Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:02

Heyhoi, hopelijk kan ik meteen een positieve bijdrage leveren in dit topic.
Het loont om te achterhalen wat Ulcergold (of een andere Omeprazol) bij de kliniek kost en bij je lokale dierenarts.

Ik heb net geïnformeerd naar de prijs bij mijn lokale dierenarts, en dit scheelt meer dan €10 per tube in vergelijking tot de kliniek :+

Meteen nog even aanvullend de vraag die toch door mijn hoofd blijft spoken, welk voer kan ik het best gebruiken om de olie te mengen? Bietenpulp/Speedibeet (Speedibeet is minder suiker toch?), Pavo Condition (eventueel laten weken) of bijvoorbeeld Subli Dieetmix?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:16

Speedibeet heeft 5% suiker dat is minder dan in hooi.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:19

Het lijkt erop dat veel van jullie olie gebruikt. Is dit aan te raden met een maagpatient?

Mijne wordt snel dik, dus ben er een beetje onzeker over

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:57

DenieesB schreef:
Heyhoi, hopelijk kan ik meteen een positieve bijdrage leveren in dit topic.
Het loont om te achterhalen wat Ulcergold (of een andere Omeprazol) bij de kliniek kost en bij je lokale dierenarts.

Ik heb net geïnformeerd naar de prijs bij mijn lokale dierenarts, en dit scheelt meer dan €10 per tube in vergelijking tot de kliniek :+

Meteen nog even aanvullend de vraag die toch door mijn hoofd blijft spoken, welk voer kan ik het best gebruiken om de olie te mengen? Bietenpulp/Speedibeet (Speedibeet is minder suiker toch?), Pavo Condition (eventueel laten weken) of bijvoorbeeld Subli Dieetmix?

Onze kliniek is ook onze eigen dierenarts… dus dat gaat hier helaas niet op…
Maar wat een bizar verschil zeg!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:58

Hoe zijn de ervaringen hier met agrobs muesli. Zit geen lucerne of graan in. Wel wat andere in grove stukken gehakt ruwvoer. Ik zag mijn pony vanmorgen weer gapen. Moet wel zeggen dar ik dr heel iets lucerne weer had gegeven. Bietenpulp wilt ze niet meer eten. Ze eet verder wel heel goed en is heel fit

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:50

Hier goede ervaringen met de agrobs muesli. Maar paardlief hier reageert idd snel op luzerne qua maag. Was op gegeven moment ook weer meer aan t gapen, en sinds hij weer maagbalans erbij krijgt van horseflex is dat weg.

DUs ik zou het zelf niet in de muesli zoeken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:12

darkadia schreef:
Hier goede ervaringen met de agrobs muesli. Maar paardlief hier reageert idd snel op luzerne qua maag. Was op gegeven moment ook weer meer aan t gapen, en sinds hij weer maagbalans erbij krijgt van horseflex is dat weg.

DUs ik zou het zelf niet in de muesli zoeken.

Ja en ik denk zelf ook niet van de lucerne. Die is echt heel zacht van havens. Voelt zachter als de muesli van agrobs.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 01:42

Weet iemand toevallig of het merk met de A wel naar Frankrijk mag worden verzonden? Weet dat in België het wel gewoon kan worden verzonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:26

Daar mag hier niet over gepraat worden. Zie eerdere mod opmerkingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:01

Men kan een pb sturen :P

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:07

DenieesB schreef:
Zij adviseren olie (en zeggen dat alle olie net zo goed is, zowel zonnebloemolie, maisolie en lijnzaadolie) bij te voeren, dit langzaam ophogen tot 250 ml per dag, en dit dan uit nood te mengen met Pavo Condition ipv bietenpulp of Seniores Priores. Is dit goed advies? Gaan jullie hier in mee?

Toevallig heb ik me hier een tijdje terug een beetje in verdiept, en dan even in de 'standaardoliën zoals lijnzaad, zonnebloem, mais en olijfolie. Ik heb niet alles onthouden, maar volgens mij is zonnebloemolie en maisolie iets slechter ivm de omega verhoudingen. Omega-6 zit al in vele voeders en het aandeel hierin is ook groot.

Lijnzaadolie is misschien het beste, olijfolie komt daarna en dan de zonnebloem/maisolie. Maisolie geef ik trouwens ook nu aan mijn opa-Arabier, om hem iets dikker te krijgen ook. Bijna leeg trouwens, volgende keer krijgt hij weer olijfolie, maisolie nergens te verkrijgen nu.

Vroeger werd er trouwens door mijn DA ook maisolie geadviseerd voor onze toen magere Quarter met maagzweren. Inmiddels is de Quarter weer heel mooi vol, dus als ik hem olie bij geef, dan pak ik liever de olijfolie ipv de maisolie.

