Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:26

Sokken blijven hier goed zitten, huid is ook minder boos.. binnenkant van de sokken zitten wel elke keer korstjes en troep in bah, maar dat schijnt positief te zijn

Afbeelding

Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:29

Door de vieze korstjesperiode moet je even heen. Het gaat wel een stuk beter nu!

SharonIndezz

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:50

Ik begin er langzaam wat vertrouwen in te krijgen, ik doe ik er helemaal niks aan nu, lijkt elke dag ietsjes of wat beter te gaan. Bedankt voor jullie tips en tricks, (en geruststellen van deze bezorgde paarden mama :') )

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:19

In september 2023 zag het er bij mijn merrie zo uit:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En alleen door consequent afdekken is het helemaal weg. Bij slecht weer of veel bewolking kan ze zelfs een dagje zonder uv-bescherming staan.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:50

Jeetje dat zag er ook heftig uit! Fijn dat het nu goed gaat

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:08

Whinny sokken lijken wel echt te helpen, huid is rustiger heb ik het idee

Zondag :
Afbeelding

Vandaag :
Afbeelding

Kootholtes komen nu ook korstjes los, huid lijkt wel rustig en roze eronder, niet rood.

Vind het wel wat stinken die plekken is dat normaal? Hoe is jullie ervaring daar in?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:36

Die lucht herken ik ook, zware zweettenen lucht.
Door de plekken en de witte huid tegen de zon te beschermen en tegen het aanvreten van vliegen komt de huid tot rust en geneest beter dan alle behandelingen- zoals wassen en smeren met wat dan allemaal niet .
Het enige wat ik op onrustige plekken smeerde was sudocreme en levertraanzalf - ik deed op een grote pot sudo een tube levertraan zalf door mengen . Sarcoidose , vasculitis ,mok het lijkt allemaal veel op elkaar .

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:11

Ja die lucht omschrijf je wel goed idd :') bah, Nja hopen dat het snel voorbij is allemaal, vind het wel heel lastig, lig er letterlijk wakker van

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:17

Je doet in elk geval goed werk en fijn dat er al zo snel resultaat lijkt te ontstaan!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:16

Zo was het met sokken wisselen, de korstjes komen los, en blijven ook aan de sokken hangen, wat denken jullie?

Waar de korstjes net afgekomen zijn bloedde het ook wat, en is de huid toch wel rood :(

Afbeelding

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:23

Het been ziet er echt behoorlijk vurig uit. Doe je naast de sokken nog iets anders? Bijv het wasprotocol van Knottenbelt?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:28

Alleen 1 x per week wassen met verdunde hibi scrub, hoewel ik dat afgelopen week heb overgeslagen, omdat ik denk dat drooghouden het beste is, dierenarts gaat mij morgen wel bellen over het wasprotocol.. de huid die je nu ziet is waar de korstjes los zijn gekomen, die blijven plakken in de sokken, en het bloed ook direct. Vind het heel lastig, :(

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:34

Ja snap ik. Goed dat je je laat adviseren over het wasprotocol.. de korstjes zijn vervelend maar die vurigheid moet vooral af gaan nemen, dat ga je zeker bereiken door het kapotmaken van de eiwitten d.m.v. de hoge temperatuur met het wasprotocol. :) Komt echt goed!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:21

RianneH schreef:
Ah ja, de mijne was al met pensioen, dat maakt ook wel verschil.

Ik heb ook eens geprobeerd tubi grip te bestellen maar denk dat ik de verkeerde had want die gingen alle kanten op. Wat heb jij Bowo?

Om nog even hierop terug te komen:

Uiteindelijk uitgekomen op maat F voor een groot paard (1.80, peesbeschermers maat groot vallende Full).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:25

Ik ga denk tubi grip ook bij bestellen, die Whinny sokken zijn perfect, maar kan er bijna niet tegenop wassen, ik wissel ze nu iedere dag ivm korstjes en pus etc bah.

Zo zag het er vandaag uit, lijkt wel weer iets rustiger

Afbeelding

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 01:00

Ondanks de rode plekken, vind ik het er absoluut rustiger uit zien als je jouw eerdere foto’s kijkt. Dat biedt zeker hoop!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:56

De grote plek op de merrie haar been lijkt echt beter te worden, vind alleen de kootholtes verslechteren :(

Afbeelding
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:58

Gebruik je springschoenen om de sokken daar op de plek te houden zodat de sok niet omhoog krult?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:06

Nee, ik tape ze daar vast, krullen ook niet echt op, maar springschoenen zou ik nog kunnen overwegen, kan ik die ook 24/7 op laten?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:31

Bij mijn paard kon ik niet 24/7 springschoenen ophouden. Ik heb er veel uitgeprobeerd, maar ze schuren allemaal of ze geven te veel druk. Ik doe nu al jaren de Cashel Leg Gards over de sokken heen (bij mijn paard krullen ze wel op). Deze beenbeschermers vallen over de hoefrand heen. Op deze manier is alles beschermd tegen de zon.

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:34

Ohja top, misschien kan ik de arma boots erover heen (laten) doen,

Heb contact gehad met de DA, ik mocht de plekken in de kootholtes wel insmeren met een speciaal ontwikkelde zalf van de DA, zit antibiotica in etc. Dus ben benieuwd , die zalf had ik nog staan gelukkig

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:46

Ik blijf erbij: niet wassen en niet smeren. De huid raakt daardoor steeds meer geïrriteerd en het duurt alleen maar langer. Het is lastig omdat je het idee hebt dat je wat moet doen. Maar het werkt alleen maar averechts en ik spreek uit ervaring.
Verder kreeg mijn paard inderdaad ook de uv-beschermers over de sokken aan.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:59

De Arman Fly Boots neem ik aan? Ik ben ook beetje verbaasd dat je aan de slag mag met mokzalf, in het kader van niet smeer-advies waar ik mij aanhoud. Houd je ons op de hoogte wat het effect is?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:05

Ja de fly boots bedoel ik Idd.

Ik heb het toestraks opgesmeerd dus ben benieuwd hoe het er morgen uitziet, ik vind het heel erg moeilijk, mijn DA geeft aan dat ik het moet smeren maar ik lees ook het tegenovergestelde, word er mega onzeker van zo :(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:12

In de mokzalf zit ‘gewoon’ antibiotica en corticosteroïden, dus zal een beschadigde huid zeker helpen herstellen aan het oppervlak, echter komt dit natuurlijk van binnenuit en moet die initiële reactie geremd worden. Dat zie je op het pijpbeen echt mooi gebeuren al, maar in de kootholte heb je ongetwijfeld veel meer wrijving dus kan er best een beschadiging bovenop komen. Bij de mijne merkte ik dat de huid dunner leek en daardoor ook sneller beschadigde, en kon een opgehoopte sok ook best voor irritatie zorgen. Denk dat kijken hoe je alles zo soepel mogelijk kan laten aansluiten de grootste voor uitval geven, maar het is best wat gepuzzel om hiermee te beginnen.