Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:36

Kun je het niet wegknippen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:43

Ik vind het er ook goed uit zien! Gelukkig progressie dus

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 06:26

Vorige jaren zijn ze altijd geschoren geweest.
Wat over het algemeen bij hem met heel veel geduld en in 6 keer zonder verdoving wel lukt,
Dus vermoed dat dat kleine stukje met engelen geduld wel lukt. Met knippen vrees ik dat ik elke dag kan knippen. En aangezien ik het werk eromheen voor hem zo kort mogelijk wil houden, pak in het liever even grondig aan om daarna paar keer makkelijk en snel te kunnen werken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:40

Biotine en vitamine A i.v.m. de hoefgroei is aan te bevelen. Hoewel het niet ( biotine) aangetoond is, dat het bij alle paarden werkt

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 10:16

Biotine met zeewier krijgt hij al omdat dat zowat het enige is wat de rotstraal tegen gaat 1 maand zonder en de rotstraal is terug

Vit A kan ik wel eens naar kijken :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:17

nikkel schreef:
Biotine en vitamine A i.v.m. de hoefgroei is aan te bevelen. Hoewel het niet ( biotine) aangetoond is, dat het bij alle paarden werkt

Biotine deed bij mijn paard niets ter verbetering van zijn hoeven. En ja ik gaf het de tijd, heb het een jaar gegeven. Nu geef ik silicium (vloeibare van heltie horse) en met een paar maand is het al enorm verbeterd. Zelfs mijn hoefsmid viel het op!

Het is maar een tip.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:22

Melzazu, hoe meer tips hoe beter. Misschien zit er 1 tussen die aanslaat. Het is nu eenmaal praktisch altijd, zoeken, naar iets dat bij een specifiek paard in een specifieke situatie helpt. Laurierzalf op de kroonrand, maar gezien zijn gedrag met betrekking tot benen is dat niet zo verstandig.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-11-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:25

nikkel schreef:
Melzazu, hoe meer tips hoe beter. Misschien zit er 1 tussen die aanslaat. Het is nu eenmaal praktisch altijd, zoeken, naar iets dat bij een specifiek paard in een specifieke situatie helpt.

En het is per paard dus ook zo verschillend soms. Zoals bijvoorbeeld over die biotine, bij sommigen prima en bij die van mij dan dus weer niet. Het is inderdaad was jij ook zegt altijd een beetje proberen van: wat werkt nou bij die van mij :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:50

Het probleem is: wat is de oorzaak van het gebeuren. Verstoring in de bloedsomloop of tekorten aan vitamine etc.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 11:02

Alle problemen bij elkaar opgeteld ga ik uit dat er iets fundamenteel mis zit in zijn lichaam
- terug kerende wondes op zijn borst
- terug kerende rotstraal
- terug kerende mok

Alles is ontstaan na een half jaar op mijn vorige stal (beschimmeld stro verstoppen onder het zuiver stro, eten wat ik klaar zette aan andere paarden geven. Zelfde ivm eigen aangekochte hooi niet geven als ik zelf niet kon. Maar hooi was getest en afgemeten in porties in netten en daarop voer op aangepast)
DUs ook geregeld te korten in het bloed. Iets wat afgelopen jaar niet meer was

Echter wil ik nu eerst even ademruimte, dan hart en dan maag en darmen
Maar nu even mentale en financiële ademruimte creëren hiervoor

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:10

GustixBill, ik heb al een tijdje geleden in dit onderwerp de opmerking gemaakt dat volgens mij het paard in de basis niet gezond is, daardoor zag ik de hele actie niet zitten. Het kan trouwens ook zijn, dat door het verlies van het leiderschap (alpha mannetje) in het groepje, de natuurlijke balans van het paard verdwenen is. Maar er zijn teveel mogelijkheden waardoor een paard in de basis, niet gezond is.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 11:33

Dat klopt
En daar ben ik toen niet echt op ingegaan (of toch niet correct) omdat mijn emoties hoog zaten.

Echter; welk paard is in zijn basis 100% correct en gezond ? Noem er mij er maar 1 op.
Het is echter aan ons om onze paarden te managen naar wat zij nodig hebben, fysiek en mentaal. Gaande van stalling, voer tot aandacht.
En hij is niet gezond, daar ben ik mij bewust van. Echter was daar dit de afgelopen 2jaar op deze stal met het juiste management niets van te merken.

First die fysiek het meeste mankeert
-litteken weefsel in de longen en bijhorende luchtwegen problemen ten gevolge van een ehv variant waar in België niets/weinig over bekend is (door Tom omdat hij hieraan dacht bij de dood weg gehaald)
-patella fixatie en luxatie
-platvoet rechts voor
-chronisch vit E te kort
-bloedvaten die verkeerd lopen
is door correct en volledig op hem aangepast management een bokzak van 18-19 (?) die in piaffe de piste rond danst, als je hem ziet staan of bezig ziet dan is het een puber van 3
Maar heel zijn management is op hem aangepast. Heeft 2jaar geduurd eer we alles gevonden hebben, maar het is er.

