[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:36

Ze hebben alle drie een ander werkingsmechanisme, waardoor de een wel kan aanslaan en de ander niet.

Je kan evt ook de combinatie van cyproheptadine proberen met carbamazepine, die samen slaan vaak beter aan (80-90% kans) dan cypro alleen (ca 50% kans).

Alleen cyproheptadine weer proberen terwijl het eerder niet werkte, zou mijn hoop en vertrouwen daarop ook niet erg goed doen. Die andere twee opties eerst uitproberen geven je denk ik een grotere kans op slagen.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:12

Vandaag is de DA geweest. Hij dacht onmiddellijk aan headshaking als hij haar zag en heeft ons doorgestuurd, wel het minder typische beeld maar toch genoeg herkenningspunten om het te linken. Er wordt een haarstaal van onze merrie opgestuurd en dit gaan ze analyseren. Daarop gaan ze een middeltje maken en moeten we in haar voer mengen. Ben benieuwd naar het resultaat! Is wel een heel andere manier dan ik hier vaak lees, maar ik sta voor alles open :)

Eefke85

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:57

Die van mij schudde vorig jaar amper, maar dit jaar wel veel. Ik vraag me wel af of er nu iets extra in bloei staat ofzo wat vorig jaar niet zo was.
Ze staat nu ook meer in de schuilstal dan in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:49

hier is het nu wel erg hoor, er aijn heel veel pollen.
https://hooikoortsradar.nl/
maar het is ook zo droog en stoffig.
echt niet leuk,veel schudden en mijn ruin hoest ook -O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:31

hoe is het op dit moment bij die van jullie?
De mijnen is lang klachten vrij geweest, echter gister soms wat twitchen wanneer hij buiten was. In stal staat hij nu gelukkig nog normaal.
Moet we zeggen dat er zelfs hier nu veel pollen zijn. Terwijl wij aan de kust normaal wel laag zitten... maar ik hoor iedereen om me heen met hooikoorts klachten van die grassen.
Gister ook weer behandeld door de fysio, hij heeft tijdens de slechtere dagen ook veel spierspanning in zijn nek (onder in de hals en achter de atlas). Je ziet hem na een behandeling wel opknappen, eigenlijk tijdens al.

Aangezien ik zelf met een 'theorie'tje' bezig ben :')
Hoe ziet bij jullie vermoedelijke trigeminus-shakers de hals er eigenlijk uit?
En dan met name gelet op halsaanzet/onderhals en verbinding schedel (atlasgebied).
Dan dus niet of er problemen zitten, maar gewoon simpelweg hoe de bouw is?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:07

Hier nog steeds 99% schudvrij. Al vanaf februari. Heel af en toe een knikje maar dat gaat om 1enkele, nog geen 5% van de grootte van een oorspronkelijke uithaal eens in de week ofzo. Vaak na een schrikreactie of bij stress. Het is zowiezo van zichzelf een spanningsgevoelig/stressig typje.

Hierbij een halsfoto..

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:29

Die van mij had vorige week wat mindere dagen, maar we waren toen ook aan het hooien.
De afgelopen 2 dagen is het weer bijzonder goed gegaan. Eigenlijk niets aan te zien op een heel klein snotneusje na.
Kijken maar per dag verder.

Pluisje wat heb jij gedaan om het te verbeteren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:37

Staat jouw paard nog op cyproheptadine c_alsemsgeest?

Hier is het gisteren 16 weken sinds de laatste PENS behandeling, klachtenvrij m.u.v. dus de 'maandelijkse' kleine terugvallen (enkele flicks) rondom de hengstigheid.

Ik heb zo snel van mijn paard geen foto paraat van de hals, maar die heeft van nature niet de mooiste halsvorm (wat horizontaal, ontwikkelt makkelijk onderhals en een 'knik' bij de schoft vanuit de anatomie. Met manier van rijden is dit wel te voorkomen tot een punt dat de hals mooi 'gebogen' bespierd is (vol in de bovenlijn van nek tot schoft) wel heeft ze van nature een mooie lengte van de hals). Paard van pluisje heeft een mooiere hals dan die van mij.

Overigens ontspringt de trigeminus uit de hersenstam, dus bevindt deze zich niet in het nekgebied. Ben dus stiekem wel heel benieuwd naar je theorie haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:57

Klopt. Is nu nog een heel extreem hersenspinsel hoor. :D

Maar je ziet wel een samenkomst in het mandibulair kanaal.
Wat iig bij de mijne op valt is dat er een zware halsaanzet (veel ruimte voor weefsels) is, een grote lengte, en een hele erge versmalling bij de atlas en start schedel, die daarna weer meer uit loopt. Op de oude keuringsfoto's (ja hij is toen heeeeelemaal op de foto gezet :') ) zie je ook dat dit erg krap lijkt als het zo'n brede oorsprong heeft.
Onderhals laat ook vaak een bepaalde plaatsing en voorkeurshouding zien.
Als er natuurlijk in het cranio gebied minder ruimte is, of dat wellicht het mandibulair of infraorbital kanaal kleiner zijn, lijkt het mij ook logischer dat de daar doorheen lopende weefsels eerder kunnen gaan klemmen bij irritaties.

