Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:08

Zo: R12312. Je kent me blijkbaar errug goed! het was een erg fijn topic, iedereen kon zeggen wat ie wou, en nu word er toch wel op een vervelendere manier gereageerd. heel jammer.

Ik denk dat jij eerder een vertekend beeld hebt van een handelsstal. of misschien hebben we gewoon een andere mening over wat echte kwaliteit dan is. :) maakt niet uit. laten we hierbij deze discussie maar sluiten. het gaat immers over KS en hoe er mee om te gaan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:17

En blijkbaar hebben we allemaal andere ervaringen met een handelsstal. In mijn ogen is het wel zo dat er nu eenmaal veel geld rond gaat in de paarden. Dus moet er in relatief korte tijd winst worden gemaakt, anders ga je op de fles. Het zal dan waarschijnlijk van de stal en zijn ruiters afhangen wat ze in die tijd kunnen bereiken. Prijsklasse zal ook meespelen, aangezien je voor de duurdere paarden vanuit dat oogpunt meer tijd uit kunt trekken omdat ze dat dan wel terug verdienen. Tel daarbij op dat voor verschillende paarden een verschillende aanpak nodig is. Kortom, ik geloof zeker wel dat er goede handelsstallen zijn en dat die paarden zeker op de korte termijn prima lopen. Ik denk wel dat gecorrigeerd gedrag toch een aardige periode moet inslijpen en de vraag is of daar dan de tijd voor wordt genomen. In mijn geval is het juist daar, bij het stukje bevestiging, misgegaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:29

Een handelsstal is per definitie bedoeld om het paard te verkopen, en als je een paard met vermelding KS te koop zet, raak je die volgens mij aan de straatstenen niet kwijt. Verkoop je die als normaal gezond paard zonder vermelding verleden, dan heb je de poppetjes aan het dansen.

Dan lijkt een revalidatiestal me een betere optie, waarbij eigenaar de nodige begeleiding krijgt om het daarna over te nemen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:19

hwn, dat bedoel ik maar net :) Je moet dus al net iemand hebben die valt voor je paard en het als een uitdaging zit om hem goed te krijgen en daar zijn er niet zoveel van.
Handelsstal zou voor mij absoluut geen optie zijn omdat ik niet wil dat hij (verder) de vernieling in gaat of erger: iemand krijgt een ongeluk door mijn paard. Daarnaast ben ik heel eerlijk over hoe het ervoor staat dus even googlen en je hebt alle ellende zo boven tafel. Vind ik ook niet erg, aangezien ik niet de intentie heb dingen te verzwijgen of af te zwakken.
Trainingsstal zou denk ik voor veel eigenaren een goede optie zijn, omdat je toch op een andere manier moet leren omgaan met je paard. Paardlief kent het dan alvast en jij kunt inderdaad aangepast leren rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:20

hwn schreef:
Een handelsstal is per definitie bedoeld om het paard te verkopen, en als je een paard met vermelding KS te koop zet, raak je die volgens mij aan de straatstenen niet kwijt. Verkoop je die als normaal gezond paard zonder vermelding verleden, dan heb je de poppetjes aan het dansen.

Dan lijkt een revalidatiestal me een betere optie, waarbij eigenaar de nodige begeleiding krijgt om het daarna over te nemen.

Dit is nu net zo'n paard dat - als het bij een handelaar terecht komt - gewoon wordt verkocht voor een hoop geld zonder het bijbehorende verhaal. (Helaas hoort een foto van de rug nog niet bij een standaard keuring).
Een verhaal dat jij misschien wel netjes hebt verteld aan de handelaar. Dit zijn de paarden die dan worden verkocht... en weer terugkomen.... en weer verkocht..... en weer terugkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:22

R12312 schreef:
3 x per week 15 minuten goed trainen bereik je als goede ruiter meer mee dan als amateur 5 dagen per week een uur.

