Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:12

moonfish13 schreef:
Ik zou de medicijnkast van die knurft van de Volkskrant ook wel willen zien. :o

deze beste man heeft dit artikel geschreven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cees_Renckens
die gynaecoloog was in Hoorn ziekenhuis en fel tegenstander tegen alles wat natuurlijk is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:13

Dat verklaart de toon van het bericht wel enigsinds. :+

Anoniem

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:10

Enigszins heet dat.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:45

moonfish13 schreef:
Dat verklaart de toon van het bericht wel enigsinds. :+

De toon van het artikel doet niet terzake,de inhoud des te meer,daar die wel degelijk correct is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:48

Voor mij maakt de toon wel uit papagroom. :)
Beetje hetzelfde als dat ik bepaalde figuren rondom Natural Horsemanship zie op bokt..
Daar gaan mijn nekharen van overeind staan, terwijl ik er niets tegen heb.
Op deze manier jaag je mensen tegen je in het harnas imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:49

Lovely schreef:
Enigszins heet dat.

_/-\o_

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:56

Ik vind sommige reguliere medicijnen eigenlijk kwakzalverij,ze onderdrukken de kwaal genezen niet en je krijgt er nog gratis wat klachten bij ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:46

moonfish13 schreef:
Nog effe en ik emigreer naar China.. Misschien dat ze daar meer hersens hebben.

Heb je al eens overwogen dat er een kans bestaat dat ze gelijk hebben dat het oplichterij is?
Voel jij je geroepen om homeopathie te verdedigen? Op basis waarvan dan? (en aub geen antwoord met het woord 'ik' of 'mijn dieren' er in, dat gaat ons niet vooruit helpen..)

pleiada schreef:
Ik vind sommige reguliere medicijnen eigenlijk kwakzalverij,ze onderdrukken de kwaal genezen niet en je krijgt er nog gratis wat klachten bij ;)

Ze doen wat ze beloven te doen, zijnde de kwaal onderdrukken. En als je bijwerkingen krijgt had je dat vooraf kunnen lezen in de bijsluiter, zo gaat dat met geteste medicatie.
Niet alles werkt even goed voor iedereen.. maar het is niet omdat geneeskunde ver van perfect is, dat je je toevlucht moet zoeken in kwakzalverij.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-07-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:47

Omdat ze alternatief gezien daar gewoon veel verder zijn als hier. :)
En dan heb ik het niet alleen over homeopathie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:49

moonfish13 schreef:
Omdat ze alternatief gezien daar gewoon veel verder zijn als hier. :)
En dan heb ik het niet alleen over homeopathie.

Homeopathie mag je al buiten beschouwing laten. Daar ga je me niet mee overtuigen want dat is gewoon bewezen niet beter als een placebo, ook als hier nog 100 keer wat anders geschreven wordt ;)
Wat staat er verder dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:53

pleiada schreef:

haha, ik wilde eigenlijk het "vind ik leuk" toetsje aantikken, maar dat is alleen op Facebook :D :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:56

Daarom ga er ook geen moeite voor doen..
Ik vind het gewoon erg ver gaan allemaal, laat mensen zelf beslissen of ze er hun geld aan uit willen geven?
Betutteling ten top als je het mij vraagt.
Niet iedereen reageert overal even goed op, net als met reguliere medicatie.
Enige pech is dat ik vreselijk slecht tegen reguliere medicatie kan, en dus mijn heil zoek bij de zoals jij het noemt kwakzalverij.

En nu nog even genieten van de buitenlucht.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:01

nombrado schreef:
Overigens voel ik me WEL geroepen om de homeopathie te verdedigen. Ik gebruik het namelijk zelf...

Sorry.. uitgebeld.
Ik begrijp best dat het emotionele reacties oproept als je in je geloof wordt geraakt, maar dat bedoel ik dus niet met homeopathie verdedigen. Waarom moeten wij daar als samenleving achter staan, het gebruik van homeopathie? Niet omdat het voor jou fijn werkt, de verdediging zal iets steviger moeten zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:03

nombrado schreef:
Ik wil het dus zelf graag blijven kunnen kopen...

