Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:04

Ben heel blij met dit topic . Haal er veel info vandaan !
Mocht mijn paard cushing hebben dan is mijn dank groot voor alle ervaringen die jullie hier gedeeld hebben .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:07

Zinzi_jewel schreef:
Ben heel blij met dit topic . Haal er veel info vandaan !
Mocht mijn paard cushing hebben dan is mijn dank groot voor alle ervaringen die jullie hier gedeeld hebben .

Afbeelding (smiley met cushing rolf)

Ik ook hoor. Heb veel kennis te danken aan dit topic

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:10

Klopt Dookia, dat bedoel ik. En met het op orde brengen van de hormoonhuishouding kan zoveel voorkomen en verbeterd worden. Een DA van ons zei ooit, nadat willy helemaal weer op orde was en fit werd. Dat veel mensen zich niet voor kunnen stellen hoe ziek een paard kan zijn van een verziekte hormoonhuishouding(, die vergiftigt de boel van binnen uit) en een paard kan daar zooo belabberd van zijn.

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:18

Weet wel nadat ik alles hier lees ik eigenlijk steeds zekerder ben dat het cushing is wat het leven van mijn prinses en mij zuur maakt ...
En weet niet wat ik moet denken als de test nu zegt dat het niet zo is .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:26

Zinzi_jewel schreef:
Weet wel nadat ik alles hier lees ik eigenlijk steeds zekerder ben dat het cushing is wat het leven van mijn prinses en mij zuur maakt ...
En weet niet wat ik moet denken als de test nu zegt dat het niet zo is .

Dan moet je haar nog steeds goed in de gaten houden. Vanuit onderzoek blijkt namelijk dat er paarden zijn die negatief testen in hun bloed maar toch cushings hebben en daarnaast kun je ook nog in een voorfase zitten van cushings waarbij je het nog niet in het bloed ziet maar waarbij je paard wel degelijk al symptomen heeft. Dus toch een slag om je arm houden. Zowiezo.

Met name merries maar zowiezo paarden die tijdens hun leven te zwaar zijn geweest, hebben (meer) kans om cushings te krijgen. En dan met name de sobere rassen (die eigenlijk met weinig toekunnen en vaak tijdens hun leven dus te veel of met name te rijk eten hebben binnengekregen) lopen meer risico's. Dus geldersen, shires, shetjes, arabieren, fjorden, welshjes en haflingers die vallen allemaal in het rijtje en er zijn er ongetwijfeld een aantal die me even ontschieten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:38

Dank Fargo , je kent mijn merrie wel denk ik . Idd een sober soort .
Zat van de week baby foto's te kijken van haar en als jaarling al een heel paard hoor .
Teveel paard .
Ze heeft ook die typische vetplekjes boven de ogen ed. En meer dingen . Continu een overbelaste lever .
Ze is te dik . Mn haar buik die veel vet spaart .
Krijg haar moeilijk slank want een paard wat de energie niet heeft om 5 x pw vol overgave mee aan het werk te gaan krijg ik niet slank . Of moet haar op een honger dieet zetten . En dat kan ik niet !!!
Er was laatst iemand die dat tegen me zei . Geen krachtvoer en geef maar max 7 kg hooi per dag wedden dat ze afvalt .
Tsss , ja dat zal . Maar ga het zo niet proberen . 7 kg is krap 1% van haar lichaamsgewicht .

Ik houdt haar al bijna 8 jaar in de gaten elke dag . En elke keer lopen we weer ergens tegen .
Ze is bewezen IR . Maar de mmiddelen die helpen bij IR paarden doen erg weinig bij haar .
En ik geef er niks om om maandelijks 50 € aan ondersteuning kwijt te zijn maar dan MOET het wel wat doen .
De symptomen lijken zeker naar cushing te wijzen . En natuurlijk heb ik het allerliefste een gezond paard . Maar dat is ze eenmaal niet . En zou een positieve uitslag wel een heel stuk van onze puzzel oplossen .
En als ze zich door pergolide weer goed gaat voelen zijn we helemaal blij .

Ik heb met haar samen al zoveel doorstaan dat we hier ook wel samen voor gaan vechten ...
Damn , ben zo vreselijk gek op die Gelderse klei stamper van me .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:39

Edit : zijn er meerdere soorten tests behalve die acth ? Test die gedaan wordt met het bloed !?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:53

Zinzi_jewel schreef:
Edit : zijn er meerdere soorten tests behalve die acth ? Test die gedaan wordt met het bloed !?

