[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cissi_D

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:44

Bij mijn paard zie ik ook verergering als ze hengstig is.
De laatste dagen heeft ze geen last, maar er zijn ook geen pollen..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:49

Ik heb even wat pagina's gelezen en wil graag even wat delen.
Ik heb afgelopen Januari een goed bewegende 5jr NF pony gekocht.
Gewoon particulier,pony stond niet officieel te koop.
Pony was topbraaf en dat zochten we.
Op eere woord vd verkoper zou de pony gezond zijn,bij hun geboren en klaar gemaakt. Werdt maar 1x per week gereden ivm tijdgebrek. Afgelopen zomer is ze mee op instructie week geweest (bij oude eigenaar/fokker) vanuit het NF-stamboek.
Zeer goede punten voor dressuur en springen en gangen en als aanleg voor...

Nu ;Ze was daar (bij haar thuis)de dag van aankomst heel hard op t beton gevallen,Schoft gevoelig kogel(ra) dik en beschadigd.
Effin; schoft laten behandelen. (pony ging staken onder rijden liep alleen maar in de rechter stelling)
Langzamerhand werdt het beter tot ze met haar hoofd ja knikjes begon te maken.
Teruggekeken op filmpjes; januari hoofd stil, febrari hoofd stil,Maart...schudden/ja knikken en uiteraard nog steeds.(zeg maar)
Soms maakte ze dus ook een flinke hup met de voorbenen, raak je helaam uit balance).
Nu ben ik vorige week eens buiten gaan rijden (straat) met een compleet losse teugel (overigens heb ik dr 4dg die week gereden gehad en haar "getest").
Ze draaide haar hoofd compleet naar rechts en links (kon dr voorhoofd aaien) en brienste dan uit en weer haar hoofd heftig wegdraaien uit de "wind"....
Per toeval iem. gesproken die avond (via via) die exact 't zelfde probleem hád.
NEUSNETJE!! dat was t antwoord.
Dus idd last van "pollen" oid...
Nu met t neusnetje is het probleem voor 98% opgelost,soms 'n knikje heel rustig,that's it.
Pony is weer totaal ontspannen in het rijden
Maar mijn vraag; kan dit spontaan ontstaan ófff....moet dit bij de eigenaar/fokker al aanwezig zijn geweest.?!
Ze heeft er geen last van als ze buiten op de wei loopt (wel kort gras)..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:20

Mijn pony had het tot 4jaar zeker niet. Volgens mij tot zn 6-7 ook niet. Ergens in de jaren erna is het ontstaan. Enkel s zomers bij mij. Hij beweegt zonder netje steeds zn bovenlip en schudden. Dus kan prima dat andere eigenaren geen problemen gehad hebben hiermee

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:12

Ze doet wel veel flamen,zegt dat ook iets?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:03

Ja. Toch door jeuk aan de neus denkt ik. Die van mij klappert vooral met zn bovenlip

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:37

Ja dat kan zomaar. Mijn paard is nu 16. Nooit last gehad tot ze vorig jaar gevallen is in de duinen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:36

Dat flamen deed ze ookal bij de vorige eigenaar...tja ik weet het ook niet,ben d'r alleen niet blij mee zal ik maar zeggen....jammer maar hellaas het zij zo.
(hoorde overigens ook van 'n spr paard die nuineens in geheel harnas moet. Zij hebben 'm al van veulen afaan en zodra hij de stal uitloopt begint hij al. (had dit eerst ook niet,dierenarts verklaarde dat het dit jaar heel erg is onder de paarden)... net als hooikoorts bij de mensen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:01

Speciaal voor Singasong

Life is good *\o/*
Na een super voetbalwedstrijd gisterenavond was het vanochtend zo stil in het bos. Normaal barst het van de honden met mensen, nu zijn we geen hond tegen gekomen. Wij hadden het Haarlemmermeerse Bos voor ons zelf. Lekker met Janouk, Ronaldo en Baloe even de benen strekken!