Maar goed... dit is ongeveer de meest hypothetische hypothese aller tijden :+

Hij staat nu nog op de cypro inderdaad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:06

Dus het zijn eigenlijk zelfs 2 losse theorieën.
geen directe link met de hals zelf... maar eerder de vernauwende factor die wellicht invloed kan hebben en die waarbij een bepaalde hoofd/hals houding een trigger kan zijn.
Maar bijvoorbeeld ook de slijmvliezen die onder invloed van een allergie kunnen opzwellen die bij krapte dan ook de zenuw eerder irriteren dan in een ander type schedel.

Niet dat je daarmee iets op kan lossen, maar ik wil altijd heel erg graag weten hoe iets nu komt :')

hier de mijne:
2 jarige:
Afbeelding

nu:
Afbeelding

Voorkeurshouding :')

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:18

Ik vind het wel een hele interessante hypothese! (Ook gewoon een leuk gedachte experiment om zo mee te sparren) :D .Eigenlijk zou je dan heel veel CTscans van trigeminaal shakers moeten onderzoeken om de ruimte van het mandibulair of infraorbitaal kanaal te meten en te vergelijken met een gezonde controlegroep.

Haha, ik moest hardop lachen om jouw voorkeurshouding. Die voorkeurshouding herken ik overigens wel van de mijne :j

Het roept ook wel vragen op, als je er vanuit gaat dat er a) zoiets bestaat als een smaller kanaal en b) zo een smaller kanaal een aangeboren (/ontstaan in de ontwikkeling) 'defect' is al dan niet in combinatie met 'gezwollen weefsel bij allergie'.
- Waarom hebben ruinen vaker last dan merries en hengsten? (Invloed hormonen op schedelgroei? Zie je dan minder laatgecastreerde ruinen met headshaking? Ik roep ook een wilde hypothese)
- Waarom lijkt het door de band genomen pas problemen te geven tussen 9 en 11 jaar (de grootste groep shakers begint rondom die leeftijd), jaren nadat de schedel al volledig uitgegroeid en 'gevormd' is?
- Waarom wordt bij een afknelling de zenuw overgevoelig en niet ondergevoelig (wat je eerder verwacht bij gevoelsstoornissen door afknelling is gevoelloosheid, niet een overgevoeligheid)
- Indien weefsel bijv. door allergie gezwollen is waardoor er een afknelling ontstaat, waarom werken standaard ontstekingsremmers dan niet tot nauwelijks ? (NSAID, prednison)

Ik vind het wel heel leuk om zo na te denken :j Tot op heden zijn de aanknopingspunten zo onduidelijk en wisselend per paard. Een dergelijke onderliggende pathologie zou een hoop licht schijnen in de duisternis :D

Er staat op internet wel een casereport van een paard dat continue schudde in één houding (als hij van de grond moest eten). Die dus verder nooit last. CT toonde afwijkingen in (uit mijn hoofd) schedel-nek overgang. Maar dat is dus dan weer helemaal niet trigeminaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:49

Merrie
Als 4 jarige vorig jaar begonnen met met allergie. Naar mijn idee niet trigeminaal.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:24

Focussed schreef:
Ik vind het wel een hele interessante hypothese! (Ook gewoon een leuk gedachte experiment om zo mee te sparren) :D .Eigenlijk zou je dan heel veel CTscans van trigeminaal shakers moeten onderzoeken om de ruimte van het mandibulair of infraorbitaal kanaal te meten en te vergelijken met een gezonde controlegroep.

Haha, ik moest hardop lachen om jouw voorkeurshouding. Die voorkeurshouding herken ik overigens wel van de mijne :j

Het roept ook wel vragen op, als je er vanuit gaat dat er a) zoiets bestaat als een smaller kanaal en b) zo een smaller kanaal een aangeboren (/ontstaan in de ontwikkeling) 'defect' is al dan niet in combinatie met 'gezwollen weefsel bij allergie'.
- Waarom hebben ruinen vaker last dan merries en hengsten? (Invloed hormonen op schedelgroei? Zie je dan minder laatgecastreerde ruinen met headshaking? Ik roep ook een wilde hypothese)
- Waarom lijkt het door de band genomen pas problemen te geven tussen 9 en 11 jaar (de grootste groep shakers begint rondom die leeftijd), jaren nadat de schedel al volledig uitgegroeid en 'gevormd' is?
- Waarom wordt bij een afknelling de zenuw overgevoelig en niet ondergevoelig (wat je eerder verwacht bij gevoelsstoornissen door afknelling is gevoelloosheid, niet een overgevoeligheid)
- Indien weefsel bijv. door allergie gezwollen is waardoor er een afknelling ontstaat, waarom werken standaard ontstekingsremmers dan niet tot nauwelijks ? (NSAID, prednison)

