[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:34

Ik ben op zoek naar een goede hoofdkap voor Senna. Ik weet alleen niet welke. Ik heb voor haar een RSIH. Een echte eczeemkap lijkt mij wel wat, omdat het masker doorloopt over de hals, alleen al deze maskers zijn alleen geschikt voor de dekens van dat merk. Dus dat wordt hem niet. Voor de Bucas heeft ze een te grove kaak waardoor het masker niet fijn zit. Oren aan het masker vindt Senna zelf ook niet fijn.

Deze lijkt me wel wat.
http://www.homeovet.nl/webshop/paard/ruitersport/vliegenmasker/kensington_bug_eye_vliegenmasker/

Deze vond ik ook, maar die heeft dan weer oren.
http://www.fasttackdirect.co.uk/product-1-12-60/Shires_Full_Face_Mask_Fly_Veil_With_Ears.html

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:35

Hier helaas eergisteren een schurend paard, dus de eczeemdeken is er weer op.
wel supermooie manen, zal van de week eens een foto plaatsen :j
wel heeerlijk 5 weken uitstelgehad dankzij cavalesse. supergoed spul :j

die halsdekens.. die maken jullie allemaal zelf of niet?

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:37

Hihi, opisop, jij hebt wel alles netjes afgewerkt :P Ik snap de naaimachine niet en vind het wat teveel werk, dus die van mij is heel simpel. Die van jou ziet er echt heel erg mooi uit.
Je verkoopt 'm zeker niet? O:)

Flosje, je kunt wel een eczeemkap gewoon aan een andere deken fröbelen hoor! Ik heb de pagonykap met van die sliertjes en die heb ik toen ook aan mijn blauwe eckheartgeval gemaakt. Volgens mij kan dat bij bijna alle kappen wel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:51

Flosje, wat zoek je precies in een masker, wat moet beschermd zijn en hoe moet hij zitten?
Aan jouw deken zitten al oortjes tot over de voorpluk, of niet?

Die van mij is zelfs nog met de hand genaaid, heb hem vorig jaar maar een paar keer opgehad als proef. Als Wisse hem op krijgt ga ik wel alles met de naaimachine bij langs hoor :D

Vorig jaar heb ik deze ook nog gemaakt (wel met naaimachine ;) )
Afbeelding

En dit heb ik een jaar of 3 geleden gemaakt voor Darren. Met d ehand, dus niet stevig/netjes afgewerkt maar wel een tijd gebruikt en bleef goed! Nu zou ik nog een paar dingen veranderen, maar heb hem niet meer in gebruik en zal dat ook niet meer doe, want Wisse is 3 koppen groter dan Darrentje van 1,36 ;) Deze hals deed je eerst om, dan de regendeken eroverheen en dan die clippen vast aan de bevestigingsring van de bilkoorden (dus niet waar je hem vastklikt met een klip, maar waarmee hij aan de deken vastgenaaid zit, snap je?). Dat flapje rechtsboven was zodat hij net over de schoft doorliep en dus niet een stukje bloot lag vlak voor de schoft als hij stond te grazen.
Afbeelding

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:05

Annetje schreef:
Hihi, opisop, jij hebt wel alles netjes afgewerkt :P Ik snap de naaimachine niet en vind het wat teveel werk, dus die van mij is heel simpel. Die van jou ziet er echt heel erg mooi uit.
Je verkoopt 'm zeker niet? O:)

Flosje, je kunt wel een eczeemkap gewoon aan een andere deken fröbelen hoor! Ik heb de pagonykap met van die sliertjes en die heb ik toen ook aan mijn blauwe eckheartgeval gemaakt. Volgens mij kan dat bij bijna alle kappen wel.

Een RSIH is natuurlijk wel weer een ander soort deken. De meeste eczeemkappen moet je volgens mij vastzetten met de elastieke band aan het uiteinde van de eczeemdeken en dat heeft een RSIH niet.
Misschien ga ik deze dan toch maar uitproberen, maar welke zou het fijnst zijn: Boett, Ivanhoe, Fly Free (zijn er nog andere?). Pagony valt af, want ik wil gaas voor de ogen, geen slierten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:09

Ik heb de pagony gekocht en daar zit een elastieke bandje aan met aan het einde een gesp. De gehele gesp zit eraan en het is de bedoeling dat jij het uiteinde van de gesp (ook elastiek) vastzet aan je eigen deken. Bij mijn kap zaten er twee elastieken aan en ik heb er toen maar 1 vastgezet. Ik neem aan dat je hem dus gewoon bij je RSIH kunt gebruiken.
Aan mijn eczeemdeken zat namelijk ook nog niets om een kap aan vast te maken, dat koop je pas bij de kap zelf.

