[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:51

Ik heb ook die van QHP en qua sterkte stof ben ik tevreden, echter ben ik minder tevreden over hoeveel hij bedekt. Ik heb een 2ehands, maar hij is al wat ' uitgelubberd'. De achterbenen zijn niet helemaal bedekt, bij de knie. Verder prima over te spreken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:23

Gisteren een lichtjes opgezwollen manenkam gevonden en een buiknaad die haarloos was,
dus heb nu derfen over de gehele buiknaad gewreven. Ik ben benieuwd!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:34

Ik meld me ook weer.
In september kregen wij een shetlander met extreem ze.

Toen einde seizoen kon ze bij ons zonder deken en schuren lekker de wei op.

Gedurende de winter braken absessen open op plekken waar ze geschuurd had, volgens va was dit t verwerkingsproces en was t goed.
Smeren met trekzalf, spoelen met betadine oplossing.

Helaas blijven de plekken met regelmaat komen.
Maar ze heeft er geen last van.

In februari begonnen met het supplement multivita, op aanraden van mijn marstal leverancier.

Vandaag gaat ze toch onder deken, ze heeft licht onder haar manen geschuurd en een beetje bij haar staart.

Ik hoop zo dat het gaat lukken bij haar.

We wonen vrij gunstig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:15

Op de vraag of er nog meer kwaaltjes zijn:

Ik vermoed dat die van mij ook op de zon reageert,maar zeker weten doe ik het niet.
Verder mankeert het beest niets, en is kerngezond voor haar leeftijd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:32

Ook die van ons heeft verder geen mankementen. Goede voeten, niet te dik...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:27

hmmm ik heb vandaag voor de 2e keer Derfen in de kootholtes gesmeerd. Er was helemaal niets meer van te zien terwijl ik dinsdag nog had gesmeerd.
Dat vond ik wel raar, want in de manen/op de vacht krijg je het er haast niet meer uit :P
Hij staat op droog zand, dus het is niet zo dat er steeds gras langsschuurt ofzo.
Ik zag ook nog totaal geen verschil, terwijl ik door gebruik van mokcreme vaak al wel snel minder schilfers zie. Wordt vervolgd :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:29

Met Vän gaat het heel goed. Deken heb ik nog niet op. Nu moet ik zeggen, hij is tegen de tijd dat de knutten er zijn alweer binnen.

Morgen heb ik wedstrijd en wat werd mijn Trix vanavond gestoord van die kleine rot mugjes. Wat zeggen ze ook alweer. Een slechte generale.... Het begon al toen ik in de box kwam .Trix lag, omdat ze jeuk had en onder haar buik wilde krabben. Grrr knutten. Dus insprayen met atex. Buiten kwam ik er bijna niet op (knuttenaanval) en ging ze gelijk in de staak en werd vreselijk gespannen. Dus eraf, longeren in de dubbele longe. Ging uiteindelijk goed. Toen er weer op. Na drie pogingen met explosie gevaar er weer af, naar binnen en weer atex spuiten. Weer erop, stukje weg stappen, staak. In de achteruit de halve bak rond en ja het kwartje viel. Daarna toch nog even lekker gereden. pfff, jeuk is erger dan pijn.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:31

onze pony verandert iets bij haar manekam. Ik wacht niet meer en heb haar dus vanavond in de dekens gehult. Gelukkig nog geen jeuk, maar gezien het ook wat warmer word, wil ik het niet meer afwachten. ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:38

Santos, snap ik hoor. Vän heeft deken ook al omgehad. Alleen toen ging het zo regenen en liep hij in dat zeiknatte ding. Waarschijnlijk gaat hij vanaf zondag ook weer in de deken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:47

Kiezen jullie er gewoon voor te trainen op de tijden dat de knutten het meest actief zijn? Ik kies hier heel bewust voor juist alleen na zons op gang en voor zons ondergang te trainen, ze is in die tijden toch alleen maar afgeleid en geirriteerd..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:49

tjady schreef:
Met Vän gaat het heel goed. Deken heb ik nog niet op. Nu moet ik zeggen, hij is tegen de tijd dat de knutten er zijn alweer binnen.

Morgen heb ik wedstrijd en wat werd mijn Trix vanavond gestoord van die kleine rot mugjes. Wat zeggen ze ook alweer. Een slechte generale.... Het begon al toen ik in de box kwam .Trix lag, omdat ze jeuk had en onder haar buik wilde krabben. Grrr knutten. Dus insprayen met atex. Buiten kwam ik er bijna niet op (knuttenaanval) en ging ze gelijk in de staak en werd vreselijk gespannen. Dus eraf, longeren in de dubbele longe. Ging uiteindelijk goed. Toen er weer op. Na drie pogingen met explosie gevaar er weer af, naar binnen en weer atex spuiten. Weer erop, stukje weg stappen, staak. In de achteruit de halve bak rond en ja het kwartje viel. Daarna toch nog even lekker gereden. pfff, jeuk is erger dan pijn.

