is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:33

Ik ben in sommige posts ook onaardig geweest en heb er niet bij stilgestaan dat je nog geen 18 bent..Ik denk dat het in jou geval erg moeilijk is..Toen ik zo'n beetje van die leeftijd was had ik problemen met mijn eerste paard die bleek later ergens last van had..Als je ouders hebt die in feite niets met paarden hebben dan wordt het allemaal erg lastig..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:15

pleiada schreef:
Ik ben in sommige posts ook onaardig geweest en heb er niet bij stilgestaan dat je nog geen 18 bent..Ik denk dat het in jou geval erg moeilijk is..Toen ik zo'n beetje van die leeftijd was had ik problemen met mijn eerste paard die bleek later ergens last van had..Als je ouders hebt die in feite niets met paarden hebben dan wordt het allemaal erg lastig..

'
Ik snap best dat dat heel moeilijk is want de ouders zullen tenslotte moeten betalen maar ik zou toch wel het gesprek aangaan met mijn ouders als
die een paar zolang zo door laten lopen.

Mijn ouders hebben dan zelf ook altijd paarden gehad dus is dat toch wel anders misschien maar ik noem dit gewoon verwaarlozing. Als er geen financiële
middelen zijn (daar oordeel ik echt niet over. wat er niet is is er niet) dan moet je gewoon wel fair blijven naar het paard toe.

en klinieken/dierenartsen zijn ook erg duur maar je moet toch in ieder geval als je een paard hebt zorgen dat hij genoeg te eten krijgt en dit topic loopt nu al
zo lang maar er komt totaal geen verbetering. :(

en ik denk toch dat als je een beetje paardenkennis hebt wel begrijpt dat een supplement dit paard bij lange na niet weer goed gaat krijgen :?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:40

TS is dan misschien pas 18 maar daarom draagt zij nog steeds zorgplicht in mijn ogen.
En als je ouders niet willen mee betalen dan had je al lang in de twee jaar dat dit loopt en weekendbaantje kunnen zoeken en in de avonden kunnen gaan oppassen en dit geld kunnen gebruiken voor dit paard waar jij zoals je het zelf hebt gezegd alles voor over hebt.
Dat je ouders niet mee willen werken is jammer maar als 18 jarige heb je genoeg mogelijkheden om je verantwoording te nemen .Je bent tenslotte geen 14 jaar meer,dan zou ik deze houding meer begrijpen.

In je profiel staat dat je een opleiding paardenhouderij volgt,je moet dan toch onderhand genoeg mensen kennen die je zouden kunnen helpen om je ouders er van te overtuigen dat er nu niet langer kan worden gewacht en dat er stappen moeten worden ondernomen en een beslissing moet worden genomen.

Brainless

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:06

@cam
TS is nog geen 18 jaar. Dit betekend dat ze 14/15 jaar was toen ze dit paard kreeg.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:15

OK maar nu is ze dus 16/17 jaar en kan dan echt een baantje zoeken en zelf de pijnstillers betalen.
Het blijft mij toch een beetje steken dat TS niet in gaat op de optie van het verstrekken van buut voor 1 of 2 weken om te kijken of het paard dan op knapt.
Terwijl ze op alle andere dingen wel reageert en haar reden heeft om niets te doen met de tips die worden gegeven

Als ze de opleiding doet die in haar profiel staat heeft ze genoeg mensen in haar omgeving die ze om raad kan vragen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:19

cam schreef:
OK maar nu is ze dus 16/17 jaar en kan dan echt een baantje zoeken en zelf de pijnstillers betalen.
Het blijft mij toch een beetje steken dat TS niet in gaat op de optie van het verstrekken van buut voor 1 of 2 weken om te kijken of het paard dan op knapt.
Terwijl ze op alle andere dingen wel reageert en haar reden heeft om niets te doen met de tips die worden gegeven

Je weet niet of ze mag van haar ouders en of ze haar geld (vrij) mag besteden.
Tot je 18de hebben je ouders volledig recht over je (bank)rekening.

