superpony schreef:Doelde op hooi wat ze als eerste weer gewoon eten. Wat ze juist sterk afraden is vooral harde dingen zoals wortels na het verwijderen.Muesli voer ik niet.
Onze shet is ook onder narcose geweest, omdat het de arts niet lukte, omdat hij te laag voor haar was. Dit was in Utrecht.
Ik heb hier daarna al 3 goede paarden tandartsen over gesproken en onze veearts die het met enige regelmaat tegenkomen en doen. Toen waren we overvallen, maar zouden het nu nooit meer zo laten doen.
Mijn ruin van 21 moet ook en gaat echt gewoon op stal gebeuren. Ook door hun geadviseerd.
Utrecht zei ons dat spoelen goed is, maar vaak niet lukt en je er hoofdschuwe paarden van krijgt. Nou, dat is echt de grootste onzin. Heb de shet gewoon gespoeld. Later 2x na verwijderen van een kies op stal ook, dus gaat prima.
Pijn bij verwijderen kan. Onze shet had veel pijn bij het verwijderen van een kies. De veearts heeft toen pijnstiller bijgespoten. De 2e kies is door veearts/tandarts gedaan die het gebied dieper verdoofde en dat scheelt een hoop.
Narcose is ook echt niet heilig. Het advies om dan een 21 jarig paard bijv neer te leggen heeft ook behoorlijk wat risico's.
Het is een mond en hygiene is maar deels te beinvloeden.
Mijn 21-jarige is wel in de kliniek gedaan maar onder lokale verdoving. Narcose had ik niet zomaar laten doen, omdat wij al eens een totaal gezond paard verloren zijn door een beenbreuk bij opstaan na de narcose. Risico's gaan we niet nemen...