Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:03

waterlelie48 schreef:
Jehee...vanmorgen bokkend en vliegend door de wei...wat kan je toch BLIJ worden van zoiets simpels!!!!

Het klinkt als iets simpels, maar ik kan me zooo goed voorstellen dat dit een enorme vreugde bij jou moet brengen. Het is immers een teken dat je paardje zich helemaal lekker voelt. En dat is voor jou belangrijk maar zeker ook voor het herstel.

Het kersje op de taart dus! *\o/* +:)+

Blue_Eyes

Re: Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:09

Wauw, wat ziet het er goed uit! +:)+

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:36

Wat een paard en wat een baas...
geen woorden voor hoe geweldig je dit oppakt.
vanaf de computer ziet het er al verbazingwekkend eng en zielig uit, maar helemaal voor jou.
Ik kan alleen maar zeggen; ga zo door met wat je doet, want in mijn ogen ben je een kanjer en een voorbeeld voor andere diereneigenaren!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:04

Kwam via een link in dit topic terecht en heb het met stijgende verbazing doorgelezen.

Allereerst ben ik natuurlijk blij dat de verwondingen verbeteren. Was behoorlijk geschokt door de foto's.

Echter, ik lees allemaal lovende posts over het werk van TS tov haar pony. Maar dat zou in mijn ogen toch een logische zaak moeten zijn? Als je pony/paard zich verwondt, dan zorg je er toch voor dat het weer goed komt, wanneer mogelijk.

@ TS: heb in je profiel gekeken en als je leeftijd klopt die daarin vermeld staat, dan neem ik aan dat je redelijkerwijs had kunnen weten wat voor risico's er aan vast zitten om natuurlijk (in de kudde) te dekken. Ik weet niet of je vantevoren voldoende informatie over de hengst had ingewonnen? Liep hij alleen of met andere dieren?
En er wordt natuurlijk niet voor niets steeds minder natuurlijk gedekt. Niet alleen om risico's voor de hengst, maar zeker ook voor de merrie(s).

Maar ik kan me voorstellen dat het je zwaar valt om je pony zo te zien en haar te verzorgen. Gelukkig gaat het de goede kant op.

Ondanks dat ik me afvraag of je een weloverwogen keuze hebt gemaakt om je merrie op deze manier en bij de bewuste hengst te dekken, wil ik je toch veel sterkte wensen voor de tijd die nog komen gaat!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:04

waterlelie48 schreef:
Jehee...vanmorgen bokkend en vliegend door de wei...wat kan je toch BLIJ worden van zoiets simpels!!!!

Geweldig, noem het maar simpel ik vind het groots! Had je niet de neiging om bokkend en vliegend van blijdschap mee te doen? *D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:09

Wat mooi dat ze weer door het weiland heen vliegt en bokt.
Gelukkig gebruikt ze geen pijnstillers meer. Heeft ze erg last van vliegen/muggen met dit weer?

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:35

@ Nadita,

Natuurlijk wist ik wel dat een risico vast zat aan zo dekken...maar let wel...als je zwanger raakt (humaan) weet je ook dat er risicos aan zitten maar iedereen hoopt toch op een heel knap en gezond kindje!!!!
Deze hengst dekte al langere tijd zo en de hengsteneigenaar heeft er zelf nu 4 veulens van lopen allemaal zo in de wei gedekt...dus het is geen ondoordachte actie geweest, waar je een beetje op doelt.
En de verzorging, tja ook ik vindt het de normaalste zaak van de wereld om te doen maar kijk maar weer eens wat voor een gruwelverhaal staat op de home pagina van bokt...paard ligt twee dagen dood in de wei.
Dat het me zeer doet tja dat zullen alleen de echte dierenliefhebbers zich kunnen voorstellen, en begrijpen!!
Ik doe wat in mijn macht ligt om haar er weer boven op te helpen, en dit alles doe ik met erg veel liefde!!!!

@Iedereen...zonnetje doet wonderen...vannacht mag ze voor het eerst op de wei blijven (dus laat erin en heel vroeg er weer van af morgenochtend.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:39

Ziet er echt steeds beter uit zeg!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:29

waterlelie48 schreef:
@ Nadita,

Natuurlijk wist ik wel dat een risico vast zat aan zo dekken...maar let wel...als je zwanger raakt (humaan) weet je ook dat er risicos aan zitten maar iedereen hoopt toch op een heel knap en gezond kindje!!!!
Deze hengst dekte al langere tijd zo en de hengsteneigenaar heeft er zelf nu 4 veulens van lopen allemaal zo in de wei gedekt...dus het is geen ondoordachte actie geweest, waar je een beetje op doelt.
En de verzorging, tja ook ik vindt het de normaalste zaak van de wereld om te doen maar kijk maar weer eens wat voor een gruwelverhaal staat op de home pagina van bokt...paard ligt twee dagen dood in de wei.
Dat het me zeer doet tja dat zullen alleen de echte dierenliefhebbers zich kunnen voorstellen, en begrijpen!!
Ik doe wat in mijn macht ligt om haar er weer boven op te helpen, en dit alles doe ik met erg veel liefde!!!!

