[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:52

Angs1989 schreef:
Seniores priores eet ze helaas ook niet, bietenpulp niet, alles van vitalbix niet meer.

Cushcare kan ik inderdaad wel is bestellen.

Tanden zijn niet optimaal. Er zijn twee kiezen uit en een aantal nooit doorgekomen. Maar ze gaat elk half jaar naar de tandarts. Dus dit word goed bijgehouden.

Ze kan prima eten. Het is meer dat ze het op de een of andere manier na verloop van tijd niet meer 'lust'. Iets anders gaat er dan namelijk wel prima in.

Heel herkenbaar! Mijn pony eet dit inderdaad ook allemaal niet. Bietenpulp eet ze wel, maar als ik teveel geef dan laat ze de helft staan. Of als ik het inderdaad te vaak achter mekaar geef dan heeft ze er ook snel genoeg van. Die van mij krijgt daarom maar gewoon wat Pavo basisbrokjes. Misschien niet het beste, maar krijgt ze maar twee handjes van en eet ze altijd, dus handig om de Prascend door te doen en de Balancer en magnesium gaat hier door heen.

Angs1989

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:15

Ze laat inderdaad ook vaak de helft staan en uiteindelijk eet ze het soms in de nacht nog wel op. Maar ook vaak genoeg dat het er de volgende ochtend nog staat.

Hooi en gras eet ze gelukkig wel goed, maar dat is voor haar helaas niet genoeg. Vitaminebrokjes wil ze ook niet meer, die heb ik nu vloeibaar gekocht zodat ze wel gaar vitamines binnen krijgt.

Maar het is met alles, ook met de lekkere dingen bijv aardbei kan ze heerlijk vinden en van de ene op de andere dag weigeren om te eten.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:27

Masters Seniorenbrok. Geef je op dezelfde manier als Seniores Priores maar is veel sneller klaar (vergelijkbaar met een gewone slobber) en mijn ervaring is dat de meeste paarden dit lekkerder vinden dan de SP.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:34

Misschien de prasend in een spuitje oplossen en in de mond geven, en niet meer door het voer doen.
Die van mij eet daar door alles nog.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:19

Mijn ervaring is dat ik op het begin (2014) voor zeker een jaar veel heb moeten wisselen qua voer en daarna at hij alles.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:37

marga1 schreef:
Misschien de prasend in een spuitje oplossen en in de mond geven, en niet meer door het voer doen.
Die van mij eet daar door alles nog.

Ze krijgt inderdaad haar prascend niet door gaat voer, maar ondanks dat is het heel wisselend kwa wat ze wil eten.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:31

Je hebt een fiijnproever dus. Lastig hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:12

Hier geef ik de pil in een handje slobber, gaat tot nog toe prima. Maar als ze niks willen nemen is het wel lastig ja.

Afbeelding
Afbeelding
Mau was wat mager. Met een voedingsdeskundige gekeken wat handig is om te doen. Voer nu fibrebeet bij (nu 3 weken) en hij gaat er goed op

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:30

Ik heb mijn paardje(31,5 met PPID) gisteren toch maar geschoren, wel met de haren mee zodat het niet helemaal op het vel is. Het ziet er niet uit, maar hopelijk bevalt de nieuwe coupe.
Scheren zelf vindt hij heerlijk, misschien mede daarom toch iets groter gedeelte weggehaald dan ik van plan was. Dat het nu maar even warm mag blijven.
Het groeit wel heel hard, 2 weken geleden een racestreep geschoren en die was al best aangegroeid.

Mau ziet er goed uit hierboven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:53

Ik ben in overleg met de dierenarts van een halve naar een kwart pil gegaan. Mijn pony werd ook heel kieskeurig en at een stuk minder. Nu eet ze haar brokken en alles weer goed en begint ze weer wat aan te komen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:37

Mijn PPIDer afgelopen zondag met de tondeuse met een kam erop geschoren en dus een laagje van 1 cm laten staat (zolang was zijn nieuwe haar al). Het ging eindelijk, hij verhaart wel maar er staat zo'n dikke lang vacht op. Ventje is direct een stuk actiever.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:55

Angs1989 schreef:
Hebben jullie nog tips voor mijn shetlander met cushing. Het is altijd al een slechte eter geweest, maar momenteel wil ze vrijwel niks. Ze eet alles een dag, een week 1 of 2 maanden en dan weigert ze het te eten.

Ze staat helaas aan de magere kant, dus geen voer is geen optie voor haar.

Wat voeren jullie je paarden?

Wat ze niet meer eet..

Slueslimix
Hartog senior luzerne
Hartog digest
Dieetmix
Alpengrun meusli
Fiberforce

En ik vergeet vast ook nog wel wat.

Mijn merrie vind de Pavo 18+ altijd lekker. Andere soorten en merken na een tijdje idd ook niet meer. Ik blijf haar dus gewoon de 18+ geven ondanks dat er eigenlijk net teveel suikers in zitten

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:48

marga1 schreef:
Mijn PPIDer afgelopen zondag met de tondeuse met een kam erop geschoren en dus een laagje van 1 cm laten staat (zolang was zijn nieuwe haar al). Het ging eindelijk, hij verhaart wel maar er staat zo'n dikke lang vacht op. Ventje is direct een stuk actiever.

