[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:13

haha,nou nee niet bepaald,alleen de kleur heeft hij er van en verder lijkt hij totaal niet op een haflinger
appie is een welshje :D
komt omdat die foto's scheef genomen zijn dus lijkt hij er zo wel wat op

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:20

hoe groot is hij dan?
Hij lijkt redelijk groot...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:30

ik kan gewoon hele goede foto's maken want hij is maar 1m38 :D
moet je even in mijn profiel kijken,staan nog wel een paar foto's en dan kun je wel zien dat hij een welsh is

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:50

ellepel Ik haal het graszaadhooi gewoon via een fouragehandel. Heb 10 grote pakken gekocht :) (en me scheel betaald, prijs is flink gestegen, maar [***] doet het er zo goed op dat ik vond dat ik het moest hebben...)
Kun je (meerdere) grote pakken kwijt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:26

ellepel schreef:
breghje:
toen jouw paard zoveel zand at he, kreeg het toen ook onbeperkt hooi of niet?

Helaas... ja. En zelfs hooi wat in het zand lag, at ze niet. Sterker nog, ik heb haar nooit op zand eten betrapt, was ook helemaal flabbergasted toen de chirurg me vertelde van de hoeveelheid zand die hij eruit gehaald heeft. Ook in mesttesten nooit te veel zand gevonden, maar hij legde wel uit dat zand in golven naar buiten komt. Dus als je wilt testen, je beter een week lang elke dag kan testen, of zelfs nog iets langer, zodat je beide golven meekrijgt, de negatieve en de positieve.

Ik heb trouwens nog steeds gewoon weidehooi, grof en langstelig. Maar ik moet zeggen dat ik pas over een paar weken bloed ga laten prikken bij Bregh, dus het kan nog veranderen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:35

Fiek staat nu en op de weide, en krijgt eerste snede hooi.. Het gaat goed met hem, hij blijft rustig gewicht verliezen en zijn hals blijft dunner worden..
Mijn redenatie bij hem is dat zijn organen gewoon weer goed aan het werk zijn en dat hij de 'normale' dingen weer kan verwerken.. (ga er natuurlijk geen onnodig snoep of voer in stoppen maar zo gaat het prima..)

Qua jeuk, ik denk dat bemesten daar erg invloed op kan hebben maar ook gewoon te eiwitrijk gras kan deze invloed hebben op gevoelige dieren. Ik zie ook veel jeukers om me heen. Fiek schuurt soms een klein beetje, maar niet extreem en heb meer het idee dat het nu komt omdat hij zijn wintervacht al aan gaat maken (de zomervacht verhaart zeg maar..)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:01

Roos, het ´normale´ hooi is zo normaal nog niet als je gaat kijken naar grassoorten, bemesting methodes, en de evolutie van de paarden (waar de genen dus op gebouwd zijn zeg maar)?
Wel super dat Fiek het er zo goed op doet!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:34

Oja mest! Dat is waar. De weides waar Bregh jaren lang op heeft gestaan, werden door mijzelf met kunstmest bestrooid, schraal maar wel zodat het gras zijn energie in groei kon omzetten.

Bij de stal waar ik even heb gestaan, werden de weiden met varkensmest bemest, evenals waar ik nu sta. Ik heb gevraagd of Bregh haar weides niet meer bemest gaan worden, koop zelf wel een zak kalk en een zak kunstmest desnoods, om te kijken of er een verband zit tussen de jeuk en de mest. Ik ben zelf zo i zo niet stuk van drijfmest, vanwege eventuele medicijnen etc die de dieren krijgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:35

ja dat is zo,heb je gras met antibiotica :D

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:21

Wat vinden jullie dan van onderstaand stukje? Komt van de PAVO site.

Beperk het gebruik van drijfmest
Dierlijke mest (drijfmest of “ruige” mest) heeft een uitstekende bemestende waarde. Het voordeel van dierlijke mest is dat de meststoffen uit de mest verspreid over het weideseizoen vrijkomen. Juist omdat dit zo langzaam gaat, heeft uw weide er het hele seizoen profijt van. De meeste loonwerkers rijden 20 m3 (kuub) per hectare uit als ze worden ingeschakeld om dierlijke mest uit te rijden. Over het algemeen is dat voor een paardenweide te veel.
De reden daarvoor is het hoge kalium gehalte in de mest. Te hoge kalium gehaltes in de bodem maken het moeilijk voor het gras om magnesium en andere voor paarden belangrijke sporenelementen op te nemen. Laat de loonwerker dan ook geen 20 m3 maar rond de 10m3 drijfmest per hectare uitrijden. Varkensmest bevat hogere gehaltes aan meststoffen dan rundveemest. Het beperken van drijfmest kan dus ook betekenen dat u bewust kiest voor rundveedrijfmest in plaats van varkensmest als er toch wat meer mest geïnjecteerd moet worden.