Hier nog een interessante link met info: https://askheltie.com/welke-olien-zijn- ... r-paarden/

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:57

Ik word niet goed van die pony van mij. De bietenpulp gaat er niet echt meer in. Geef middags nog wel schep vol. Maar ze eet grootste gedeelte niet meer op.
Haar oude voer eet ze prima maar enkel met lucerne erdoor heen van havens.
Had een zak agrobs weide muesli gehaald dat is graan vrij en lijkt op gehakseld hooi met zaden en bloemen er door heen.
Maar ze ging lopen gapen. En ik moet zeggen vind het best wat stekelig aan voelen. Stekeliger als de havens lucerne.
Dus gestopt daarmee. In overleg met Astrid van pure paarden voeding.
De pure feed condition besteld met lijnzaad en een balancer. Maar ze eet het met lange tanden. Laat steeds een deel liggen en eet het pas op als ik er weer paar handen havens lucerne door heen roer.

Slobber eet ze niet. Ze wilt iets eten wat structuur heeft. Alleen brokjes eet ze ook niet want ze is bang als de brokjes rammelen dan durft ze ze niet er van te eten.

Ik hoop zo dat ze het eten van Astrid nog goed gaat eten. Ik merk wel dat ze het er goed op doet. Ze is prettig kwa energie. Er zit een zacht vezeltje in.
Het is mooi laag in suiker

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:57

Anders je brokjes weken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:18

Brokjes in een zachtere bak doen zodat het niet rammelt?
Hoop voor je dat ze nieuwe voer wel wil eten.
Wij voeren al jaren pure feed en het wordt hier altijd goed gegeten.
Ik heb de balance met de veteran, dat is een fijne zachte ruwvoermix, en dan de lijnzaad erbij en speedibeet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:53

Pumpkins schreef:
Anders je brokjes weken?

Dat helpt niet ze houd niet van nat eten. Slobber eet ze ook niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:56

Nouvel schreef:
Brokjes in een zachtere bak doen zodat het niet rammelt?
Hoop voor je dat ze nieuwe voer wel wil eten.
Wij voeren al jaren pure feed en het wordt hier altijd goed gegeten.
Ik heb de balance met de veteran, dat is een fijne zachte ruwvoermix, en dan de lijnzaad erbij en speedibeet.

Ja dit is ook een hele zachte vezel. Ik vind echt mooi voer. Ik heb al een zachte bak. Zo'n flex emmer. Maar dit rammeld niet. Maar ze vind niet lekker. En eerder voerde ik vitalbix met heel iets muesli en veel lucerne en dat ging er zo in.

Maar is vind heel veel niet lekker. Ze is echt heel moeilijk met wat ze lekker vind. Zal wel komen omdat ze de eerste 5 jaar van haar leven in Ierland alleen gras heeft gegeten. Ze eet nu goed hooi. Maar gras heeft duidelijk de voorkeur

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:34

Hmm echt heel ingewikkeld zeg…
En als je er iets van een lekker muesli of wortel en appel doorheen mengt?

Wij gaan voor het eerst sinds vorig jaar okt dat hij zo heftig last had van de maagzweren en de behandeling is gestart weer een paar daagjes weg…
best spannend, gastrogard gehaald bij de dierenarts, eigen hooi mee en dan duimen dat het goed gaat!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:24

Je kunt de hartog grasmix senior kunnen proberen. Is heel erg mooi en zacht spul.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:46

monsera schreef:
Je kunt de hartog grasmix senior kunnen proberen. Is heel erg mooi en zacht spul.

Is die echt zacht ja. Ik had al wel een zak grasmix los laten snijden in de winkel maar vond daar nog vrij veel harde stokjes in zitten. De havens lucerne mix is nog zachter. Was bang dat de senior ook wel van die stokjes er in had zitten.

Ik meng nu steeds de favoriete muesli door het laatste beetje eten heen wat ze laat liggen en dan eet ze nog wel paar happen maar nog laat ze een deel liggen. Doe ik er 2handen lucerne door gaat alles op. Ik snap niet wat ze er zo lekker aan vind. Bij havens zit er ook geen melasse in of zo om het lekkerder te maken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:56

Danique_G schreef:
Weet iemand toevallig of het merk met de A wel naar Frankrijk mag worden verzonden? Weet dat in België het wel gewoon kan worden verzonden

Ik weet dat veel mensen het naar Duitsland laten verzenden. En idd ook naar Belgie.
Denk dat Frankrijk dan ook geen probleem is

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:03

En de agrobs muesli?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:05

Vitalbix fibremix is heel zacht.

Mijne gaat voor de maagscopie donderdag. Vindt het best spannend. Heb allemaal doomscenarios in mijn hoofd.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:09

Nog een stem voor de vitalbix fibermix, de mijne is ook extreem kieskeurig en eet dit prima. Super super zacht.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:45

Ik vind hem echt heel zacht die hartog grasmix senior. Geen harde stukjes. Lijkt meer op stukjes fijn hooi.
Echt een aanrader.

De vitalbix fibermix ken ik niet. Ik vind hun gewone lucerne wel erg hard.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:20

Pavo Ease en Excel heeft ook hele zachte lucerne vind ik.