Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:21

Sanet, de flakes kun je mee laten weken met de seniores.
Eerst niet teveel doen en langzaam aan wat meer.
Er zijn niet heel veel paarden die gek zijn op puur geweekte grasbrok.
Dat blijft toch vaak mengen :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:22

Voordroog heeft een heel andere structuur dan gewoon hooi. Hooi kan je vaak de stengels uiteindelijk breken maar voordroog kan je 100x in een draaien maar breekt niet. M'n tandarts liet dat ooit eens op die manier zien. Voor voordroog moeten ze dus veel meer gaan malen dan met hooi, wat met een ouder gebit nog moeilijker wordt. En ook met diastases (in mijn geval) minder wenselijk is.

Is er een mogelijkheid om droog hooi te proberen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:18

Tancreda4 schreef:
Voordroog heeft een heel andere structuur dan gewoon hooi. Hooi kan je vaak de stengels uiteindelijk breken maar voordroog kan je 100x in een draaien maar breekt niet. M'n tandarts liet dat ooit eens op die manier zien. Voor voordroog moeten ze dus veel meer gaan malen dan met hooi, wat met een ouder gebit nog moeilijker wordt. En ook met diastases (in mijn geval) minder wenselijk is.

Is er een mogelijkheid om droog hooi te proberen?

Ja heb ik geprobeerd eergister maar hij wil het niet eten. Het hooi wat we op dit moment hebben op stal is ook erg stug en lang. Het nattige voordroog is wel kort.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:55

Sanet ik zou de flakes mee laten weken met de seniores.
Eerst niet teveel doen en langzaam aan wat meer erbij weken.

hagelslag

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:13

@somebitch

Als de laatste wormkuur al meer dan eebbjaar geleden is.
Zou ik absoluut een kuur geven.
Een wormonderzoek is leuk.
Maar niet elke mestbal heeft eitjes.
Dus als je elke x test en elke x zit het je precies een bal waar niks in zit.

Sws 1x per jaar tegen horzeleieren ontwormen is verstandig.
Die beesten gaan zelfs richting de mond zwerven als je niet eenbwormkuur geeft

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:14

Goedemorgen :)

@hagelslag, ik ga het eens bespreken met de dierenarts. :) Wij hebben hier geen horzels (aan de kust), ook niet in de zomer dus dat scheelt gelukkig.

@zilfstar, Wat balen dat hij proppen maakt en het hooi niet goed wil eten, kan je misschien ergens een baaltje van Tophay halen om te kijken of dat wel lukt?

@dubbelfun, fijn dat de mest beter is geworden met enkel hooi, maar snap dat je ook je SP en/of vitamines wil geven, misschien als het straks stabiel is langzaam opvoeren?

@Marleen_88 lekker gewandeld samen! Heerlijk! :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:39

Wij woonden vroeger op Ameland.
Maar ook daar hadden we sporadisch gele eitjes op de benen...
Een x ontwormen kan echt geen kwaad.

Hier is iris aan het hoesten. Dus die krijgt ook weer een wormkuur.
Maar dat is een jonkie met waarschijnlijk spoelwormen. En die moeten ze ophoesten voor de levenscyclus....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:51

Naast de horzellarven zijn er meer redenen de einde jaars ontworming te doen;

Citaat:
Wormen die minder goed dan wel niet vindbaar zijn door middel van mestonderzoek zijn:
horzellarven
lintworm
ingekapselde kleine bloedwormlarven

Wij doen 2x per jaar mestonderzoek en 1x per jaar "eindejaars"ontworming.

Jonge maar ook oudere (of zieke) paarden hebben meer kans op wormenbesmetting te krijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:57

Ontwormen kan inderdaad ook geen kwaad en heb ik ook niks tegen ;) Ik bedoelde enkel te zeggen dat we hier geen horzels, horzeleitjes hebben. Ik sta hier al 19 jaar en nog nooit een horzel of eitjes gevonden.

Ik heb straks overleg met de dierenarts over de vervolgstappen, waarschijnlijk een luchtwegscopie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:05

Ik heb dit jaar ook maar 2 of 3x een horzel bij de paarden gezien, dat is voor hier in de buurt echt heel weinig.
Ik denk dat ik ze hier ook eerst de wormenkuur ga geven en dan nog weer even aankijken met alleen hooi wat dat gaat doen.

@Somebitch: hopelijk een goed gesprek straks.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:06

Ja ik gok dat we over gaan op een scopie van de luchtwegen, dat was iniedergeval wat ze vrijdag al liet vallen. Ik heb er dit weekend eens goed over nagedacht en ik denk dat ik hier wel voor moet gaan. Dan weten we hopelijk iets...

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:10

Hier krijgen we geen wormkuur meer mee van de dierenartsen zonder dat er mestonderzoek gedaan is van te voren. (resistentie voorkomen was de reden).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:16

Ik lees teveel berichten van paarden met een fikse wormbesmetting nadat een wormtelling had uitgewezen dat een kuur niet nodig was. Dus ik geef ze gewoon standaard in December een wormenkuur.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 09:28

Bij mij op stal ook najaarskuur altijd. En verder in rond maart en juli mestonderzoek.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:07

Iris en dahlia hebben helaas beide echt last van spoelwormen.
Dus we moeten wel optijd/vaak ontwormen.

