Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:27

Fargo, balen dat whizz weer koliek had. Maar gelukkig is het met een prikje van de da weer opgelost. Hier nergens last van gehad. Het is ook raar en vooral nat weer.

Hoe lang wacht jij overigens tussen het toedienen van de tweede keer colosan? Ik heb wel het idee dat het op zijn minst een uur duurt voordat het begint te werken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:49

Nee je moet een half uur wachten of je paard in orde is, is hij het na een half uur nog niet dan geef ik nu echt direct de 2e dosis. Als ik te lang wacht - bijv 15 minuten ertussen in, dan reageert hij namelijk weer slechter op de colosan in eerste instantie, bijvoorbeeld dan staat hij eigenlijk al weer, geef ik 2e dosis, gaat ie van de weeromstuit weer liggen en onrustig zijn.
In principe is whizz meestal binnen dat 1e half uur weer boven jan en heeft weer trek. Dat is hoe het moet zijn.

Gisteren lag hij nog na een half uur, rustig maar zeker nog niet klaar. Dus direct de volgende dosis gegeven, toen stond ie binnen een minuut of 10, kwam naar zijn luik, ging rondkijken, op een gegeven moment plassen etc. Als het voldoende was geweest dan had hij na dat 2e half uur al willen eten. Nu ging hij wel snuffelen maar trok het hem nog niet om daadwerkelijk een hap te nemen. Nog 20 minuten later wilde hij wel eten maar toen had hij dus nog wel enorm veel gas, dus was het wel goed dat ik de DA gebeld had.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:59

hoe is het nu met whizz?

Ik heb nog nooit een tweede keer colosan gegeven. Werkt het de eerste keer niet dan bel ik de da. De laatste keer dat ik de da had laten komen was hij er eigenlijk wel weer toen de da arriveerde. Vandaar dat ik me afvroeg hoe lang het echt duurt voordat het werkt.
De laatste keer werkte het vrij snel, maar hij heeft toe nog wel een half uur gelegen (hij had toen al op stal geplast). Wel heel rustig. Als cil pijn heeft gaan hij rollen, naar zijn buik kijken en dan is ook zijn staart onrustig. Met twee uur was hij weer de oude.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:39

Whizz was vandaag gelukkig goed te spreken ;-) Vanmorgen even langs gegaan want hij krijgt rond half 12 een extra portie kuil maar op zondag leggen ze dat alleen klaar en geven ze het niet. Dus even langs gegaan, hij was vrolijk en had zin in zijn kuil. Vanmiddag hem rond 3 uur zeiknat binnengehaald en de rest van het kuil gegeven en daar had hij zin in. Rond half 5 even gaan rijden in een overstroomde bak, alleen gestapt maar wilde in ieder geval hem beweging geven. Ging goed en vanavond ook goed gegeten en alert. Even een droge deken op gedaan want degene die hij op had was super klam en koud, dat leek me nu niet echt bevorderlijk voor zijn wellbeing ;-)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:56

Mag ik mij hier ook melden? (al had ik dat liever nooit gedaan) Heb denk ik veel aan andere ervaringen!!
Stress is heeel herkenbaar. Echter komt het besef van wat er gebeurd is nu pas allemaal binnen.

Mijn jonge merrie (3jaar) is in de nacht van zaterdag op zondag met spoed geopereerd in Utrecht. ;( Operatie is goed gegaan, maar nu is het drie dagen erg spannend of haar darmen het zelf kunnen.

Dit is hoe de wond eruit ziet
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oorzaak weten ze niet. Ze zeggen domme pech. Wel benoemden ze het als een mural band. Schijnt pas iets te zijn van het laatste jaar. Heeft een van jullie paarden dat ook gehad ?

Als ik vanmiddag wat rust heb ga ik het topic is doorlezen. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:40

Welkom Siem, och wat zien ze er toch sneu uit na de operatie. Wond lijkt best netjes toch? Nu maar duimen en hopen dat ze de eerste dagen goed doorkomt. Dat is toch altijd spannend.
Mural band zegt mij zo even niets, maar misschien anderen wel?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:39

welkom Siem, hoe gaat het met je merrie? De eerste dagen zijn inderdaad altijd erg spannend. En dan maar hopen dat die darmen weer op gang komen er geen complicaties bij komen kijken.

Van Mural Band heb ik nog nooit gehoord.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:14

Schijnt ook echt iets van het laatste jaar te zien, dat ze het meer zien.
Heb mij nooit verdiept in koliek, maar wat een verschil in advies na de operatie. Tijd van stalrust, opbouwen ect.

