Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:14

Nou waar ik haar te dik vind...als je zou zeggen ze is drachtig dan zou ik het nog geloven ook.
Haar buik gaat van links naar rechts onder het lopen en ze heeft een "dubbele rug".
Jij vind dat haar flanken ingevallen zijn maar dat komt door de trekkracht van de te zware buik.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:17

Kijk,dat vind ik fijn,je benoemt waarschijnlijk dingen die ik niet/anders zie.
Wil je de dubbele rug uitleggen? je bedoelt een geultje?
Die buik is dus een probleem,dat al veel langer speelt.De ingevallen flanken niet.
Uit de ingevallen flanken haal ik nog steed een gebrek/tekort aan ruwvoer,verder kan ik eerlijk waar haar ribben voelen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:22

waar zie jij ingevallen flanken dan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:24

Ik omschrijf het waarschijnlijk wederom verkeerd,ik bedoel de 'liezen'/lendenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:25

ik heb net ook de filmpjes bekeken en haar buik is inderdaad nog wel boller,maar dat kan misschien ook gebrek aan bespiering zijn?
ze doet ook al een tijdje niks meer toch?
ik vind het een rond en compact gebouwd paard en daarbij heb je toch best snel de neiging te denken dat ze dik zijn,maar ik vind dat dan vaak wel meevallen.

op deze filmjes kun je get ook niet duidelijk zien vind ik omdat ze van meer van opzij genomen zijn en dan vertekend het beeld vaak wel.
maar voor het mooie zou er toch nog wel wat af kunnen vind ik.
maar nogmaals,vanaf een video kun je het toch niet zo goed zien als in het echt.

ik vind haar liezen niet ingevallen hoor,maar zou het niet kunnen dat ze nu juist wat afvalt en jhet dan voor jezelf zo lijkt?
je kijkt toch altijd anders naar je eigen paard dan dat een ander dat doet he

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:28

Dat je de ribben voelt is normaal. Pas wanneer je geen ribben meer voelt dan heb je een probleem. Op dat moment zou ze echt te dik zijn en dat is dan weer belastend voor al haar gewrichten. Ik persoonlijk zie liever een wat schraler paard dan een te dik paard. Kyana is zeker niet te mager.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:29

Ik vind haar ook niet te dun,op de liezen na,die zie ik liever netjes gevuld.
Bespierd mag ze zeker worden,ze staat al lang stil.Met name de buikspieren.
Misschien is mijn beeld op TE dik anders... :D
Geen probleem volgens jullie dus dat afvallen?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

Ziet er goed uit! Jeetje zeg!! Wat zul je inderdaad blij zijn!

Ik dacht ook dat ze dikker was. Maar als ik dan goed kijk in het eerste filmpje van 2:10 tot 2:20 kan ik toch inderdaad der ribbetjes zien. Maar het op de rest van de filmpjes vertekend het gewoon.

Ze zou denk ik daarom iets minder schraal mogen rond de ribben. Bedenk echter wel dat al het extra gewicht op der benen terecht komt. Zou haar dus liever net te dun dan net te dik willen, gezien der benen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:31

Ik zal het proberen uit te leggen van die "dubbele"rug.
Dat is kort gezegd dat haar rug twee maal breder is dan ze behoort te zijn,dus vanaf de ruggengraat bekeken van links naar rechts.
Eigenlijk moet jij eens op de plaats gaan lopen waar de cameravrouw liep dan kun je het goed zien allemaal.

Ook zie je achter de schouder een flinke vetbult en haar buik hangt van voor tot achter halverwege de bovenbenen.

Zelf ben ik van mening dat ze minder ruwvoer nodig heeft op dit moment en geleidelijk laten afvallen en conditie opbouwen door aantal keren per dag bewegen.

Doordat ze teveel gewicht moet dragen kan ze slechter gaan lopen en minder looplustig van worden,ze gaat dan sjokken(slenteren) zeg maar.

Je moet het zo zien al het gewicht trekt naar beneden,wanneer je dan op de foto's kijkt die jij van bovenaf gemaakt hebt eerder in dit topic is het logisch dat je dan denkt dat de flanken/lendenen ingevallen zijn.

Dat jij ribben voelt is omdat deze onder het velletje liggen en strak over de ribben getrokken worden door het vet van de buik wat naar beneden hangt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:32

timokyana schreef:
Ik omschrijf het waarschijnlijk wederom verkeerd,ik bedoel de 'liezen'/lendenen.

