je bent goed bezig ts!

_O- _O- dit geldt volgens mij voor heel Bokt als mensen iets willen delen of een vraag hebben. Kunstig en humoristisch geformuleerde.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:14

jeetje ts. vandaag tegen je topic aangelopen (mijn paard heeft met een domme actie nu vocht onder zijn buik/bij zijn geslachtsdeel).

jeetje wat een lang verhaal is het geworden zo met allemaal tegenslagen. je hebt er goeie hulp bij en ook even petje af voor de staleigenaar. ik heb ze wel eens wat minder meewerkend gezien.

als het paard zich goed voelt in de kudde zou ik dat doen. zeker als je er bij bent inderdaad van het weekend. het zijn kuddedieren. en rennen, ja dat gebeurd misschien. maar als het niet een te gevaarlijke situatie wordt gaan paarden niet gelijk over de schreef.

tip die ik nog wou meegeven, vanuit mijn dierenarts. die daar heel pro op is. zijn pilates oefeningen.
dit zijn oefeningen die je gewoon op stal kan doen waarmee je specifieke spieren traint. bijvoorbeeld de spieren tussen de ribben / bij de rug) dit geeft je een voorsprong weer met opbouwen van je training.

https://www.facebook.com/profile.php?id ... cale=nl_NL
even goed doorscrollen, de oefeningen staan verspreid.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:59

Hoi ts, hoe is het met je paard? Geen nieuws is goed nieuws denk ik?
Ik hoop het echt voor jullie!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 15:11

Kimmie, je vraag nu of later in groep van 3, zou haar in groep van 5 zetten. Net iets meer afleiding voor allemaal.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 19:38

Gonniee, nou het is meer geen nieuws omdat ik het megadruk heb haha.

Dinsdag zat er nog vocht in de kootholte en heb ik toch de dierenarts om advies gevraagd. Die adviseerde om twee keer per dag te koelen en dat het na het weekend beter moet zijn. Geen idee alleen hoe het nu is, want mijn bijrijder was er woensdag en vandaag (en die is niet zo sterk in de communicatie) en gisteren heb ik vanwege de storm even overgeslagen. Ik ga het dus morgen meemaken haha.

Ze blijft hoogstwaarschijnlijk toch alleen staan tot het winterprogramma begint, want de stalhouder zou nog nadenken over dit weekend en ik heb niks meer gehoord. Ook niet zo erg omdat ik nu niet weet hoe het gaat met het vocht. Als ik het verslag van de fysio heb ga ik iig die lymfetherapeut wel benaderen denk ik.

Joltsje, bedankt! Ik heb momenteel vrij weinig tijd, maar ik ga daar later even naar kijken.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:22

Oh snap ik helemaal hoor, dat je ook een leven naast je paard hebt :j . En als er echt iets zou zijn geweest, had je bijrijder dat vast wel gecommuniceerd met je.
Op naar een goed herstel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 17:38

Ik had me gelukkig weer zorgen gemaakt om niks, want het been was vandaag weer mooi dun.

Afbeelding

Voor het eerst vandaag gedraafd aan de hand. Ik moest enorm hard rennen, maar verder was ze braaf haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:49

YES!!!!!!Fijne update..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:56

das mooi, is ook eerste foto waar ik dat been zowaar goed zie staan, gaat de goeie kant op

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:33

Nice nice!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:47

Wat fijn Kimmie *\o/*

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 09:46

Dankjewel! Ik heb de pilatesoefeningen opgeschreven en voor over een tijdje ingepland. Veel leken een beetje op oefeningen die ik eerder deed voor het versterken van haar wervelkolom, dus ik denk dat ze ze wel snel gaat oppakken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:06

Het ziet er goed uit! Hopelijk zet het allemaal zo door. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:19

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel! Ik heb de pilatesoefeningen opgeschreven en voor over een tijdje ingepland. Veel leken een beetje op oefeningen die ik eerder deed voor het versterken van haar wervelkolom, dus ik denk dat ze ze wel snel gaat oppakken.