Bij layka hebben we tot dusver niks gevonden qua spoelwormen in de mest na het ontwormen.
Maar omdat ze alle 3 samen staan. Nemen we die natuurlijk wel mee als er ontwormt word.

Destraks even lekker de paardjes gevoerd.
Layka is gelukkig vlot bijgetrokken nadat ze een dikkere deken op kreeg toen ze teveel energie verbruikte om warm te blijven...
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:17

Leuk, 3 bontjes :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:23

Sachertorte schreef:
Hier krijgen we geen wormkuur meer mee van de dierenartsen zonder dat er mestonderzoek gedaan is van te voren. (resistentie voorkomen was de reden).

Ik doe alles via worm & co. Daar kan ik ook de wormenkuren bestellen die uit hun advies komen. Dus niet meer via mijn eigen dierenarts (al geeft die de einde jaars kuur ook gewoon mee trouwens, zonder wormen ei telling)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:31

Die kleine van jou groeit ook al hard hè hagelslag :D

Hier ook worm&co , ben heel tevreden over!

Ja die horzels, ik weet wel dat stalgenootje toen de tandarts bij haar paard had omdat die wat moeilijk kauwde.
En geen horzel op dat paard gezien,maar er zaten er twee tussen de kiezen.
Dus waarschijnlijk toch wat eitjes opgelikt en die komen dan uit in de mond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:11

Bah... alleen het idee al :r

Hier nu een vies regentje, dus maar de regendekens weer op gedaan.
Vanavond een beetje SP maken zodat ik de wormpillen er door kan roeren :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:40

Tancreda4 schreef:
Sachertorte schreef:

Ik doe alles via worm & co. Daar kan ik ook de wormenkuren bestellen die uit hun advies komen. Dus niet meer via mijn eigen dierenarts (al geeft die de einde jaars kuur ook gewoon mee trouwens, zonder wormen ei telling)

Dat was bij onze dierenarts ook zo tot vorig jaar, nu kan/mag het ineens niet meer.

Vies windje staat er buiten. Ik had geen zin om te rijden dus ben maar gaan longeren. Oudje mag vanaf donderdag rustig aan gaan beginnen met 'trainen'. Zin in!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:07

Ik schrok gisterochtend even, want paard was niet thuis :+

Afbeelding

Zondag is de enige dag in de winter dat ik zelf wat moet regelen qua buitenkomen. In een flits vroeg ik me af waar ze in hemelsnaam kon zijn.

Afbeelding

Stond gewoon in d'r achtertuin te chillen :z Geloof dat ik harder moeten wennen aan de uitloop dan zij :')

Bij ons wordt ook echt volledig onbeperkt hooi gevoerd en mijne stopt gelukkig ook uit zichzelf met eten. Wormkuren gaan via de DA, in het voorjaar met mestonderzoek en het najaar zonder. Ik heb aan het eind van de zomer een artikel gelezen over hoe horzeleitjes zich heel naar kunnen nestelen onder de tong en tussen de tanden inclusief foto's, dus ik ben erg blij dat die meegenomen worden met de najaarskuur.

Morgen aan het eind van de middag komt de DA weer bloedprikken om te testen of we goed zitten qua medicatie voor de PPID. Heb zelf het vermoeden dat we wel goed gaan. Ze is vrolijk en jolig, bespiering op de rug en billen is ook weer toegenomen.

@hagelslag, dat ophoesten klinkt naar. Verbeterd dat als je een kuur geeft of blijven de wormen dan dood aanwezig in het lichaam?

@dubbelfun, wat een ellende die natte billen. Misschien wel gemist hoor, maar de DA kan er ook niks mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:12

DA is nog niet geweest, eerst maar eens kijken of de ontwormkuur en verandering van voer iets doen.

Zo te zien vind ze haar privé uitloopje wel OK :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:27

Wat een mooi plekje evaC!

Wij gaan toch een scopie laten uitvoeren. Dierenarts gaat een documentje opstellen en dan kan ik morgen een afspraak maken met edigit die aan huis de scopie zal uitvoeren. Dierenarts gaf aan dat een bloedonderzoek niet veel nut zou hebben, zou nog wel een optie zijn als er niets uit de scopie komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:08

Fijn dat de scopie ook aan huis kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:25

Ja dat maakt de keuze dan wel wat makkelijker omdat er minder stress bij komt kijken. :) ik heb wel het idee dat hij ietsjes beter is. Hij ontsnapte vanmiddag ook nog, dat is zijn hobby ook wel :’) hij gaat nog steeds in galop de weide op en af dus gelukkig is dat goed en is hij gewoon levendig. Hartslag en temperatuur ook nog altijd stabiel :) ik voel me net zo’n dokter als ik in de ochtend kom, ademhaling tellen, hartslag meten, temperatuur meten etc