Weet je; als je ouders niets met paarden hebben, jezelf helemaal gek bent van het beestje... zie je het anders.
Zij hoopt nog steeds dat het goed komt, of iig wat beter wordt.
Als je ouders dan ook nog eens 2 jaar beïnvloeden met hun gedrag is het logisch dat jezelf ook in die richting gaat denken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:33

Misschien heb ik het gewoon moeilijk met het feit dat iemand wel 2 paarden en een pony aanschaft,en er dan vervolgens geen geld wil uitgeven aan de juiste medische verzorging.
Dat is ook de rede dat ik maar 1 paard heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:33

Misschien mis ik iets hoor, dat kan best :)

Maar ik snap niet zo goed waarom iedereen nu ineens op pijnstillers zit te hameren.

Het is natuurlijk een heel goed bedoelde suggestie om een paard met een mankement een poosje op pijnstillers te zetten om te bekijken of het dier daarvan een opleving krijgt. Zo ja, dan heeft het dier dus pijn zonder die pijnstillers.

MAAR: TS zegt zelf dat het dier gewoon lekker in haar vel zit, vrolijk is, goed opgenomen wordt door andere paarden en zelfs al vrolijk bokkend en springend door de wei / paddock vliegt.

Dat geeft toch wel aan dat het dier waarschijnlijk geen enorme pijn zal hebben :)

Wat zou TS dan voor verschil in het gedrag van dit paard moeten zien met pijnstillers :?
Het dier gedraagt zich immers al heel normaal en vrolijk blijkbaar! :)

Mijns inziens heeft het dus geen nut in deze situatie om op die pijnstillers te blijven doorhameren.

En kan TS zich beter concentreren op het verbeteren van de conditie van het paard, en m.b.v. de juiste voeding en training, nog proberen er uit te halen wat er in zit.

Dit had natuurlijk beter op nog jongere leeftijd serieus aangepakt moeten worden, maar met een beetje geluk kan er nu ook nog wel wat verbetering optreden :)

Zeker als dat binnen een half jaar moet geen gebeuren dan moet gewoonweg rap de voedingstoestand verbeteren en aan de spieropbouw gewerkt worden....als het lijf van het dier daartoe in staat is :(:)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:34

Ja + dat ze eerst wil zien of haar paard gaat verdikken nu het op de weide kan en meer eten krijgt. Als het dan verdikt kun je al uitsluiten dat het paard mager blijft door pijn. Neem daar nog bij dat het paard dan niet meer naar de slacht kan en dan heb je reden genoeg om TS te begrijpen waarom ze nog niet op buut wil overstappen.
Met een paard van 4 met een slechte rug ga je niet veel wijzer worden door er nog meer VA en dergelijek bij te halen. Ik vind dat ze gelijk had om af te wachten, nieuw voerschema samen te stellen. Het paard liep eerst heel vreemd en bewoog niet veel als je de eerste berichten van TS terug leest. Ondertussen racet haar paard de weide over. Dit is toch al enorm evrschil.
Kun je ens een filmpje ofzo tonen van Muis TS ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:42

pmarena schreef:
Ik vind ook dat TS erg laks lijkt te zijn geweest tot nu toe, maar kan me ook wel weer voorstellen dat je, nu je eenmaal op dit punt zit, graag toch nog even een paar weken de tijd wilt nemen om het dier wat beter in conditie te krijgen qua voedingsgesteldheid.

Als alles wat voller wordt (als het inderdaad grotendeels een kwestie is van tekorten in het voer de afgelopen tijd) dan heb je best kans dat de hals, schouder, schoft en ribben wat voller worden waardoor het er toch net weer wat beter uit gaat zien :(:)

Ik zou persoonlijk wel veel liever nu direct iemand erbij halen om een goed behandelplan mee op te stellen...dit had eigenlijk al jaren eerder moeten gebeuren :o

Dat is dan alleen vet wat erbovenop komt en verbloemt het dus voor het oog, maar qua ruggengraat en bouw blijft zelfde een hoop ellende dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:43

Natuurlijk is dat wat verbloeming...maar dat is het bij "normale" paarden ook ;)

De vorige foto's zien er lang niet zo erg uit, als het dier daar magerder op had geweest had het er ook slechter uit gezien :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:47

Bij "normale paarden" is er niets mis met de bouw en of slechte rug, dat is toch wat anders he.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:02

Maar bij "normale" paarden die te mager kun je ook beter niet rijden en past je zadel ook niet meer als die op het moment is aangemeten dat ie er wel goed uit zag.

