[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:52

geerke schreef:
.

Begrijp mij niet verkeerd,ik geloof absoluut in osteopatie en chiropractie.Maar dan wel graag een studie achter de rug. ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens Geerke. Ze kunnen te veel kapot maken. Daarnaast als je op de goede manier rijdt kun je heel veel ruggenleed etc voorkomen bij je paard c.q. herstellen. Maar dat is een discussie die hier niet thuis hoort. Daarom zal hier voor de paarden niet zo gauw een osteopaat of zo voor de paarden langs komen. Dan moet dit echt door de dierenarts en dan nog gestoeld op feiten aanbevolen worden waarbij ik ook van mijn instructrice moet horen dat ik dit zelf niet kan oplossen middels correct rijden. Dus dan is er iets gebeurd op de wei of onderling tussen de paarden wat echt behandeling behoeft.
Verschrikkelijk je verhaal van je vriendin. Is toch schandelijk!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:37

pien_2010 schreef:
Leetje maak je op zo'n acuut moment adhv symptomen het besluit naar een middel en neem je dan de rest zoals wat voor typ het dier is, constitutie temperament ook mee of doe je dat laatste dan niet? .

Deze vraag had ik nog niet beantwoord!
Het ligt een beetje aan de situatie en de klacht. In dit geval zoals mijn hondje is het vooral de klacht, de uiting ervan belangrijk voor de keus. Maar vaak zie je bij dit soort heftige klachten wel dat ze net niet helemaal herstellen of er wat aan overhouden. Dan behandel ik na op de constitutie en kijk wel naar type en dergelijke.

Het ligt ook een beetje aan of de oorzaak exogeen is. Bv een trauma. Dan is type niet belangrijk. Niet voor de acute behandeling, maar ook niet daarna, want herstelt is herstelt. Maar bij bv een virus is het al veel meer eigen weerstand van het dier. Zijn constitutie. En dan speelt constitutie altijd mee!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:48

pien_2010 schreef:
Op je vraag demo_love kan ik geen antwoord geven. Wel weet ik uit eigen ervaring vanuit mezelf dat "mensen" osteopathie zeer maar dan ook zeer zacht behandelingswijze is. Ik werd amper aangeraakt en de behandeling had een giga effect. Onbegrijpelijk vond en vind ik het dat iets dat zo zacht is zo'n goede werking kan hebben. Ik heb me laten vertellen door de arts die me naar die osteopaat door had verwezen dat osteopathie als kenmerk heeft dat het juist heel zacht is. Ik wilde namelijk absoluut niet naar een giropraktijk. Dus ik neem aan dat de behandeling bij jouw paard heel zachtjes en fijntjes is gegaan, klopt dat?

Ja, in principe wel. Hij heeft gewoon met de hand spieren (denk ik) los gekneed. M'n paard reageerde daar niet op. Met een hamertje en een metalen blokje heeft hij ook wat tikken gegeven, hierop reageerde ze wel. Na het behandelden duwde hij op dezelfde spieren en toen reageerde ze niet.

Focussed schreef:
Kruipt uit meelees stand:

Demolove: De buik en rug optrekken door met iets hards eronder de buik te krabben is gewoon en reflex. Dus dit zegt absoluut niet iets over de darmwerking.
Dit trucje gebruiken veel therapeuten ook door druk te zetten met twee vingers ter hoogte van het kruis. Veel paarden kantelen dan in reflex de bekken. Volgens veel peuten heeft je paard dan rugproblemen.

*Kruipt terug onder steen*

Ik ken het idd wel van Ellen-Door, toen moest ik ter hoogte van de singel met een hoevenkrabber zacht prikken om de rugspieren te laten bollen. En ook over de beide billen, zodat ze haar achterbenen onder zette en het bekken kantelde.

Vorig jaar begon mijn paard ineens naar de hand te trappen bij het poetsen onder de buik. We zijn toen naar de DA geweest en die heeft haar opgevoeld. Daar kwam uit dat ze een verdikte darm had. Waardoor kon de DA niet zeggen en er is dus ook niets aan gedaan. Het vermoeden dat de darmen een probleem hadden was er dus al wel, maar ze krijgt voldoende ruwvoer, haar mest is goed en ze heeft geen zand in de darmen.

