Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:27

Pensionklanten mogen komen en ze staan lekker bij. Onze paardjes zit nu 6 meter tussen door extra draad zodat ze niet meer bij de paarden van de buren kunnen. :)

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:52

Zo, zijn veel pagina's bij gekomen vandaag, haha. Waar heeft de Twitter van Ravenswaaij het over? Als dat Zoelen is lijkt mij dat 5km verhaal niet te kloppen. Niet dat ik bekend ben in die omgeving, maar schijnt eerder 10+ km uit elkaar te liggen. Ik vraag dat omdat ik ze gisteren ook niet echt zorgvuldig vond met hun bevindingen.

Anyway, mocht het waar zijn dan is dat toch al gauw zo`n 50km van waar het volgens de berichten is begonnen vandaan. Maargoed, door incubatietijd kan dat ineens hard gaan. Sterkte overigens aan de mensen hier op het forum die in onzekerheid zitten!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:59

Dat is wel heel dichtbij.
We houden onze paarden strak inde gaten.
We zijn zelf de 18e op de gelderse geweest en afgelopen zondag hadden we KNHS wedstrijd.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:07

Hoor net dat onze stal ook opslot gaat uit voorzorg. :)
Ben ik erg blij mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:14

@mp; sinds wanneer is manege ravenswaaij het medium van de Betuwe hierin? Ik lees alleen maar op de laatste paar pagina's paniekerig gedrag, onjuiste en onbetrouwbare berichtgeving. Laat het daadwerkelijk uitzoeken en bevestigen van eventuele uitbraken over aan de nieuwsmensen op bokt. Kan me hoogst irriteren aan dit soort zaaien. Kom met nuttige informatie, haal je voordeel uit dit topic en dan hoef je ook niet zoveel rond te kletsen. Kost alleen maar energie hoor ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:16

Caesar schreef:
@mp; sinds wanneer is manege ravenswaaij het medium van de Betuwe hierin? Ik lees alleen maar op de laatste paar pagina's paniekerig gedrag, onjuiste en onbetrouwbare berichtgeving. Laat het daadwerkelijk uitzoeken en bevestigen van eventuele uitbraken over aan de nieuwsmensen op bokt. Kan me hoogst irriteren aan dit soort zaaien. Kom met nuttige informatie, haal je voordeel uit dit topic en dan hoef je ook niet zoveel rond te kletsen. Kost alleen maar energie hoor ;)

toevallig heb ik een prive bericht gekregen van een mod dat als er bevestigingen zijn of ik deze kan doorgeven.. daar haal ik mijn bevindingen vandaan!!! dus!!!!!

verdere discussie hierover uitgesloten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:17

Het is goed dat je iedereen wil informeren MP, maar het mag iets minder "paniekerig".
Wij zitten zelf in precies dezelfde regio, maar mij hoor je niet constant hysterisch posten over mijn zorgen.
Ik reageer alleen als ik iets bevestigd heb en anders niet. ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:19

_Natasja_ schreef:
Het is goed dat je iedereen wil informeren MP, maar het mag iets minder "paniekerig".
Wij zitten zelf in precies dezelfde regio, maar mij hoor je niet constant hysterisch posten over mijn zorgen.
Ik reageer alleen als ik iets bevestigd heb en anders niet. ;)

als er mensen zijn die mij vragen stellen dan antwoord ik deze.
en dat heeft niets met paniek te maken.
en als je er last van hebt dan reageer je toch niet! snap niet waar jullie een probleem van maken.
en als je discussie wilt voeren doe dat dan maar even prive.. heb weinig zin om hier een discussie topic van te maken.

het zal je paard maar zijn! _/-\o_

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:21

Het is helemaal geen discussie, ik ben het volledig met Natasja eens. In al je berichten ben je erg paniekerig wat effect heeft op sommige bokkers! ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:34

Kiimm_ schreef:
Het is helemaal geen discussie, ik ben het volledig met Natasja eens. In al je berichten ben je erg paniekerig wat effect heeft op sommige bokkers! ;)

Jij mag jouw mening geven en Natasha ook.
Als je al eens een aantal paarden aan Rhino bent verloren en het nu weer zeer dichtbij is dan praat je wel anders, denk ik.
In mijn geval zit ik hier met ontzettende pijn in mijn buik omdat ik dit niet weer wil mee maken.
hopelijk wat begrip hiervoor.
Maar!! ik zal proberen wat minder paniekerig te zijn als jullie daar last van hebben.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:38

Het is niet kwaad bedoeld. :(:)
Sorry als ik aanvallend overkwam maar ik krijg juist buikpijn van het constante uitspreken van vermoedens die later niet kloppen.

