[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:57

nou we gaan allemaal weleens off topic hier hoor NHevaVD.
Omdat de meesten hier al een hele lange tijd 'kletsen', delen we ook andere dingen mee die niet erbij horen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:58

CarolShadow schreef:
Omdat de meesten hier al een hele lange tijd 'kletsen', delen we ook andere dingen mee die niet erbij horen.

Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:00

ik voel me niet aangevallen hóór, ik wijs je er alleen even op dat het hier niet continue alleen maar over het daadwerkelijke onderwerp gaat.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:03

Mijn paardjes zien er ook al uit alsof het midden in de winter is.
Ze hebben echt al een mega vacht.
Guus staat eigenlijk in de winter altijd zonder deken en wil dat ook graag zo houden.
Maar hij is dit jaar beleerd en moet even kijken hoe het gaat als hij an het werk moet.

Mijn paard staat dit jaar weer een winter naakt. Hij heeft vorige jaren altijd een deken in de winter opgehad.
Hem rijd ik wel dus ook hier even kijken hoe het gaat. Ik meot opletten dat hij niet heel erg afvalt in de winter zonder deken.
Maar dat moet goed komen deze winter!

edit: Guus staat trouwens nu een kleine week zonder deken en het gaat echt super goed!! :D :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:11

GuusHinnik schreef:
edit: Guus staat trouwens nu een kleine week zonder deken en het gaat echt super goed!! :D :D

Wat ontzettend fijn!!!!
Super :D

*Hoopt stiekem dat die van mij jeuk heeft van de ventipulmin*

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:51

NHevaVD schreef:
CarolShadow schreef:

Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen ;)

Ik wel? ;)

Nou dan zal ik mezelf maar even verdedigen

Bobo heeft dus vandaag zijn Rambo sweet itch Hoody (eczeemdeken) geruild voor een 300gr halsdeken omdat ik hem dus geschoren heb. Zodoende loopt ie dus het hele jaar rond onder een deken en dat heeft het dus met eczeem te maken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:36

ik heb voor mezelf besloten zaterdagavond de deken eraf te halen.
zondag wil ik halverwege de dag richting stal, ziet alles er dan rustig uit dan blijft de deken af
anders gaat hij terug op

denk ik :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:52

hahaha moeilijk hé

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:16

MSophie schreef:
En het is zo te horen meer uit eigen belang bij de meeste paarden dan uit belang van het paard..
Waarschijnlijk bij de meesten wel ja. Ik heb mijn paard gekocht om er heerlijk mee te kunnen rijden en als hij een dikke vacht heeft kan dat niet zo goed. Hij krijgt het dan erg warm en wil niet meer lopen omdat hij de hitte niet kwijt kan.
Een racestreep vind ik dan weer écht zielig. Een paard scheren en toch dat deel niet bedekken als hij buiten staat? :x dat lijkt mij toch wel érg koud hoor!
Scheren zou ik ook nooit doen, maar een deken krijgt die van mij wel op.

Wat fijn trouwens om al die goede geluiden te horen van niet schurende paardjes zonder deken! +:)+ Echt top!
Ik durf die van mij nog écht niet af te doen. Ik dacht deze week al dat zijn maantop wat dunner werd, maar ik dacht dat het kwam doordat hij nu weer overdag met een halster omstaat. Zag ik hem net toch potverdorie flink zijn maantop en oren schuren aan de voerbak! :(
Bij mij blijft de deken dus nog even op, ik ben veel te bang dat hij anders op de rest van zijn lichaam ook jeuk gaat krijgen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:39

de race-streep zit ik ook over te denken voor deze winter :) maar eerst eens zien dat we echt problemen krijgen :)
tot nog toe gaat het prima, op adem stappen en gewoont erug de wei in mikken :D

@cs; zeker moeilijk! was net op stal en de neiging om 't ding eraf te sleuren was groot!! maar maar niet gedaan, kan morgen niet op m'n gemak effect bekijken namelijk.. wil als de deken eraf gaat de manen helemaal netjes in kleine vlechten doen, zodat evt schuurschade goed opvalt :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:28

hmm, ik zou het los laten hangen, des te minder schade je eventueel hebt als hij wel gaat schuren.
Anders ben je zo een vlechtje in zijn geheel kwijt misschien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:30

Misschien doe ik morgen bij Senna de eczeemhals af. Het heeft dan 2 nachten achterelkaar gevroren. Ook gaat het vrijdag regenen en dan is zo'n eczeemhals gewoon niet zo fijn.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:35

CarolShadow schreef:
hmm, ik zou het los laten hangen, des te minder schade je eventueel hebt als hij wel gaat schuren.
Anders ben je zo een vlechtje in zijn geheel kwijt misschien.

los :=
dat heb ik al lang niet meer gezien bij 'm :P
klinkt wel logisch idd..
ben 't alleen al zo gewend in vlechten :P (al moet ik zeggen dat het de laatste maand elke keer maar 3 groffe vlechten zijn O:) )

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:37

Ik hoop dat die verd*mde rotknutten snel opzouten :(
Mijn arme zielige paardje heeft gewoon zo'n jeuk... Ondanks m'n gesmeer, inpakservice, vliegenstinkzooi...
Met die regen van vorig weekend heb ik niet veel gedaan, had ze binnen 2 dagen ineens van die schilfers en helemaal geirriteerd aan de onderkant van de hals/borst... Ze heeft een exceemhals en regendeken op. Denk dat het gewoon wat verstikt is geweest.
Heb het goed schoongeborsteld, ingesmeerd met klitwortel lotion en nu is het al stukken beter. s'Middags als het lekker weer is doe ik haar deken lekker af, even luchten. Maar ik zal blij zijn als die knutten weg zijn... Wat een gedoe zeg :(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:48

nou, shadow had een vlechtje die kwam er finaal afzetten (door druk van deken), nu heb ik ze los hangen en de schade is dan toch iets minder (als ze schuren gaat haar nog weleens alle kanten op, dus dat de helft ongeschonden blijft omdat het gewoonweg opzij kan scheelt een hoop )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Ik meld me ook even hier, hopelijk ben ik welkom :-)

Sinds afgelopen weekend ben ik gedeeltelijk eigenaar van een tinker jaarling merrietje dat ik via bokt hebt gekocht..