Hier ook zo, Ik denk dat we naar de zelfde wedstrijd gaan, was hem aan het wassen en hij was verschrikkelijk naar zijn buik aan het slaan. Derfen op zijn koker (die is toch zwart) gesmeerd en toen was het weer over.

Gelijk maar weer vliegenspray gemaakt met derfen, azijn, dettol en water.
Toen mijn handen gewassen met een beetje dettol en dat werkt de derfen lucht is zo goed als van mijn handen af, terwijl ik toch zonder handschoenen gesmeerd heb.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:59

ZusJacobs schreef:
Kiezen jullie er gewoon voor te trainen op de tijden dat de knutten het meest actief zijn? Ik kies hier heel bewust voor juist alleen na zons op gang en voor zons ondergang te trainen, ze is in die tijden toch alleen maar afgeleid en geirriteerd..

Kiezen is niet het juiste woord. Als het lukt, doe ik het ook als ze er niet zijn. Vandaag een lange dag achter de rug. Ik ging pas rijden om uurtje of kwart voor negen vanavond. Ik stond om 6.00 al te mesten en toen alles aan kant was, naar mijn werk, 7.15. Ik was 19.00 thuis van mijn werk. Paarden naar binnen, voeren, mijzelf voeren. Toen nog even buiten wat geklust en als ik dan binnen zou gaan zitten, dan was ik helemaal ingekakt. Trix heeft geen ZE, maar ik heb nu al voor de tweede keer dat ze er zo op reageert. Maar goed, het is omdat ik morgen wedstrijd heb, daarom heb ik door gezet, anders had ik haar het niet verder aan gedaan.

Yvonne, ik start in Drachten. Jij denk ik niet?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:08

tjady schreef:

Onze dochter wel ;) Ze is lid van de Grensruiters, dus kring de drie stromen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:33

Succes vandaag met je dochter. Het spoelt nu momenteel van de regen hier. Hoop dat de bui snel overdrijft.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:15

Ponylief gisteren de deken weer om gedaan. Valt me op dat ze in de wei niet schuurt, en ook minder last lijkt te hebben daardoor?
Ik vraag me eigenlijk af of zomereczeem te bewijzen valt? Of te zien aan het lichaam als je het schuren weg denkt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:17

o0melis0o schreef:
spike2002 schreef:
Hallo wil mee ook maar aanmelden. Ik heb sinds april een 4 jarige fjord met zomerexceem. Ze staat op het moment met de Rihs exzeemdeken op en met regen komt de speciale regendeken eronder.
Verder word ze met vliegenspray ingespoten als we gaan rijden.

Omdat ik nog geen ervaring heb met zomerexzeem vroeg ik me af of ze dedeken ook aan moeten als het de hele dag regent?

Ik heb me hier ook de laatste dagen echt gek over gemaakt.
Maar aangezien het in Nl ook ineens van regen naar zonnenschijn en hitte kan gaan,
heb ik Helmer ook met de hele dag regen gewoon de RSIH op. Ik durf het risisco niet te nemen..
Al heb ik helaas momenteel nog geen speciale onderdeken voor de RSIH, dus dat is wel minder..
Als ik van te voren weet dat ik ga rijden en het gaat regenen dan doe ik hem een gewone regendeken over de eczeemdeken heen. (zodat ik na het rijden geen natte deken hoef op te gooien)
Als ik zoals vanmorgen al gereden heb, en hem de wei op doe en het gaat dan regenen dan heeft ie alleen de eczeemdeken op. Dan droogt dat straks vanzelf wel weer.
Of als hij een dag vrij heeft dan ook gewoon alleen met eczeemdeken de wei op.

Ik heb met die regenachtige dagen een regendeken met of zonder hals over of onder de RSIH. Ligt er net aan hoeveel het regent en hoe fris het is....
Dat werkt prima.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:20

EquiPhoto schreef:
Heb de grotere deken voor Mischa binnen.
Normaal heeft hij een 175, maar deze begon te schuren bij de schouders :(
Nu dus een maatje groter, denken jullie dat hij deze past of is hij écht te lang?

[img]http://img40.imageshack.us/img40/9291/20120424121400.jpg[ /img]

Afbeelding

[img]http://img52.imageshack.us/img52/8649/20120424121407.jpg[ /img]

[img]http://img208.imageshack.us/img208/6548/20120424121411.jpg[ /img]

Zo zit de deken bij mijn Fries ook. Die heb ik ook een maatje groter, omdat anders de hals niet dicht wil. Gevolg is dat hij achter wel wat lang is, net zoals bij jouw Haf. Ik heb de dekens al voor het derde seizoen op, blijft prima zitten, ondanks dat hij wat lang is van achter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:23

intel_1x schreef:
terpentijn schreef:
Wat een totale onzin: de staart niet goed kunnen optillen bij het mesten! Omdat er een deken met (lange) staartflap op ligt.