Daar moet ik het wel mee eens zijn.
Maar vind maar eens "de goede ruiters" . Ik vind dat nog een moeilijke. De prestaties in de sport zijn daarvan niet altijd een goede graadmeter

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:26

En dan heb je daarna een paard dat sowieso de frikandel in kan want dan issie nog verknipter dan ervoor :) En gevaarlijker. En angstiger. En daardoor nog gevaarlijker. Etc.
En daarom blijft ie dus voorlopig lekker bij mij. Als ik er rijtechnisch niet uitkom, ga ik op zoek naar iemand die bij mij op locatie komt trainen met hem of ik breng hem een paar keer in de week naar iemand toe, maar weg gaat ie voorlopig niet, precies om die reden. Met 2/3 keer in de week een half uur training moet je een heel eind kunnen komen. En dat zal iemand zijn die precies weet wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft, want als je in zijn bruine labrador-oogjes kijkt geloof je amper dat ie überhaupt kan bokken, laat staan wat voor verrassingen hij voor je in petto kan hebben :+

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:46

hwn schreef:

Als het dier op nivo loopt, dan wordt er gewoon bij vermeld dat hij KS heeft. Dat soort paarden worden namelijk rondom op de foto gezet bij verkoop.

Er lopen zoveel paarden op subtop nivo met KS.

Er moet dus een verklaring zijn, waarom die paarden er geen last van hebben, en veel paarden die op B/L nivo er wel last hebben. Ik denk dus dat het heel veel met management en de wijze van trainen te maken heeft.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:54

femo schreef:
Zo: R12312. Je kent me blijkbaar errug goed! het was een erg fijn topic, iedereen kon zeggen wat ie wou, en nu word er toch wel op een vervelendere manier gereageerd. heel jammer.

Ik denk dat jij eerder een vertekend beeld hebt van een handelsstal. of misschien hebben we gewoon een andere mening over wat echte kwaliteit dan is. :) maakt niet uit. laten we hierbij deze discussie maar sluiten. het gaat immers over KS en hoe er mee om te gaan.

Kom kom, niet zo op je teentjes getrapt gelijk. Heel bokt hangt zodra een paard een diagnose krijgt aan de Marijke de Jongs en dergelijke.

Beetje omdenken kan geen kwaad, en eens bedenken waarom het ene paard het wel in de sport doet en de andere niet.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:24

...maar.. dat kun je toch niet zeggen zonder het te vragen? ik ben echt alles behalve een zwever. maar om dat paard nou door een training te duwen zonder dat je gaat onderzoeken of het paard uberhaupt nog berijbaar is, is niet mijn ding. ook het wegbrengen en verkopen bij een handelsstal niet. maakt verder niets uit. wel heel jammer dat je nog maals zo snel oordeelt over mensen. ik denk wel na over dat sommige paarden het wel goed doen in de sport, en andere niet. en dat heeft met veel meer factoren te maken dan met training alleen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:16

femo schreef:
...maar.. dat kun je toch niet zeggen zonder het te vragen? ik ben echt alles behalve een zwever. maar om dat paard nou door een training te duwen zonder dat je gaat onderzoeken of het paard uberhaupt nog berijbaar is, is niet mijn ding. ook het wegbrengen en verkopen bij een handelsstal niet. maakt verder niets uit. wel heel jammer dat je nog maals zo snel oordeelt over mensen. ik denk wel na over dat sommige paarden het wel goed doen in de sport, en andere niet. en dat heeft met veel meer factoren te maken dan met training alleen.

Jij vraagt toch ook niet aan mij wat ik precies bedoel?

Je gaat er al vanuit dat ik een paard een training in duw, alleen je woordkeuze maakt al dat je het negatief vindt. Terwijl je totaal niet weet hoe dat in zijn werking gaat en hoe ik dat bedoel. Dus je oordeelt zelf net zo snel over mensen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:20

dat is niet mijn bedoeling. dat zeg ik omdat ik pissig word van het oordelen. anyway, je hebt letterlijk gezegd dat je soms beter een paard erdoorheen kunt rijden. dat ben ik helemaal met je eens! maar niet als het paard laat zien dat hij pijn heeft, terwijl er alleen maar op gezeten word.

ik zou het gewoon heel anders doen. neemt niet weg dat ik wel begrijp dat je een paard soms door een punt heen moet rijden. al zou ik het nooit bij het paard van danoesje doen. pas als je de rest uitgesloten hebt! :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:43

De vraag is ook - als een paard er "doorheen gereden" wordt, hoe weet je of je paard pijn heeft of niet? Sommige paarden zijn heel goed in dit verbergen, worden juist heel introvert zodat je ze perfect naar de knoppen kan rijden voor ze eindelijk in het verzet gaan.