Maar ik denk dat iedereen met een paard nu buikpijn heeft van de stress.

Als ik alleen al kijk dat wij afgelopen weekend KNHS wedstrijd hadden en gestart hebben met 2 paarden op de gelderse op 2 locaties. Zijn wij zeer waakzaam en alert.
En dan zorgen juist al die onbevestigde vermoedens bij mij voor heel veel onnodige stress. Y;(

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:42

Ivonka schreef:
Misschien omdat er nu ook een neurologische variant mee speelt waar niet tegen te enten valt?

DA bevestigde toen dat ze ook een neurologisch geval had gehad bij particulieren thuis, diezelfde periode . ;)
Het wordt ontzettend vaak gewoon stil gehouden.
Ik heb het nu al in 2 gevallen zelf geweten dat het hier in het dorp een publiek geheim was. En zo oud ben ik nog niet.
Het werd niet op internet vermeld en het stond nergens in de krant.
En ik heb echt niet de illusie dat we hier in de regio daarin een uitzonderingspositie zouden hebben tov de rest van het land.
Je zou ook wel gek zijn als stalhouder/handelaar/fokker om zoiets aan de grote klok te willen hangen. Je schaadt er je bedrijf behoorlijk mee. :n

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:44

_Natasja_ schreef:
Sorry als ik aanvallend overkwam maar ik krijg juist buikpijn van het constante uitspreken van vermoedens die later niet kloppen.

Als ik alleen al kijk dat wij afgelopen weekend KNHS wedstrijd hadden en gestart hebben met 2 paarden op de gelderse op 2 locaties. Zijn wij zeer waakzaam en alert.
En dan zorgen juist al die onbevestigde vermoedens bij mij voor heel veel onnodige stress. Y;(

Dat begrijp ik wel, en ook wel dat jullie de zorgen hebben.. maar wat mijn instructrice vertelde over het gebeuren is Asch bleek heel wat anders te zijn en dat heb ik later in het topic ook verteld.
Het werd mij verteld op het moment dat ik op de manege was en het bericht poste in het topic bij de manege zelf aangezien wij daar een pc hebben staan waarmee je op het internet kan.
Éénmaal thuisgekomen kreeg ik een bericht dat het om de snoeiafval ging, en toen heb ik in een volgend bericht verteld hoe het wel zat vandaar de onjuistheden.
Hierdoor waren er verwarringen op bokt gekomen over het plaatsje Asch.
Maar wat betreft Zoelen is bevestigd en zal waarschijnlijk morgen bij navraag in de update komen te staan.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:50

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:59

Momenteel zit iedereen rondom Nijmegen en in de Betuwe met de nodige buikpijn en stress denk ik.

Ik heb Ravenswaaij halverwege de avond gebeld, en inderdaad de zelfde berichten gekregen als my_precious. Namelijk een door een dierenarts bevestigd geval van Rhino in Zoelen, abortusversie. Ik heb Ravenswaaij gebeld omdat ik daar mensen ken, en ik ook weet van wie ik wel en niet betrouwbare info krijg.

Het staat allemaal nog niet op de voorpagina van bokt, maar ik ben er voor 99,9 % zeker van dat het waar is. Of eigenlijk wel helemaal, het staat alleen nog niet op de nieuwspagina van bokt.nl

Heeft het nut om in de paniek te schieten? Nee, beslist niet, vanuit paniek ontstaat bijna nooit iets goeds. Maar wetende dat deze rotziekte op minder dan 10 kilometer van je paard is, en met behoorlijke zekerheid, dat is echt niet leuk. Voor niemand.