Wat voor beleid hebben jullie nu bij jullie paardjes om het zoveel mogelijk te voorkomen ? Of was het ook domme pech ?

--

Ze stond er vanavond al veel alerter bij !! Kop erop als ze een ander paard hoort. Zoeken naar eten in mijn zakken. Blijven schooieren om een aai. Herken mijn meid weer :)

Infuus is eraf. Slobber gaat er goed in. Eerste hoopje mest gezien. Als het goed is mag ze morgen wat aan de hand stappen voorzichtig.

Ik zeg; vasthouden die stijgende lijn ! * maakt al een klein vreugde-dansje
Hoe de darmen het doen blijft nog wel spannend

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 00:09

De mijne doet het fijn op 4 x hooi/kuil op een dag ipv 3 x hooi op een dag. Dan zat er voor hem vaak wat te veel tijd tussen en dan at ie te gulzig en kreeg hij nog wel eens gaskoliek. Verder krijgt hij 'savonds voor ik weg ga nog altijd 1 x slobber per dag, vocht en vezels met stukken wortels erin, geeft me een goed gevoel ter ondersteuning. En hij krijgt 2x droge mueslie ipv bix met 2 handjes luzerne erbij en wat probiotica en olie.

Zal het hier even uitlichten wat wat precies doet voor de mijne
- Wil geen maagpijn (de mijne is luchtzuiger en heeft gevoelige maag) en geen verstopping dus luzerne, probiotica en wat olie en mueslie ipv bix.
- Slobber en de olie dus tegen verstoppingen.
- Probiotica tegen te veel gasvorming en minder luchtzuigen.
- De 4 x kuil om mooi verdeeld over de dag te eten en de darmen en maag bezig te laten zijn en hem niet te hongerig of te gulzig laten worden.

En op dagen dat er weersomslagen zijn, probeer ik hem in ieder geval goed aan het werk te zetten om problemen te voorkomen met gaskoliek - zaterdag was ik te laat ;-)

Fijn Siem dat ze al zo'n stuk opknapt en vrolijker en tieriger is! Dat is een goed teken!!!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:42

Hoi Simone, iedere ochtend kijk ik eerst op bokt, wat de laatste ontwikkelingen zijn met Kayleigh.
Pfffff, wat een opluchting dat het de goede kant op gaat. Heel fijn te horen dat er verbetering in de situatie zit.
Ook al zijn julie er nog lang niet en blijft het nog spannend, het stemt in ieder geval hoopvol!
Geef haar maar een dikke knuffel van mij en we duimen natuurlijk heel hard door!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:28

Jeetje fargo: dat zijn veel 'aanpassingen'

Martine: Dankjewel voor het duimen :)

--------------------

Wat ben ik ontzettend blij dat ik weer een positieve update kan plaatsen :)
Vandaag weer langs geweest en een van de artsen gesproken. Kee doet het onwijs goed. Ze zijn allemaal positief over haar vorderingen.
Ze mag vanaf morgen kleine stukjes aan de hand gaan stappen.
En het fijnste om te horen; De 3 kritieke dagen zijn voorbij! Die heeft ze top doorstaan. Haar darmen lijken het goed op te pakken. *\o/*

Iemand heeft tijdens de operatie een foto gemaakt van de mural band. Als het goed is mailen ze die van de week naar mij. Dus als iemand interesse hebt kan ik, (als de foto een beetje duidelijk is), hem doorsturen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:05

Siem, ik heb ook het e.a. aan moeten passen en nog steeds leer ik hoe ik Cil's buikpijntjes zo goed mogelijk onder controle te krijgen.

* Ik voer 5 keer per dag 5 kilo fijn hooi in een fijnmazig hooinet, Cil schrokt en kauwt daardoor niet goed. Hij heeft een traagwerkende darm en daardoor verteert hij grof hooi en stro slecht waardoor hij verstopt en vervolgens gaskoliek krijgt.
* geen stro
* 2 maal daags probiotica
* 2 maal daags maagcompositum van groene os tegen maagpijn en maagzuur
* 3 maal daags 50 ml olie door zijn slobber tegen verstopping
* deel van zijn hooi is vervangen door 2,5 kilo seniorenslobber (o.a. bietenpulp)
* en recent, na een maagzweer-avontuur, ben ik aanzienlijk met krachtvoer (mueslie) geminderd tot 3/4 kilo per dag i.p.v. bijna 3,5 kilo.
* mueslie meng ik met 400 gram luzerne. Luzerne heeft een maagzuurbindende werking
* overgang van stal naar gras in het voorjaar de eerste dagen slechts 10 minuten en daarna heel langzaam opbouwen (dat was dit jaar niet goed gegaan, gevolg dikke buik van de gas en koliek)