Je kan het veilig zelf maken..
Zo lang je het niet verkoopt, of het gebruikt om dieren te behandelen is er niets strafbaar aan de hand.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:08

Ik snap niet dat iedereen altijd wetenschappelijk bewijs wil zien,want hoe betrouwbaar is dat nou echt?Volgens mij is dat ook maar net hoe het uitkomt,wie het doet..

Mijn verdediging is dat natuurlijke medicijnen/geneeswijzen werken als je het juiste hebt wat bij jou werkt..Jammer dat het altijd zo wordt afgebrand door tegenstanders die er eigenlijk totaal geen van hebben gegeten hoe een lichaam werkt..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:53

Als je het nieuws de laatste tijd een beetje hebt gevolgd en je kan dit artikel (http://www.kajmunk.nl/Cern/Paginas/Particlephysics.htm ) een beetje snappen dan weet je ook dat een goed bereid homeopathisch middel vergelijken met een gekoelde kan water niet heel slim is ;)
Wetenschap heeft nog wat tijd nodig...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:03

irmaz schreef:
Als je het nieuws de laatste tijd een beetje hebt gevolgd en je kan dit artikel (http://www.kajmunk.nl/Cern/Paginas/Particlephysics.htm ) een beetje snappen dan weet je ook dat een goed bereid homeopathisch middel vergelijken met een gekoelde kan water niet heel slim is ;)
Wetenschap heeft nog wat tijd nodig...

De twee dingen die jij naast mekaar zet hebben totaal niets met mekaar te maken.
Tenzij je dacht met dat middelbare-school stukje fysica het door de homeopaten geclaimde 'geheugen van water' te kunnen bewijzen.
Ik zou zeggen, stuur eens naar Randi, je wint misschien een miljoen dollar!

Zonder grapjes. Het maakt niet eens uit hoe homeopathie beweert te werken, als je de output test, zijnde vaststelbare verbetering bij patiënten, scoort het hetzelfde als een placebo. Keer op keer op keer..
Dus in die zin interesseert het de wetenschap ook geen hol om achter de zogenaamde werking aan te gaan, want die is er niet, er is geen output die zo'n studie relevant zou maken.
Als ik nu zou zeggen, ik wil graag een onderzoeksbudget om na te gaan wat de medische werking is van suiker in mijn koffie, dan krijg ik dat ook niet, want suiker in de koffie scoort als je dat heel slim aanpakt maximaal ook maar net zo goed als een placebo. Hoef je niet eens een test voor op te starten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:19

Probleem is dat je dat kan herhalen tot je een ons weegt, homeopathie is geloof, dus iemand die er in gelooft zal alles wat er aan onderzoek al heeft plaats gevonden in één klap afdoen als onbetrouwbaar, door 'ongelovingen'uitgevoerd, door de grote vijand 'moderne wetenschap' bedacht enz.
En vervolgens verwijzen naar het enige waar ze zeker over kunnen zijn, en dat is niet de werking, en ook niets quantificeerbaar, dat is enkel en alleen 'maar bij mijn dieren werkt het' of 'maar bij mij werkt het goed'.

Dus 't is zo'n beetje als preken tegen de paus.
Ik vind het goed dat er vanuit de overheid eindelijk maatregelen komen, en ik meende dat ook van die mijloenenclaims, grootschalige oplichting moet bestraft worden (want nee, de producenten geloven het zelf echt niet hoor). Het is tot slot de taak van de overheid om mensen ook tegen zichzelf te beschermen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:28

moonfish13 schreef:
Ik vind het gewoon erg ver gaan allemaal, laat mensen zelf beslissen of ze er hun geld aan uit willen geven?
Betutteling ten top als je het mij vraagt.

Absoluut niet als het over geneeskunde gaat. Daar zijn mensen echt te dom, te naïef en te gelovig voor. Voor je het weet staan ze weer motorolie op mok te smeren 'omdat ze gehoord hebben dat' of hangen de placenta's in de bomen zodat het veulen niet ziek zou worden, omdat dat traditie is.

Mensen die hun dieren behandelen met homeopathie vind ik onverantwoord gedrag (je verantwoordelijkheid, nl. echte zorg toedienen, ontlopen)
Mensen die dat met hun kinderen doen idem.