En idd, de goede ruiter voor zo'n situatie vinden, is niet evident, heb van mijn vorige lesgever - nochtans heel hoog opgeleide ruiter die wel wat kan met een paard, tot en met hogeschoolniveau - ook de commentaar gekregen dat ik gewoon moest strenger zijn met mijn paard, en dat ze helemaal geen rugproblemen had, en dat osteo's er alleen maar op uit zijn zo vaak mogelijk langs te komen om hun zakken te vullen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:05

Het doorheen rijden is meestal met 1 a 2 keer gebeurd. Als een paard stelselmatig blijft staken, dan moet je verder onderzoeken. Stoutigheid blijft niet. En dan doel ik absoluut niet op pak een zweep en slaat hem in stukken. Juist niet, geduld en beleid, maar wel doortastend.

Een goede ruiter, en die hoeft niet perse hoog op wedstrijdnivo te hebben gereden, maar iemand die handig is en een paard goed door het lijf kan rijden kan in dit soort gevallen uitkomst bieden.

Het probleem is vaak dat als je de diagnose hebt, hoe mild in sommige gevallen ook. Dat je alles wat je paard doet gelijk de oorzaak zoekt in de KS. Ik doe zoiets ook, ga altijd twijfelen, maar na klinisch onderzoek weet ik ook ,dat ik daar echt mee moet uitkijken.

Voor beide gevallen is iets te zeggen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:34

dan kunnen we elkaar de hand schudden! :) *\o/*

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:40

Kom weer even binnenvallen na een middagje met griep in mijn bed op mijn vrije vrijdagmiddag :P
Beetje lief zijn voor elkaar hier he!
Laten we het erop houden dat er 100 wegen zijn die naar Rome leiden en dat de ene beter is dan de ander, ook afhankelijk van paard en persoon. En ik geloof ook absoluut dat er een boel paarden zijn waarvan je bang bent dat er wat is (zeker als je bekend bent met iets als KS) die daar lekker misbruik van maken om onder het werk uit te komen of, die in eerste instantie best goed last hebben gehad, maar later niet meer. Zie dan maar te bepalen hoe en wat,want klinisch is er bij mij nooit iets uitgekomen bij verschillende DA's.
Ik dacht in de afgelopen periode zeker te weten dat ie me een oor aannaaide, tot ik er via twee mensen achterkwam, dat zijn bekken en SI echt goed pijnlijk waren en zijn KS niet. Kortom, toch pijn maar niet daar waar ik het verwachtte. Er zal straks inderdaad iemand in meerdere of mindere mate doorheen moeten rijden om hem te laten zien dat het niet meer pijn doet. Maar voor het zover is wordt ie eerst natuurlijk weer bekeken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:55

R12312 schreef:
Het doorheen rijden is meestal met 1 a 2 keer gebeurd. Als een paard stelselmatig blijft staken, dan moet je verder onderzoeken.

De mijne steigerde heel vaak en hoog (net voor ik haar kocht) en sinds een ruiter er es keihard zijn sporen in gezet heeft, heeft ze nooit meer gesteigerd, maar ze bleef wel zuur in de omgang. Was bij het rijden bij momenten vaak het braafste paard ter wereld. Na een voorbeeldige les waarin ze geen voet verkeerd gezet had, waarbij broertje van eigenares (nochtans niet-ruiter) er zelfs ook even op mocht, begon ze 's anderendaags broer en zus aan te vallen als ze haar uit de wei wilden halen. Heeft dan nog maanden geduurd voor de diagnose rugproblemen gevallen is (helaas nu hervallen, al blijft ze braaf, dus ik wil niet weten hoeveel pijn ze toen gehad moet hebben).