Als paniek dan geen nut heeft, wat dan wel? In ieder geval de volgende dingen:

In geval van twijfel en onzekerheid: Bel je eigen dierenarts voor advies.
Een paar algemene, verstandige dingen:
-Laat je paard niet in contact komen met "vreemde" paarden. Zijn vaste weidemaatjes kan niet zo veel kwaad.
-Zorg dat je paard geen stress heeft. Dus nu niet ineens een grote verandering van dieet, andere weidemaatjes of bijvoorbeeld scheren. (Andere temp. regulatie in lijf, levert paar dagen vorm van stress, niet perse psychische stress!)
-Als je per se zelf contact moet hebben met verschillende paarden op verschillende locaties: verwissel kleding en was je handen. Vergeet ook je schoenen niet! evt. douchen tussendoor is nog beter.
-Ga niet onnodig met je trailer en je paard op pad.
-Denk heel goed na over les aan huis, overleg met je instructeur. Die gaat vaak van paard naar paard.
-Ga de komende periode niet te vaak mee met bijvoorbeeld vriendin naar diens paard, om naar les te kijken of zoiets. Indien wel: Kleding wisselen voor je naar je eigen paard gaat, incl. schoenen en handen wassen.
-Temperatuur je paard iedere dag, rond dezelfde tijd en in dezelfde situatie. (dus niet de ene keer voor het werk, en de andere keer na het werk) Als er ineens een afwijking is (naar boven of naar beneden) neem dan contact op met je dierenarts.
-Als je paard ineens anders toont dan anders, snotterig, duf, lamlendig, wankel op zijn benen, of wat dan ook, neem dan contact op met je dierenarts. Let op: het hoeft uiteraard geen Rhino te zijn, ook een gewone verkoudheid of iets anders kan natuurlijk!
-Hou er rekening mee dat deze ziekte een incubatie tijd heeft. Die wisselt een beetje per variant, maar ga uit van 2 tot ruim 15 dagen, dan zit je safe. Dat houdt dus in dat een paard MOGELIJK al een dag of 15 rhino heeft, maar dat het nog niet zichtbaar is. Je paard KAN in die periode besmettelijk zijn voor andere paarden. Hoeft niet perse.
-Paarden die ge-ent zijn voor deze ziekte KUNNEN alsnog ziek worden. Kans daarop schijnt wel kleiner te zijn, maar weinig zekerheid daarover.
-Nu enten van een paard dat nog nooit ge-ent is tegen rhino heeft weinig nut. Sterker nog, kan zelfs nadelig werken, omdat de weerstand vaak een paar dagen wat minder is. En daar zit je nu niet op te wachten.

Dit zijn allemaal dingen die met enig gezond verstand logisch zijn. Ik ben geen dierenarts of iets van dien aard, maar heb even alle info bij elkaar gezocht, en samengevat. Ik geef dan ook geen garantie dat alles klopt, maar verwacht geen grote afwijkingen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-02-12 01:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:00

my_precious schreef:
_Natasja_ schreef:

Dat begrijp ik wel, en ook wel dat jullie de zorgen hebben.. maar wat mijn instructrice vertelde over het gebeuren is Asch bleek heel wat anders te zijn en dat heb ik later in het topic ook verteld.
Het werd mij verteld op het moment dat ik op de manege was en het bericht poste in het topic bij de manege zelf aangezien wij daar een pc hebben staan waarmee je op het internet kan.
Éénmaal thuisgekomen kreeg ik een bericht dat het om de snoeiafval ging, en toen heb ik in een volgend bericht verteld hoe het wel zat vandaar de onjuistheden.
Hierdoor waren er verwarringen op bokt gekomen over het plaatsje Asch.
Maar wat betreft Zoelen is bevestigd en zal waarschijnlijk morgen bij navraag in de update komen te staan.

Ik ben het met jou Precious eens, eer dat een vermoeden (wat vaak klopt) bevestigd word zijn we al weer dagen verder en dat is zonde...
het is toch beter om zsm op de hoogte te zijn om maatregelen te kunnen nemen om verdere uitspreiding te voorkomen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:02

Femke_Tweety schreef:
Momenteel zit iedereen rondom Nijmegen en in de Betuwe met de nodige buikpijn en stress denk ik.

Ik heb Ravenswaaij halverwege de avond gebeld, en inderdaad de zelfde berichten gekregen al my_precious. Ik heb Ravenswaaij gebeld omdat ik daar mensen ken, en ik ook weet van wie ik wel en niet betrouwbare info krijg.

