[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:41

Hallo!

Ik heb een vraag. Mijn shetlander hoest nu al twee maanden.
Eind oktober is de VA geweest omdat ze hoeste, daarbij heel veel druk gaf op haar buik en er vocht uit haar vulva kwam. Haar ademhaling was 30 (!) x per minuut. 2x zoveel dan het gewenste dus. De VA is toen gelijk gekomen. Ze heeft heeft toen gelijk een prikje gehad (spierverslappers dacht ik zo uit mijn hoofd). Twee pasta's die ze smorgens en savonds moest krijgen, vier dagen lang. En een bronchites siroop voor een week. Ook is ze toen van het hooi en stro afgehaald ivm dat het erg stoffig is. Ze heeft toen gedurende tijd alleen maar nat hooi gekregen.
Het hoesten is toen minder geworden, maar niet meer weg gegaan. Als ze beweging krijgt dan hoest ze in het begin twee x (droge hoest) en dat is het. Nu sinds dit weekend is haar ademhaling weer zwaar/moeizaam. Ze ademt diep in stopt heel even en ademt dan nog weer verder, het lijkt wel in twee delen. Ook hoest ze weer meer en tijdens het hoesten zet ze weer zo'n druk op haar buik dat er vocht uit haar vulva komt.
Voorderest is ze heel erg allert, vrolijk, hinnekt als je aan komt en gaat aan de hand zelf draven.

Nu ga ik morgen de dierenarts bellen voor een afspraak. Maar waar zou ik haar eventueel op kunnen laten onderzoeken? Ik zit zelf te denken om een allergietest te laten doen, om te kijken of ze eventueel allergisch is voor stof of iets anders.

Hier een filmpje van hoe haar hoest twee maanden geleden was;

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:47

meld me ook even! ;)

1 Tinker met een chronische hooi/stofallergie. Afgelopen 2 jaren hooi geweekt in de winter als hij thuis staat, inloopstal en in z'n stal vlas. Maar wat een gedoe toen het ging vriezen. Heb dit jaar van die midi balen voordroog (behoorlijk nattig) gekocht. Gaat prima.

M'n andere Tinker echter mag geen voordroog. Dit najaar (nog op het gras zonder hooi) vond ik hem erg snel buiten adem en bleef ook zo lang staan hijgen en pompen en grote neusgaten. Nu thuis (waar de boel zo'n beetje blank staat door de regen en ik alleen nog maar paarden verzorg en niet meer rijdt ;) ) staat hij op hooi. Ik vind het behoorlijk stoffig hooi. Hij hoest nooit! Wel als hij soms z'n hoofd naar beneden doet dat je een geluid hoort alsof ie stof in z'n keel heeft. Da laatst geluisterd en zei dat ze niets bij de longen hoorde en het wat oppervlakkig stof in z'n keel was.
Vanmorgen echter zag ik weer dat hij toch best "pompt". Niet zo extreem als op filmpjes in het begin van dit topic, maar helemaal "normaal" vind ik hem ook niet ademen (aan z'n flanken te zien).
Of het ook nog zo is dat ie snel buiten adem is met werken (en vooral ook blijft) weet ik nu dus even niet, zal het eens in de gaten houden.

Wat ik raar vind is dat dit al begonnen is op het land.
Ze staan overigens 24/7 buiten met beschikking over inloopstal (met vlas).

Komt mensen dit bekend voor? Dus wat pompend maar niet hoesten/snotterig etc? In ieder geval, op het wat lichtjes pompen na, geen overeenkomsten met de allergische reacties op hooi van m'n andere Tinker.

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:31

@nassie, hoe oud is je shet en heeft ze eerder al eens last gehad van hoesten? op het filmpje klinkt het niet als een droge hoest maar echt een rochelende hoest, waarbij het lijkt dat het slijm nog niet vast zit. is het toen niet een flinke verkoudheid geweest? wat heeft de da toen gezegd wat de oorzaak zou kunnen zijn?

stof (uit hooi en stro enz.) kan als het hoesten langer aanhoudt een trigger blijven. de hoest kan in stand gehouden worden doordat de keel constant geprikkeld wordt (bijv. stof), waardoor er steeds weer opnieuw slijm geproduceerd wordt, wat weer tot hoesten leidt. eigenlijk wordt er dan een fout signaal naar de hersenen gestuurd. het blijft dan een vicieuze cirkel.

