Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:32

Nogmaals, heb jij dan tientallen paarden met verschillende korven gezien en de slijtage en herstel van de tanden tot aan hun dood bijgehouden? Puur nieuwsgierigheid, zou anders namelijk niet weten hoe je aan die cijfers komt die je op Bokt gooit.

Nogmaals: Bloempot of GG, het zal mij een worst zijn. Al hang je een zak om je paard z'n hoofd zodat hij niet kan eten. Het gaat mij er om dat je niet zomaar cijfers op internet moet zetten waardoor er weer spookverhalen de ronde gaan. Of dat nu gaat om een GG die ik toevallig gebruik, of om een bloempotmodel. (Waarvan ik ook kan verzinnen dat 8 van de 10 paarden bijna stikt oid :+ ).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:09

Ik snap niet zo goed waarom je zo aangevallen op die uitspraak reageert... Je hoort toch ook zo vaak mensen zeggen "9 van de 10 keer dan..." Moeten zij dan ook een wetenschappelijke onderbouwing van 100 pagina's bij jou inleveren?

En nee, ik heb geen 10 paarden van geboorte tot hun dood gevolgd, maar het blijft in de praktijk toch voorkomen dat de tanden harder afslijten dan dat ze aangroeien. En ik zal niet zeggen "vaker bij de GG dan bij de bloempot" wat daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar alleen wat ik ervaren heb in mijn omgeving :P

Overigens zullen er best paarden gestikt zijn door een bloempot :+ , maar dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt, dus dan ga ik dat ook niet zeggen.

Of het en nou om 1 of een miljoen afgesleten tanden gaat .. ik zou in ieder geval blij zijn als iemand me daar op attent maakt.

Hopelijk is het "misverstand" hiermee uit de wereld geholpen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:14

Mag ik hier wat vragen? Ik heb een pony die ik graag wat weide uren gun van de zomer, maar deze winter heel ziek geweest van HB etc. Maat paard lijkt me voor een welsh pony van krap 1,40 wat groot, maar maat pony toont zo klein. Welke maat Green guard raden jullie me aan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:14

Lastig, ik heb een NRPS met klein koppie (maat pony/cob ). Zij heeft GG paard. Uiteindelijk oogt het wel groot maar heeft ze optimaal de ruimte en ook geen slijtage tanden!

Leedebee: het ging er mij om dat je zelf cijfers verzint zonder enig verband met de realiteit. Immers zelf geen 10 paarden gezien tot de dood, hoe weet ie dan dat het bij 8 op de 10 nooit meer goed komt. Maar never mind, denk dat t punt wel duidelijk is :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:28

iemand ervaring met de graasbegrenzer van epplejeck? qua stevigheid

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:04

Haaai even een vraagje tussendoor. Ik heb mijn paard vandaag voor het eerst een graasmasker opgedaan. Maar ze ging er alleen maar mee rennen en proberen het ding eraf te halen. Toen dat niet lukte ging ze alleen maar niesen omdat dat tegen haar neus zat. Maar ik ben nu bang dat ze het niet gaat snappen hoe ze er mee moet eten. Nu is mijn vraag hoelang duurt het ongeveer voordat een paard weet wat ie er mee moet

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:58

StalNollie schreef:
iemand ervaring met de graasbegrenzer van epplejeck? qua stevigheid

Nee, helaas

alwayshorse schreef:
Haaai even een vraagje tussendoor. Ik heb mijn paard vandaag voor het eerst een graasmasker opgedaan. Maar ze ging er alleen maar mee rennen en proberen het ding eraf te halen. Toen dat niet lukte ging ze alleen maar niesen omdat dat tegen haar neus zat. Maar ik ben nu bang dat ze het niet gaat snappen hoe ze er mee moet eten. Nu is mijn vraag hoelang duurt het ongeveer voordat een paard weet wat ie er mee moet

Dat verschilt per paard. Je kan haar een paar keer met haar neus naar de grond toe lokken en er dat wat gras doorheen proppen.
Heb je zoiets al geprobeerd?
Bij die van mij heb ik de stukken bij de neusgaten er uit geknipt.