Ik bleef zeker kritisch, zoals Geerke zegt moet dat ook. Maar ik ben wel helemaal klaar met dierenartsen. Zeker nu blijkt dat herhaaldelijk verkeerde diagnoses zijn gesteld (en daar ook naar behandeld is).
Deze osteopaat is niet aangesloten bij ICREO en heeft ook geen website. Ik ken hem via een oud-stalgenoot. Haar paard was ook uitbehandeld bij dierenartsen en was klaar om in te slapen. Dit paard loopt inmiddels mee in de wereldtop van de westernpaarden. Dus dit is een soort laatste hoop (hoewel ik dat al vaker heb gedacht).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:50

singasong schreef:
Demo love, ik heb juist de ervaring met osteopatie voor paarden en voor mensen dat het op zich wel een 'zachte' manier van behandelen is maar als er iets zit wat echt niet goed zit dat dit toch wel gemanipuleerd moet worden. Dit manipuleren is niet zo zeer pijnlijk maar veroorzaakt wel een schrikmoment.
Persoonlijk houd ik meer van osteo's die ook echt 'doorpakken'. Naar mijn mening verhelp je dan het probleem echt.
Dat wat jij beschrijft herken ik niet in de behandeling die mijn paarden krijgen.
Staat jouw osteo ook op de ICREO site vermeld?

Als je wilt zou ik aan je paard kunnen vragen wat hij van de behandeling vond en of het echt heeft geholpen. Ik kan dit via een foto doen. Laat maar weten of je dit wilt.

Dat vind ik zeker heel interessant! Moet het een foto van na de behandeling zijn? Dan kan ik die morgen even maken.

pien_2010

Re: Centraal alternatieve behandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:58

Dat moeten jullie even via pb afhandelen. OK?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:51

Weet je wat nu zo leuk is, door dit topic is mijn dochtertje nu lekker met haar pony op ponykamp.
DA en hoefsmid konden geen oorzaak vinden voor de kreupelheid, maar door de behandeling van een homeopate en van de paardenmagnetiseur hebben ze nu een hele leuke tijd samen.
Zo fijn kan het dus zijn als je buiten de gewone paden durft te wandelen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:12

Mickey wat hebben de homeopaat en paarden magnetiseur aangegeven wat de oorzaak was van de kreupelheid en hoe hebben ze behandeld, weet je dat?
Fijn dat de kreupelheid over is want kan vaak heel lastig zijn om daar een paard van te laten genezen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:19

Een stuk energetisch wat opgeruimd is en ook een ontsteking en waarden die niet helemaal in orde waren. Op zich los staand waren ze niet heel schokkend maar alles bij elkaar kon wel voor de kreupelheid zorgen.
De paarden magnetiseur is geweest voor een behandeling en dat gebeurde terwijl we ook op homeopathisch vlak bezig waren met Kiemplant lymf-totaaldruppels, traumeeltabletten en arnicakorrels. Beiden wisten ook van elkaar dat ik bezig was op twee vlakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:25

Bedankt Mickey voor de uitleg. De medicatie kan ik volgen, idem de ontsteking. Wat bedoel je met energetisch wat opgeruimd. Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:55

Mickey schreef:
Weet je wat nu zo leuk is, door dit topic is mijn dochtertje nu lekker met haar pony op ponykamp.
DA en hoefsmid konden geen oorzaak vinden voor de kreupelheid, maar door de behandeling van een homeopate en van de paardenmagnetiseur hebben ze nu een hele leuke tijd samen.
Zo fijn kan het dus zijn als je buiten de gewone paden durft te wandelen :D

:D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:17

pmagnetiseur kun je me uitleggen wat bedoeld wordt met energetisch wat opgeruimd?