Beetje wazig verhaal, maar ik hoop dat je het begrijpt.
Ik heb zelf die van pagony met die gaten en die sliertjes ervoor. Mijn paard vind de sliertjes echt niet fijn omdat ze hangen op zijn wimpers. De sliertjes zijn namelijk gewoon van stof (zelfde stof als deken) en niet zoals een vliegenfrontriem met van die ronde sliertjes. De pagony zal ik dus in elk geval niet kopen.
De rest heb ik geen ervaring mee.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:27

IndianaJones schreef:
hebben jullie dat nou niet...ik zie er tegenaan iedere keer om die eczeemdeken op en af te doen. Bah. Normale deken voor mijn gevoel (qua doen enzo) gewoon stuk eenvoudiger en sneller. Oooow tis toch wat hahhaha

Dat hadden wij ook daarom hebben we een Rsih aageschaft. Bobo staat nu nog onder zijn winter halsdeken. Als het 's nachts niet zo koud meer is gaat de SIH weer op.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:53

Normaal ben ik niet zo actief in dit topic, maar lees ik alleen een beetje mee. Nu toch maar eindelijk eens een post, want die halzen zijn toch wel erg interessant.

@ opisop_shop: van wat voor materiaal is die witte hals die die Haf daar op heeft??

Ik heb dit jaar de harry's horse protection set, geloof ik dat het heet. In het verleden was dat altijd van die hele stugge harde stof, maar die kan ik nergens meer krijgen. We hebben nu dus voor het eerst sinds jaren weer zachte stof, maar meestal is dat in no time kapot. Ik ben benieuwd hoe lang het dit jaar gaat houden.

De maskers die bij de set zitten gebruik ik trouwens niet, dus ik heb hier nog maskers zat liggen.... Het ene paard blijft net zo lang bezig tot ie dat ding af heeft en de andere houdt hem wel netjes op, maar stond vorig jaar met 2 dikke ogen.

Zal zo ook eens foto's maken van de 2 spookjes in de wei en dan ga ik ze snel binnenzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:30

@opisopshop,
Ik zal het je even laten weten hoe de pfiff op de tinker zit, als ie een beetje lijkt op de witte, dan zit ie vast prima.

Ik zie het nu pas, je zit ook in Groningen :D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:12

Wat een creatieve mensen hier allemaal zeg! Ben ook benieuwd wat voor een materiaal die witte panty lijkende hals op de haf is, opisop_shop.
Iemand toevallig ook nog tips of ervaring voor het maken van een uierflap?
Ok, dan wil ik toch ook even graag mijn shettie showen. Wie zou zeggen dat dit een eczemer is geweest die vroeger ieder jaar met model pleeborstel liep en tot bloedens toe alles kapot schuurde? :Y)
Ja ben best een beetje trots :D

Haar wilde manendos:
Afbeelding let vooral op het vlechtje, gemaakt door mijn nichtje.

Haar lekkere kontje met dikke staart:
Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:25

wauw, ziet er goed uit zeg :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:35

die rambo sweet itch hoody, kan je daar de hals los van nemen? Zou het een pak gemakkelijker maken om haar manen elke dag in te smeren en sprayen! Die deken die je als een pyjama moet aandoen begint inderdaad stilletjes aan mijn ***** uit te hangen :D Maar ja, alles voor mooie volle manen e ;)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:52

De hals kan er niet helemaal los af als je dat bedoeld?
Wel kun je de hals naar achteren vouwen eventueel, voor eventjes. (Zou ik er wel bij blijven). Hals kan wel aan de onderkant open.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:53

Je kunt de hals van de rsih gewoon losmaken aan de voorkant. Die zit met 4 of 5 klittebanden vast die de voorkant mooi dicht houden. Je kunt hem dus losmaken en over de rug leggen. Extra handig dus voor dat soort acties.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:53

Colonel schuurt op het moment helemaal niet, ook niet als hij in de stal staat om geborsteld te worden. Hij wilde nogal eens met zijn kont tegen de wand van de stal gaan hangen als ik de deken af of op deed, leek wel een stress-reactie. Vandaag zijn reservedeken even opgedaan om de Boett op maat te kunnen maken, is toch nog te groot en zakt te ver over zijn staart. Dus ook hier wordt het weer even klussen. Ben ook een echte beginner met die naaimachine maar zal er toch weer aan moeten geloven. Buikflap moet strakker, hals moet strakker (was bij de kleinere maat ook al) en het middenstuk moet wat korter. Maar wel zo dat het straks ook weer wat groter kan want hij zal nog wel wat groeien.