En het allerbelangrijkste..........stttttttttt afkloppen ...........zonder te knikken of schudden

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:11

Janouk, super! Ik ben blij voor je en voor Janouk :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:19

*\o/* ik ben ook zoooooooooooo blij voor Janouk vooral. Ze kan nu rustig buiten staan zonder de hele tijd met haar neus te wiebelen of te knikken met haar hoofd.

(sssssssssssst klopt nog een keer af)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:21

Blijven afkloppen! Dat doe ik ook nog steeds iedere keer :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:28

Alleen wil mijn man dat ze met graasmasker op naar buiten gaat, maar dat gaat (nog) niet. Dan begint ze meteen met haar neus te wiebelen: de druk op haar neus kan ze nog niet verdragen.
Dat zal wel moeten slijten.
maar eerst hier van genieten . Dan maar eerder van de wei.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:32

Ja dat kan triggeren en het weer verergeren. Zou ik denk niet doen. Dan maar korter op het gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:03

appie schud al even niet meer.. hopelijk is die er dan nu eerst weer even van af.
terwijl ik wel veel berichten hoor dat de hooikoorts momenteel flink erg zou zijn?

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:08

Weet iemand of hormonale problemen bij merries ook een rol kunnen spelen bij HS? Mijn merrie is de laatste maand gewoon in een echte hengst veranderd. Ze is al ruim 2 maanden niet meer hengstig geweest (waar ze anders een heel regelmatige en duidelijke cyclus had) en begon heel duidelijk als een hengst te reageren op de merrie naast haar (ruiken, roepen, nek erop zetten). Nu begint ze aan de hand ook omhoog te gaan en te slaan en gaat omhoog naar de merries naast haar op de weide. Ze brult en gedraagt zich echt als een hengst. Heel vreemd en jammer genoeg ook heel gevaarlijk voor ons. Zo kan het niet verder. De DA komt deze week langs om een echo te maken om te zien of er geen tumoren zitten...

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:08

Donnatella schreef:
Weet iemand of hormonale problemen bij merries ook een rol kunnen spelen bij HS? Mijn merrie is de laatste maand gewoon in een echte hengst veranderd. Ze is al ruim 2 maanden niet meer hengstig geweest (waar ze anders een heel regelmatige en duidelijke cyclus had) en begon heel duidelijk als een hengst te reageren op de merrie naast haar (ruiken, roepen, nek erop zetten). Nu begint ze aan de hand ook omhoog te gaan en te slaan en gaat omhoog naar de merries naast haar op de weide. Ze brult en gedraagt zich echt als een hengst. Heel vreemd en jammer genoeg ook heel gevaarlijk voor ons. Zo kan het niet verder. De DA komt deze week langs om een echo te maken om te zien of er geen tumoren zitten...

mijne heeft het erger als ze hengstig is, ze is dan sowieso gevoeliger en prikkelbaar dus lijkt me ergens logisch :) even logisch lijkt het dat er dan bij hormonale problemen ook een ergere vorm van headshaking is, niet? :)

mijn merrie staat overigens te koop als fokmerrie/gezelschapspaard .. Na veel onderzoeken en behandelingen geen oplossing gevonden en ik zit met de handen in het haar. Ik zie geen andere optie dan ze wegdoen aangezien ik er geen 2 kan houden en de sport niet wil opgeven.
Ik hoop dat ik een goed thuis vind voor haar, het is zo'n braaf en lief paard, echt zonde ..
Als iemand toevallig een plekje heeft/weet? :o

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:00

Ik vrees dat ik mij hier ook moet gaan melden.
Vanochtend trof ik mijn merrie aan in de inloopstal , ze leek wel blind en liep door het vrijhangende hooinet heen , reageerde angstig , was onrustig en had een rare tic met haar hoofd/hals. Ook wilde ze niet eten , en begon te speekselen als ze wel een hapje nam .Normaal toont ze mij altijd waar ze of gekriebeld wil worden , of een wondje heeft , door aanwijzen met haar hoofd. Nu kwam ze met haar hoofd tegen mijn buik aan staan... Ze was er duidelijk door van slag. Dierenarts gebeld , diagnose , mogelijk hs. Ze heeft een dexamethason spuit gekregen , en zoon 3 uur later was er niks meer te zien. Volgens dierenarts zou het paard het gevoel hebben te moeten niezen , maar dat dat net niet elke keer lukt. Mijn idee was dat mijn merrie gewoon echt pijn had! Maarja , ik haal er niet voor niks een dierenarts bij...