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:10

Is wel een paar weken geleden en er zaten een paar paarden tussen.. maar ik zal het proberen uit te leggen:
Rechtervoorbeen heb ik gedaan bij de hoef, maar de meeste tijd was ik kwijt met het behandelen van haar buik. Ik kon e.e.a. niet direct rijmen, maar het paard at eigenlijk aan 1 stuk door vanaf het moment dat ik kwam en was continue aan het scheten. Volgens Mickey deed ze dat eigenlijk aldoor. Kon wel merken dat het een echte binnenvetter was, was voor mij niet gemakkelijk om er door te komen. Ze had een behoorlijke dikke huid zeg maar. De grootte van de pony is daarbij niet van belang. Het is vaak hoe kleiner hoe moeilijker; neem een shetlander als voorbeeld.

Terwijl ik bezig was vertelde ik dat het dier een dikke huid had en zich soort van blokkeerde voor energie of liefde uberhaupt. Mickey vertelde mij toen dat het dier eigenlijk als zorgpony wordt gebruikt voor kinderen met een gedragsstoornis als ik mij goed herinner. Wat ik voelde kon ik toen wel rijmen. Het emmertje was eigenlijk vol psychisch gezien dan. Er werd juist deze pony gebruikt omdat die alles toeliet. En die belasting heb ik weggehaald dmv energie. Verder heb ik zeg maar de lucht/ spanning van de buik gehaald. Vergelijk dat met dat je niet naar de wc kan en obstipatie kan knap vervelend zijn. Overigens werd achteraf bevestigd dat ze hier last van had.

Medisch gezien zou ik echt niet uit kunnen leggen wat een met ander te maken heeft als je vraagt om een causaal verband tussen kreupelheid en het laten aanraken/ rijden van kinderen met een rugzakje zeg maar.
Wel heb ik nu al heel vaak naast paard ook de ruiter behandeld of moest ik eerst bij ruiter beginnen eer het paard mij toe liet. (tot schoppen en bijten toe waarna ik wel mocht beginnen).
Dit omdat in mijn optiek de ruiter zijn psyche "aflaad" op het paard. Paard en ruiter vormen als de chemie goed is, onlosmakelijk elkaars spiegel.
Als ik dan zou moeten uitleggen is het moeder/ kind relatie waarbij een kind kriebelig reageert als de moeder zo'n humeur heeft/ er spanningen zonder dat er echt een oorzaak wordt gegeven voor dat gedrag. Het is dus echt een gevoelskwestie.
Ik sluit niet uit dat de pony op termijn ander gedrag gaat vertonen en niet alles zonder meer accepteert; dat heb nl. al vaker meegemaakt dat het paard (positief) in houding verandert.

Wat ik gedaan heb is handoplegging waarbij mijn handen soort vanzelf gaan zonder vooraf te vragen wat het dier mankeert.

Iemand anders zal vast veel kunnen vertellen over aura's, energiebanen, etc. maar ik niet want hebben enkel geleerd in de praktijk en de resultaten zijn voor mij voldoende om niet alles te willen begrijpen. Denk ook niet gezien de discussies hierover er ooit in te kunnen slagen, maar het is een ieders recht om dat waar te nemen wat hij of zij wil.

Ik hoop zo goed uitgelegd te hebben wat ik heb gedaan en hoe e.e.a. in elkaar grijpt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 20:18

Bedankt Robert voor je uitgebreide uitleg!!

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:36

Citaat:
-Toen was het mijn gebrek aan ervaring dat ik niet eerder Arsenicum heb gegeven
-Toen hij een nagel onder de buik doorhaalde, trok ze meteen haar rug op, wat duidde op problemen met de darmen
-Een stuk energetisch wat opgeruimd is
-Wat ik gedaan heb is handoplegging

Staat dit topic nu nog steeds onder medisch? Ik snap het niet meer hoor..
Mods? Wanneer komt er eens een antwoord op de vraag waarom jullie dit geen eigen plek willen geven rechtstreeks onder 'paardenwelzijn' en klaar en duidelijk buiten 'medisch'?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:55