Fijn om te horen dat je goed gaat met Kee.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:55

@Simone: Wat een goed nieuws!!! *\o/* *\%/* *\o/* *\%/* *\o/* *\%/*

Als de kritieke dagen nu voorbij zijn, dan kan je je telefoonobsessie weer rustig af gaan bouwen. :D
Wat een opluchting moet dit voor jullie zijn. Kijk uit naar het moment dat ik dat eigenwijze koppie van "onze" Benjamin weer op stal zie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:05

Devitootje schreef:
@Simone: Wat een goed nieuws!!! *\o/* *\%/* *\o/* *\%/* *\o/* *\%/*

Als de kritieke dagen nu voorbij zijn, dan kan je je telefoonobsessie weer rustig af gaan bouwen. :D
Wat een opluchting moet dit voor jullie zijn. Kijk uit naar het moment dat ik dat eigenwijze koppie van "onze" Benjamin weer op stal zie.

Helaas is voorlopig die telefoonobsessie vast nog niet voorbij, dat duurt nog wel even kan ik uit ervaring spreken. DAT was een van de aanleidingen tot het starten van dit topic..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:08

Ooh, gister was zo'n verschrikkelijk moment.
Had gister tijdens een sollicitatiegesprek voor stage mijn mobiel 'even' uitgezet. Zet ik hem weer aan, zie ik 2 gemiste oproepen van Utrecht. Ik gelijk terug gebeld, krijg ik ze niet te pakken. Duurde ruim 20 min voordat ik de juiste arts te pakken had die mij wilde bellen.
Schrok mij echt kapot!!! Want we hadden afgesproken, geen bericht = goed nieuws. Ik kom toch elke dag zelf even kijken en dan hoor ik de update.

Bleek het een arts te zijn die gewoon wilde vertellen dat ze het zo goed doet. Pff, geen leuk grapje. :\

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:29

Dat zijn inderdaad geen leuke momenten Siem, ;( %) %)
Gelukkig was het in dit geval wel goed nieuws!!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 02:34

Ik heb de eerste 10 pagina's volledig doorgelezen. Wat een verschillende ervaringen allemaal!

Wat mooi om filmpjes te zien van paarden die weer voor het eerst buiten mogen komen / aan het werk mogen :)

Merk dat ik niet graag lees dat vele paarden een terugval gehad hebben. Of dat die gevoeligheid nog steeds aanwezig is. Waarschijnlijk wel realistisch. Ook jullie schema's qua voer schrik ik wel van. Dat paarden gelijk reageren op een overgang van ander hooi / kuilgras.
Op de stal waar ik sta, gaan alle paarden overdag naar buiten in de winter. Maakt het op stal staan een stuk lastiger.

Heb door het lezen iig wel genoeg vragen straks voor de artsen, zodat ik met voorbereiden kennis naar huis kan gaan.

---
Zo stond ze er vandaag bij.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie waarschijnlijk al zien, heeft ze nu ook flinke 'vochtbanen' om de wond zitten. Vooral bij de 2e foto is dat zichtbaar. De wond zelf zag er nog rustig uit.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 07:20

Ik zal me ook maar melden..
5 weken na de bevalling van haar 2e veulen heeft een 4 jarige merrie bij ons ook koliek gehad. Heel heftig, was op stal niets aan de hand en eenmaal in de bak zakte ze in elkaar. Drijfnat dus dan weet je al dat zit echt niet goed! Colosan naar binnen gespoten, hielp wel iets maar niet veel. Veearts met spoed laten komen maar jeetje wat duren 15 minuten dan lang! In die 15 minuten is ze een paar keer gaan liggen en weer opgestaan maar 1 van die keren stond ze dus niet meer op. Op dat moment had ze het echt opgegeven :( gelukkig voor ons was haar veulen ook in de bak en hebben we die toen langs haar hoofd laten lopen waardoor ze ineens weer even wakker werd. Anders had ze echt heel snel in shock geraakt!
Toen de veearts er was zei die al gelijk ojee dat is niet goed! Vele zweten duid op iets met de dunne darm en aangezien hij met opvoelen er niet eens inkwam was t gauw duidelijk dat ze geopereerd moest worden. Uiteraard onder de voetbalwedstrijd van Nederland dus chirurgen ect moesten worden opgepiept. En iedereen die binnenkwam zei gelijk ojee als dat maar goed komt.... Fijn! :p
3 uur later werden w gebeld met het verzoek of het veulen kon komen. Die was thuis gebleven aangezien de kans groter was dat ze het niet zou overleven. Veulen was gelukkig super makkelijk en liep zo de trailer op. Op de kliniek werd ons vertelt dat de darmen helemaal gedraaid waren totaal het vlies toe. Alles was helemaal opgeblazen en het was een wonder dat er nog geen delen dood waren!