Natuurlijk zijn er altijd risico's, maar ik vind in dit geval de vergelijking een beetje scheef. Een zwangerschap kan risico's met zich meebrengen, maar het dekken van een paard op een natuurlijke manier nog meer. En helemaal bij een (onbekende voor jou?) hengst. Weet niet hoe ik me de situatie precies voor moet stellen?
Je zegt dat de eigenaar van de hengst 4 veulens van hem heeft, allemaal in de wei gedekt. Loopt hij tussen de merries, of apart. Voor hem was jouw merrie (waarschijnlijk?) een onbekende?
Hoe dan ook, het is gebeurd, en ik kan me voorstellen dat je je er ellendig over voelt.
Kan alleen zeggen dat ik nooit voor deze mogelijkheid gekozen zou hebben, om zoveel mogelijk risico's voor de merrie uit te sluiten.
Sterkte. Voor de pony en jou!!!

citaat uit quote:
gruwelverhaal staat op de home pagina van bokt...paard ligt twee dagen dood in de wei.

Evenals jij kan ik dit ook niet begrijpen. Maar het gebeurt inderdaad....

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:30

Hetgeen ik zo bewonderenswaardig vind aan TS is het feit dat kosten noch moeite gespaard worden. TS had haar paard ook in een kliniek kunnen zetten..... in laten slapen.....of minder inzet in de verzorging waardoor het herstel langer of zelfs niet mogelijk was geweest.

Er zijn nog altijd een berg bokkers die van hun dieren houden en dan als het dier op sterven na dood is, eerst op bokt vragen wat de bokkers ervan vinden. Om maar even een voorbeeld te geven van de verschillende maten van dierenliefde.......

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:46

Laika schreef:
Hetgeen ik zo bewonderenswaardig vind aan TS is het feit dat kosten noch moeite gespaard worden. TS had haar paard ook in een kliniek kunnen zetten..... in laten slapen.....of minder inzet in de verzorging waardoor het herstel langer of zelfs niet mogelijk was geweest.

Er zijn nog altijd een berg bokkers die van hun dieren houden en dan als het dier op sterven na dood is, eerst op bokt vragen wat de bokkers ervan vinden. Om maar even een voorbeeld te geven van de verschillende maten van dierenliefde.......

Hm ja, of ik dat bewonderenswaardig moet vinden weet ik niet. Het zou normaal moeten zijn. Als je dieren hebt, weet je dat er soms wat mee kan gebeuren en dan moet je ook voor de financiele kant moet kunnen en willen instaan. In laten slapen is wel heel kort door de bocht. Maar ik weet dat ook zulke dingen ook gebeuren. Teveel werk, teveel kosten.... De weg van de minste weerstand kiezen.
Gelukkig heeft TS het hart op de goede plaats en heeft alles voor haar pony over. Ondanks dat het in mijn ogen voorkomen had kunnen worden, als er een andere keuze van bevruchting was genomen. Maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer...

Gelukkig zijn er veel mensen die wel veel van hun paard(en) houden en er veel, zo niet alles, voor over hebben. Zoals ikzelf.
En je hebt mensen zoals jij beschrijft. Hoewel ik dat niet kan begrijpen, maar ze zijn er wel....

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:55

het gaat idd zeker vooruit!! het oogt iig al veel rustiger! :D ga door zo!! ik blijf het volgen! :D

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:05

Dat is fijn mooie vooruitgang :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:20

heb eens even het topic door gespit, sjee wat een verhaal.
ziet er echt netjes uit TS.
en inderdaad bij de eerste foto's zie je niet hoe ernstig het is.
maar wat een verschil nu zeg.
TS je bent een top wijffie, als er inderdaad een keer een prijs uitgegeven wordt voor dierenvriend van
het jaar of zo, sta jij bovenaan.
knap staaltje werk. :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:21

waterlelie48 schreef:

