[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:16

opisop_shop schreef:
gewoon voer werkt toch prima lijkt mij?

Ik vond dat toch niet zo makkelijk werken (zie ook de edit bij mijn eerdere reactie).
Ik weet het niet ... ik werk bv. liever met stukjes wortel (maar niet zo gezond denk ik?). Dan heb ik 1 wortel (gewone grootte, geen speciale dikke ofzo) en die snij ik dan in vierkante/rechthoekige brokjes en dat gaat goed .. Heb altijd een leuke hoeveelheid (meestal op het einde nog een paar over die ik hem zo kan geven, altijd leuk om af te sluiten ;) ) en het is makkelijk hanteerbaar zeg maar :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:17

Een klein brokje voor de smaak is toch voldoende, hoeft geen grote hoeveelheid te zijn lijkt mij?
Dan maar iets moeilijker te pakken, of stop ze in een doosje wat je naast je neerlegt op een krukje, neem aan dat je paard al heeft geleerd niet op het voer af te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:22

In theorie :j Praktijk is soms wat moeilijker :P Maar dat houdt het spannend :Y)
Kan het wel eens proberen, inderdaad in een doosje dan en dat we een vaste plek hebben voor de beloning .. Ik werk bij de intensieve dingen (dus waar ik 'veel' voor moet belonen) toch 99% van de tijd met een clicker, dus prima als we het even wat verder moeten gaan halen, hij weet toch dat het komt ;)

Dat van dat iets moeilijker te pakken weet ik niet of hij dat wel zo leuk gaat vinden :+ Maar gelukkig doet hij nu wel al vaker spontaner mee en wordt hij ook blij van een aai, kriebel en/of stembeloning .. dus misschien zijn die 'snoepjes' wel niet meer zo heel hard nodig ... We gaan het proberen :)

Tips wat ik nog kan geven moest het niet lukken zijn wel nog altijd welkom :Y)

Edit; trouwens, nog een 'probleem' .. Ik kom vaak net vlak tussen 2 voertijden in .. Het is nu niet dat hij leeft van z'n voer, maar ze krijgen wel allemaal samen eten en hij is de hoogste in rang (en krijgt het minste, daarom dat hij ook op stal moet :+ ) en ja, volgens mij wordt hij niet blij als hij niks krijgt .. Weet dan ook niet of ik beter kan zeggen van 's morgens niks te geven, of dat hij dan 's avonds niks meer krijgt ... :\ (zeggen om minder te geven zodat hij toch nog wat heeft is geen optie, hij krijgt maar een handje :+ ). Of zou een extra handje geen kwaad kunnen? (ik werk niet elke dag met hem, een paar keer per week max. ).

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:43

Stukjes wortel enzo zou ik persoonlijk echt nooit doen.
Dan maar een zak brokjes kopen, of van iemand klein beetje overnemen.
Voerbeurten nooit daarvoor over laten slaan, een keer handje extra's kan echt geen kwaad.

Of zoals je al zegt de beloning leren veranderen in een kriebeltje, ben je ook van het probleem af.
Voer is natuurlijk in het begin heel makkelijk,maar op langere termijn moet er ook respect zijn zodat voer niet meer nodig is, en een bemoedigende stem of kriebel genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:48

Maar met een zak brokjes bedoel je dan voerbrokjes? Of toch iets van 'snoepjes'? (je hebt toch ook van die kruidenbrokjes ofzo? ).

Bedoeling is om steeds minder & minder met 'voer' te belonen :j Wil gewoon dat hij meedoet om het meedoen, en niet om elke keer wat te krijgen in de vorm van eten .. Maar dit had ik in het begin wel echt nodig, anders kreeg ik er niks uit (letterlijk niet, heel lang verhaal, speciaal geval :+ ) en met momenten is het nog wel handig ... Maar het gaat al een stuk beter, kan nu al langer door zeg maar zonder wat te moeten geven (bv. met longeren of vrijspringen ofzo krijgt hij iets als we even pauze hebben en op het einde, niet meer bij wijze van spreken bij elke pas die hij goed zet of elke sprong die hij goed doet).

