[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:16

Jannepauli schreef:
Prascend is geen 'wondermiddel' dat vanaf het moment dat je het geeft, je pony nooit meer hoefbevangen zal worden. Als de hb eerder ontstaan is door een complete hormonale ontregeling( échte PPID dus) , dan is de kans op hb inderdaad wel wat minder. Maar het 'management' van je pony is net zo belangrijk. Dus: veel laten bewegen en de voeding zo goed mogelijk afstemmen. Dus: niet dik laten worden ( opgeslagen visceraal vet geeft ook hormonen af!!), zo weinig mogelijk suikers ( koolhydraten), en voldoende vitaminen en mineralen om het immuunsysteem op peil te houden.
Daarnaast zijn abrupte voerwisselingen en stress uit den boze; deze kunnen zorgen voor het over stuur gaan van de darmflora wat weer mogelijk tot hb kan leiden. En die hb voorkom je zeker niet met prascend.

Oké maar dat leek mij logisch :)
Maar je hebt gelijk voor deze aanvulling. Altijd mensen die mogelijk denken dat nu hun pony prascend krijgt, ze nooit meer bevangen raken.

Zelfs hier is de kans natuurlijk nog altijd groot, ook al is voeding, beweging e.d. allemaal erop afgestemd. Er is al veel beschadiging in de hoef, weinig doorbloeding, nauwelijks nog spiermassa. Letterlijk 1 radartje scheef, kan de boel al weer laten vastlopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:16

Hoeveel op is ook per paard afhankelijk ene is nu eenmaal gevoeliger voor kou dan andere. Maar ik zou gaan van 0-grams t/m 100 grams. Begin anders met 0-grams met fleece eronder.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:34

Stille meelezer kruipt even onder steen vandaan...
Twee weken geleden hoefbevangenheid bij mijn cushing pony geconstateerd. Onmiddellijk op pijnstillers gezet en in een modderig stuk land gezet.
Nu kun je niks meer aan haar zien. Maar nu weet ik niet goed wat te doen. Ze staat nu dus alleen op een stuk land met geen enkel grassprietje. Vooral omdat ze nu alleen staat vind ik dat eigenlijk niet optimaal.
Maar om haar nu bij het andere paard te zetten, in een groot stuk met veel gras, durf ik ook niet.

Rijden net zo. Kan dat nu al weer of niet... kan ik haar eerst eens longeren of is dat ook al te snel?
Hoe hebben jullie dit opgepakt met een hoefbevangen paard?
Ik zou graag weer wat met haar willen doen maar ben zo bang dat ik iets forceer...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:20

Puck staat 24/7 in een grote paddock die aan een stalletje vaststaat samen met 2 anderen, hij kan dus sowieso naar binnen en naar buiten wanneer hij wil. Dan begin ik in ieder geval met een 0 grams regendeken met fleecedekentje eronder. Mocht het te koud zijn kan ik er natuurlijk altijd nog wat anders op doen. Ze worden altijd goed in de gaten gehouden in ieder geval, er is altijd zicht op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:59

amoj schreef:
Twee weken geleden hoefbevangenheid bij mijn cushing pony geconstateerd. Onmiddellijk op pijnstillers gezet en in een modderig stuk land gezet.
Nu kun je niks meer aan haar zien. Maar nu weet ik niet goed wat te doen. Ze staat nu dus alleen op een stuk land met geen enkel grassprietje. Vooral omdat ze nu alleen staat vind ik dat eigenlijk niet optimaal.
Maar om haar nu bij het andere paard te zetten, in een groot stuk met veel gras, durf ik ook niet.

Rijden net zo. Kan dat nu al weer of niet... kan ik haar eerst eens longeren of is dat ook al te snel?
Ik zou graag weer wat met haar willen doen maar ben zo bang dat ik iets forceer...

Daar is nou werkelijk geen zinnig woord over te zeggen.. het ligt aan de mate van hoefbevangenheid.
Als een paard/pony echt ernstig bevangen is (geweest) dan duurt het wel 7-9 maanden voordat de laminae hersteld en teruggegroeid zijn. Bij een lichte bevangenheid is dat minder, maar zonder je paard te zien kan ik er in ieder geval niks over zeggen. Wat zeggen je hoefsmid en DA?
Staat de pony nog op medicatie? Ik zozu het dier zeker een maand met rust laen.