uit dit topic blijkt ook dat de meeste paarden niet stoppen met hoesten na de middeltjes van de da (ventipulmin, prednisolon enz.), hoogstens iets minder worden, maar na stoppen met de medicatie weer net zo hard terug komt. en vaak weet men niet precies wat de oorzaak van het hoesten is en probeert men zoveel mogelijk de triggers weg te halen.

mijn vermoeden is dat het slijm bij je shet nu vrij vast zit (vandaar nu die 2 droge kuchen bij beweging, had mijn paard hetzelfde). je kunt ook een endoscopie laten doen. als je dit topic helemaal zou lezen (is vrij veel werk ondertussen) dan kom je erachter dat er geen eenduidige oplossing is, dat het doet voor ieder hoestend paard en dat het een complex probleem is. de 1 heeft baat bij middelen van de da en de ander weer bij middelen op natuurlijke basis. en sommigen worstelen al een aantal jaren met dit probleem en al bijna alles geprobeerd te hebben.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:50

effe een update hier. na 3,5 week hoestvrij te zijn geweest, gaf mijn paard 2 dagen achter elkaar weer een kuch tijdens het aandraven (alsnog niet genezen??). stond toen alleen nog op de druppels. meteen de homeopaat gebeld en die is de dag erna meteen gekomen. hij vond hem enorm vooruit gegaan maar toch nog een zak hoestpoeder met een etherische olie nodig. zou wel kunnen gaan afbouwen mochten de klachten verminderen (maar wel doorgaan totdat alles op is). meteen diezelfde dag begonnen ermee en daarna geen kuch meer gehoord. tja afbouwen wacht ik nog maar even mee, dat zou dan wel heel snel zijn haha. ik weet wel van andere pensionklanten dat als hun paard een paar keer een kuch geeft en ze beginnen meteen met die poeder, dat het hoesten dan ook vrijwel meteen weer over is. en kunnen dan ook weer stoppen. maar goed dat zal ik hier maar niet doen, omdat ik er toch een half jaar mee bezig ben geweest, ook al ziet het ernaar uit dat het weer ok is. maar waarom ie weer die kuch bij het aandraven is gaan geven? toch te stoffig stro weer of het vochtige weer of toch nog niet helemaal over geweest? wie zal het zeggen. ik hou jullie op de hoogte.

@flappie hoe gaat het ondertussen bij jou?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:37

heimenke schreef:
@nassie, hoe oud is je shet en heeft ze eerder al eens last gehad van hoesten? op het filmpje klinkt het niet als een droge hoest maar echt een rochelende hoest, waarbij het lijkt dat het slijm nog niet vast zit. is het toen niet een flinke verkoudheid geweest? wat heeft de da toen gezegd wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Tinkerbell is nu ongeveer 13 á 14 jaar oud. Bij mij nog nooit eerder ziek geweest, heb haar nu 6 jaar in bezit. Twee jaar terug is ze wel in korte tijd erg vermargerd, ze had heel erg overgewicht. Ze kon toen ook de warmte van haar vacht niet kwijt. Ik heb haar op advies van de VA geschoren. Dat jaar erna heb ik haar gelijk bij het aanmaken van haar vacht geschoren. En dit jaar heb ik dat later gedaan, ze had inmiddels al een aardige wintervacht toen ik haar heb geschoren. Ze had toen weer het zelfde probleem dat ze haar warmte niet kwijt kon en erg stond te zweten.
Ze is niet verkouden geweest. Heeft bij mij nog nooit gehoest, de eerste x was in Oktober en heb ik gelijk de VA laten komen. Ook heeft ze nu geen snot/slijm of iets. Ook is haar temperatuur gewoon telkens rond de 37,4.
De oorzaak was voor de VA ook onduidelijk, want ze gaf gemixte signalen. Ze heeft toen bij het bezoek gelijk een procapen injectie gehad. De rest van de week moest ik haar Sulfatrim (orale pasta) en Ventipulmin siroop geven. Ik moest haar van het stro afhalen en nat hooi geven.
De VA komt vandaag langs, dus ik ben benieuwd wat hij/zij nu zegt :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:56