Einder schreef:
Citaat:
-Toen was het mijn gebrek aan ervaring dat ik niet eerder Arsenicum heb gegeven
-Toen hij een nagel onder de buik doorhaalde, trok ze meteen haar rug op, wat duidde op problemen met de darmen
-Een stuk energetisch wat opgeruimd is
-Wat ik gedaan heb is handoplegging

Staat dit topic nu nog steeds onder medisch? Ik snap het niet meer hoor..
Mods? Wanneer komt er eens een antwoord op de vraag waarom jullie dit geen eigen plek willen geven rechtstreeks onder 'paardenwelzijn' en klaar en duidelijk buiten 'medisch'?

waar maak jij je druk om? :o?

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:28

Dat kan je lezen in mijn bericht ,-) (en in een paar vorige, of niet, die zijn mogelijk gewist)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 08:43

Leetje schreef:
pien_2010 schreef:
Leetje maak je op zo'n acuut moment adhv symptomen het besluit naar een middel en neem je dan de rest zoals wat voor typ het dier is, constitutie temperament ook mee of doe je dat laatste dan niet? .

Deze vraag had ik nog niet beantwoord!
Het ligt een beetje aan de situatie en de klacht. In dit geval zoals mijn hondje is het vooral de klacht, de uiting ervan belangrijk voor de keus. Maar vaak zie je bij dit soort heftige klachten wel dat ze net niet helemaal herstellen of er wat aan overhouden. Dan behandel ik na op de constitutie en kijk wel naar type en dergelijke.

Het ligt ook een beetje aan of de oorzaak exogeen is. Bv een trauma. Dan is type niet belangrijk. Niet voor de acute behandeling, maar ook niet daarna, want herstelt is herstelt. Maar bij bv een virus is het al veel meer eigen weerstand van het dier. Zijn constitutie. En dan speelt constitutie altijd mee!

Sorry Leetje, hier had ik nog niet op gereageerd. Bedankt, je antwoord is duidelijk voor mij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:31

pien_2010 schreef:
Bedankt Mickey voor de uitleg. De medicatie kan ik volgen, idem de ontsteking. Wat bedoel je met energetisch wat opgeruimd. Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.

Het energetische systeem is onder te verdelen in drie lagen; emotioneel/spiritueel, energetisch en fysiek.
Energie heeft de neiging om te stromen van de buitenste naar de binnenste laag. Een probleem in de buitenste laag ontstaan (op spiritueel niveau) zal door de energetische laag heen gaan en energetische storingen geven aan bepaalde organen en storingen in de meridiaanstromen. Doe je hier niets aan dan zal de pathologie verder door de lagen heen gaan tot op de fysieke laag en tenslotte een fysiek probleem geven. Vele fysieke klachten zijn in eerste instantie op emotionele/spirituele of energetisch vlak ontstaan.
Een omgekeerde volgorde is mogelijk. Een probleem ontstaan in de fysieke laag (bijv. trauma) kan ook energetische problemen gaan geven en tenslotte problemen op het persoonlijkheids vlak (emotioneel/spiritueel).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:43

Ik heb al eerder wat geschreven over mijn merrie en de behandeling die ze heeft gehad van een natuurgeneeskundige.

Ik wil het toch graag eens tegen jullie aanhouden om te zien wat jullie ervan vinden.

We waren met het gezin op vakantie in Spanje toen ik een foto kreeg van degene die mijn paard zou verzorgen. Ik schrok me rot. Bij interesse zal ik de foto plaatsen.
Wat zag ze er slecht uit! Ik kon wel janken. Wat kon ik doen vanuit Spanje om haar te helpen? Ik bedoel, ze komt niet om van de honger en ze valt ook niet zomaar om, maar ze was verdrietig, ik zag dat er iets was.

Zo ben ik terecht gekomen bij een natuurgeneeskundige (even afkorten naar NGK) die vanaf een foto haar kon testen. Ik dacht, hoppa! Gewoon doen, dan kan ik iets doen!