Zoals ik het kan beoordelen vanaf het filmpje is ze daar juist wat aan de dikke kant en loopt ze daardoor achter zo stijf omdat ze haar achterbenen niet voldoende naar voren kan zetten.

Heb je al eens aan probiotica gedacht om haar darmen wat extra te ondersteunen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:48

Toen ik de filmpjes zag moest ik direct aan mijn overleden paard Indiana denken, qua manier van lopen en kijken, maar ook qua postuur.
Indiana was insuline resistent, bij haar kon ik ook de ribben voelen (en soms zien) maar toch bleef het een zwaar paard. Die zie ik bij Kyana ook.
Wel super dat ze zich zoveel beter voelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:19

Ik ben bang dat ik haar ook iets te dik vind nog...het is wel een mooi paard!
(maar dat vond ik al)
Ze loopt goed,stapt ruim een hoef over.Ze is wel wat slap achter maar dat is normaal gezien de laatste tijd ze niet veel en vooral ook niet normaal bewogen heeft.
Ik zou proberen haar nog iets slanker te krijgen....als ze eenmaal echt IR hebben heb je een groter probleem.
Misschien dat ze zich nog wel beter voelt als ze iets slanker is.
Fijn dat ze weer bergopwaarts gaat!(ze is wel opvallend rustig met die wind...mijn ouwe 25 jarige cushing sok zal zich absoluut niet zo netjes gedragen)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:29

dit paard is echt veel te dik. Dat geeft veel te veel belasting op de gewrichten en kan haar ook belemmeren in haar beweging, zeker met te kort bekapte voetjes.
Bij een paard in top-conditie moet je een zweem van ribben kunnen zien, dan zitten ze op een gezond gewicht. Voor het oog vinden wij dat niet mooi en dus voeren we de paarden altijd een beetje vetter. Er mag tot max 0,5 cm vet op de ribben zitten, liever minder.

Verder vind ik dat ze een heel stuk is opgeknapt. Alles zo gelezen te hebben vermoed ik dat het toch met het bekappen te maken heeft gehad. Volgende keer eens een andere smid proberen. Nu rustig aan opbouwen in het werk en sterker maken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:52

Abacab: ik denk dat je niet het hele topic hebt gelezen. Er waren andere problemen en daar zijn de pijnlijke voeten later bijgekomen.
Een paar pagina's terug heeft TS ook foto's geplaatst van boven af genomen, hier lijkt Kyana een schrale bovenlijn te hebben, dat zien ik op de filmpjes niet terug.

Ik vind haar ook prachtig!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:57

Kan het niet zijn dat die filmpjesniets vertekenen?Op de foto's van bovenaf genomen lijkt ze veel schraler?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:58

klopt maar die andere klachten waren best vaag en ongrijpbaar. Nu lijkt ze een heel stuk beter te gaan. Daarom zou ik haar heel rustig gaan werken, bijv door gewoon wat stapwerk aan de hand. Kijken hoe ze dat nu op pakt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:59

over dat schrale: het paard mist bespiering. Dat bouw je alleen maar op door arbeid te geven.

Vet heeft ze echt veel te veel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:04

Ik denk idd ook niet dat je bang hoeft te zijn voor het feit dat ze te dun is. Imo mag er ook nog wel iets af :D (heb zelf één met aanleg voor dik zijn en wat is dat moeilijk die op gewicht te houden!)
Je bent gewoon gewend aan haar met een ander postuur, ook door de ontbrekende bespiering denk ik maar joh! wat een verbetering met dat filmpje van een week of 2 geleden! Geweldig!
Idd proberen zo vaak mogelijk wat beweging te geven en zien hoe ze dit oppakt (en wat het met haar bouw doet)?

Nog wat van je DA over die IR-test gehoord?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:14

Ze heeft in elk geval geen kap op haar nek en vet bij de staartaanzet..Als je haar op het eerste filmpje van de voorkant ziet vind ik haar helemaal niet dik lijken..Minder ruwvoer zou ik zowiezo niet gaan doen gezien het denk ik erg belangerijk is om haar darmen aan de gang te houden..Ze voelt zich nu zoveel beter dus zou me nu even geen zorgen gaan maken over afvallen..Vaak is het zo dat als een paard weer gezonder wordt en in haar geval de darmen weer goed werken ze vanzelf weer goed in model komen..Mijn paard was ook te dik en ondanks dat ze de hele tijd een graasmasker om had viel ze haast niets af..Toen ze zich weer goed ging voelen viel ze opeens zomaar af en toen had ze ook het graasmasker niet meer nodig..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:24

Moet je vooral doen een paard in deze tijd minder ruwvoer te geven! Zeker een paard dat last heeft van haar darmen :x

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:58

Bedankt allemaal.