Een paar weken terug hebben we de kunstmest met ENTEC-stikstof over het land gestrooid. Inderdaad om ervoor te zorgen dat de wei niet te gestressed raakt, zeg maar, doordat het dan toch voldoende voedingsstoffen tot z'n beschikking heeft. Het gras is donkergroen, maar maakt geen groeispurt door. Eens kijken wat het op de langere termijn doet :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:35

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:52

laura1986 schreef:
Roos, het ´normale´ hooi is zo normaal nog niet als je gaat kijken naar grassoorten, bemesting methodes, en de evolutie van de paarden (waar de genen dus op gebouwd zijn zeg maar)?
Wel super dat Fiek het er zo goed op doet!!

Ik bedoel het ook meer in de zin van dat ik voor Fiek niet allemaal aparte aanpassingen hoef te doen zoals eerst maar dat hij weer gewoon kan 'leven' zoals het gemiddelde paard in Nederland en dat hem dat niet meer zieker maakt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:58

Ik vraag me af hoeveel invloed bemesting heeft op een lijf dat al ziek is, en dan met name de IR achtig zieke paarden..
Deze hebben vaak slechte lever, nieren en pancreas en juist de stikstoffen en nitraten die in al deze soorten mest zitten hebben een slecht effect op deze organen..
Fiek staat nu op een onbemeste weide, misschien is het gras wel wat gestresster maar hij krijgt niet ook nog eens extra gifstoffen binnen wat zijn organen weer zieker zou maken..
Ik denk dat je op vele manieren in een vicieuze cirkel kan blijven op deze manier..
Zoals het stukje ookal zegt dat andere sporenelementen op die manier moeilijker in het gras komen, wat haalt een paard dan nog uit gras wat echt goed voor hem is.. Stof tot nadenken voor mij in ieder geval..

Flosje, ik maak weer een afspraak als ik zelf in september langs ga (ik ben trouwens echt genezen van mijn fybromyalgie door haar, had al dagen dat ik niet meer kon werken, met krukken moest lopen etc.. ik bruis van de energie en heb nauwelijks/geen pijn, heerlijk) maar in principe zou het ook met mestpakketjes kunnen omdat hij gewoon goed stabiel is

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:31

Kan allemaal best zijn wat de Pavo site zegt (ik ben dus zeer duidelijk géén Pavo fan) maar wat zeggen ze over de antibiotica en eventueel gebruik van hormonen dat dan dus ookin je dier komt? Er wordt nog steeds preventief gebruik gemaakt van die middelen zo i zo van de ab, dus nee laat maar.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:49

Misschien offtopic, maar ooit de link naar jezelf gelegd, wij eten ook dat vlees van die dieren dat vol zit met antibiotica he.. Ik ga in ieder geval steeds bewuster met dingen om, zowel voor mezelf, als voor mijn dieren. Ook de honden en katten. Je kunt niet meer zomaar aannemen dat alles wat te koop is gewoon goed is voor je dieren of jezelf..
Neem de lickit's voor paarden.. Die heb ik vroeger ook wel eens voor Fiek gehaald omdat ik niet geloofde dat het verkocht zou worden als het zo slecht was.. :+ Overal 3 keer extra over nadenken haha

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:06

De link naar mezelf al heel wat jaartjes geleden gelegd, en ik zou het liefst alles zo natuurlijk mogelijk eten, maar helaas is dat A financieel niet mogelijk, en B is volgens mij nergens meer echt schone grond te vinden om te bebouwen...

Maar als je echt stilstaat bij wat je allemaal aan troep binnenkrijgt, dan wordt je daar niet vrolijker van nee..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:08

In voedsel zit veel minder antibiotica omdat daar een bepaalde wachttijd voor staat: bijvoorbeeld van koeien die antibiotica krijgen gaat de melk niet in de tank, maar die wordt apart gehouden. Dat kan ook niet anders, want de melk wordt hierop getest en anders krijgt de veehouder een korting op het bedrag wat hij krijgt voor de melk. Er geldt ook een wachttijd tussen een antibioticagift en het moment waarop de koe naar de slacht mag. Maar antibiotica in de mest wordt inderdaad niet apart gehouden, dus dat is wel een goed punt :j
Nu is de vraag dan dus: in hoeverre wordt antibiotica uitgescheiden via de mest/urine. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:29

Veel minder vindt ik nog steeds geen prettig idee...