Vind daarom ook dat dikker worden, beter in het vel zitten zoals elk paard, geen kwaad kan eer er verder gekeken wordt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:06

mistiquem schreef:
Maar bij "normale" paarden die te mager kun je ook beter niet rijden en past je zadel ook niet meer als die op het moment is aangemeten dat ie er wel goed uit zag.

Vind daarom ook dat dikker worden, beter in het vel zitten zoals elk paard, geen kwaad kan eer er verder gekeken wordt.

Snap je het niet? het gaat niet om het rijden, het gaat om de mismaking van de rug niet om hoe het vetgemest is of niet.

Het is vanzelfsprekend dat er niet gereden wordt met te magere dieren.

Dik in het vet geneest zulke mismaakte rug niet, dat maakt op het oog iets minder ernstig maar het is evengoed evenslecht.

Het lijdt hoe dan ook ongemak en pijn en dat zal alleen maar erger worden, want eerst was die rug nog niet zooo heel erg als nu op het moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:16

Juist. Op het oog iets minder ernstig.

Dikke kans dat bij een paard dat beter op gewicht is en beter in de spieren zit, de helft van de mensen die het nu heeft over inslapen, er ineens weer anders tegenaan kijken.

Zoals bij de foto's van een tijd geleden. Daar waren mensen niet zo extreem van onder de indruk, maar hadden dat wellicht wel geweest als het dier daar ook in een mindere conditie was geweest, simpelweg omdat je dan tegen het skelet aan zit te kijken, ingepakt in wat vlees en spieren ziet het er altijd wat beter uit.

Dat lost het probleem niet op, maar maakt de kuil waarschijnlijk wel een stuk minder extreem.

En juist vanwege die extreme kuil denkt nu iedereen dat het dier wel pijn zal hebben :)

Wellicht komt die kuil weer op het niveau van de vorige foto's, als er weer wat vlees en wat spieren op komen....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:38

Mijn mening...in laten slapen is een enorm zware/pijnlijke/moeilijke beslissing , zelfs als je er 100 % achter staat.
Persoonlijk vind ik , IK , dat je die eigen mening pas mag delen als iemand daarom vraagt.
Het getuigt van verminderd inlevings vermogen en empathie als je die mening ongevraagd toch ventileert.

Het is een proces welke elke eigenaar zelf door moet , en uiteindelijk zal er een moment zijn dat een eigenaar graag een mening wil horen en daar om zal vragen , als de eigenaar die mening nodig heeft om een beter beeld te kunnen schetsen waardoor de eigenaar een betere beslissing kan nemen.
Tot die tijd zou ik geen ongevraagd , zeer pijnlijk , advies geven , maar de eigenaar steunen in haar beleving die de eigenaar gebaseerd heeft op de mening van dierenartsen en eigen waarneming.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:47

Nammie schreef:
Mijn mening...in laten slapen is een enorm zware/pijnlijke/moeilijke beslissing , zelfs als je er 100 % achter staat.
Persoonlijk vind ik , IK , dat je die eigen mening pas mag delen als iemand daarom vraagt.
Het getuigt van verminderd inlevings vermogen en empathie als je die mening ongevraagd toch ventileert.

Het is een proces welke elke eigenaar zelf door moet , en uiteindelijk zal er een moment zijn dat een eigenaar graag een mening wil horen en daar om zal vragen , als de eigenaar die mening nodig heeft om een beter beeld te kunnen schetsen waardoor de eigenaar een betere beslissing kan nemen.
Tot die tijd zou ik geen ongevraagd , zeer pijnlijk , advies geven , maar de eigenaar steunen in haar beleving die de eigenaar gebaseerd heeft op de mening van dierenartsen en eigen waarneming.

Juist! Wij zijn niet dagelijks bij het paard en hoe het zich gedraagt.
TS wel zou ik zelf eens overleggen met de staleigenaar wat te doen aan de slechte conditie. Of indien deze niet mee wil gewoon zelf eten bij geven. Eventueel luzerne en bietenpulp of iets in die genre, zou geen krachtvoer extra geven want dat vliegt er vanachter weer uit bij dit paard momenteel.
De rug was al zo als het paard nog niet in slechte conditie was. Dus de kans is er wel dat de slechte conditie niets met de rug heeft te maken.

