[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:22

AaronYve schreef:
Zouden jullie met een ATCH waarde van 15,5 in juli het paard gaan terugzetten qua medicatie?

Had het paard 15,5pg/ml zonder medicatie of stond het paard toen op medicatie .

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:25

AaronYve schreef:
Zouden jullie met een ATCH waarde van 15,5 in juli het paard gaan terugzetten qua medicatie?

Wordt de waarde uitgedrukt in pg/ml of pmol/L?

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:26

Het probleem met die gratis testen voor mij is dat het door boehringer wordt gedaan en zij maken ook prascend. De da stuurt het naar hen op.

Nu boehringer de prijs van prascend achterlijk heeft verhoogd terwijl zij niets bijzonders hebben gedaan vertrouw ik het niet. Iets van wc eend adviseerd wc eend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:27

Beide uitdrukkingen zijn mogelijk, lees de OP er maar op na, daar staat ook het verschil in uitgelegd

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:31

Meert schreef:
AaronYve schreef:

Wordt de waarde uitgedrukt in pg/ml of pmol/L?

pg/ml

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:32

llora schreef:
AaronYve schreef:

Had het paard 15,5pg/ml zonder medicatie of stond het paard toen op medicatie .

Hij stond toen op medicatie, 1 pil

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:37

Bi is niet degene die de testen uitvoert tijdens de sr. Dat gebeurd gewoon in het lab waar je da contact mee heeft. Ze betalen alleen de rekening.

Ik betaal buiten de gratis periode trouwens 75 euro voor de test plus voorrijkosten en bloedprikken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:38

Waarom ik denk dat de pony cushing heeft:

Hangbuik , schrale rug
gedrag is anders
Onvruchtbaar
En lange vachtharen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:48

Sorry Meert, zat te slapen geloof ik... :+

En AaronYve; Ik zou toch echt kijken naar hoe dat paardlief het op 1 hele tablet doet. Dus genoeg eetlust en vooral ook levenslust, is dat maar matig, dan zou ik zeker gaan verlagen.

Maar is alles verder goed naar je zin, is verlagen ook een mogelijkheid, zodat je misschien (en ik weet niet of je dat al doet) het tijdens de SR weer tijdelijk kunt verhogen.

Vind je het paard nou niet dusdanig verbeterd, dan zou ik persoonlijk niet gaan verlagen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:56

kim_bjorn schreef:
Het probleem met die gratis testen voor mij is dat het door boehringer wordt gedaan en zij maken ook prascend. De da stuurt het naar hen op.

Nu boehringer de prijs van prascend achterlijk heeft verhoogd terwijl zij niets bijzonders hebben gedaan vertrouw ik het niet. Iets van wc eend adviseerd wc eend....

Het testen zelf wordt niet door Boehringer gedaan.

@AaronYve, hoe doet je paard het verder? Als het paard wat last heeft van bijwerkingen van de Prascend (sloom, weinig eetlust) dan zou ik verlagen en even afwachten of het paard dan verbeterd. Als je paard het verder goed doet op deze dosering dan zou ik niet verlagen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:59

Natalie36 schreef:
Bi is niet degene die de testen uitvoert tijdens de sr. Dat gebeurd gewoon in het lab waar je da contact mee heeft. Ze betalen alleen de rekening.

Ik betaal buiten de gratis periode trouwens 75 euro voor de test plus voorrijkosten en bloedprikken.

Mijn test is naar Idexx in Leipzig gestuurd, vond het maar opmerkelijk.
Mijn da zei dat zij normaal een nederlandse gebruikt. Maar alle gratis testen speciaal gekoeld naar leipzig, dat gaat alsnog heel snel.

Hoe het precies zit weet ik niet. Ik vind het gewoon een beetje vreemd, waarom gratis zo massaal aanbieden.

Maar goed, misschien ben ik ook een beetje paranoia door het vele onbeschermd prascend snijden en de vele dingen die er al mis zijn gegaan bij bjorn i/h verleden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:07

Het is natuurlijk ook ontzettend uitgekookt van BI om juist in de SR, die van augustus tot oktober is, dus als de acth waarde bij gezond en ziek paard hoger is dan in de rest van het jaar, juist de gratis testen te verstrekken.

Ik geloof zomaar dat in samenwerking met een DA die geen verstand van PPID en acth waardes heeft, er in die periode een hoop nieuwe klantjes bij komen, die misschien helemaal geen PPID hebben, omdat ze de rest van het jaar een keurige waarde hebben.