Ik vind het wel heel leuk om zo na te denken :j Tot op heden zijn de aanknopingspunten zo onduidelijk en wisselend per paard. Een dergelijke onderliggende pathologie zou een hoop licht schijnen in de duisternis :D

Er staat op internet wel een casereport van een paard dat continue schudde in één houding (als hij van de grond moest eten). Die dus verder nooit last. CT toonde afwijkingen in (uit mijn hoofd) schedel-nek overgang. Maar dat is dus dan weer helemaal niet trigeminaal.

Ja precies... ik werd eigenlijk getriggerd door mijn fysio die bepaalde kenmerken in bouw of spanningsplekken benoemde die hij veel ziet bij shakers.
ze weten nu al veel meer, maar met alles wat ze weten komen er ook meer mogelijke oorzaken bij :')

Bij mensen hebben ze weleens CT scans gemaakt en zagen ze bij veel mensen met aangezichtspijn ook een versmalling in kanalen, en dat was ook vaak op latere leeftijd.
Vandaar ook dat ik denk dat de versmalling er wellicht al zit, maar dat het dus iets nodig heeft om tot een probleem te leiden. (bv de opgezette slijmvliezen bij een hooikoorts reactie... die bouwt ook met de jaren meer op).
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 27-05-20 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:25

Ja haha, elk antwoord wat er gevonden wordt levert weer meer vragen op.

De vraag bij spierspanning is een beetje kip-of-ei verhaal. Ik kan me nl. ook voorstellen dat je bij shakers dezelfde spanningen tegenkomt, omdat de spieren/weefsels overbelast raken van het schudden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:29

ja zeker... dat is ook bijna niet vast te stellen denk ik...
Sowieso vind ik het een lastige rotziekte, aangezien het schudden zelf eerder een symptoom is, maar dat het lastig te plaatsen is wat de echte oorzaak is.
En zonder oorzaak kan je lastig een oplossing vinden waarvan je met zekerheid kan zeggen dat het werkt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:40

Ja... Het is een paraplu-term inderdaad... En zelfs al heb je twee (echt gediagnosticeerde) trigeminaal schudders, dan nog is er geen aanpak die altijd werkt. Zoals de 50-50 verdeling met PENS. Alsof je ook in de trigeminale groep weer twee aparte 'ziektebeelden' hebt. Raadselachtige aandoening is en blijft het.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:42

Oh en gezien een vraag per PB van een niet reagerende stille meelezer in dit topic betreft zijn voorkeurshouding... nee zo loopt hij niet continu onder het zadel :+
Dus niet dat hij shaked omdat ik hem altijd zo rij :')
Het is meer zijn trotse unicorn-houding... maar wanneer hij tegen de hand is, of een beetje hyper wordt ohz of los... zie je dat hij graag in deze houding ontsnapt. Als hij zo altijd ohz zou lopen had ik hem denk ik niet gekocht _O-
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:15

c_alsemgeest schreef:
Oh en gezien een vraag per PB van een niet reagerende stille meelezer in dit topic betreft zijn voorkeurshouding... nee zo loopt hij niet continu onder het zadel :+
Dus niet dat hij shaked omdat ik hem altijd zo rij :')
Het is meer zijn trotse unicorn-houding... maar wanneer hij tegen de hand is, of een beetje hyper wordt ohz of los... zie je dat hij graag in deze houding ontsnapt. Als hij zo altijd ohz zou lopen had ik hem denk ik niet gekocht _O-
[ [url=m/4M2iBt.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') :') :')

_Penotti schreef:
Pluisje wat heb jij gedaan om het te verbeteren?

Ik ben van de alternatieve stempel. De laatste zet tot schudvrij is gekomen door aps behandelingen (stuk of 8 in totaal vanaf half februari).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:01

Ik ben niet tegen alternatief.
Die van mij doet het tot nu toe ook redelijk op homeopathische druppels.
Maar kijk ook graag verder.

Ik ga aps eens googelen, bedankt.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:18

Ik zal eens kijken voor een hals foto straks. Interessante hypothese inderdaad!
Zo heb ik vandaag bloed af laten nemen bij die van mij om te kijken of hij een thiamine tekort heeft. Er staat lidrus en heermoes in de wei en meneer eet dat gewoon op dus....Ik ben benieuwd.