Kan je die kam los kopen en heb je die op zo een grote tondeuse?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:01

Zat bij de moser max (kleine tondeuse) pony is een middenmaat shetlander.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:35

Even een vraagje, zijn hier ook mensen met een ppid paard op pension? Op welke manier gaan jullie dan om met het voerbeleid op stal?

Onze ruin krijgt 2x 3/4 sportbrok en als hij loopt aangevuld met muesli. We merkten al even dat zijn vacht en conditie terug liep. Ook werd hij strammer.

2 weken geleden kwam hij met een score van 300 uit de ppid test. Sindsdien krijgt hij 1 tablet pracend en lijkt wat op te knappen.

Is het nodig om zijn voer ook aan te passen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:45

Ja, ik sta op pension.
Mijne had 380 en staat een jaar op 3/4 pil, ze is er goed van opgeknapt, maar nog wel klachten.. Niet door de vacht komen en soms extreem 'aan' (teveel cortisol), ze mag niet teveel lopen (ook nog kreupel). Geen top combinatie..
Ze krijgt 3 x 1/4 bix van stal (basisbrok) en van mij een bekertje metazoa, suikervrije muesli en een schep geweekte grasbrok. Daar doet ze het wel goed op.
Ze staan bij ons gelukkig maar 2 uurtjes in de wei en de rest van de dag in de zand paddock, dat komt nu goed uit.
Je moet zo min mogelijk suikers voeren, dat is het beste. Ik heb het hooi niet laten testen trouwens.

Edit: bij mij duurde het 3 maanden, toen zag ze er veel beter uit! Maar ze was ook veel spieren kwijt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:42

Ik sta ook op pension maar koop mijn voer zelf.
Staleigenaar doet voeren en geeft in de ochtend ook het pilletje.
Staat iedere dag op de wei, avond en nacht op stal. Niet ir
Hij doet het super

Dit is van een filmpje, 2 weken geleden, hij is nu helemaal verhaart *\o/*

Afbeelding

Hrafndis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:04

Hoi allemaal,

Bij mijn IJslandse merrie Hrafndis is onlangs PPID geconstateerd. Haar waarde was 600... Ze heeft eigenlijk weinig klachten, ze komt alleen iets slechter door haar wintervacht maar ze is wel vermagerd in het afgelopen jaar (wat ook de aanleiding was voor de bloedtest). Maar goed, DA raadt aan om te starten met 3/4 pilletje. Een vriendin met ervaring raadde mij aan om lager te beginnen, en te zien wat het doet. Dit heb ik overlegd met de DA, maar zij geeft aan dat je juist beter hoger kan beginnen, omdat het makkelijker is om 'af te schalen' dan om 'op te schalen'. Dus de spiegel in het bloed kun je lastiger omhoog krijgen als je laag begint zeg maar.

Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:17

Ik zou zeggen lees het topic eens door ;)
OP is ook erg leerzaam

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:43

Hrafndis , hier adviseren ze langzaamaan beginnen, net als je vriendin dus. Dit om bijwerkingen van de Prascend te voorkomen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:44

OP zegt ook laag beginnen.
Heb ik ook gedaan en ben er zelfs bij gebleven.

in OP staat tandproblemen... zijn er hier paarden met problemen?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:58

CarinaR schreef:

Mijn paard heeft wel wat tandproblemen, maar ik twijfel of dat met cushing te maken heeft, had hij ervoor ook al.

Wbt starten met medicatie inderdaad lager beginnen en na zo’n 2-3 weken pas ophogen indien wenselijk.

Hier mocht zaterdag de dierenarts langskomen en is mijn beurs weer een flink stuk lichter :+ We hebben de paarden in eigen beheer sinds kort en stalgenoot belde me uit bed omdat mijn pony wat traag en suf leek, oogleden waren wat gezwollen en terwijl ik nasr de auto aan t sloffen was Facetimede ze me en zat hij in minder dan 10 minuten helemaal onder de netelroosachtige uitslag. Arm dupke had ook flink pijn en voelde zich niet lekker. Op de foto’s ziet hij gelijk veel ouder en afgetakelder uit... Nadat de dierenarts er was is hij gelukkig goed opgeknapt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:02

CarinaR schreef:

Yep... nu dat cushing is bevestigd afgelopen najaar, ben ik tot de ontdekking gekomen dat hij al ruim 2 jaar subtielere symptomen had. ongeveer 1 jaar voor de diagnose begonnen zijn gebitsproblemen (diastasen bij de kiezen). Momenteel heel veel (mini)diastasen. Zoveel, maar ook zo klein nog dat opvullen niet gaat.
dus mag elk kwartaal nu ongeveer de tandarts laten komen.
Gelukkig helpen de medicijnen wel tegen alle andere symptomen en heb ik mijn ondeugende paard weer terug.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:05

Mijn pony had ook nooit problemen.
Laatst controle gehad want 1 vd pony's maakte proppen... allemaal gecheckt en die van mij had eigenlijk niets. Andere pony wel heel erg maar die maakte geen proppen, wat we dus eigenlijk dachten dat hij degene was die t dan dus zou moeten doen.

Mijn pony was gewoon goed, maar denk dat ie toch ff sedatie moet en dan even goed de tijd en dan maar tand voor tand, kies voor kies, alles langs.
Van de week gooide hij enorm proppen eruit, zo in mn hand, dus 100% zeker dat hij t is.
Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:55

CarinaR schreef:

Ja helaas wel, EORTH
Die proppen herken ik ook, dat komt bij mijn paard door holle kiezen waar helaas niks aan te doen is.