Minder ruwvoer geven is net een advies wat ik niet op ga pikken.Ik heb het juist verhoogd.Waarom?
Het word kouder,werking bij de darmen is niet ok,dus nee.
Krachtvoer krijgt ze niet dus hier kan ik ook niets aan verlagen.Bespiering zal ze moeten krijgen door meer beweging,maar wat zouden jullie adviseren?
Aan de longe lijkt me erg slecht aangezien de artrose in haar voorbenen en onduidelijkheid over die rug.
Laatste ook de reden dat ik het niet goed aan durf erop te gaan om bv te stappen.
Wat blijft dan over,stappen aan de hand,naast de fiets bv.

paddenpad, eerste filmpje op 2.22 zie ik'een 'droge ' schouder.Ik zie niet waar jij dit vet ziet?

Abacab, waar zit dat vet?Ik zie het echt niet...Ik zie alleen een dikke buik.Geen pockets achter de schouders,volle/dikke manenkam, vet bij de staart.
Ze heeft een nadelige bouw,helaas haar dochter ook.Gezegend met een flinke bilpartij en een smalle boeg.
Ik neem het van jullie aan dat ze niet dikker moet worden,wel bespierder.
Dus als iemand tips heeft voor die buik graag.

Edit: de bedoeling is om idd met probiotica te beginnen.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 08-12-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:04

Die buik heeft met die darmen te maken. Geef het wat tijd!
Een merrie die langere tijd niets heeft gedaan heeft eerder last van op het zicht een zgnmd. 'hangbuik'.
Ik zou nog niet aan 'trainen' gaan denken. Laat eerst haar lijf weer in balans komen.
Kijk wat ze aan kan. Als ze het leuk vind om te gaan wandelen dan doen. Wil ze het niet, dan niet. Ga in principe stappen, dit is belangrijker dan draven. Als het goed gaat bouw het dan langzaam op naar een uur stappen of langer maar trek daar tijd voor uit. Laat haar niet alleen op het 'harde' stappen. Zeker voor artrose is zachte ondergrond welkom. Beter nog laat haar zelf de keuze of ze in de berm wil of niet.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:10

ivm de artrose weet ik niet of je haar mag longeren, maar mag dat wel, dan is dit misschien iets voor je?
Mag ook bij rugproblemen. mijn merrie heeft hier veel aan. Kan ze ook de buikspieren trainen.
http://www.ej.nl/products/10000019/2280009/

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:22

Qua beweging / training zou ik met haar gaan stappen buiten en werken aan de hand (de meest lichte dingen doen, en goed kijken of ze het kan, bij twijfel niet doen). Als je hier geen ervaring mee hebt niet doen en hulp bij vragen als je het wel wil gaan doen.

Zeker het hoofd NIET vast zetten met een ´hulp´teugel of wat dan ook! Elke hulpteugel belemmert op een bepaalde manier de natuurlijke beweging van een paard en heeft 1 vrij onzinnig effect. Kan nooit op tegen een geschoolde ´ruiter´hand...

Persoonlijk zou ik een hoefsmid die een paard gevoelig maakt door bekapping niet nog eens vragen, zeker niet omdat ze al vaker gevoelig heeft gereageert. Dan kun je het toch echt beter zelf doen (als je de tijd en moeite kunt/wil nemen om het te leren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:00

Vet, ik zie kussentjes op de schouder, blubber bovenop haar billen en op de plek waar de zweetbladen van je zadel zitten. Ruwvoer moet je nooit minderen. Maar je moet je paard natuurlijk geen koeienkuil geven. Onbeperkt stekelig paardenhooi is super voor haar. Wel af en toe een vitamine koek bijvoeren

Over het werk: ik zou wat academisch werk met haar doen, gewoon op halstertje. op de site van paardenbegrijpen kun je daar een hoop over lezen. Lijkt me ideaal om dit paard zo op te werken en te revalideren

succes!