Hier gaat het erg slecht overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:47

Dit is die van mij (de linkse):

Afbeelding

Weet niet of je een specifieke soort halsfoto zoekt?
Die van mij is trouwens een ruin, gecastreerd op 4-jarige leeftijd en een allergie-shaker. Heeft ooit wel eens een vastzittende atlas gehad maar op dat moment zat zowat zijn hele lichaam vast en de laatste jaren is dat altijd prima in orde gebleven, heb ook nooit verschil gemerkt in het schudden ofzo.

Intussen gaat het nog een beetje hetzelfde, de ene dag wat beter dan de andere ;) Heeft nu 2 spuitjes gehad dus nog maar heel weinig. Wel heb ik het idee dat hij in z'n paddock op momenten buiten staat waarop ik hem niet buiten zou verwachten (als hij echt last heeft kampeert hij in de schuilstal en komt hij er ook niet uit als ik aan kom bv.) en hij oogt dan ook gewoon vrolijk. Dus misschien dat het toch al iets aan het doen is, maar nog niet echt noemenswaardig. Heeft nog steeds neusloop en in het veld is het nog steeds knikken en schudden en krabben, al is hij tegelijk ook wel heel enthousiast om te gaan dus een moeilijke balans vind ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:24

Met de mijne gaat het sinds gister avond weer slecht, klachten komen er toch te veel doorheen. Met de behandeling van de medicatie samen met de osteo/fysio blijft hij steeds een week klachten vrij, mits ik hem zo veel mogelijk binnen hou. (Gelukkig hebben wij een binnenbak, binnenpaddock en longeerring in een hal)
Maar dat is wat mij betreft niet voldoende resultaat, kwaliteit van leven vind ik zelf erg belangrijk en dat is nu gewoon beperkt met wat ik nu met hem kan en hoe snel de klachten er doorheen komen.

Vanmiddag overleg met mijn VA betreft medicatie ophoging/carba of dat ze nog een andere optie hebben of nog iets anders konden proberen. Of er nog meer foto's gemaakt moeten worden oid. En anders wordt het waarschijnlijk de PENS.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:26

Hè bah wat jammer nou.
Hopelijk gaat ophoging nog wat opleveren.

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:08

Hier even een update van ons! We zijn 28 april begonnen met de kuur van Artuvet. Om de twee weken moet ik Cahlistá prikken en de hoeveelheid wordt opgebouwd. Daarnaast geef ik haar 6 pilletjes ceterizine een uur voordat ik wat met haar ga doen. Ze heeft met name last als ze gaat inspannen. Op de paddock zie ik het zelden en dan is het met name als de groep een keer een sprintje trekt ofzo.

Het gaat eigenlijk heel goed zo tot nu toe. Ik durf nog niet te zeggen of dat komt door de therapie, aangezien dat tot nu toe nog kleine hoeveelheden zijn ( 0,2-0,4-0,6) of dat het puur de pilletjes zijn. Maar voorgaande jaren kon ik eigenlijk niet zoveel met haar doen als in longeren of rijden omdat ze zo ging schudden bij beweging. Nu kan ik bijna alles normaal doen, met af en toe wat proesten en een paar knikjes. Voorheen werd ze af en toe zelfs gevaarlijk, ook in stap gewoon, door het wilde schudden. Voorbenen naar de neus maaien (meerdere keer in haar teugels gekomen 8)7 ) struikelen en daardoor ook wel eens gevallen, tegen bomen aanlopen omdat ze out of control was enzo. En nu valt dat erg mee. Gisteren een ritje gehad die wel behoorlijk onrustig ging, met name in de draf best aan het schudden dus we hebben voornamelijk gestapt. Maar er waren ook veel muggen in het bos en ik denk dat het iets heeft getriggerd misschien? Ik heb de dag ervoor een prikje gegeven dus wellicht krijgt ze dan even een paar dagen wat last?
Maar even aankijken dus weer! Hopelijk gaat het wel aanslaan en kan ik haar lekker in beweging houden en zorgen dat ze niet zo’n last heeft. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:38

Mijn DA zei dat het kon dat de pony de dag na een inspuiting meer last zou hebben, dus dat kan het wel zijn bij jou :j Hier nog niks gemerkt maar hij heeft er ook nog maar 2 gehad. Hij lijkt in het algemeen wel wat vrolijker en staat vaker buiten als ik het niet verwacht. Maar verder in de buitenbak en in het veld enzo is het nog niet zo fijn. Is nu voor hem ook wel hoogseizoen dus dat speelt ook mee natuurlijk.