Het staat allemaal nog niet op de voorpagina van bokt, maar ik ben er voor 99,9 % zeker van dat het waar is. Of eigenlijk wel helemaal, het staat alleen nog niet op de nieuwspagina van bokt.nl

Heeft het nut om in de paniek te schieten? Nee, beslist niet, vanuit paniek ontstaat bijna nooit iets goeds. Maar wetende dat deze rotziekte op minder dan 10 kilometer van je paard is, en met behoorlijke zekerheid, dat is echt niet leuk. Voor niemand.

Als paniek dan geen nut heeft, wat dan wel? In ieder geval de volgende dingen:

In geval van twijfel en onzekerheid: Bel je eigen dierenarts voor adviezen.
Een paar algemene, verstandige dingen:
-Laat je paard niet in contact komen met "vreemde" paarden. Zijn vaste weidemaatjes kan niet zo veel kwaad.
-Zorg dat je paard geen stress heeft. Dus nu niet ineens een grote verandering van dieet, andere weidemaatjes of bijvoorbeeld scheren. (Andere temp. regulatie in lijf, levert paar dagen vorm van stress, niet perse psychische stress!)
-Als je per se zelf contact moet hebben met verschillende paarden op verschillende locaties: verwissel kleding en was je handen. Vergeet ook je schoenen niet! evt. douchen tussendoor is nog beter.
-Ga niet onnodig met je trailer en je paard op pad.
-Denk heel goed na over les aan huis, overleg met je instructeur. Die gaat vaak van paard naar paard.
-Ga de komende periode niet te vaak mee met bijvoorbeeld vriendin naar diens paard, om naar les te kijken of zoiets. Indien wel: Kleding wisselen voor je naar e eigen paard gaat, incl. schoenen en anden wassen.
-Temperatuur je paard iedere dag, rond dezelfde tijd en in dezelfde situatie. (dus niet de ene keer voor het werk, en de andere keer na het werk) Als er ineens een afwijking is (naar boven of naar beneden) neem dan contact op met je dierenarts.
-Als je paard ineens anders toont dan anders, snotterig, duf, lamlendig, wankel op zijn benen, of wat dan ook, neem dan contact op met je dierenarts. Let op: het hoeft uiteraard geen Rhino te zijn, ook een gewone verkoudheid kan natuurlijk!
-Hou er rekening mee dat deze ziekte een incubatie tijd heeft. Die wisselt een beetje per variant, maar ga uit van 2 to 15 dagen, dan zit je safe. Dat houdt dus in dat een paard MOGELIJK al een dag of 15 rhino heeft, maar dat het nog niet zichtbaar is. Je paard KAN in die periode besmettelijk zijn voor andere paarden. Hoeft niet perse.
-Paarden die ge-ent zijn voor deze ziekte KUNNEN alsnog ziek worden. Kans daarop schijnt wel kleiner te zijn, maar weinig zekerheid daarover.
-Nu enten van een paard dat nog nooit ge-ent is tegen rhino heeft weinig nut. Sterker nog, kan zelfs nadelig werken, omdat de weerstand vaak een paar dagen wat minder is. En daar zit je nu niet op te wachten.

Dit zijn allemaal dingen die met enig gezond verstand logisch zijn. Ik ben geen dierenarts of iets van dien aard, maar heb even alle info bij elkaar gezocht, en samengevat. Ik geef dan ook geen garantie dat alles klopt, maar verwacht geen grote afwijkingen.

Goede adviezen :j wat ook kan helpen : weerstand verhogen dmv lysine en vit. b6

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:04

Luckystory schreef:
Ivonka schreef:
Misschien omdat er nu ook een neurologische variant mee speelt waar niet tegen te enten valt?