En ja, nu blijkt dat Harley meer mankeert als alleen zijn rug zijn we ook aan kijken om het management naar hem aan te passen. En als blijkt dat er geen management is wat voor hem werkt dan maken we Idd nog steeds de pijnlijke beslissing hem te laten gaan.
Maar dan word die beslissing genomen uit verstand en niet emoties zoals de afgelopen maanden

Ik ben tussen de paarden geboren, mijn eerste woord was paard. Ik heb meer paarden gezien, in handen gehad, getraind, gekregen, weg gegeven en gefokt als wat mij zelf lief is.
En ik kan er geen 1 opnoemen die zowel foto als klinisch in orde is geweest gedurende heel zijn leven. Zelfs mijn zelf gefokte merrie mankeert nu ze 13 is. En waardoor ? Foutief management op mijn vorige stal. Of een management wat niet bij hun past.

Als ik thuis ben ga ik in mijn cursus even een tekst opzoeken wat exact verwoord wat ik bedoel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:58

Ik wens jullie veel succes. Het enige wat ik uit ervaring weet, is dat er een hele hoop gepuzzel bij komt kijken.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 18:15

Voor koekjes zijn ze wel vriendjes hoor :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:02

Ze houden mooi afstand en meppen elkaar nu even niet het licht uit de ogen

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 06:19

Zowel bij mens als dier, begint een goede gezondheid bij ons voedsel en darmen.
Als hij beschimmeld eten kreeg, kan ik me voorstellen dat er verkeerde, ongezonde bacteriën in zijn darmen zitten.
Mijn paard had ook een zo'n tijdje last van zijn weerstand, uitte zich ook in mok, stalbenen, rotstraal, ...
Die heeft een tijd oerbalans en iets voor weerstand/immuniteit gekregen als kuur en problemen waren weg. Verder heeft hij ook met een hartruis (waar ik aminozuren voor bij geef) en de prof van de dierenkliniek vond de laatste controle veel beter geworden .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 06:55

Ik vind Harley op het filmpje wel goed. Ik zou idd ook wat geven voor de weerstand. Kijk eens naar Naf Opkikker. Daar zit probiotica in.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:56

wonde en Harley
Dank je wel voor de tips, ga me hier zeker in verdiepen zodra ik tijd heb :j
Waarom geef je eigenlijk aminozuren Farjen ?

Scheren is het niet geworden met dit weer, en zal het ook niet worden zolang het niet droog is.

stalling
Ivm het tijd hebben: Ik heb met alle mensen om mij heen en vooral mijn staleigenaresse en tevens 2de mama (zij heeft de rol van mama overgenomen sinds mama gestorven is) overlegd.

Eind december gaan we de paarden verhuizen en in eigen beheer nemen (dan zijn mijn vriend en ik beide thuis, dus kunnen we toezicht houden. Maar kunnen ze voor het vuurwerk wat bij ons rampzalig is, ook veilig een stal in).
Plus dan kunnen we First voorlopig heel even appart zetten, zodat ICE en Harley terug elkaar kunnen opzoeken en vinden. Blijkbaar gaat dit alleen goed als ik in de buurt bent. Andere moeten op het moment met de zweep de wei in.

Als we zien dat dit toch niet goedkomt kan Harley dan terug bij Max en de tinker en word de wei wat anders aangepast (deze back up is ook al volledig uitgewerkt)

We gaan dit doen op een manier dat het werk minimaal kan zijn voor de dagen dat het mij mentaal/fysiek of tijdgewijs niet lukt.

De weide word opgesplitst in 4 stukken als het lukt om de huidige kudde heel te houden. (Dan blijft Max met het tinkertje gewoon bij mijn collega wiens wei langs deze wei ligt)
- 3 stukken wei zonder water en hooi
- 1 stuk wat altijd toegankelijk is en in contact ligt met de (schuil)stallen.
Op dit stuk worden op 2 plaatsen water voorzien (via ibc’s en vlottersysteem) plus 2 plaatsen waar 600kg arm (getest) hooi met netten van maaswijdte 4,5cm over komen.
- de stallen worden luiken ingemaakt om hooi in te schuiven in netten van 3cm. Maar de stallen zijn tevens ook zo af te sluiten dmv 2 deuren dat het voorste stuk een schuilstal is waarin rubberen matten liggen. Enige wat hiervoor nodig is zijn 2 deuren dicht doen. In de schuilstal worden tevens ook netten van 3cm maaswijdte gehangen samen met hoop likstenen (mineraal buffet dus). Mijn collega doet dan ‘S ochtends en wij ‘S avonds (hij woont daar)
-buiten zijn ook nog 2 schuilstallen die opgeknapt worden op termijn. Dus dan zijn er 3 schuilstallen
- word waar Max nu staat stuk omgebouwd tot piste, moest het klikken tussen het tinkertje en onze paarden. Dan worden ze alle 5 samen gezet (stallen genoeg en volledig vrij spel door huurbaas hierin) anders blijft dat stuk gewoon voor Max en tinkertje

Op deze manier kunnen ze altijd droog staan, hebben ze altijd hooi, hebben ze altijd water.
En moet op de dagen dat of mijn vriend of ik niet kunnen ‘S avonds om uit te mesten, mijn collega ze alleen eten geven en ze kwartiertje daarvoor in stal zetten, voor alleen het eten kan dit geen kwaad als ze dan kwartiertje in een niet uitgemeste stal moeten staan.