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:59

Vicky_88 schreef:
Hoi ik meld me ook. Ik heb een fries met hele erge zomereczeem.
Hij staat onder een eczeemdeken en krijgt nu sinds anderhalve week hypo-ex-cema. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik zou na ongeveer een maand verschil moeten merken.
Ik smeer met TKC. Echter de laatste keer dat ik dat heb gedaan leek het alsof ie daar een allergische reactie op gaf. Hij had allemaal kleine wondjes bovenaan de hals en bovenop. Konden nog geen halster meer om of af krijgen, hij trok zn hoofd al helemaal weg als je er naar keek. Is nu gelukkig weer weg.
Verder heb ik zelf goede ervaringen met Befix.

ik gebruik om te smeren alleen maar befix en ben daar uitermate tevreden over na verschillende dingetje geprobeerd te hebben :D
mag ik vragen waarom je met TKC bent gaan smeren als je goede ervaringen hebt met befix?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:04

[***] schreef:
Ik kom weer eens langs :) Zit me af te vragen .. geven jullie je paard wel eens iets als beloning?
Zo ja, wat gebruik je?

Ik doe bv. nogal veel grondwerk, vrijheidsdressuur en dat soort dingen .. en die van mij leeft voor eten .. dus een ideale manier om wat van hem gedaan te krijgen :Y) Maar ik ben eigenlijk zoekende naar iets wat én lekker is/makkelijk te gebruiken én wat ook nog 'gezond' voor hem is, omwille van zijn wat vetter zijn en zijn ZE ... Welke richting moet ik denken? Of iemand die iets weet? Waar moet ik op letten wat er wel, of zeker niet, in zit bv. ?

er bestaan snoepjes die alleen bestaan uit hooi en die zijn op een natuurlijke manier geperst dus zonder extra melasse.
ik geef t aan mijn eczemer en mijn vriendin aan IR paardje en t gaat super!!
mocht je interesse hebben dan zal ik ff de naam vragen van t merk en aan je doorgeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:11

ja je hebt inderdaad toch grasbrok ofzo?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:28

koetje28 schreef:
Vicky_88 schreef:
Hoi ik meld me ook. Ik heb een fries met hele erge zomereczeem.
Hij staat onder een eczeemdeken en krijgt nu sinds anderhalve week hypo-ex-cema. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik zou na ongeveer een maand verschil moeten merken.
Ik smeer met TKC. Echter de laatste keer dat ik dat heb gedaan leek het alsof ie daar een allergische reactie op gaf. Hij had allemaal kleine wondjes bovenaan de hals en bovenop. Konden nog geen halster meer om of af krijgen, hij trok zn hoofd al helemaal weg als je er naar keek. Is nu gelukkig weer weg.
Verder heb ik zelf goede ervaringen met Befix.

ik gebruik om te smeren alleen maar befix en ben daar uitermate tevreden over na verschillende dingetje geprobeerd te hebben :D
mag ik vragen waarom je met TKC bent gaan smeren als je goede ervaringen hebt met befix?

Dat mag :D

Paardje is pas sinds 2 maanden van mij, maar rijd hem al 2 jaar. de vorige eigenaar (klinkt zo leuk dan he :D ) kwam ermee aanzetten en ook de DA die Doeke keurde vertelde dat TKC erg goed was.

frieswillem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:47

Mijn fries heeft ook zomereczeem.
Hij staat met een eczeemdeken in de wei.
Behandel hem met befix, wat goed werkt.
Verder krijgt hij eczeem kruiden bij zijn bix, wat ook goed werkt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:48

heeft hier verder niemand ervaring met Hypo-ex-cema? :o

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:05

hallo ik meld me ook hier heb sinds 2 maantjes ook een haf met zomer eczeem hij krijgt nu alleen puur alergie 20 druppels per dag weten jullie misschien of dit genoeg is? zie niet egt verbetering na een kleine maand elke dag drupellen lijkt wel of het alleen maar erger word. ;(
hij krijgt trouwens ook een vitamine kuur.