Eerste uitslag was als volgt:

Het volgende heb ik gemeten. Ik geef de foute waarden door en deze moeten allemaal 19/12 zijn.

slijmvlies 12/7
mineralen 17/10
milt 14/12
lever 8/8
maag 15/7
stofwisseling 14/9
nieren 13/11
blaas 17/12
longen 17/11
lymphen 12/9
ontsteking 12/8
bloed 14/10

Mijn advies is;

100 ml. Lymphomyosot (is van de firma Heel) 2 x 3 ml. per dag
100 ml Fytomed ( Timm Health Care ) 2 x 3 ml. per dag
50 ml. Apo-Stom ( Pekana ) 2 x 1 ml. per dag

De lymphomyosot is om de lymphen te reinigen.
De Fytomed is om de nieren wat te verlichten om zoveel afvalstoffen ineens te verwerken.
De Apo-Stom is voor de maag.

Eenmaal thuis, direct alles online besteld en het meeste had ik de volgende dag al in huis.

Ik zag haar opknappen!!! Ik kon uiteraard de vinger niet op de plek leggen waar ze precies last van had, maar ze viel af, plaste veel minder, was down, 'doffe' ogen.
Alles nam af in de dagen die volgde.

Als ik nu naar mijn merrie kijk, glanst ze weer, ze is weer mooi rond (iets té voor het goede :roll: ) en oogt ze vrolijker.

Ik weet dat ze veel afscheid heeft moeten nemen dit jaar. Haar beste maatje, buurvrouwtje op stal waar ze erg aan gehecht was en daarna haar nieuwe BFF die een blessure kreeg en het land op ging. Ze is nogal klitterig, type wat een maatje nodig heeft. Dus ze had het zwaar.

Blokkades zijn door de NGK ook weggenomen door een behandeling op afstand.
Dit was haar reactie:
Het grootse probleem zit m.i. in de maag.
Ook is ze gevoelig op haar voorhoofd.

Ongeveer 2 weken later waren dit haar waarden:
slijmvlies 17/9
lever 12/11
maag 15/11
stofwisseling 18/12
lymphen 15/10
ontsteking 16/10
bloed 16/11

Verbeterd dus!

Daarna nog even contact gehad en mocht ik stoppen met de druppels als het op is omdat alles er goed uit zag.

Ik heb weer een merrie die zin heeft in haar werk en beter in haar vel zit.

Maar wat zou het geweest kunnen zijn? Ik wil herhaling uiteraard voorkomen. Stress werkt op de maag, zou dat een belangrijke oorzaak kunnen zijn?

Ik heb nog niet eerder mijn merrie op deze manier laten behandelen omdat ik altijd eerst naar de DA ga. Maar omdat er niet hele duidelijke klachten waren heb ik dit een kans gegeven. Stukje nieuwsgierigheid, interesse en ik wilde vanuit Spanje íets voor haar doen.

Ik ben benieuwd of jullie ook dit soort ervaringen hebben en/of hier bekend mee zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:35

Hai Dimple bedankt voor je verhaal. Ben er blij mee dat je dit geplaatst hebt. Ik zou wel haar over paar weken opnieuw laten doormeten want ondanks de verbetering vind ik met name de lever nog laag. Dit doormeten zou ik paar weken doen als de druppels op zijn. Doe ik zelf ook altijd. Soms zijn er dan toch nog wat verrassingen wat nog nabehandeling nodig heeft.
Wat gaaf dat je paard zo opgeknapt is. Ik heb zelfs begrepen (via via) dat je haar weer kunt rijden. Klopt dat? Want dat was toch ook al een tijd van de baan.
Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Of je de klachten van het paard zo psychisch moet gaan zoeken weet ik niet. Zou ook wel kunnen, dat laat ik in het midden. Vind ik zelf altijd een moeilijke om dat het niet meetbaar is.
Groeten en fijn dat je paard weer zoveel beter gaat. Nu vasthouden dus!
Je weet dat ik dezelfde ervaringen heb, enfin je bent dan ook bij dezelfde natuur geneeskundige gegaan. Ik vind haar gewoon heel erg goed en ben blij dat zij jouw paard ook zo heeft kunnen helpen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:14

Wat voor waarden zijn dat? Wat voor eenheden? Gezond is dus blijkbaar 19/12? Wat betekent dat?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:01

Dat zijn de waarden die zij meet.
Je kunt het vergelijken met de waarden die je doorkrijgt van een regulier bloedonderzoek.
Daar heb je ook bepaalde marges in waartussen de waarde 'normaal'. Alles erboven of eronder is afwijkend.