Edit: Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:51

Een waarschuwing is wel op zn plek, immers zie je slijtage pas als het flink aanwezig is. Dat betekend niet dat het gelijk flut producten zijn en het bij elk paard gebeurd. Het is wel fijn, lijkt mij, zulke verhalen ook aan te horen en te lezen, zodat je daar wat meer op bedacht bent, het wat beter in de gaten houdt. Paardentanden groeien wel iets, maar ook niet enorm. Mijn pony heeft sinds oktober - toen de tandarts, ook Daan Staller, de slijtage constateerde - niet meer met masker gelopen. En nog altijd is de slijtage - nu ik weet wat ik moet zien - duidelijk te zien en naar mijn idee niets beter geworden. De onderkant is niet afgesleten, maar de voorkant van de gehele tand is het glazuur aangetast. Onderin is de 'zwarte kern' al te zien, maar verder is er weinig te zien. De jaren ervoor is er niets geconstateerd door tandartsen, immers zie je het ook niet duidelijk als de gehele voorkant het oppverlakte langzaam weggaat. Iig moelijker dan er aan de onderkant het een en ander scheef gaat.
Verder; mijn grote paard heeft al jaren wat scheef afgesleten voortanden en dat wordt ook niet minder. Dus of het gewoon recht kan groeien, zal in sommige gevallen best goed komen, bij die van mij helaas niet. De tanden blijven ook zonder masker natuurlijk onderhevig aan natuurlijke slijtages. Als het (tijdelijk) ernstiger is geworden door een masker, is dat wel zonde.

Ik vind het fijn te lezen dat er ook een hoop paarden zijn die er geen last van hebben. Die blijkbaar hun masker goed gebruiken. Mijn greenguard vertoonde ook best wat slijtage na een paar jaar, dat geeft ook wel aan hoe ze hem gebruikte denk ik.

Ik durf door de slijtage eigenlijk ook geen bloempot model meer te proberen. Maar zonder masker durf ik haar ook niet op het gras te zetten... Ik ga het wel proberen, maar mogelijk haal ik mijn dames uit elkaar, blijft de kleine de hele zomer op de paddock en gaat de grote overdag het land op. Er staan nog 18 paarden verspreid over het erf, altijd wel iets in zicht, dus ze staan wat dat betreft niet alleen, maar ze staan helaas dan niet met anderen.

Ik heb nog wel een bloempot mini liggen, maar weet nog niet of ik die ga proberen.

Maar ik druk wel o het hard, laat de tandarts de voortanden extra goed controleren, zodat je op tijd erbj bent mocht het toch slijten. En doet dat het niet, helemaal fijn en prima. Want zo'n grasmasker is DE oplossing voor een hoop paarden om toch wat van de weidegang te genieten, maar wel met mate.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:51

Met bloempot heb je geen slijtage aan de tanden, ik vind het een top ding alleen.......... moet er zoveel aan knutselen om de neusgaten vrij te krijgen en dan is ie niet zo heel stevig meer, zo vanuit de winkel eromheen hangen vind ik het vreselijk benauwend neusvleugels worden zelfs dichtgedrukt.

Vandaar dat ik over ben gegaan op de greenguard. Nu maar afwachten of er geen slijtage aan de tanden komen bij mijn paard en anders zet ik iets van een rubber erin en maak het dan vast aan de greenguard.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:44

Leedebee : ja ik heb geprobeerd om gras te geven en dat pakte ze wel en at ze het op. Alleen als ze zelf moet eten dan doet ze dat niet. Ze brengt haar hoofd zelfs niet om laag om het te proberen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:08

toch lekker laten lopen ze beginnen echt wel te eten. en vaak juist niet als je staat te kijken of er bij blijft