Moest de kudde niet heel kunnen blijven/terug heel gemaakt, word het stuk waar Max en het tinkertje staan gebruikt voor First en ICE (wisselen we met de collega van wei, grond en stallen) en komt daar dan een stuk van de wei bij wat wij gaan huren met de 2 schuilstallen die dan omgebouwd worden tot gewone stal, en worden het 3 stukken ipv 4 waar wij huur betalen.

Dit is met de huurbaas besproken en goedgekeurd. Zijn woorden: “jullie trekken onderling jullie plan, die stukken hebben jullie, en als dit niet genoeg blijkt te zijn of het werkt echt niet meer tussen je paarden dan kijk ik voor nog een extra weide vrij te geven aan jullie”
De totale ingesloten grond is meer als 5 hectare. Plus dan nog extra weides op andere plaatsen in het dorp.

Wel mooi, we waren de laatste puntjes op de I aan het zetten met huurbaas en mijn collega’s (zijn vrouw werkt blijkbaar ook op het zelfde bedrijf). Het moment dat ik zei dat we het zouden doen lande er een monarch vlinder op mij. De dag dat mama gestorven is zat er een monarch vlinder op de struik voor de auto toen ik aankwam in het ziekenhuis. Bij vertrek zat deze op de motorkap, kon deze toen zelfs met vinger oppakken waarna hij is gaan vliegen.
Sommige noemen het toeval. Maar ik had toch even de tranen in mijn ogen

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:10

Wauw, dat lijkt een hele mooie oplossing zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:13

Wauw dat klinkt heel fijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:57

Dat klinkt als een fijne oplossing ts,

Heeft het jou / jullie een beetje rust zo?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 23:29

Het is enorm veel werk.
Maar de laatste weken sinds dit in beeld is, heb ik eindelijk een vooruitzicht, iets om naar toe te leven. En sinds mijn collega’s in mijn leven gekomen zijn? Ben ik voor het eerst sinds het overlijden van mama echt oprecht aan het lachen.

Dus ik kijk er naar uit, het voelt echt goed.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:09

Dat klinkt allemaal heel goed en vooral ook heel fijn dat dit voor jou zo voelt. Gaat vast helemaal goed komen op die plek.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:53

Suc6, met het plan.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 07:21

Melzazu schreef:
Dat klinkt allemaal heel goed en vooral ook heel fijn dat dit voor jou zo voelt. Gaat vast helemaal goed komen op die plek.

Moest het niet goedkomen kan ik altijd terug naar de stal waar ik nu sta.
Tevens is het op lange termijn, zodra alles op de rit is en ik terug in staat ben naar stal te gaan zonder herhinneringen aan mama en vooral de gevolgen daarvan, om First daar terug in training te zetten zoals hij tot mama haar overlijden ook gestaan heeft.

nikkel schreef:
Suc6, met het plan.

Het zijn en blijven paarden, dus ik heb me nu al voorbereid op dat alles mis gaat. Wat al goed is. Want “even” de ibc’s die we al hebben aansluiten heeft uiteindelijk 3 dagen geduurd…
En is nu nog maar op zo een manier dat we de ibc’s even kunnen uitspoelen na zolang stil te staan. Dus niet zoals het zou moeten :') :')

Maw: we lopen al een week achter op planning :j
Echter hebben we ons daarbij neergelegd. Zolang ze veilig en droog staan, water en eten hebben is nu hoofdzaak.
De rest komt wel.

advies gezocht
Doordat we gaan werken met IBC en regenwater (gezuiverd) en vlotters die we aan de onderste IBC’s willen aansluiten (door stapelen zoals we van plan zijn kunnen we in de wei op een nette manier 9-12 IBC’s kwijt. En achter de stallen minimum 24) moeten we iets hebben wat zorgt dat water, maar vooral kranen niet gaan bevriezen.

De ibc’s staan zowiezo verhoogd, en we hebben isolatieplaten die er aan de weide kant omheen gaan met uitsparing voor de kranen. Andere kant staat tegen de schuilstal. Echter als de bovenste kranen bevriezen hebben we wel een probleem want dan kunnen we die kranen niet meer open of dicht doen. Iets wat wel nodig is.

Zelf was ik aan denken met poolnoodles, bubbelplastiek en ducttape. Echter vraag ik me af of er niet iets minder omslachtig is.