DA bevestigde toen dat ze ook een neurologisch geval had gehad bij particulieren thuis, diezelfde periode . ;)
Het wordt ontzettend vaak gewoon stil gehouden.
Ik heb het nu al in 2 gevallen zelf geweten dat het hier in het dorp een publiek geheim was. En zo oud ben ik nog niet.
Het werd niet op internet vermeld en het stond nergens in de krant.
En ik heb echt niet de illusie dat we hier in de regio daarin een uitzonderingspositie zouden hebben tov de rest van het land.
Je zou ook wel gek zijn als stalhouder/handelaar/fokker om zoiets aan de grote klok te willen hangen. Je schaadt er je bedrijf behoorlijk mee. :n

En als de stalhouder het niet verteld dan schaad hij zn pensionklanten , pensionpaarden , eigen paarden en andere paarden en eigenaren in de regio daar mee , vele levens op spel zetten en uiteindelijk komt het toch wel uit en daardoor schaadt hij ook het vertrouwen wat mensen in hem hebben, dus beter voor iedereen zou zijn als de stalhouder / handelaar/ fokker het wel zou melden

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:14

Citaat:
En als de stalhouder het niet verteld dan schaad hij zn pensionklanten , pensionpaarden , eigen paarden en andere paarden en eigenaren in de regio daar mee , vele levens op spel zetten en uiteindelijk komt het toch wel uit en daardoor schaadt hij ook het vertrouwen wat mensen in hem hebben, dus beter voor iedereen zou zijn als de stalhouder / handelaar/ fokker het wel zou melden

Al is de leugen nog zo snel... En dan ben je idd verder van huis ja. Zeker nu met internet gaan dit soort dingen toch nét wat sneller rond :).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:27

RWDB schreef:
Al is de leugen nog zo snel... En dan ben je idd verder van huis ja. Zeker nu met internet gaan dit soort dingen toch nét wat sneller rond :).

Dat is een illusie hoor. :n
Het werd ook zeker niet ontkend door de betreffende stallen en in het dorp wist iedereen het. Maar daar is toen absoluut niks over verschenen op enig openbaar medium.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:32

CM_ schreef:
He bah in *** dus ook al verdenkingen?
Nu kan een merrie ook wel verwerpen zonder Rhino te hebben.
Wanneer verwachten ze de bloeduitslagen?

In Driel hebben er 3 merries verworpen, dat maakt de verdenking op Rhino een stuk groter.

Ben ook benieuwd naar die stalling in Nijmegen,zal idd de Flierenberg wel gewoon zijn.
Ik werk omgeving Nijmegen. Maar mijn kleding en schoeisel gaat meteen in een plastick zak, en ik spring meteen onder de douche.
We hebben geen paarden met koorts, maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen.
Je broek wassen die je gekocht hebt vind ik helemaal geen gek idee hoor.
Better safe than sorry.

Leonie uit Nijmegen, welke manege les je waar ze de lessen hebben afgezegd?"

La grande, er is daar nog niets aan de hand, maar uit voorzorg.
Er komen daar veel mensen over de vloer, met eigen paarden/verzorgpaarden/van andere stallen.
Dus ik vind het erg verstandig van ze. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:36

Moderatoropmerking:
Weer verschillende reacties zijn verwijderd. Als je van een geval gehoord hebt, wil je dit dan bij de nieuwsredactie melden. En niet hier in het topic melden. De nieuwsredactie zullen het verifiëren en op het voorpagina nieuws plaatsen. Wees voorzichtig met allerlei plaatsen noemen waar het mogelijk heerst. Vaak is nog niet eens bekend of het echt om Rhino gaat. Meld het vooral wel snel met zoveel mogelijk gegevens bij de nieuwsredactie zodat deze ermee aan de slag kunnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:28

youngster schreef:
Hoor net dat onze stal ook opslot gaat uit voorzorg. :)
Ben ik erg blij mee.

wij hebben vandaag vergadering daar over :)
we hoeven naar mijn idee nog niet volledig op slot, maar minstens een vervorsverbod is wel van belang vind ik :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:29

Ik meld me ook even hier om goed op de hoogte te blijven..
Staan precies tussen alle bevestigde bronnen in eigenlijk.. Alle voorzorgsmaatregelen worden genomen op stal dus hopelijk blijven we daarmee veilig...

Ben ook erg benieuwd naar het onderzoek van het paard van de kinderboerderij...

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:53

Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd geloof ik ;)

MissCharlie schreef:
Wie weet hoe het nou zit met overdracht via je kleren?
Hoe lang overleeft het virus zeg maar? Ik had ergens een uur of 8 gelezen maar kan het niet terugvinden. Ik vind het zo wat om elke paar dagen mijn jas te wassen bijvoorbeeld, maar als er nou voldoende tijd zit tussen het naar de ene en de andere stal gaan dan hoeft dat hopelijk niet.