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:43

Oke bedankt allemaal:)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:48

zo paard staat op volle wei ,. dus ben benieuwd heeft nog niks om zijn neus. ben nog aan het uitzoeken wat ik ga doen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:04

Sunny snapt het *\o/*
Ze heeft zaterdag en zondag heel zielig staan doen en allemaal lopen hinniken naar m'n opa maar ik betrapte der vanmiddag toch echt op grasjes eten. Toen ik naar der toe liep bleef ze ook gewoon eten dus ze is niet zielig meer :Y)

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:03

Hopen dat dat bij mij zo ook gaat verlopen:)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:50

De aanhouder wint! *\o/*

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:45

alwayshorse schreef:
Leedebee : ja ik heb geprobeerd om gras te geven en dat pakte ze wel en at ze het op. Alleen als ze zelf moet eten dan doet ze dat niet. Ze brengt haar hoofd zelfs niet om laag om het te proberen.

Same here. Heb mijn tweede miniature vandaag ook korf op gedaan. Ze staan op vrij vet land, met jong gras.
Maar hij schrok zich telkens een hoedje als er sprietjes door het gat kwamen. Steeds wat gevoerd, dan pakte hij het wel aan.

Ben overstag gegaan en de korf na 3 uur afgedaan. |( Hij is niet erg dik, maar ben bang dat hij wel te dik wordt op dit gras, zeker als hij er de hele dag op loopt.
Tis ook zo'n drol. Mijn andere miniature had het binnen 5 miniuten door en vindt het geen enkel probleem om de korf te dragen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:07

nadita gewoon omlaten. niks aan de hand hoor leren ze echt wel. en vooral niet bij blijven staan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:46

inderdaad. Sommigen doen er lang over, en sommigen moet je echt helpen want die hebben het doorzettingsvermogen gewoon niet om zelf te blijven proberen. Mocht je pony er echt niet mee gaan eten dan kan je 'm zo'n 6 uur achter elkaar omlaten maximaal. langer is niet gezond voor het verteringssysteem.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:55

voor de geïnteresseerde heb ik een greenguard te koop ;)

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:12

Die van mij eet nog steeds niet. Wat bedoel je dan met helpen. Wat moet je dan doen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:52

Ik ga een bloempot model proberen. Maar eigenlijk wil ik eerst een stuk kaal hebben, en dat gaat nog niet zo snel aangezien mijn grote er maar een half uur op mag nog ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:56

Mijn mini heeft een gras muilkorf van EJ maar dat ding slijt echt megasnel, één seizoen en hij is al voor de helft doorgesleten. Hij staat er nu mee zodat ie iets langer op de wei kan maar als straks de wei kaal is, mag ie gewoon af. Dik is ie toch al en dunner wordt ie alleen als ie veel beweegt. Het gaat mij er meer om dat ie niet teveel binnen krijgt, omdat ie in het verleden hoefbevangen geweest is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:32

Tancreda4 schreef:
Ik ga een bloempot model proberen. Maar eigenlijk wil ik eerst een stuk kaal hebben, en dat gaat nog niet zo snel aangezien mijn grote er maar een half uur op mag nog ;)

maar waarom mag hij er maar zo kort op. ivm dik worden. dan gaat het kaal vreten met graskorf sneller als per dag half uur op de wei

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:06

Ivm met opbouwen. We mogen sinds het weekend op het land, en er is flink bemest, dus wordt er rustig opgebouwd. Daarnaast is het gras nog flink aan het groeien (is ook hoog fructaan) en heb ik maar een klein stuk om de hele zomer mee te doen, dus wil het niet in de eerste week al op hebben (paarden die er nu wel gelijk dag en nacht opgingen daar is de helft al van op binnen een week zo'n beetje).

Dat is overigens mijn grote = zonder graaskorf.
Mijn kleintje moet nog even wachten, en gaat dan enkel met graaskorf. Misschien dat ze vandaag even mag om tekijken of de korf werkt, want weet niet of hij wel past.