Met dergelijk kadootje weet je weer waarom je al het werk doet.
Heel fijn om te horen. :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:29

wauw wat fijn zeg dat er zo'n vooruitgang is :D !!
Helemaal super

TaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:14

Heb zojuist je hele topic doorgelezen.
Wat een verhaal. :(:)
Wat is je meisje door die hengst toegetakeld!
Complimenten voor je goede verzorging, ze ziet elke keer wanneer je weer foto;s hebt
geplaatst dat het steeds wat beter met haar gaat gelukkig!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:25

waterlelie ik vind het wel top werk er zijn genoeg lievhebbers die het ook zouden doen maar ook een hele hoop die het niet zouden doen

al moet ik nu wel heel eerlijk willen zeggen dat ik nu wel erg nieuwsgierig ben naar een nieuwe foto update :o

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 00:43

Strakjes maak ik weer nieuwe plaatjes;) nu eerst even een slaapie doen..ben er hard aan toe

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:29

Ben benieuwd! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:41

nadita schreef:
@ TS: heb in je profiel gekeken en als je leeftijd klopt die daarin vermeld staat, dan neem ik aan dat je redelijkerwijs had kunnen weten wat voor risico's er aan vast zitten om natuurlijk (in de kudde) te dekken. Ik weet niet of je vantevoren voldoende informatie over de hengst had ingewonnen? Liep hij alleen of met andere dieren?
En er wordt natuurlijk niet voor niets steeds minder natuurlijk gedekt. Niet alleen om risico's voor de hengst, maar zeker ook voor de merrie(s).

de grootste redenen waardoor natuurlijk dekken steeds minder voorkomt is in de eerste plaats geld ,
dan het risico voor de hengst
de merrie omt ergens achteraana in die risico berekening,
maar de risico's behoren helemaal niet onevenredig groot te zijn voor de dieren, het geval van de TS is een extremiteit
kijk bijvoorbeeld bij de ijslanders, daar word vrijwel alleen maar natuurlijk gedekt, het gaat zelden of nooit fout.

maar de omstandigheden moeten goed zijn , meerdere merries bij de hengst en niet 1 op 1
voldoende toezicht op de dieren, dus niet zet er maar bij, kijk ze vinden elkaar gezellie , dus hups laat maar gaan .
de hngst, maar ook zeker de merries moeten goed sociaal zijn opgegroeid en de hengst moet niet vanuit lleen staan opeens een merrie voor de neus krijgen en zo zijn er nog wel een aanal voorwaardes te noemen.

persoonlijk verkies ik natuurlijke dekking nog steeds boven aan de hand en zeker ver boven KI ,
je moet alleen zorgen dat de omstandigheden goed zijn en er aan de voorwaardes voldaan word.

wat niet wegneemt dat ik ook snap waarom in een hoop gevallen voor andere wijzes van bevruchten word geozen,
bijvoorbeeld bij de dure KWPN sport paarden die ook dekken , die wil je niet kwijt zijn voor de sport, wat wel zo zal zijn bij natuurlijke dekkingen.
een groep merries hebben is net zo goed werk als een sportcarriere, beide zal over het algemeen niet gan
en het risico dat je de hengst niet meer kan inzetten door ne blessure door een klap van een pittige dame kun je ook niet nemen

en een kwakje op een kudde merries(KI) of een kwakje per merrie , het verschil in omzet is groot , dus vanuit de hengstenhouder ook begrijpelijk .

maar wat dat betreft ben i blij dat ik voor een ras gevallen ben waarbij ook het fokken op de door mij voorkeur hebbende manier gebeurt :)

even weer verder ontopic, ben blij dat ze door de wei vloog, toch een moi teken dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten :j

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:19

Daar zijn we weer met nieuwe FOTOS!!
Ik denk dat we ze vanaf nu niet meer in link hoeven te plaatsen (aub zeg het me als jullie vinden van wel!!! want dan zal ik ze in link plaatsen)
Je ziet dagelijks verbetering...er is beginnend granulatieweefsel te zien in de grootste wond.
Ik spoel nu dus alleen smorgens en het druipen is nu ook bijna weg.
Ik wil graag deze fotos met jullie delen....

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G7QS36J7-D.jpg
Laatst bijgewerkt door Kris op 06-07-09 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:23

Zo dat gaat met sprongen vooruit zeg!! Het duurt natuurlijk nog wel een behoorlijke tijd voordat alles echt dicht en achter de rug is, maar het gaat sneller dan ik van te voren gedacht had!
Super!! Wat zul je blij zijn dat het zo goed gaat, daar doe je het allemaal voor. Fijn hoor!

Ik schrik niet zo gauw, dus wat mij betreft mogen de foto's gewoon in het topic.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:40

Dat ziet er inderdaad wéér beter uit. Ze blijft echt goed vlot vooruit gaan, da's een heel goed teken.
Keep up the good work meis!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:45

wat een vooruitgang!
gaat lekker zo, ook lekker warm nu!