@ Indiana Jones: Wat jij beschrijft: niet snotterig, wel 'pompend' (meeknijpen met de buik bij uitademen) is wat die van mij ook doet. Blijkt toch (stof) allergie te zijn. Er is ook niets/weinig te horen aan de longen, geen emfyseem oid. Maar het knijpen blijft. Het gaat bij die van mij wel beter als ze veel buiten staat en sinds ze op rubbermatten en zaagsel staat. Nu de winterperiode is weer minder en geef ik ter ondersteuning 1x per dag een hele lage dosering medicijnen om haar luchtwegen open en rustig te houden. Door hier snel op in te springen heeft ze maar heel kort last gehad van haar hoestje bij het aandraven en briest ze nu lekker alles eruit tijdens het lopen, ipv dat het vast blijft zitten.

@ Nassie: Het is bekend dat bij paarden allergieën pas op latere leeftijd aan het licht komen. Ze zijn altijd al gevoelig en dat wordt in de loop van de jaren opgebouwd. Er komt een punt dat het tot uiting komt en meestal is dat dus rond 12-15 jaar.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:03

Ik had dat inderdaad ook gelezen Jibbel :j
Zou dat naar voren komen in een bloedtestje voor allergieën?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:13

@Jibbel...
wat voor medicijnen geef je daar dan voor als ik vragen mag?
Gisteren nog naar 'm staan kijken en ook naar m'n gezonde pony....begin nu te twijfelen wat knijpen is en wat normaal is! hahaha

Overigens als mijn oudere Tinker met stof/hooiallergie begint te hoesten en het slijm 'm vaak uit de mond vliegt, geef ik hem tegenwoordig eerst hoestdrank van het Kruidvat. Gaat nu al een paar keer prima. Klachten zo weer weg. Tot nu toe de da nog niet hoeven bellen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:56

Ik heb prednisolon en ventipulmin. Een poeder van die 2 door elkaar gemengd. Beide medicijnen versterken elkaars werking, waardoor je minder toedient en dus minder schadelijke stoffen het lichaam in stuurt. Het is wel meteen 'straf spul', maar ik geef nu zo weinig dat mijn andere DA het homeopathisch noemt en je voorkomt iig ernstigere schade aan de longen. Het is wat dat betreft kiezen tussen 2 kwaden.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:46

ik was net nog eens de Kliko aan het bekijken met hooistomer. Dat zou misschien wel iets voor mij kunnen zijn!!
Weet 1 van jullie misschien hoeveel hooi je er tegelijk in kunt stomen? (hoeveel plakjes??)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:52

De VA is geweest en Heimenke je had gelijk met jou informatie :j
En hij vond het al vrij ernstig met haar. Ze heeft bronchitis en het kan uitlopen naar long emfyseem. Ze heeft twee soorten medicijnen gekregen voor een week. Het hoesten gaat eerst erger worden omdat het taaie slijm los moet komen. Ze moet weer op rust en op nat hooi. Heb ook een allergietest laten doen. Volgende week moet ik weer bellen over wat mijn ondervindingen zijn. En dan gaan we verder kijken wat we gaan doen..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:29

@ nassie. Misschien is een puffer met ventolin ook wel iets voor jou. Du pufjes zetten de luchtwegen wijder open en laten de longen meer ontspannen. Hierdoor krijgt je paard meer zuurstof binnen, en hoeft hij minder met zijn buik mee te ademen. Als er veel slijm in de longen zit is een slijmoplosser nooit verkeerd. Hou er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je paardje voor de rest van zijn leven gevoelig blijft op de luchtwegen. Je zal dus altijd rekening moeten blijven houden met stof uit stro, hooi nat maken, niet opstrooien of vegen als hij in de buurt is enz. ik hoop voor je dat de behandeling aanslaat. Helaas ben ik dus iemand die al een aantal jaren met dit probleem loop. Mijn paard heeft zo ongeveer alle medicijnen op dit gebied al gehad. Of het werkte niet of hij begon gelijk weer te hoesten als ik stopte met de medicijnen.