Ja er zijn ook andere testen, maar de belangrijkste andere daarbij spuiten ze in hoger of minder hoge dosis dexamethason in je paard. Daarbij controleren ze voor en na zoveel uur het bloed. Alleen is het middel dexamethason een mogelijke veroorzaker van hoefbevangenheid en daarop heeft een cushing paard toch al meer kans. Die test is dus daardoor een riscio voor je paard.
De ACTH test heeft dit gelukkig niet. De ACTH (stof in het lichaam van je paard) is een indicator die samenhangt met de overproductie van cortisol. Dus door de acth waarde te bepalen kun je (vaak) bepalen of een paard cushing heeft en dus cortisol overproduceert.

Verder kan het bloed bekeken worden ook worden gecontroleerd op o.a. suiker, wat ook vaak een indicator is en de urine van je paard kan ook onderzocht worden.

Dit is een fijn artikel dat dit jaar in de strengen stond waarbij zaken fijn worden uitgelegd. ACTH is de trigger die zorgt voor overproductie van cortisol. Dus is er teveel aan ACTH dan is er ook vrijwel zeker een overproductie van cortisol.
http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 00:00

Wederom Dank fargo .
Suiker patiënt is ze . Zowel bewezen via bloed onderzoek als bij Den Hoek .
Die test met inspuiting is me te eng dan .
Ze is goed op haar voeten . Graag zo houden ;-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:09

cynthiar schreef:
Dat dik zijn hoort wel bij Cushing, eerst zijn ze juist veel te dik en pas later worden ze (te) mager.
Zo ging het bij mijn paard tenminste wel.
Het zijn ook vaak paarden die bijna hun hele leven te dik zijn geweest die Cushing krijgen.

Mijn paardje heeft idd ook een dikke buik, maar verder over het lijf valt het mee.
Als ik haar af laat vallen word alles dunner maar word zo bovenop heel spits en de buik blijft in verhouding dikker.
Ze heeft ook een beetje een hangrug niet extreem, maar dan lijkt het nog erger.
Zij is de laatste jaren wel vaker aan de dikke kant geweest, toen ik haar nog reed eigenlijk nooit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:45

Is toch een cushing kenmerk . Die dikke buik . En dan wat afhangende buik ?

Weet wel spannende week . Wachten op de uitslag . En onze mini merrie die op ploffen staat .
Kan elk moment bevallen . Zoveel ellende heeft dat dier gehad en nu bleek ze ook nog dragend . En is niet bij mij gedekt .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:25

jesito schreef:
cynthiar schreef:
Dat dik zijn hoort wel bij Cushing, eerst zijn ze juist veel te dik en pas later worden ze (te) mager.
Zo ging het bij mijn paard tenminste wel.
Het zijn ook vaak paarden die bijna hun hele leven te dik zijn geweest die Cushing krijgen.

Mijn paardje heeft idd ook een dikke buik, maar verder over het lijf valt het mee.
Als ik haar af laat vallen word alles dunner maar word zo bovenop heel spits en de buik blijft in verhouding dikker.
Ze heeft ook een beetje een hangrug niet extreem, maar dan lijkt het nog erger.
Zij is de laatste jaren wel vaker aan de dikke kant geweest, toen ik haar nog reed eigenlijk nooit.

Als ze eenmaal cushing hebben, dan hebben ze inderdaad vaak een hangbuik, maar zijn dan meestal niet daadwerkelijk echt dik, met een ingevallen rug en ze teren makkelijk in op de spieren. Verder kan er ook rare vetverdeling ontstaan over het lichaam.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:36

Eén van de kenmerken van PPID is het verliezen van de toplijn, de bespiering van de rug.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:54

Hier een gesprekje gehad met de DA. Heb mijn vragen beantwoord gekregen en afgesproken dat ik over een kleine maand weer contact op neem. Ik hoop heel erg dat de medicatie aanslaat en ik weet nu ook wat de medicatie allemaal doet. Dus weer een bult info rijker.