Veel succes TS en hou je ons op de hoogte hoe het met haar gaat?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:10

Hoe doet dit paard het dan in de kudde op de wei? voor zo'n jong dier is beweging onontbeerlijk. Liefst lekker tussen wat maatjes. Gaat dit goed dan zie je wel verder. Een paard wat niet lekker in zijn vel zit zondert zich af, doet niet mee, dat moet je toch snel kunnen zien? Daarvoor hoeft je niet gestudeerd te hebben lijkt mij. En door het voorjaarsgras groeien ze als kool. Gaat dit niet, tja dan moet je je wel eens af vragen of dit nog wel paardwaardig is...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:16

Ik ben het met Kitbits eens. Vind het wel dramatisch om te zien, ik vrees dat het wellicht geen goede afloop zal hebben, van zo'n rug moet een paard gewoon wel last krijgen,als hij dat al niet heeft.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:27

Inslapen is wel een beetje erg overdreven toch? TS zegt dat paard geen pijn heeft. Verder is het een jong, groot dier, dit is net een lastige periode dat ze uit het haar moeten, dan is het echt niet raar dat ze zo mager is. Mijn paard is bijna 8 en die is het afgelopen jaar ook zeker nog een cm gegroeid, hij was 5 jaar geleden 12 cm kleiner!
Die rug is gewoon niet goed, dat ziet iedereen. Voorlopig er niet! op gaan zitten, dat werkt niet mee. Wel aan de longe trainen, veel lang en laag laten lopen zodat ze die spieren traint, ook aan de hand oefenen met rechtrichten. Ik ben er zelf niet zo heel erg bekend mee, maar ik geloof dat er op bokt heeeeeel veel info is te vinden over hoe je je paard sterker maakt aan de hand.
Flink veel hooi erin. Voorjaarsgras bevat veel suiker dus daarmee wel opletten. Seniores priores van subli zet ook goed aan (is eigenlijk voor oudere paarden, maar werkt erg goed, mijn 8 jarige krijgt het ook). Ze hoeft echt niet moddervet, maar ietsie meer mag nu wel. Ik denk niet dat ze erg snel moddervet wordt;).

Ik denk dat ze er over een paar maanden al een stuk beter uitziet. Ze blijft nog wel groeien tot een jaar of 7/8, wie weet trekt die rug wel bij. Niet de hoop opgeven TS, ze heeft nog jaren om goed recht te groeien

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:18

Ai daar zit nog wel wat werk aan.

Wel denk ik zelf dat het dier niet afgeschreven hoeft te worden. Ik zie een paard dat dun is ( niet eens extreem mager ) en totaal onbespierd is. Het paard was op vorige foto's ook veel voller en beter bespierd. Het is een jong dier volop in de groei, dat ze wat dunner is geworden zou hieraan te wijten kunnen zijn.

Met een paard kilo extra en wat spieren denk ik dat je nog een heel ander beeld kunt hebben. Het paard lijkt me ook een erg hoge schoft hebben waardoor de rug nog weker lijkt.

Zelf zou ik lang en laag gaan longeren. De buik spieren sterker maken en wat spieren eraan. Goed bijvoeren voor wat extra kilo's. Ook de hals is zo arm bespierd dat het hele beeld hierdoor mede ( ten nadele ) wordt beinvloed.

Ts zal haar paard vast kennen en als het dier in de weide lekker zijn gang gaat met rennen ed zal het qua pijn wel mee vallen. Dat het paard mager is, tja het dier is jong en keihard gegroeid.

Heel veel succes TS. Ik hoop echt je paard binnenkort iets voller en goed bespiert te zien. Denk dat jullie ons nog best kunnen verbazen.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:07

Heel veel succes TS!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:01

ze gaat er steeds beter uitzien
ze word weer wat voller
het is nu 3 weken geleden dat de foto's zijn gemaakt
de foto's waren net gemaakt toen ze net verhuisde
en je ziet wel dat ze beetje bij beetje iets aankomt
morgen ga ik haar voor het eerst longeren en ik zal kijken of het lukt om een filmpje te maken
iedere dag komt ze buiten maar als je haar buiten zet lijkt het net dat ze een hele week op stal heeft gestaan zo gek ik ze :P
je ziet haar dan zo vrolijk door de bak crossen en bokken en springen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:04

Benieuwd ook naar fotos ! mooi dat ze zich wat beter voelt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:39

precies, komt allemaal wel goed ;) zon verhuizing kost ook een hoop energie, niks vreemd dat ze dan een beetje schraler wordt. Ik ben benieuwd naar foto's en een filmpje :D