Dag 1 ging goed. 2 wilde ze niet meer eten dus gelijk niets meer gegeven. Uiteindelijk heeft ze 3 weken bij de veearts gestaan. Toen kwam de uitdaging van 3 maanden revalideren.. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met een hengstje ernaast :p na 2.5 maand was dat echt niet meer te doen. Merrie ging steeds steigeren als hij een sprintje trok en duwde je compleet omver. Echo alvast laten maken en die zag er goed uit dus we mochten weer wat gaan opbouwen.

Nu, nog 2 maanden later, is het veulen gespeend en zijn we haar rustig aan het opbouwen. Beetje longeren, spieren en conditie kweken. In principe mogen we er al wel weer op maar we doen het rustig aan! Het gaat goed met haar. Ondanks alles bleek wel dat ze nog steeds drachtig was. Ze is eind april weer uitgerekend. Dit is wel het laatste veulen. Het is de bedoeling dat ze daarna de sport in gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:38

Onder het zadel is juist heel goed voor je paard Lyanne, want daarmee kun je echt de buik weer sterker laten worden. Ik moest beginnen met 15 minuten stappen waarvan 5 min draf en mocht dan elke week 5 minuten draf toevoegen. Ik liep soms wel wat achter op het schema in de zin van dat ik net iets minder gedraafd had, maar probeerde wel de totale tijd gewoon aan te houden. Maar onder het zadel kun je je paard goed over de rug en door het lijf laten lopen (zelfs aan een lange teugel) en daardoor wordt de buik en met name de peesplaat (die is doorgesneden) in de buik weer sterker.

En als je wel longeert, is het dus belangrijk om bij te zetten zodat ze ook weer de buik aan moet spannen en daarin sterker wordt. Rustig aan is goed, maar ze moet wel juist nu de goede spieren en zaken stimuleren en sterker maken

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:50

oh wat is het hard gegaan hier,...ik heb even vlug bijgelezen :o
Die koliek het wilt wat zeg.....of ik ooit het beeld nog van mijn netvlies ga krijgen?

Oh en die telefoonobsessie,nog draag ik mijn mobiel angstvallig mee en schrik nog vaak,zo zot,maar die dagen dat ze in de kliniek staan ben je gewoon afhankelijk met wat de artsen zeggen en ik had juist het moeilijkst mee,dat van een afstandje toekijken en afwachten....

Tot nu toe doet Wynn het nog prima,hij staat op volledig hooi en voer nu.
Inmiddels hebben we het welkomsfeestje gehad met glaasje champagne,1 da en 2 medewerkers van Visdonk waren er ook,heel byzonder....

Siem :(:) maar ze ziet er goed uit...hopelijk mag ze gauw naar huis gezond en wel....

lyanne_sanne op naar een gezond veulen en goede bevalling...

fargo,ik ben nog steeds blij dat je dit topic geopend heb +:)+ geeft wel steun zo aan elkaar en iedereen weet hoe de ander zich voelt....
ik ben iig 5 kilo kwijt van de afgelopen tijd.... :+ en hoop grijze haren erbij,maar ja daar heb je verf voor :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:30

Ja die zorgen Sandra dat is wat he? Het is denk ik altijd fijn om je ellende te kunnen delen met deelgenoten en tegelijkertijd je kennis om de ellende zo goed mogelijk aan te pakken te verhogen - zodat je weet waar je mee te maken hebt en hoe er zo goed mogeljik mee om te gaan ;-) En het is ook fijn om te merken dat iedereen zo ongeveer het zelfde voelt ...