Ik heb nog wel een vraagje. Waar halen jullie de tabletten (Pergolide) Ik kan ze nu nog via de DA krijgen, echter er komt dus een officieel middel op de markt voor paarden. De DA kan dan volgens mij niet meer de menselijke variant voorschrijven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:55

Die van mij was in het begin gewoon echt vet. Vierkant zelfs. Vooral in de wei periode, terwijl hij toen wel gereden werd. De laatste jaren is dat helemaal niet meer, wordt zelfs op de wei niet meer dik, behalve beetje hangbuik, maar ribben blijf je zien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:57

Dat is al Engie, dus profiteer er zolang mogelijk van.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:04

Egnie, dan heb je al een tijdje écht mazzel.
Ik betaal gewoon de volle mep voor Prascend.
Overigens is er tussen de verschillende dierenartsen veel prijsverschil.

Ik heb vanmorgen gebeld met de dierenarts die Imago zal gaan behandelen op zijn nieuwe adres. Prijs opgevraagd en zijn 15 euro (voor 60 stuks) goedkoper dan de DA's hier in de omgeving.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:11

Dat is gunstig Imago! Hoeveel krijgt hij ook weer nu?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:15

Las al ergens dat de pergolide gehaald werd bij mensen apotheek .
Is die pracend iets anders ? En is dat een speciaal dus duur middel voor paarden .
Mijn prinses maakt me failliet . Mocht ze idd cushing patient zijn .
Hoop ik op de goedkoopste optie qua medicatie .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:19

Het is hetzelfde, alleen heeft het middel pergolide nu de registratie voor paarden gekregen en noemen ze het Prascend, hierdoor is het middel een stuk duurder.
Nog enekele DA's willen een recept uitschrijven voor pergolide waarmee je dan naar je eigen apotheek kunt gaan in de hoop dat je het daar kopen kunt.
Gelukkig kon ik het (voor mijn paardje overleed) nog wel zo doen in overleg met mijn DA

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:19

Werkzame stof is pergolide.

Er zijn allerlei merken medicatie met werkzame stof pergolide. Voor mensen is er de merkversie genaamd Permax (is inmiddels uit de handel), en de generieke ("huismerk") versies genaamd Pergolide Mylan. Die laatste kost rond de €0,35 a €0,45 per miligram.

Prascend is de merkversie voor paarden. Omdat dit speciaal geregistreerd is voor paarden mag de DA alleen dit middel voorschrijven. Hij mag dus niet het generieke middel voor mensen voorschrijven.
Voordat Prascend op de markt kwam (vorig jaar september) mocht dat dus nog wel, omdat er geen speciaal middel voor paarden was.
De Prascend kost rond de €1,70 a €2,- per milligram.

Doordat Boehringer Ingelheim de enige op de markt is, en dankzij de wetgeving ook de enige is die de dierenarts nog mag voorschrijven, kunnen zij vragen wat ze willen.

Edit: IMJ was iets sneller haha.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:21

egnie schreef:
Hier een gesprekje gehad met de DA. Heb mijn vragen beantwoord gekregen en afgesproken dat ik over een kleine maand weer contact op neem. Ik hoop heel erg dat de medicatie aanslaat en ik weet nu ook wat de medicatie allemaal doet. Dus weer een bult info rijker.

Ik heb nog wel een vraagje. Waar halen jullie de tabletten (Pergolide) Ik kan ze nu nog via de DA krijgen, echter er komt dus een officieel middel op de markt voor paarden. De DA kan dan volgens mij niet meer de menselijke variant voorschrijven.

Prascend IS al het officiële voorgeschreven middel en officieel mag je dus pergolide al niet meer bij de apotheek halen. Maar goed, lukt dat je wel dan heb je mazzel. DA is kennelijk niet goed op de hoogte..

Zinzi: Prascend is pergolide maar dan een geclaimde paardenvariant, dus een merknaam voor het zelfde middel.

Hahaha, zie 3 x zelfde reactie ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:21

en iets minder uitgebreid! :D
edit: Fargo is er ook! Als het nu niet duidelijk is! :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:33

Dacht het al . Er is een paardenmiddel 4 x duurder dus .
Heb Belgische DA misschien scheelt dat . Woon ook tegen de grens . En in België kun je veel meer vrij kopen .
Misschien een mazzeltje dan . Indien Zint Cushing heeft en ik het middel in België nog zou kunnen kopen .
Kijken of ik een jaar voorraad kan kopen dan .
Het verschil is nl gigantisch in prijs .
Net of paarden houden al goedkoop is .

Edit ; indien het niet lukt om het bij mensen apotheek te kopen en paard heeft cushing dan moet ik maar echt stoppen met roken . Om de medicijnen te kunnen betalen .
Is dan wel weer gezond voor mij .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:37

Dan helpt je paard je van het roken af ;-)