Er zal zeker een hoop van de medicijnen in de organen blijven zitten, maar wat ik begreep van iemand van de Silverlinde komt er wel degelijk ab mee uit de mest, en dus ook op het land waar je paard graast. Misschien niet schadelijk voor gezonde paarden in die geringe hoeveelheden, maar omdat de paarden met Ir nogal overgevoelig reageren doordat ze al niet helemaal gezond zijn, lijkt me als het voorkomen kán worden dat ze bemesten met drijfmest, dat het toch beter is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:03

Muds schreef:
Nu is de vraag dan dus: in hoeverre wordt antibiotica uitgescheiden via de mest/urine. :)

Enorm, het is al bekend dat ons huidige drinkwater vol met hormonen zit ook mede door vrouwen die de pil gebruiken en die hormonen uitplassen. Andere medicijnen komen ook via die manier in het water terecht...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:32

Ja, en denken jullie dan ook gelijk aan andere medicijnen die mensen gebruiken (ook chemokuren etc). Het is dat de natuur zo sterk is, anders had de mens zich al veel eerder naar de knoppen geholpen...

Op stal hebben wij trouwens grondwater, en de weide is vologens mij al jaren niet meer bemest (ja, paardenmest die is blijven liggen, maar verder niks). Ik heb nu een composthoop gemaakt van de eerste paarden mest (de paarden hadden geen wormbesmetting en waren ook niet ontwormd). Met deze compost ga ik komend voorjaar/eind winter de wei bemesten.

Vlees eet ik bijna nooit, vanwege het dierenleed en omdat ik het ook vrij ongezond vind voor ons. Biologisch vlees is dan al stukken beter :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:51

Chemokuren mogen toch niet zomaar de sloot in? Dat moet toch met chemisch afval verwerkt worden via het ziekenhuis? (maar nu gaan we idd wel heul erg offtopic) :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:34

nou,volgens mij kun je je tegenwoordig beter af gaan vragen wat er dan nog wel gezond is om te eten.
vlees met groeihormoon,groente en fruit wat vol zit met bestrijdingsmiddel,genetische gemodificeerd spul,regenwater met zware metalen en zo kun je nog wel een tijdje door gaan.

ik rook en drink heel graag een borrel in het weekend en verder zal het mij echt worst zijn :+
ik kijk best naar wat ik koop,en houd met veel rekening,maar ik wil ook genieten van het leven :D

zo had ik een kennis van me die vlakbij mijn vorige stalling stond.mijn stalling lag onder de landingsbaan van de vliegbasis leeuwarden.
haar paard kreeg hooi wat van grasland kwam daar naast..
lekker gras met kerosine er in ;)

ik wil s op stal vragen of ze nog weer bodemonderzoek laten doen om te kijken hoe het er voor staat met het gras

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:36

Soms is grondwater nog beter dan het leidingwater :? Ik heb hier bijv. heel goed grondwater. Heb ik laten testen, en het bleek nog beter dan het leidingwater. Durf het zelf niet te drinken :o maar mijn paardjes krijgen het wel.

Ik dacht eigenlijk dat kunstmest nog veel meer een 'trigger' is dan drijfmest.
Ik bemest al 5 jr. mijn wei niet en houd ze op heel kort gras. Ze staan nu 2x 4 uur per dag op de wei en dat gaat prima. Maar ik moet er wel voor zorgen dat het binnen in het lichaam allemaal in balans blijft anders gaat het mis.
Ellendige van 'niet bemesten' is wel dat er veel onkruid in de wei staat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:06

Breghje schreef:
Chemokuren mogen toch niet zomaar de sloot in? Dat moet toch met chemisch afval verwerkt worden via het ziekenhuis? (maar nu gaan we idd wel heul erg offtopic) :D

Ze bedoelt mensen die een chemokuur ondergaan en ook gewoon naar het toilet moeten denk ik :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:21

SuperRoos schreef:
Breghje schreef:

Ze bedoelt mensen die een chemokuur ondergaan en ook gewoon naar het toilet moeten denk ik :-)

Ah op die fiets! Ja das waar... Ik herinner me tenminste nog van mijn schoonvader dat er speciale maatregelen getroffen moesten worden toen hij netzijn kuren had gehad. Pokkezooi is het!