@Danoesje, beterschap!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:19

R12312 schreef:
Er moet dus een verklaring zijn, waarom die paarden er geen last van hebben, en veel paarden die op B/L nivo er wel last hebben. Ik denk dus dat het heel veel met management en de wijze van trainen te maken heeft.

Dat klopt, dat werd mij ook gezegd door de DA. De rug van mijn paard wil je echt niet zien. Als ik de foto;s heb zal ik ze eens plaatsen. En dan een filmpje met hoe hij loopt (en springt). Dan geloof je je ogen echt niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:33

Babootje, dat is mij ook verteld door meerdere artsen. Laatst Hof.land er nog over gesproken. Het blijft toch een interessant iets waar ik heel veel info over blijf verzamelen en kritisch de discussie´s aan ga.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:44

En dan heb je natuurlijk naast het lichamelijke stuk ook nog een stuk karakter. Sommige paarden lopen heel lang door de pijn heen waar andere er al heel snel de brui aan geven. En zoals ik las in een voorbeeld hierboven: blijkbaar is door de pijn heen lopen soms minder belastend dan een pak op je donder..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:25

R12312 schreef:
Babootje, dat is mij ook verteld door meerdere artsen. Laatst Hof.land er nog over gesproken. Het blijft toch een interessant iets waar ik heel veel info over blijf verzamelen en kritisch de discussie´s aan ga.

Heb ook Bodegraven ook een tijd gesproken hierover. Het blijft een interessant iets waar ze nog niet alles over weten. Ook de factor erfelijkheid is hierin erg interessant.
Die van mij beweegt ook enorm goed en gebruikt haar rug heel goed in beweging. Je zou nooit zeggen dat ze KS heeft. Liep ook de zijgangen met gemak, kon heel goed schakelen. Niks aan te merken.
Ja ze spande wel snel, was heel sensibel, schieterig, rillerig en kijkerig. Kon zich snel hard maken in de rug door het spannen. Maar dat wijtte ik aan het karakter.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:44

danoesje schreef:
En dan heb je natuurlijk naast het lichamelijke stuk ook nog een stuk karakter. Sommige paarden lopen heel lang door de pijn heen waar andere er al heel snel de brui aan geven. En zoals ik las in een voorbeeld hierboven: blijkbaar is door de pijn heen lopen soms minder belastend dan een pak op je donder..

Maar je gaat er vanuit dat er pijn zit op een rontgenologische bemerking, maar dat hoeft dus helemaal niet.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:55

Heb het niet per definitie over een paard in het bijzonder, maar de een loopt nu eenmaal sneller door met pijn dan de ander. Ik denk dat als paarden konden praten, ik ga schrikken hoeveel er met pijn door blijven lopen, ongeacht welke aandoening..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:50

R12312 schreef:

Suzanne F. schreef:
Heb ook Bodegraven ook een tijd gesproken hierover. Het blijft een interessant iets waar ze nog niet alles over weten. Ook de factor erfelijkheid is hierin erg interessant.

Grappig. Ben ook bij Bodegraven :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 02:21

R12312 schreef:
Maar je gaat er vanuit dat er pijn zit op een rontgenologische bemerking, maar dat hoeft dus helemaal niet.

Idd als er een vergroeiing zit zonder ontsteking of geblokkeerde zenuw of zo, zal het paard pijnloos lopen.

Is ook zo, hoe soepeler je de spieren van het paard kunt houden, hoe minder last ie zal hebben van die KS (hoorde ik van de zoveelste osteo die donderdag a.s. komt). Ik merk het ook met mijn eigen rugproblemen (hernia) dat ik minder last heb nu ik weer aan het werk ben, ook al is het rechtstaand werk (horeca).

danoesje schreef:
Heb het niet per definitie over een paard in het bijzonder, maar de een loopt nu eenmaal sneller door met pijn dan de ander. Ik denk dat als paarden konden praten, ik ga schrikken hoeveel er met pijn door blijven lopen, ongeacht welke aandoening..

Daar vrees ik ook voor. Vaak zie je het in de ogen, al is het niet altijd duidelijk of het pijn of stress is.