Dan nog ff een update van mijn paard. De combi van sputolysin en de pufjes lijken gewerkt te hebben. Ik geef hem nu al zo'n 5 dagen helemaal geen medicijnen meer. Hij heeft nog 2x een kuch gegeven tijdens het aandraven aan de longe de afgelopen week, maar veder heb ik hem niet meer gehoord. Ook lijkt hij zich weer kip lekker te voelen, meneer barst van de energie en is weer alert en vrolijk. Vrijdag komt er iemand van happy athlete om hem ff na te kijken want ruim 3 maanden hoesten is ook een aanslag op zijn lichaam en spieren geweest. Als hij is geweest dan ga ik er weer op en ga ik hem langzaam aan weer oppakken.
Nou weet ik niet of de medicijnen ook echt goed geholpen heeft, want het zou heel goed kunnen dat hij al aan de betere hand was en dat de sputolysin hem net dat laatste zetje heeft gegeven. Maar ik kan er donder op tegen zeggen dat hij volgend najaar er weer last van gaat krijgen. Dus dan ga ik gelijk beginnen met de combi sputolysin en de pufjes, en dan eens kijken of het dan ook nog zo goed werkt. Maar voor nu ben ik tevreden. En waarschijnlijk zit ik van het weekend voor het eerst zins maanden weer op m'n paard.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:41

Flappie zo'n puffer waar kan je dat halen? En daar doe je dan gewoon kruiden in of moet ik dat zien?
En wie heeft er ervaringen met Montana Bronchiaal Kruiden? Misschien dat ik die wil geven als ze van de medicijnen af is.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:05

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:39

Nassie schreef:
Flappie zo'n puffer waar kan je dat halen? En daar doe je dan gewoon kruiden in of moet ik dat zien?
En wie heeft er ervaringen met Montana Bronchiaal Kruiden? Misschien dat ik die wil geven als ze van de medicijnen af is.

Omdat mijn paard zo'n beetje alle medicijnen al een keer gehad heeft, had ik nu aan m'n DA gevraagd of het een idee was om de pufjes te gaan proberen. De DA heeft hem voor mij besteld, en als de medicijnen op zijn dan geef ik ff een belletje en dan besteld hij nieuwe voor me.
Ventolin is eigenlijk een medicijn voor mensen die astma hebben, maar werkt ook goed bij paarden. Het is zo'n klein pompje en als je die indrukt sprayt hij, mensen moeten dit inademen. Ik heb voor me paard een inhalator, worden ook voor baby's gebruikt alleen die van bij is speciaal voor paarden. Het pompje met ventolin zet ik op de inhalator. Dan doe ik de inhalator op het neusgat van me paard en wacht ik tot hij inademd en dan spuit ik er een pufje in en laat ik hem een paar keer inademen voordat ik de volgende geef. Je kan dit dus alleen op recept krijgen via een DA. Je kan altijd eens bij je eigen DA informeren hier over.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:26

Oke bedankt voor de reacties!
Weten jullie toevallig wat de bijwerkingen zijn van Prednisolon en Ventipulm zijn?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:09

Staat als het goed is op de bijsluiter en anders effe googlen op internet. Die van mij heeft er nooit geen bijwerkingen van gehad. Ook niet toen ie die twee gecombineerd kreeg. Sterkte ermee.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:47

Handig zo een topic!

Mijn paardje hoest sinds 4 dagen, alleen tijdens het rijden en eigenlijk het meest in galop. Vandaag kon ik geen eens galopperen zo erg was ze aan het hoesten/briesen. Aan het begin lijkt het net een varkentje, zo erg aan het knorren was ze. Ook in draf hoorde je haar ademhaling, wat ik nooit hoor. Zaterdag had mijn pony ook een flinke snotdorrel in haar neus, maar geen koorts. Verder is ze gewoon actief, eet goed, drinkt goed enz.

Nou heb ik vandaag Fenagriek door het biks heen gedaan, dat is voor de luchtwegen. Ik hoop dat het gaat werken.

Wat zou ik er verder nog aan kunnen doen, iemand tips?