Wat je met jezelf doet moet je maar weten, in die zin is het betuttelend, maar er zijn haast geen volwassenen die ook geen beslissingen nemen voor mensen of dieren die rechtstreeks van hen afhankelijk zijn, en mogelijk geen stem hebben (dieren, kinderen..). Daar gaat het over.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-07-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:26

nombrado schreef:
en wie betaald al die antibiotica kuren die bij voorbaat al over de toonbank vliegen? Juist ja....

Dat kennen wij niet in België.. Moet er dan wel heel anders aan toe gaan in Nederland.
Hier krijg je via de dokter al nauwelijks nog antibiotica. Ze zijn er toch wel al een jaar of tien achter dat preventief gebruik niet zo'n goed plan is.

Overigens is de grote boosdoener op dat vlak de intensieve veehouderij, en dus niet de dokter of de apotheker. Enige oplossing voor het antibioticaprobleem is geen dieren houden met 500 stuks op 5000m².

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:26

Het is algemeen bekend dat homeopatische middelen hetzelfde effect hebben als placebo's. Zijn vooral de kleinzerige mensen die er baat bij hebben.... gewoon omdat ze niks mankeren en het vanzelf over gegaan zou zijn.....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:36

slimmerik schreef:
Het is algemeen bekend dat homeopatische middelen hetzelfde effect hebben als placebo's. Zijn vooral de kleinzerige mensen die er baat bij hebben.... gewoon omdat ze niks mankeren en het vanzelf over gegaan zou zijn.....

Dacht je dat?Het is toch zo dat hoe sterker de verdunning hoe heftiger men kan reageren wbt beginverergering..Het is zelfs zo dat als je een middel in neemt wat echt niet bij je past je de kwaal van het middel kan krijgen..O ja dat is de ervaring van mensen en niet wetenschappelijk bewezen en dat zegt mij genoeg ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:01

Bandida schreef:
nombrado schreef:
als ik het niet neem, gaat het niet weg....
al zijn het mijn hersenen die mijn lichaam dan beter maken????

Ja, dat je gelooft dat je gaat genezen bevordert genezing. Ook bewezen..
Dus je geneest omdat je die druppels neemt waarvan je gelooft dat het goed voor je is, maar het zijn niet de druppels maar je hersenen die dat voor je doen.

goh, wat zijn mijn paarden dan intelligent met die hersenen :D
vreemd genoeg, werkt het bij hen ook

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:07

nombrado schreef:
goh, wat zijn mijn paarden dan intelligent met die hersenen :D
vreemd genoeg, werkt het bij hen ook

Ja dat komt omdat dieren ook gevoelig zijn aan het placebo effect. Genoeg literatuur over..
Hoe beter je band met je paard, hoe beter het zal werken, dus op zich is dat goed nieuws.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:25

Die kwakzalverij-verenigingen vind ik altijd zo'n stelletje chagarijnige oude mannetjes :=

Wat een zwart-wit topic, zeg!
Volgens mij zitten hier een aantal mensen die hele negatieve ervaringen hebben met regulier en mensen die hele slechte ervaringen hebben met alternatief.
Een hond die extreem ziek wordt van een pijnstiller komt niet vaak voor en mensen die een open beenbreuk proberen te genezen met homeopatische druppels volgens mij ook niet :+

Ik heb (als regulier opgeleid persoon) ook al eens een paard dood zien gaan aan de buscopan, maar dat is geen reden om de buscopan niet meer te gebruiken (wel een reden om goed na te denken over het gebruik van medicatie).
Volgens mij zijn de meeste dierenartsen een stuk minder skeptisch dan de mensen in dit topic. Misschien komt dat doordat je als dierenarts snel doorhebt dat je heel veel dingen ook niet kan oplossen? Of dat je "wetenschappelijk" onderzoek vaker van dichtbij hebt gezien :+
Ik heb al heel veel goede dingen gezien van "alternatieve" behandelingen. Nee, ik kan het soms helemaal niet verklaren (bioresonantie enzo) en soms wel (vraag me af waarom bijv. chiropractie nog onder alternatief valt?), ik kan daar niet zo wakker van liggen eigenlijk.
Er zijn nog zoveel dingen onbekend, zoveel dingen die ik ook niet kan oplossen.