We gaan langzamerhand naar de gevaarlijke graastijd - het wordt in de loop van deze week ook wat warmer en dat betekend dat de suikers in gras omhoog vliegen. Dat is noch voor een Cushing, noch voor een HB paard goed. Niet op het gras dus. Jij vindt dat natuurlijk sneu, maar denk dan maar 's hoeveel je pony lijdt als hij opnieuw en ernstig bevangen raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:24

Oh phoe hee, dat is een goeie van jou zeg JP, en ik loop hier maar te tandhakken omdat de wei nog niet klaar is, want het word zulk mooi weer en ik maak me zorgen over het zand, waar ze nu in staan. Maar eigenlijk is het stiekem nog het beste ook voor ze...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:02

Net wat jp zegt, deze periode is zo gevaarlijk voor onze paarden: nachtvorst vannacht en overdag boven 10 gr. Het gras groeit nu als een gek, jr ziet het groen worden om je heen. De suikerbommen is goed voor de schapenmoeders met lammeren, maar slecht voor suikergevoelige paarden.
Ik hoor veel gevallen van hoefbevangen paarden deze weken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:02

Ja het is zeker oppassen nu!
Fructaangehalte is hoog met de koude nachten en zon overdag.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:25

Ik zie de weideperiode ook met angst en beven tegemoet. Ik laat Megan nu elke dag 10-15 min grazen om toch een beetje gewenning te kweken en hoop dat ze tegen de tijd dat alles het land op gaat een paar uur met grasmasker mee kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:42

Jannepauli schreef:
amoj schreef:

Daar is nou werkelijk geen zinnig woord over te zeggen.. het ligt aan de mate van hoefbevangenheid.
Als een paard/pony echt ernstig bevangen is (geweest) dan duurt het wel 7-9 maanden voordat de laminae hersteld en teruggegroeid zijn. Bij een lichte bevangenheid is dat minder, maar zonder je paard te zien kan ik er in ieder geval niks over zeggen. Wat zeggen je hoefsmid en DA?
Staat de pony nog op medicatie? Ik zozu het dier zeker een maand met rust laen.

We gaan langzamerhand naar de gevaarlijke graastijd - het wordt in de loop van deze week ook wat warmer en dat betekend dat de suikers in gras omhoog vliegen. Dat is noch voor een Cushing, noch voor een HB paard goed. Niet op het gras dus. Jij vindt dat natuurlijk sneu, maar denk dan maar 's hoeveel je pony lijdt als hij opnieuw en ernstig bevangen raakt.

Nee snap het... Ze is licht bevangen geweest (naar mijn idee/veearts idee). Ze liep voorzichtig en lag wat vaker dan normaal. Hoeven warm. Ze heeft in totaal 3x pijnstilling gehad wat 5 dagen werkte, dus ongeveer 15 dagen onder pijnstilling. Nu bijna een week zonder en je ziet niks meer aan haar.
De hoefsmid komt met 2 weken weer en de veearts ook (komt 1x per maand op bedrijfsbezoek).
Tot die tijd in ieder geval, heb ik besloten om niets met haar te doen.
Dan maar even kijken wat veearts en hoefsmid zeggen...

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:14

breek weer even in :)

Je kan niet in de hoef kijken, het ene paard heeft een hogere pijngrens dan de ander. WIl je weten hoe ver het hoefbeen gekanteld is moet je foto's laten maken. Hoefsmid kan hoogstens zien aan de groeilijnen of paard bevangen is (of geweest) maar zelfde als bij de da hij heeft geen rontgenogen.

OVer dekens. Ben even kwijt wie het vroeg sorry :o
Maar ik denk dat je moet kijken per paard, de ene pony is een koukleum en de ander niet. Mil van mij staat nu bv nog onder 360g en mijn ander staat onder 150g. En die zit maximaal oinder 200 gr maakt niet uit hoe koud.

Mil gaat dit jaar wel weer het gras op. Hij gaat altijd max. 1 uur per dag, maar mil stopt eigenlijk altijd zelf al na een half uur. En voordeel is eerst gaan de anderen paarden en hen gaan daarna op het gegeten gras. Bemest word er weinig, ook omdat een pony van henzelf cushing heeft en de tinkers koliek kunnen krijgen.

Ik vind mil er persoonlijk echt goed uitzien na deze winter

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:58

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:35

Mijn oma cushie :+
Al bijna helemaal uit de winterjas :P

Afbeelding

Balkjes lopen wordt aangepast aan de leeftijd :z
Afbeelding

Testebeest die kleine ziet er idd toppie uit ! :j

Elisa die enquete had dat meisje hier een paar pagina's terug ook al gepost. Ingevuld * check * :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:44

Die van mij is nog nauwelijks aan het verharen... :\

Wat zijn cortocosteroiden, waar zit dat in?
Ben ook even die enquete aan het invullen, maar snap niet wat dat is..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:48

amoj schreef:

hormonale ontstekingsremmers.Gebruikt de dierenarts soms bij allergische reacties enzo....of als ze het niet meer weten. ;)
Maken we zelf ook aan in de bijnieren,cortisol.En dat is ook vaak te hoog bij cushingpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:48

geerke schreef:
amoj schreef:

hormonale ontstekingsremmers.Gebruikt de dierenarts soms bij allergische reacties enzo....of als ze het niet meer weten. ;)
Maken we zelf ook aan in de bijnieren,cortisol.En dat is ook vaak te hoog bij cushingpaarden.

