Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Ik vind het wel een hele interessante hypothese! (Ook gewoon een leuk gedachte experiment om zo mee te sparren).Eigenlijk zou je dan heel veel CTscans van trigeminaal shakers moeten onderzoeken om de ruimte van het mandibulair of infraorbitaal kanaal te meten en te vergelijken met een gezonde controlegroep.
Haha, ik moest hardop lachen om jouw voorkeurshouding. Die voorkeurshouding herken ik overigens wel van de mijne![]()
Het roept ook wel vragen op, als je er vanuit gaat dat er a) zoiets bestaat als een smaller kanaal en b) zo een smaller kanaal een aangeboren (/ontstaan in de ontwikkeling) 'defect' is al dan niet in combinatie met 'gezwollen weefsel bij allergie'.
- Waarom hebben ruinen vaker last dan merries en hengsten? (Invloed hormonen op schedelgroei? Zie je dan minder laatgecastreerde ruinen met headshaking? Ik roep ook een wilde hypothese)
- Waarom lijkt het door de band genomen pas problemen te geven tussen 9 en 11 jaar (de grootste groep shakers begint rondom die leeftijd), jaren nadat de schedel al volledig uitgegroeid en 'gevormd' is?
- Waarom wordt bij een afknelling de zenuw overgevoelig en niet ondergevoelig (wat je eerder verwacht bij gevoelsstoornissen door afknelling is gevoelloosheid, niet een overgevoeligheid)
- Indien weefsel bijv. door allergie gezwollen is waardoor er een afknelling ontstaat, waarom werken standaard ontstekingsremmers dan niet tot nauwelijks ? (NSAID, prednison)
Ik vind het wel heel leuk om zo na te denkenTot op heden zijn de aanknopingspunten zo onduidelijk en wisselend per paard. Een dergelijke onderliggende pathologie zou een hoop licht schijnen in de duisternis
Er staat op internet wel een casereport van een paard dat continue schudde in één houding (als hij van de grond moest eten). Die dus verder nooit last. CT toonde afwijkingen in (uit mijn hoofd) schedel-nek overgang. Maar dat is dus dan weer helemaal niet trigeminaal.
c_alsemgeest schreef:Oh en gezien een vraag per PB van een niet reagerende stille meelezer in dit topic betreft zijn voorkeurshouding... nee zo loopt hij niet continu onder het zadel
Dus niet dat hij shaked omdat ik hem altijd zo rij![]()
Het is meer zijn trotse unicorn-houding... maar wanneer hij tegen de hand is, of een beetje hyper wordt ohz of los... zie je dat hij graag in deze houding ontsnapt. Als hij zo altijd ohz zou lopen had ik hem denk ik niet gekocht
[ [url=m/4M2iBt.jpg]Afbeelding[/url] ]
_Penotti schreef:Pluisje wat heb jij gedaan om het te verbeteren?