Maar , ik ga mij nu van allerlei dingen bedenken. Vorig jaar leek ze geïrriteerd door haar sidepull. Elke keer moest ze haar neus schuren aan haar benen. Dit heeft ze de afgelopen maanden niet meer gedaan.
Is dit al de voorloper geweest?
Ze briest normaal [andere merrie hier briest veel vaker!] En sinds een maand of twee heeft ze geregeld wat witte vloeiing uit 1 van haar neusgaten. Vanochtend uit beide neusgaten.
Het weiland staat super hoog met uitgebloeid gras , voor het eerst dat ze zulk lang en uitgegroeid gras krijgt. Zou ze misschien een zaadje kunnen hebben opgesnoven? of is dat een domme gedachte?

Ook staan hier veel eiken , ook eiken met processierupsen. Zou dat de reden kunnen zijn geweest?

We wachten nu af of ze het weer krijgt , dierenarts wil dan bloedonderzoek gaan doen. Ik heb de neiging om in ieder geval een scopie te laten doen , om uit te vinden of ze geen ontsteking of gezwel in haar neus cq/zeefbeen heeft zitten.
Maar ik lees enorm vaak hier dat paarden volledig binnenste buiten worden gekeerd en er uiteindelijk niks uitkomt...is een scopie zinvol?

Wat ik hier verder heb gelezen is dat een osteopaat kan helpen. Ik ga die er zeker bijhalen!

Zijn er nog meer tips en trics? het is vandaag begonnen , met vrijwel continu miezerige regen hier. Dus geen zonlicht , en volgens mij ook geen pollen in de lucht.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:35

Osteopaat lees ik hierboven.. De beste Osteopaat van EU is bij ons geweest en die zegt dat je hier niets aan kunt doen.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:56

Heel herkenbaar Nammie, dat deed mijn merrie ook. Haar hoofd tegen mij aandrukken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:07

Niek deed dat ook altijd om zijn neus te verstoppen in mijn kleren.

Beetje raar om te zeggen van een osteo dat er niets aan te doen is. Mijn paard heeft het toch ook niet meer. En dat nog wel na 10 jr. last gehad te hebben.
Wanneer een osteo geen uitkomst biedt zijn er nog andere wegen die je kunt bewandelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:12

Ssssst blijft afkloppen

Maar janouk heeft maanden erg geknikt en gewiebeld met haar neus, en sinds een gecombineerde behanding cranio sacraal en homeopathie heeft ze nu geen last in de paddock en met rijden. Zo blij voor haar. En voor mij, want ze was op erge dagen niet te berijden.

Ik denk wel dat er verschillende oorzaken zijn met dezelfde symptomen. En dat de behandeling per paard zal verschillen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:27

Ja, dat denk ik ook dat er verschillende oorzaken kunnen zijn. Dus eerst kijken wat een osteo, tandarts e.d. kan uitrichten en als het dan nog niet lukt verder kijken.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 05:19

Met mijne gaat het veel beter als vorig jaar. Afgelopen feb voor t eerst begonnen met puur pollen, zou dit dan toch werken? Verder standaard 2x per jaar de osteo erbij.

Maar vorig jaar regelmatig dagen gehad dat hij niet te rijden was, afkloppen, maar nu nog niet gehad!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:56

Billy heeft ook pollenallergie.
Dit weet ik zeker omdat hij vorig jaar rode ogen en neus had, veel uitvloeing uit zijn neus en vooral het schudden met zn hoofd.
Als het goed geregend heeft totaal geen last en ook als we de polder ingaan niet.
Verder op het land ook geen last, pas zodra we het bos ingaan begint het vrijwel direct en kan als er veel pollen zijn tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Inmiddels ben ik met Puur Drainage begonnen en een kuur Puur Pollen, daarbij krijgt hij dagelijks 1 tot 3 keer Nostrilvet in beide neusgaten en toch houdt hij last.
Ook geef ik sinds twee weken foenegriek en volgens mij is dat het enige waar hij wat baat bij heeft want hij is minder zwaarademig.
Neusnetje helpt absoluut niet, hij raakt er eerder door geiiriteerd.