Nou zo'n kracht zit er nog wel in een staartwerveltje of wat. Hoop ik toch? Zo niet is het paard minstens atactisch of anderszins gemankeerd.

Da's geen onzin, ik had ook een te grote maat met daardoor te lange flap. Iedere keer flap onder de mest.
Ik heb een kleinere maat gekocht, probleem over ;) Mijn paard heeft geen afwijkingen.

Ik heb ook een te grote maat RSIH, nooit last van mest aan de deken. Het enige waar wat mest aan zit is aan het staartriempje....
De deken blijft mooi recht hangen, als mijn paard mest tilt hij zijn staart op en gaat de flap mee omhoog. Blijft mooi schoon.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:48

tjady schreef:
ZusJacobs schreef:

Kiezen is niet het juiste woord. Als het lukt, doe ik het ook als ze er niet zijn. Vandaag een lange dag achter de rug. Ik ging pas rijden om uurtje of kwart voor negen vanavond. Ik stond om 6.00 al te mesten en toen alles aan kant was, naar mijn werk, 7.15. Ik was 19.00 thuis van mijn werk. Paarden naar binnen, voeren, mijzelf voeren. Toen nog even buiten wat geklust en als ik dan binnen zou gaan zitten, dan was ik helemaal ingekakt. Trix heeft geen ZE, maar ik heb nu al voor de tweede keer dat ze er zo op reageert. Maar goed, het is omdat ik morgen wedstrijd heb, daarom heb ik door gezet, anders had ik haar het niet verder aan gedaan.

Imo kies je er dan wel voor, maar het is ook geen verwijt, ik vroeg me het gewoon af. Ik zit nu namelijk met stage, en ben van 8 tot 18.30 weg, als ik dan thuis kom wil ik graag eventjes een half uurtje zitten, dan uitmesten en paarden, mijn pony begint van 19.00 al met slaan en raakt geïrriteerd.. Ik kies er dus voor om dan maar de training te laten, haar doe ik nu alleen in het weekend, en de dagen dat ik toevallig in de ochtend of middag tijd heb.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:13

zusjacobs, als je paard goed in training staat heb je soms geen keuze als je daarnaast nog fulltime werkt.
Wat je dan dus wel kunt doen is inderdaad sprayen, rijvliegendeken opdoen, masker/oornetje opdoen en niet onnodig lang zonder deken laten staan.
Ook de reden dat ik in de zomer met oornetje start trouwens, dan is Wisse wat minder kriebelig.

Weet niet of ik blijer wordt van een dettol-geur dan de Derfen-geur, vind beide niet lekker :P

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:44

Ik rijd gewoon net wanneer het me uit komt. Ik heb een meer dan full time baan en dan ook nog een huishouden en familie en vrienden enzo. De paarden zijn dus aan de beurt wanneer ze aan de beurt zijn, ongeacht van de tijd van de dag. Zus: reageert je pony ook zo als je hem goed inspuit met antivlieg enzo? Ik heb er bij die van mij (heb 2 eczemers) in het werk niet zoveel last van. Meer last van de dazen straks. Idd zo goed mogelijk inspuiten en de deken zo kort mogelijk af.

Die van mij hebben nog geen deken op maar zullen er toch één dezer dagen aan moeten geloven.

En dan op de verdere vraag: mijn Colin mankeert helemaal niets en is zo gezond als een visje op de eczeem na. Mijn Freya (halfzusje van Colin) is zwaar en toenemend atactisch en zal helaas niet zo heel veel ouder worden dan ze nu is en dat is pas 8 jaar oud...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:05

Zus, ik zie het ook helemaal niet als een verwijt hoor. Gewoon babbelen met elkaar en wat je meemaakt. Vandaag niet gestart trouwens. Ben einde ochtend even gaan kijken en de kwaliteit van de banen waren dusdanig dat ik gekozen hebt om mij af te melden.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:28

Bedankt Nadita, dat stelt me gerust!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:51

Nou ik heb al gaatjes in mijn deken, ik gok zijn weidegenootje. Gelukkig onderin de staartflap dus dat gaat nog. Maandag maar anti bijt spul erop sprayen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:55

tjady schreef:
Santos, snap ik hoor. Vän heeft deken ook al omgehad. Alleen toen ging het zo regenen en liep hij in dat zeiknatte ding. Waarschijnlijk gaat hij vanaf zondag ook weer in de deken.

ha, ha, vandaag dus kletsnatte dag, dus alweer zonder deken.