Zo ook hier.

Pien heeft de ervaring dat de waarden die zij door kreeg van DA en NGK hetzelfde waren. Dat heeft ze eerder hier beschreven in het topic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:16

Dimple schreef:
Dat zijn de waarden die zij meet.
Je kunt het vergelijken met de waarden die je doorkrijgt van een regulier bloedonderzoek.
Daar heb je ook bepaalde marges in waartussen de waarde 'normaal'. Alles erboven of eronder is afwijkend.

Zo ook hier.

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
"De waarden die ze meet zijn de waarden die ze meet" :o? .

Ook ben ik niet geinterresseerd in waar je het mee kunt vergelijken, ik ben geinteresseerd in wat het is.

Nogmaals, wat zijn deze waarden, wat voor eenheden, en wat betekenen deze mysterieuze getallen.

Eenvoudige vragen die bijvoorbeeld voor dat reguliere bloedonderzoek waar je het mee wil vergelijken gemakkelijk te beantwoorden zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:18

Geen idee, als ze terug is van vakantie, vraag ik het na.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 14:28

Dimple schreef:
.
Pien heeft de ervaring dat de waarden die zij door kreeg van DA en NGK hetzelfde waren. Dat heeft ze eerder hier beschreven in het topic.

Dimple je moet het iets anders formuleren. Ik kreeg dezelfde afwijkingen door maar wel met andere waarden. Je kunt bloeduitslagen (regulier) niet één op één naast de waarden van Ria leggen. B.v. HB is 6.5 regulier, dan is het niet HB bij Ria is ook 6.5. Zo werkt het niet. HEt is een verschillende manier van meten met zelfde resultaten qua hoog, normaal of laag....
B.v. Dierenarts gaf aan dat magnesium, niet zorgelijk maar wel aan de lage kant was.
Ria gaf aan dat de mineralen, niet zorgelijk, maar uit balans waren en dat ik wellicht een beetje magnesium bij zou kunnen gaan geven. Dierenarts vond dat ook een goed idee (maar de laagste dosering per dag gezien de nieren).
Dierenarts gaf aan de bloeduitslagen interpreterend, dat de problemen bij Hercule zoals zij het las, te maken hadden met de nieren. Het was dus een koliek veroorzaakt vanuit de nieren (kidneys). MAAR de nieren waren niet beschadigd zo vermoedde ze.
Ria gaf aan, dat de nieren te lage waarden hadden. Niet echt zo zorgwekkend dat er schade was maar wel genoeg om problemen te geven. De koliek kwam volgens Ria uit de nieren.
De bloedwaarden en dat wat Ria meet, zijn verschillende waarden en kun je dus niet één op één op elkaar leggen.
Ria gaf aan toen om Reneel in te gaan zetten om de nieren weer goed functionerend te krijgen. Dit overlegd met de dierenarts, die aangaf dat zij eigelijk niets meer kon doen en dat zij het OK vond als Ria dat wel kon.
Daarnaast was voor ons heel fijn, dat Ria een uur eerder aan de telefoon hing ondersteund met mail dan de dierenarts die me belde en waarvan ik een dag later de utislag per post kreeg. Dus ik heb Ria geen zaken kunnen influisteren vanuit de dierenarts. Dat voelde voor mij heel goed, want zonder dat je het weet, geef je wellicht toch te veel weg, ook al wil Ria dat nooit. Ria wil gewoon op haar manier weten.
Jouw vraag Kuggur kan ik ook niet beantwoorden. Ik kan het wel aan haar vragen als ik weer eens contact heb met haar. OK?