Nu heeft hij vorig jaar een keer een injectie gehad door andere veearts en dat hielp na 3 dagen.
Hier was ik alleen niet blij mee want nadat hij deze injectie had gekregen bleek het om Prednisolon te gaan.
De Pred heeft ook maar 10 dagen geholpen, dus om hem nu iedere twee weken te laten enten, dacht het niet.

Nu heb ik kontakt gehad met de Dierenpraktijk Maasduyn en zij doet aan bioresonantietherapie.
Ik weet niet of dit hier al is besproken, maar voor mij is dit toch wel een laatste stukje hoop.

Maandag a.s. stuur ik een plukje haar op en hoop daarna wat wijzer te zijn en natuurlijk dat de druppels aan zullen slaan.
Van Puur Pollen weet ik dat er een aantal pollen niet inzit waar Billy zeker wel last van heeft.

Billy is inmiddels 20 en zijn allergie is begonnen 3 jaar geleden.
Ik verwijd het aan boterbloem.
Het land waar hij toen stond was overwoekerd met kruipend boterbloem, volgens veearts kon dit de oorzaak niet zijn omdat paarden geen boterbloem eten.
Maar als het land vol staat krijgen ze het toch mee en boterbloem irriteerd het slijmvlies zo erg dat ze schuimbekkend van het land kunnen komen.
Vandaar dat ik denk dat Billy zijn allergie mede hierdoor begonnen is.

Ik ben dus benieuwd wat de uitslag van de haartest zal zijn?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:16

Ik volg dit topic al een tijd, heb zelf ook een echte headshaker. Nu wordt er heel veel gepraat over behandelingen enz. Maar ik vroeg me meer af hoe jullie (wanneer de zoveelste behandeling ook niet aanslaat) het rij probleem oplossen. met name veilig blijven rijden

Mijn paard (Mike) is begonnen met headshaking n.a.v. een slecht passend zadel. Dit probleem is gelukkig verholpen, rug volledig hersteld, ik rij nu op een thorowgood VZH zadel (super ding!). Maar het probleem is dat het een veelzijdigheidszadel is en Mike me behoorlijk gemakkelijk uit evenwicht werkt (als hij aan het schudden is). Ook begint hij steeds makkelijker te struikelen en als ik hem niet op tijd 'optrek' ook daadwerkelijk te vallen. Zijn neus is echt een obsessie geworden. Zo erg dat hij op buitenrit zijn neushoogte aanpast aan de grassprieten.. om maar iets van gekriebel tegen zijn neus te voelen.

Nu blijft Mike bij ons tot zijn einde en ik pas me gewoon aan mijn paardje aan (dus geen serieuze wedstijden enz). Maar ik wil wel recreatief op hem blijven rijden. Hoe kan ik dit zo veilig mogelijk maken? Ik heb reeds kniebeschermers geprobeerd maar die hangen op zijn enkels aan het einde van de rit. Ik zit serieus na te denken over een zadel met zeer diepe zit waar ik zelf meer 'schokken' op kan vangen (sommer spirit zweeft in mijn gedachte... maar die prijs...)

Hoe pakken jullie dit aan? Straffen jullie je paard als hij (hevig) begint te schudden? Bescherm je je paard speciaal voor eventuele valpartijen?

Even voor de duidelijkheid: paard is volledig nagekeken, harnachement past, tandarts en hoefsmid komen periodiek. netjes en medicijnen zijn veelvuldig geprobeerd. niets werkt op lange termijn. Zelfs uit pure wanhoop al het schudden een tijd zwaar afgestraft... maar ook dat geen enkel nut.