Top, is ook geen rocket science inderdaad.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:58

Heel fijn dat het nu de goede kant opgaat! :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 10:09

Even een adviesvraag. Ik heb het rennen nu opgebouwd naar 1 minuut per kant. Zal ik dat nog drie dagen doen of kan ik beter nu doorgaan met wat houdingoefeningen (Kelly de Geus) in stilstand en stap en daarna doorgaan aan de longe? Dat rennen is niet mijn grootste hobby nml haha. Ik ben geen goede renner en daarna heb ik een halve dag nog pijn aan mijn lijf.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:45

Luister ook naar je eigen lichaam. Als rechtuit rennen niet gaat, dan gaat het niet.
Het moet zeker in een rechte lijn zijn?
Om conditie op te bouwen ben ik gaan fietsen met mijn paard in verleden. Wel belangrijk dat ze aan de hand ook goed aan de hulpen staat.
Sowieso fijn om op deze manier rechtuit en onbelast te kunnen trainen.

Ik herken (veeel) pijn na rennen na een trauma, voor mij is het ook een no go. Als het fietsen ook niet lukte zou ik krachtopbouw mee pakken en dan uiteindelijk voorzichtig aan de longe maar draven. En dan zo groot mogelijk. Ik gebruikte hier dan bijna de gehele bak, zo kon ik wel mee lopen op een hoger tempo, maar hoefde ik niet te rennen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:50

Lukt het misschien om haar zachter te laten draven? Dan hoef je zelf niet zo extreem hard te rennen en dat scheelt een hoop in je lijf. Heb dit ook moeten doen vorig jaar met opbouwen na kreupelheid. Met een wat rustiger tempo kon ik het veel beter opbouwen. Enige nadeel was bij mij dat hij niet op harde bodem mocht en de bermen niet goed waren. Ik moest dus met hem in het ruiterpad rennen en dat heeft mijn enkel toen flink pijn gedaan. Doe het nu trouwens nog steeds regelmatig hoor, maar echt alleen maar op de stukken waar mijn enkel het aankan. Op zich is dat samen rennen wel echt leuk om te doen namelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:22

Wij deden ook rechtuit. Niet aan de lijn. En ik nam Polie mee vanaf Hercule toen ze aan het revalideren was en later toen we wisten dat belasten met gewicht voor bij was, voor de gezelligheid. In die tijd ging mijn man vaak op Hercule en liep ik en dan hadden we Polie gezadeld en als ze aan de lijn een half uur had gestapt en gedraafd dan ging ik er nog wel eens op zodat ze samen met Hercule lekker paar minuutjes mocht galopperen en ik dan in verlichtte zit. Dan zag je haar genieten want natuurlijk moest ze dan als vanouds met de vrouw voorop. Dat kon ze goed aan. Maar het echt half uur gereden worden was gewoon voorbij.
Dus misschien heeft iemand een paard waarmee ze dan stukjes opbouwend mee kan stappen en drafen op een groot weiland of ze. Zo deden wij het ook. En zo leerde Polie om braaf mee te lopen want in het begin was dat nog wel een dingetje.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:27

Als het paard braaf en safe genoeg is om mee te kunnen aan de fiets dan is dat ideaal.

Ik heb dat met de mijne tijdens een lang revalidatietraject ook veel gedaan.

Maar het moet wel safe zijn, anders maak je meer kapot dan je lief is

Als rennen voor jouzelf niet haalbaar is, dan moet je dat gewoon niet doen.
Dan is straks je paard gerevalideerd en ben je zelf geblesseerd, dat kan nooit de bedoeling zijn.

Dus kijk wat voor jullie beiden veilig kan, terwijl je zo dicht mogelijk bij een ideaal schema blijft.

Ik ken bijvoorbeeld ook een situatie waarbij een koppel samen dat met de quad deed.
Hij reed, zij achterop en alle aandacht bij het paard.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:57

Draven is natuurlijk heel anders dan wat oefeningen in stilstand. Kun je ook niet 3x 20 seconden draven of 4x15 seconden bijvoorbeeld? Of anders aan de fiets? Gaat dat allemaal niet misschien even met je dierenarts overleggen of het ook aan de longe mag?