Deze gedachten en mijn eigen twijfelachtige waarde van 48pgml op 31 oktober, toen 3 jaar geleden, maakten dat ik ook altijd getwijfeld heb of ik het nou allemaal wel zo goed zag.
Daarom ook nu in deze periode weer testen , zonder pergolide, voor een eerlijke uitslag.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:19

Ja heel uitgekookt allemaal. Daarom, ik vertrouw dat niet helemaal.

Alleen in mijn geval zweette hij ook echt veel, dronk veel en plaste veel. Vorig jaar eind sept was zijn acth 99,9. Niet goed maar ook niet wereldschokkend hoog. Ergens zou ik graag willen weten hoe het nu is zonder prascend. Maar ergens durf ik er niet mee te stoppen, stom he. Ben bang dat er iets gebeurd ofzo.

Hij is in het verleden ernstig hb geweest. Dit kwam doordat hij een zak biks heeft gegeten omdat hij snachts ontsnapt was, niet uitzichzelf zegmaar. Maar dat was heel ernstig met gedeeltelijke ontschoening tot gevolg. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest hem weer goed te krijgen. Dus dat is mijn grootste angst nu.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:22

Hij eet eigenlijk goed, behalve dan dat hij de Fiber force niet lekker vind maar hij eet het wel op en krijgt hij andere muesli dan wordt het gelijk opgegeten. Heeft ook veel trek in hooi en gras.
Sloom vind ik hem ook niet, hij is vooral buiten en met springen erg enthousiast, aan de longe doet hij net alsof het hem allemaal teveel is maar zoals laatst was ik aan het longeren en kwam er een nieuw paard toen ging meneer wel even showen, staart in de lucht en uitsloven.
Soms zie ik wel dat hij een mindere dag heeft en hij wilt graag dat ik hem wrijf over zijn voorhoofd, dat deed hij al voor dat ik wist dat hij PPID had en ik dacht toen dat hij hoofdpijn had, ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom dat hij dat doet behalve om mij wellicht duidelijk te maken dat daar iets zit..?..
Ik heb hem 2 jaar gelende laten testen omdat hij toen echt sloom was en heel veel plasten. Toen een uitgebreid onderzoek laten doen en toen was die PPID test dus gratis, zijn waarde was toen 286.
Vorig jaar dus in juli 15.5 pg/ml

Misschien is het een illusie van mijzelf om te denken dat hij met minder kan, ik twijfel soms als ik verhalen hier lees dat de paarden er zo heftig op reageren en dat het medicijn eigenlijk ook niet ''gezond'' is. Terwijl de mijne het er dus eigenlijk wel goed op doet.
Misschien moet ik hem weer laten testen maar dan buiten de SR?

@ Kim_Bjorn, stoppen durf ik ook niet, vind minderen al spannend dus ben blij met jullie input.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:25

Maar in de SR is de normaal-waarde toch ook wel aangepast? anders zou het wel heel sluw zijn, inderdaad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:33

Staat idd wel in mijn bloedonderzoek de maanden en wat de waardes zijn dan.
Dit staat er in;
Please note the new reference values:

ACTH values for healthy horses considering the physiological circannual variations in the secretion of ACTH:
. November to July: <= 29 pg/ml (negative)
. August to October: <= 47 pg/ml (negative)

Cushing patients usually show clearly higher values in the respective time frames detailed above. The results must be always interpreted considering the clinical signs of the patient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:34

Dat klopt Fabster.

Maar heel eerlijk gezegd vraag ik mij af hoe accuraat dit is. Want ze kunnen volgens mij niet heel duidelijk weten, hoe dat de stijgingen in die periode bij ziek en gezond paard precies zijn. Maar dat is een gevoel wat ik erbij heb hoor.
Ik weet wel dat ze de eerste jaren met de acth test, die toen nog nieuw was, juist adviseerden om niet te testen en in de SR, om dan vervolgens , juist de gratis testen in die periode te gaan weggeven?
Het blijft wel de farmaceutische industrie tenslotte...

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:37

@AaronYve ja ik snap het! Het is ook eng. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ook als zijn acth nu bijv 60 zou zijn op een kwart, dan doe ik t ervoor. Want ik ga niet met half dood en psychotisch paard zitten. Vraag me wel af hoe het in de toekomst zal moeten. Maar misschien is zijn waarde dan veel hoger en heeft hij minder bijwerkingen. Ik ga binbenkort maar s overleggen met de da. Ik zou toch graag willen weten hoe hij ervoor staat nu en zonder prascend.