Groetjes Miranda

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:18

Ik zou die fenegriek niet doen, want die onderdrukt alleen maar de hoestprikkel waardoor ze wel stoppen met hoesten, maar de oorzaak van het hoesten is niet weg. En als je daar niet mee uitkijkt, dan denk je dat het beter gaat terwijl je paard er op een bepaald moment slechter aan toe kan zijn. Hoesten is op zich goed want op die manier wordt het slijm afgevoerd. Het moet alleen niet te lang duren. En waarom hoest ze? Is ze verkouden denk je? Als het dat laatste is dan zou ik het even aanzien, normaal moeten ze er na een week tot 10 dagen weer vanaf zijn. En wel beweging geven, maar niet te gek tenzij hij/zij ziek zou zijn. Door de beweging moeten de longen werken waardoor ze gaan hoesten en slijm afgevoerd gaat worden. Als ze nu na een week nog niet aan de beterende hand is dan zou ik actie ondernemen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:47

heimenke schreef:
Ik zou die fenegriek niet doen, want die onderdrukt alleen maar de hoestprikkel waardoor ze wel stoppen met hoesten, maar de oorzaak van het hoesten is niet weg. En als je daar niet mee uitkijkt, dan denk je dat het beter gaat terwijl je paard er op een bepaald moment slechter aan toe kan zijn. Hoesten is op zich goed want op die manier wordt het slijm afgevoerd. Het moet alleen niet te lang duren. En waarom hoest ze? Is ze verkouden denk je? Als het dat laatste is dan zou ik het even aanzien, normaal moeten ze er na een week tot 10 dagen weer vanaf zijn. En wel beweging geven, maar niet te gek tenzij hij/zij ziek zou zijn. Door de beweging moeten de longen werken waardoor ze gaan hoesten en slijm afgevoerd gaat worden. Als ze nu na een week nog niet aan de beterende hand is dan zou ik actie ondernemen.

Volledig mee eens!

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:53

Via al mijn zoektermen kom ik hier terecht, ik heb niet zo zeer een hoestend paard maar een benauwd paard.

Zo'n 10 weken geleden kreeg mijn pony droes, maar dat bleef gelukkig beperkt tot een beetje koorts en benauwdheid en dit hoorde er gewoon bij. Helaas na een week of 2 koortsvrij te zijn bleef hij benauwd, DA erbij gehaald en ventipulmin en sputolysin gekregen. Dat hielp wel iets maar na de controle een week later was hij nogsteeds benauwd. Vanwege verdenking op een longontsteking zijn we naar de kliniek in Utrecht gegaan, hier is hij helemaal onderzocht en was er niks raars te vinden. Enkel op de bronscopie waren wat ontstekingsresten te zien, prednison was toen nog niet mogelijk vanwege de besmetting op het bedrijf vandaar dat we nog even verder gingen met ventipulmin en een aanpassing van de omgeving. Gedurende de kuur knapte hij goed op, maar na de 10e dag zakte hij toch weer wat terug.
Nu krijgt hij sinds een paar dagen prednison en over een week komt hier voor 13 dagen ventipulmin bij. In rust lijkt hij wat minder te neusvleugelen en te knijpen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, hoe snel werkt de prednison en hoe gaat het wanneer je er mee stopte?

Nu moest hij na het bezoek aan de kliniek weer rustig aan het werk, dus ben ik hem de afgelopen weken rustig wat aan het longeren, maar dit gaat nog niet echt van harte.. Hij begint vrij enthousiast maar na een paar rondjes staat hij al met grote neusgaten en als ik hem stil zet heeft hij al een flink versnelde ademhaling, daarna is hij de afgelopen dagen niet meer vooruit te branden. Ik probeer elke dag een paar minuutjes langer te doen, want hij zal toch ook weer op conditie moeten komen. Hoe doen jullie dit? Ik vind het lastig te bepalen.. De pony had een erg goede conditie en heeft nog nooit luchtwegproblemen gehad.
Hebben jullie verder nog tips? Erg lastig is het wel!

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:13

@jill ja lastig is het zeker. mijn paard is zelf nooit benauwd geweest. dus hoe je dat moet aanpakken, kan ik je niet vertellen. maar in dit topic zijn er genoeg waarvan hun paard benauwd is of is geweest. denk dat je goed naar je paard moet kijken en als het genoeg is, is het genoeg. mijn ervaring (en velen met mij hier) met prednisolon en ventipulmin is dat het even wat beter gaat (maar dan nog niet hoe het zijn moet) en als je stopt ermee dan komt het net zo hard weer terug. maar soms kun je niet anders dan dat je die twee moet geven. je weet gelukkig wat de oorzaak bij jouw paard is van de benauwdheid. verdiep je anders eens wat meer in droes en zoek daar dingen van op wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. wellicht kom je dan ook tips tegen wat het beste is om te doen. veel sterkte ermee.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