Oke, thanks! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:07

amoj schreef:

Geduld...komt vast wel :j
Deze merrie heeft altijd goed verhaard, met of zonder pillen...ze is altijd de 1e op stal die in de rui gaat.
De andere verhaart nu ook behoorlijk, maar zit nog een flink winterjasje op...moet ik ook wat meer geduld bij uitoefenen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:12

Oeps sorry haha, ik lees niet heel fanatiek mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:20

Pandora2 schreef:
amoj schreef:

Geduld...komt vast wel :j
Deze merrie heeft altijd goed verhaard, met of zonder pillen...ze is altijd de 1e op stal die in de rui gaat.
De andere verhaart nu ook behoorlijk, maar zit nog een flink winterjasje op...moet ik ook wat meer geduld bij uitoefenen :+

Hihi schrok al... Die van mij is (helaas) altijd langzaam geweest, zelfs nu met de pillen nog...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:18

Sinds ik Megan elke dag een minuut of tien laat grazen lijkt ze wel weer moeilijker te gaan lopen.
In mijn omgeving is er geen enkel paard met ppid en hb wat nog op het gras kan. Hoe zit dat hier?

Zijn er hier ppid paarden die al een (of meerdere) keer hoefbevangen zijn geweest die nu WEL op het gras kunnen, zij het beperkt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:48

Op dit moment is ieder gras gevaarlijk met de lage nachttemperaturen en hoge dagwaarden.
Het gras zit nu bomvol fructaan (suikers) en is daarmee ongeschikt.
Eigenlijk iedere stresssituatie voor het gras is niet goed (dus ook droogte, schrale tot geen bemesting, e.d.) zorgt dat het gras de verkeerde stoffen bevat voor 'onze' cushies.
Maw, alleen als je heel goed op de hoogte bent van hoe het gras zich gedraagt en hoe fructaan wordt gevormd, zouden er bepaalde tijden van de dag kunnen zijn waarop het even veilig grazen is.
Maar er is dus niet direct een ja / nee antwoord te geven op je vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:09

Ik heb het in het verleden altijd wel noodgedwongen gedaan, op het gras, maar het was altijd kiele kiele eigenlijk...
En moet toch zeggen en hs zei het vanochtend ook al, MiniMe heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als nu na ze een maand in de rijbak staan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:54

Meganyr schreef:
Sinds ik Megan elke dag een minuut of tien laat grazen lijkt ze wel weer moeilijker te gaan lopen.
In mijn omgeving is er geen enkel paard met ppid en hb wat nog op het gras kan. Hoe zit dat hier?

Zijn er hier ppid paarden die al een (of meerdere) keer hoefbevangen zijn geweest die nu WEL op het gras kunnen, zij het beperkt?

Zie foto hierboven :+ ...verhaaltje in 't kort... begin 2012 erg hb, kanteling rechts voor, paard was echt niet meer te bewegen. Streng dieet... 9 maand enkel zandpaddock en 150 kg lichter ondertussen. Sindsdien staat ze winter en zomer op een stukje weide van een kleine 20are. Sinds november vorig jaar krijgt ze ook prascend, want de acth was 2 jaar geleden al 200 en nog wadde. Plan is dat ze vanaf juni weer mee op het grote land gaat met strookbegrazing. Maar...het is al jaren of/of en niet meer en/en.... dus wat gras erbij, is hooi minder...en zie ik spekjes verschijnen, wordt het rantsoen ogenblikkelijk aangepast :Y) . Ik heb het op deze manier al 3 jaar gewoon goed onder controle en zolang ze niet vet wordt, gaat alles prima. We gaan het zien wat de toekomst ons brengt... :P

De andere cushie staat gewoon winter en zomer op het land met strookbegrazing...maar die werkt nog 4x per week en is nooit hb geweest, dus dat scheelt 'm de slok op de borrel :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:15

Mijn cushing paardje staat 24/7 buiten op gras, gaat gelukkig erg goed. Op het moment dat ze niet meer op gras mag word ze diep ongelukkig dus is er ook besloten dat als ze dat niet meer kan dat het dan voor haar ophoud. Dit is ze nu..

Overigens in augustus (? Uit mijn hoofd) bevangen geweest.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:56

Ik ben in ieder geval heel blij met de beperkte weide gang op mijn huidige stal.