p.s. sorry voor de speling ik ben dislecties.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:24

Staat ie onder een deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 05:43

Niekj_Jente :

appie heeft dit jaar ook zulke plekken en ik heb hem gewassen met imaverol omdat het mij eerder shcimmel leek,bij hem trekt het nu allemaal weg
en goed ontwormen met ivermectine zou ook helpen

vicky88:
gebruik even de zoekfunctie hier op bokt,dan vind je heel veel info!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 05:44

Malenka schreef:
Ja, hij krijgt 1,5 kilo muesli. Daarbij nu 4 tot 6 liter optiform van Mijten, 9 kilo voordroog en hij heeft altijd de beschikking over een mineralen liksteen.

Hij is nu zo afgevallen door de ontstekingen die zijn ontstaan door de tekenbeten.

ohw zo, sorry, maar momenteel zitten er zo veel mensen in dit topic dat ik wel eens ergens overheen lees.
hij trekt wel weer bij,maar dat heeft zijn tijd nodig,zou hem in elk geval niet gaan volproppen nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:38

koetje28 schreef:
er bestaan snoepjes die alleen bestaan uit hooi en die zijn op een natuurlijke manier geperst dus zonder extra melasse.
ik geef t aan mijn eczemer en mijn vriendin aan IR paardje en t gaat super!!
mocht je interesse hebben dan zal ik ff de naam vragen van t merk en aan je doorgeven.

opisop_shop schreef:
ja je hebt inderdaad toch grasbrok ofzo?

Zoiets was ik inderdaad aan het zoeken :j
Maar ik weet niet zo meteen wat 'betrouwbaar' en 'goed' is voor een eczeempaard zeg maar, ik weet niet waar ik op moet letten wat er wel of juist niet in zit en dat soort dingen :o (volgens mij zo weinig mogelijk suiker/melasse en zo weinig mogelijk eiwit?)

Dus als iemand een specifieke naam heeft waarvan die weet dat een eczeempaard het er goed mee doet, en wat een beetje makkelijk en in kleine hoeveelheden (geen zakken van 20 kg :+) te krijgen is: naam is welkom ;)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:01

Ellepel, dan zoekt ie alleen op hypo en dan krijg ik alleen de ruitersportwinkels...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:15

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:32

Dank je wel :)
Maar niet verkrijgbaar in kleine hoeveelheden als ik goed zie? (zakken van 25 kg en meer ... ).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:01

[***] schreef:
Dank je wel :)
Maar niet verkrijgbaar in kleine hoeveelheden als ik goed zie? (zakken van 25 kg en meer ... ).

Nou, het is een jaar houdbaar dus dan krijg je zo'n zak wel op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:11

nou,als ik met appie aan het VD-en ben dan krijgt hij gewoon wat biks!!!

dat kunnen ze prima verteren hoor!
teveel gras is nog altijd erger voor een eczemer dan een paar biksbrokjes :j

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:16

T stormt en regent hier...normaal niet echt weer waar je blij van wordt... maaaaar nu wel, eindelijk kan paardlief lekker zonder deken naar buiten!!! Geen vervelende rondvliegende ettertjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:21

MirandaFuego: Maar je moet wel de ruimte hebben om zo'n zak te kunnen wegzetten :+ Die past niet in mijn kastje hoor :P

Ellepel: maar biks is zoiets toch hé: http://mediaprovider.wm.kennisnet.nl/Me ... 60002.jpeg
Ik heb zoiets: http://www.veeshopaernouts.be/shop2/ima ... er-hav.jpg

Nu gaat dat misschien ook wel, ik ga het in ieder geval proberen als het niet uitmaakt dat hij een paar keer per week wat extra krijgt .. Volgens jou kan het dus minder kwaad om hem zo wat extra te geven dan echt een grasbrok ofzo als beloning te gaan gebruiken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:21

dan pluk je daar toch de grotere stukken uit?