Jill_ schreef:
Nu moest hij na het bezoek aan de kliniek weer rustig aan het werk, dus ben ik hem de afgelopen weken rustig wat aan het longeren, maar dit gaat nog niet echt van harte.. Hij begint vrij enthousiast maar na een paar rondjes staat hij al met grote neusgaten en als ik hem stil zet heeft hij al een flink versnelde ademhaling, daarna is hij de afgelopen dagen niet meer vooruit te branden. Ik probeer elke dag een paar minuutjes langer te doen, want hij zal toch ook weer op conditie moeten komen. Hoe doen jullie dit? Ik vind het lastig te bepalen.. De pony had een erg goede conditie en heeft nog nooit luchtwegproblemen gehad.
Hebben jullie verder nog tips? Erg lastig is het wel!

Mijn paard heeft het ook heel benauwd gehad. De enige beweging die ik hem kon geven was wandelen aan de hand.
Soms begon hij meteen bij vertrek te hoesten, soms na 3 kwartier. Het wisselde heel erg per dag hoeveel hij kon doen.
Ik kan je alleen maar als tip geven: kijk naar je paard, hij geeft zelf aan wat hij kan. En dat volgt meestal geen keurig oplopend schema.

Als hij een paar dagen niet vooruit te branden is, dan heb je wellicht teveel gedaan.
Bewegen is altijd goed, maar dat hoeft niet persé in een hoog tempo. De beste manier om conditie op te bouwen is heel veel stappen.
En dan merk je vanzelf wanneer je paard weer wat meer kan. Geef hem de tijd om op te knappen. Droes en alle medicatie is een behoorlijke aanslag op zijn lijf en op zijn weerstand.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:46

Hoi,

Sorry voor mijn late reactie.

Soraya vertoont nog steeds geen verschijnselen van ziek zijn, ook niet benauwd. Ik denk dat ze een verkoudheidje heb, meerdere paarden hoesten op stal. Ben wel rustig aan het rijden. Gister met longeren ging het vrij goed, ze hoestte alleen in het begin en verder hoestte ze niet. Vandaag daarintegen met buiten stappen, af en toe een kuchje.

Ik ben meteen gestopt met fenagriek, bedankt voor de tip!

Als ze eind volgende week nog hoest (voornamelijk in galop en met veel inspanning), laat ik toch even een veearts komen om het even te checken.

Ik wens jullie alvast een fijn 2012!

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:21

Hallo!

Na even googelen wilde ik toch graag weten wat jullie zouden doen!

Mijn pony heeft sinds 3 weken voor me gevoel wat moeite met ademen. Hij is sneller kortademig.

Ik zat 2,5 week geleden in de linkergalop tot ik opeens moest stoppen omdat hij onwijs begon te hoesten. Dit heeft hij toen een tijdje niet meer gedaan tot van de week. Toen begon het weer en afgelopen zaterdag ook. Hij heeft eind november een virusje van een andere pony gehad en begon toen ook te hoesten dus toen heeft hij een homeopatisch middeltje gezien voor zijn weerstand en dat leek te helpen tot nu. Gelukkig hebben we een DA op stal staan dus ik heb haar even om haar mening gevraagd.

Zei dacht dat hij niet over een verkoudheidje kon komen en wat last van zijn(dacht zijn) achterste luchtwegen had. En dat dat wat geirriteerd was. Ze heeft 'geknepen' in zijn keel en gaf meteen reactie door te hoesten. Hij heeft een droge hoest overigens. Zei raadde aan om ventipulmin te geven, maar ik mocht ook nog even een weekje wachten om te beslissen wat ik wilde. Maar er moest wel wat gedaan worden omdat dit niet vanzelf over zou gaan (wat ik zelf ook niet denk). Maar nou heb k wat reacties hier gelezen en op internet en nou lijkt dat middel nou toch niet helemaal fijn. Het heeft niet hele fijne bijwerkingen en nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat ieder paard dat krijgt maar ik lees ook veel dat het soms niet eens weg is na de kuur.
Weten jullie nog een ander middel wat ik zou kunnen proberen? Heeft iemand ook positieve ervaringen met het middel?