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:08

Rambo sweet itch hoody heeft een vaste hals ! Ik heb hem voor mijn merrie , alleen jammer dat hij voor de luxere types is , mijn merrie haar oortjes kunnen er standaard niet goed door .. Verder een super deken , geen grote buikbescherming !
Ga een mail wagen naar horseware of ze de sweetitch hoody in XL uitvoering kunnen gaan maken :)
Weten jullie dat Ivanhoe losse exceemhalzen verkoopt !
Wat hoofdkappen betreft ,gebruik ik al jaren de Horseware hoofdkap ! Past ook goed bij een paard met grote kaken .

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:34

Ik heb de deken pas 1 dag op gehad (ik bedoel natuurlijk mijn pony, haha) Gisteren maar weer af gedaan want met de temp die ze de komende dagen verwachten kun je er wel bijna zeker van zijn dat er geen mugjes zullen zijn. Bij ons op stal heeft er nog niemand jeuk. Wel hebben 2 van de 5 voor de zekerheid hun dek al op. In alle eerlijkheid heeft 1 van die 2 al een beetje aan de staart geschuurd maar of dat van de eczeem of van het verharen of van iets anders komt...

Dit weekend maar weer eens kijken met deze winterse temperaturen ;-)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:56

Misschien een tip, hoe meer mails hoe groter de kans dat ze er iets mee gaan doen: ik heb Horseware een mail gestuurd met het commentaar dat ik voor mijn paard een buikflap/uierbeschermer mis aan de deken. Stalgenootje had de grootste maat voor haar paard en die hals past idd niet. Misschien een idee om een Quarter-lijn te maken van de RSIH dekens. Of gewoon een hals die ook voor de wat grotere paarden past zeg maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:02

Of iets voor de zwaardere paarden, zoals tinkers bijvoorbeeld, met een dikke korte nek en een dikke kont en een giga hoofd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:10

Lowara schreef:
Hier helaas eergisteren een schurend paard, dus de eczeemdeken is er weer op.
wel supermooie manen, zal van de week eens een foto plaatsen :j
wel heeerlijk 5 weken uitstelgehad dankzij cavalesse. supergoed spul :j

komt die 5 weken later door cavalesse of omdat het langer koud is geweest dit jaar? niet banketstaaf bedoelt hoor, maar ons paard schuurt nl ook later dan eerdere jaren. en we hebben er niets bijzonders mee uitgehaald :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:34

|Komt door de nachttemperaturen -zoals al eerder vermeld hier... - want nu zijn de mugjes nog niet zo actief.
Juich maar niet te vroeg allemaal, ergste komt nog hoor, zucht... :(

Net wat foto's gemaakt van Wisse.

Zijn dunne manen en roze huid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn huidige eczeempakkie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het masker bovenop ook nog vast met een klipje trouwens
Afbeelding

En nog wat foto's van de lycra hals op Wisse om te kijken wat ik er allemaal aan moet verstellen om hem passend te krijgen op Wisse.
Ooggat moet groter voor he, oorgat kleiner en bij voorkeur met oortjes eraan maar dan moet ik weer eerst wat proef-knutselen.
Als hij perfect is voor hem qua maat, maak ik hem nogmaals maar dan in de lycra stof die ik al heb liggen; lichtblauw-burberry :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:39

opisop_shop schreef:
|Komt door de nachttemperaturen -zoals al eerder vermeld hier... - want nu zijn de mugjes nog niet zo actief.
Juich maar niet te vroeg allemaal, ergste komt nog hoor, zucht... :(

idd denk daarom ook niet dat de cavalesse in geval van lowara enige reden is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:40

Die lycra halzen zien er erg comfie uit zeg. Volgens mij gaan de manen daar ook niet zo snel van stuk. Maar lijkt me wel erg warm in de zomer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:49

Voordeel ervan is, dat hij dan alleen de hals op krijgt en verder niets, dus de rest van zijn lijf is dan een stuk koeler dan wanneer hij helemaal ingepakt zou staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:23

Maar dat snap ik niet, een mug kan toch overal prikken? Als de knut in de kont prikt, komt dat toch ook in de bloedbaan?