@fabster ja die is aangepast naar 47. Maar stel je paard heeft geen enkele klacht en is niet ir of hb geweest ih verleden, maar heeft een waarde van 80, dan betekend dat niet direct dat je aan de prascend hoeft. Mijn da legde mij uit dat je het aan kunt kijken en bijv testen in mei het jasr erop. Maar als je da je aanspoort tot medicijnen, dan heeft BI een nieuwe klant :-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:27

De bloedonderzoeken worden niet door BI zelf uitgevoerd en de grenswaarden worden bij de SR aangepact. Een diereanrts zal bij een licht verhoogde waarde niet meteen naar Prascend grijpen maar je wel aanraden om je paard goed in de gaten te houden en het dieet onder de lopen nemen om hoefbevangenheid te voorkomen.

Wat levert het uitdelen van gratis testen BI op? Heel veel gegevens uit de praktijk, informatie over het geteste paard wordt wel doorgegeven. Daarnaast natuurijk ook klanditie voor de Prascend.

Onlangs heeft BI hetzelfde "truukje" als met Pergolide/Prascend toegepast voor langwerkende insuline bij katten. Daar was tot voor kort geen veterinair middel voor goedgekeurd (wel een middellang werkend maar die slaat niet atijd aan) en dus werd humane insuline wereldwijd relatief vaak voorgeschreven. Sinds dit jaar is er dus wel een veterinaire langwerkende variant van BI en iets zegt mij dat die duurder zal zijn dan de humane.. Die laatste mogen dierenartsen dan natuurlijk wederom niet meer voorschrijven..

Ben benieuwd wat het volgende middel wat BI gaat registreren en voor of maal de humane prijs op de markt gaat zetten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:57

Zouden die patenten van BI niet ook n x verlopen, zodat er een generiek medicijn op de markt kan komen? Weet niet hoe lang zoiets normaal gesproken duurt, en of dat ook bij veterinaire geneesmiddelen zo werkt.

Heeft iemand van jullie ervaring met de olie + vitamine E van feral horse care? (http://www.feralhorsecare.com/home/28-lijnzaadolie-vitamine-e.html)

Het leek mij wel wat om aan mijn cushing pony te voeren, vanwege de omega 3 en vitamine E. Alleen moet hij dan eerst weer wat gaan eten, zit nog met n halve zak fiber force want na anderhalve zal besloot meneer dat hij t niet meer lust (gelukkig heb ik een ander paard dat alles wel eet :-))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:18

Ik meen dat BI op Prascend (pergolidemesylaat) een 10-jarig patent heeft. 15 jaar kan ook nog.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:14

Ik meld me toch weer af, pony had alle symptomen van cushing maar had maar een waarde van 17!

Wel heeft hij een flink tekort aan creatine maar gelukkig geen cushing :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:44

Hallo, ik kom er ook weer bij.
Een tijd geleden had ik hier gereageerd ivm mijn mini merrie, deze is gelukkig negatief getest op cushing!

Nu gisteren bloed geprikt bij een shet van 40 jaar.
Begin van de week krijg ik de uitslag.. ben heel benieuwd!
Zal even een foto plaatsen van de oude man

Afbeelding

Foto is van 2 weken geleden, hij staat nu met een deken op en ziet er niet zo best uit.. (kale plekken)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:42

Solistar schreef:
Zouden die patenten van BI niet ook n x verlopen, zodat er een generiek medicijn op de markt kan komen? Weet niet hoe lang zoiets normaal gesproken duurt, en of dat ook bij veterinaire geneesmiddelen zo werkt.

Heeft iemand van jullie ervaring met de olie + vitamine E van feral horse care? (http://www.feralhorsecare.com/home/28-lijnzaadolie-vitamine-e.html)

Het leek mij wel wat om aan mijn cushing pony te voeren, vanwege de omega 3 en vitamine E. Alleen moet hij dan eerst weer wat gaan eten, zit nog met n halve zak fiber force want na anderhalve zal besloot meneer dat hij t niet meer lust (gelukkig heb ik een ander paard dat alles wel eet :-))

In bijna alle lijnzaadolie zit extra vitamine e! Het is absoluut niet zo dat je met die van hen met je extra E gift kunt stoppen helaas (hebb het ze zelf eerder gevraagd op Facebook - hoeveelheid is te verwaarlozen). De lijnzaadolie zelf is prima maar dus niet uitzonderlijk rijk aan e.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:22

Ik wil me ook graag melden in dit topic. Mijn, bijna, 15 jarige ruin is getest en heeft een acth van 111.
Hij is fit,(zeker nu ik hem toch maar weer geschoren heb) eet goed en zit goed in zijn bespiering, maar kwam niet door z'n haar en plast en drinkt veel.
Morgen gaan we beginnen met pergolide. Zijn dieet lijkt verder op orde volgens mijn d-arts.
Het is helemaal nieuw voor mij, maar ben al op de helft van het topic :D