Siem, op zich heb ik niet zoveel aangepast hoor, heb alleen het dagschema hier even opgenomen en dan lijkt het misschien erg veel ;-)
kort dan nog ;-):
ipv 3 x kuil naar 4 x kuil
2 x bix is vervangen door 2 x mueslie (met wat luzerne erbij maar dat heeft meer met zijn maag dan met koliek te maken ;-))
Wat olie en probiotica door 1 van zijn porties mueslie
'savonds slobber met wortels (ipv de mueslie die hij altijd kreeg en nu overdag al krijgt ipv zijn bix)

De foto's zien er goed uit, ze staat er fit op! Fijn hoor

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:22

Die zorgen zijn vreselijk. Ik kan er nog steeds heel slecht mee omgaan als Cil toch weer koliek heeft. Dat gevoel wat ik dan krijg als ik met hem in de paddock aan het lopen ben als hij koliek heeft. En dan de stress erna. Ik ben dan dagen onrustig. We hebben de paarden thuis staan, dus s'nachts wordt ik de eerste dagen na een koliek wakker van ieder geluidje. Ik had gehoopt dat het wel een keertje zou slijten, maar helaas. Maar ik moet hier gewoon meer leren omgaan. Cil wegdoen is geen optie. Ik vind het dan ook gewoon fijn om hier af en toe mijn hart te luchten en dan te lezen dat ik niet de enige ben die zich nog zo gestrest voelt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:21

Weer een aantal pagina's gelezen.

*\o/* Mijn meid mag ik zondag gaan ophalen *\o/*

Had van de week al hooinetten besteld, zodat ze langer over haar ruwvoer doet. Maar net nog een bestelling gedaan, thermometer en 2x slowhooinetten. (vond de andere mazen toch te groot)

Wat vinden jullie van het voer wat mij geadviseerd is:
Het gaat om een tinker merrie van 3 jaar. Woog nu 432 kg (was wel slank toen ze koliek kreeg)
In de brief staat, Kayleigh staat op vol rantsoen (1kg krachtvoer, 6 kg ruwvoer). Graag meerdere keren per dag voer aanbieden.

Zelf gaf ik altijd maar een kwart / halve kg voer per dag. Marstall Vito. Als ze dadelijk een aantal weken niks mag doen vind ik zelf 1kg veel te veel. Ruwvoer is het belangrijkst toch ? Over zoveel mogelijk porties verdeeld. 3x per dag moet sowieso lukken.

Hebben jullie verder nog tips? Heb voornamelijk jullie ervaringen met gaskoliek gelezen. Dit heeft mijn merrie dus niet. Zat een verstopping met onbekende oorzaak. Ja die 'Mural band', maar daar weten ze de oorzaak niet van.
Ik heb trouwens een foto van tijdens de operatie, als iemand het interessant vind om die te zien, moet je maar even pb'en.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:22

Wat fijn dat je merrie naar huis mag op zondag!!!!
Maar Siem, ik zou even heel precies navragen hoe vaak ze nu per dag eten krijgt! Vaak is dat wel 6 x of meer in kleine porties, als dat zo zou zijn, dan is een overgang naar 3 x per dag nog te groot..

Misschien heb ik het verkeerd, maar de mijne heeft er 2 weken over gedaan op de kliniek om naar 4 x daags te gaan en dan kreeg ie eigenlijk ook nog iets tussendoor ook dus eigenlijk was het 5 x per dag.. Ik heb hem in pension staan dus kon het moeilijk vragen van hen om om de paar uur te voeren, vandaar dat ik hem pas naar huis haalde toen hij met 4 x eten toe kon. Ik moest toen ook nog porties hooi/kuil afwegen om inderdaad zeker te weten dat ik 5 kg gaf per dag en de week er op 6 kg etc etc.
Ik had dus 4 porties (boodschappentassen) met gewogen kuil klaar staan per dag ;-)

Die hoeveelheid kuil/hooi die ze voorschrijven is waarschijnlijk voorlopig echt de hoeveelheid die je moet geven en dan kan het best zijn dat je daardoor dus nu meer krachtvoer geeft dan eerder. Maar je paard kan - als ze niet werkt - voorlopig nog niet meer verwerken dan 6 kg per dag waarschijnlijk.. Normaliter zal ze namelijk waarschijnlijk meer kuil/hooi gewend zijn dan ze nu zal krijgen ..
Maar misschien ligt dit anders voor jouw paardje...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:38

Ik ga het zeker nog even navragen :)

Als ik nu nadenk, moet 5x in de eerste weken ook wel te doen zijn.
Tijden zullen er dan ongeveer zo uitzien:
6.30 (boer)
9.00 (ik) (evt stalgenoot als ik vroeg moet beginnen)
12.00 (mijn moeder)
16.00 (ik)
20.00 (boer)

Het van te voren klaar zetten had ik eerder voorbij zien komen in het topic. Zeker een handige tip ! Voor mij zal het onwijs omschakelen zijn. Ben niet gewend aan schema's / regelmaat. :roll:
Vind het daarom ook fijn om jullie ervaringen te horen.