Ze heeft 'misschien' zomereczeem.. Dit is niet helemaal zeker aangezien er andere factoren zijn geweest waardoor ze jeuk heeft kunnen krijgen..

Momenteel is haar staartwortel helemaal kaal, heeft ze nauwelijks manen en voorpluk..
Ze heeft kloven in haar manenkam en ook kale plekken op haar flanken.. Kan dit laatste ook bij zomereczeem, heb het zelf nooit gezien namelijk maar hier zitten de kenners :-)

Ik weet dat het seizoen bijna afloopt maar ook de andere factoren (waardoor ze mogelijk jeuk kreeg) zijn nu bij ons verminderd dus dat wordt lastig in te schatten straks..

Ik vroeg me af wat de meeste mensen hier proberen, toch de dekens, of zijn er zelfs mensen die prednison kuren geven (ben dit totaal niet van plan maar las er iets over) gebruiken jullie nog andere dingen met betrekking tot voer (mijn andere paard is insuline resistent dus ik weet alles over suikerarm voeren gelukkig..) en zijn er ook mensen die op een natuurlijke manier met bijvoorbeeld homeopathie aan het behandelen zijn of daar goede resultaten mee hebben behaald, daar ben ik erg benieuwd naar..

Even voorstellen..
Afbeelding
Diaz, 1,5 jarige tinkermerrie :-)
(op de foto wat resten van blauwspray te zien die de vorige eigenaresse van haar da er op moest doen bij de ergste 'wonden')

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:56

autsj.... dat zal prikken.... blauwspray op de wonden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:59

Welkom!
Als blijkt dat het echt ZE is, zal een strak schema van een eczeemdeken een hoop leed kunnen ontnemen.
Daarnaast goed voer (niet te suikerrijk, maar wel genoeg vitaminering e.d.).
Niet te hoog in het gras.

Als ik zo kijk, kun je het beste dan volgend jaar op tijd beginnen met een deken en dan het dieet van je IR-paard volgen (bij ons op stal staat ook eentje en die liggen ongeveer dezelfde lijn als mij met het dieet)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:07

Enorm voordeel is dat we hier met de paarden op het hoogste punt van Arnhem staan. Geen stilstaand water in de buurt en dus nauwelijks stekers en mugjes.. Ook staat er altijd een windje, zelfs met 30 graden..
Ook andere paarden die jeukgevoelig zijn hebben op deze plek weinig last..

Ze stond eerder op veengrond, toch wat nattig en enorm veel vliegjes in de lucht..
Pas laat in het seizoen heeft ze jeuk gekregen, nadat ze op een vrij vette wei is gekomen die enkele dagen ervoor met varkensmest was geïnjecteerd.. (Dit door omstandigheden, oude eigenaresse had/heeft het allerbeste met haar voor dus daar geen slecht woord over :-) alleen voor jullie even extra uitleg)

Ze heeft kunnen schuren aan bielzen. Al dat teer wat daarop zit of wat is het precies brand ontzettend wanneer het in de zon komt en ik denk dat ze een reactie heeft gehad op het gras, en uitwendig dus doordat ze aan dingen heeft geschuurd die erg hebben na gebrand en zo voor nog meer jeuk hebben gezorgd..

Bedoeling is idd dat ze op een arme wei komt en misschien zelfs delen bij mijn IR paard dat alleen in een zandpaddock gehouden kan worden komt..
We zijn nu bezig met een flinke drainagekuur van binnenuit en een product voor de huid. Ik weet niet of hier meer mensen zitten die zoiets geprobeerd hebben? (ik heb er goede resultaten mee gezien namelijk dus we proberen alles in ieder geval)

Wat smeren jullie bijvoorbeeld op kloven?

Wilde nog meer zeggen maar ben het even kwijt :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:26

In varkensmest zit nogal eens veel koper. Een teveel aan koper kan ook huidklachten/jeuk geven.

Op hetzelfde regime als je IR paard zal ook helpen, trouwens veel sobere paarden zouden waarschijnlijk beter af zijn op goed hooi en weinig tot geen gras. Jammer maar helaas, nederlands gras is super voor melkplas en boterberg, maar paarden "produceren" niet genoeg om al die voedingsstoffen te verbruiken.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:30

Wat leuk dat je Diaz (gedeeltelijk) hebt gekocht. Ik ken haar van het Tinkerforum en ze is een halfzusje van één van onze veulens :)
Ik zit zelf ook pas sinds een twee maandjes bij de ZE-eigenaren en ben nog een beetje zoekende. Ik heb May (ook een jaarling Tinkermerrie ;) ), vanaf dat er ZE is gediagnostiseerd, ingesmeerd met hydrocortiderm tegen de ontstekingen/wondjes en dat heeft goed gewerkt. Verder staat ze 24/7 onder een exceemdeken, maar schuurt ze nog steeds haar staart en manen als ze op stal staat.
Omdat ze erg schraal was toen ze hier kwam, krijgt ze 1kg Pavo NB per dag en verder hooi en weidegang. In 2 maandjes tijd is ze al enorm bijgetrokken, ik hoop dat ze nu wat meer weerstand op kan bouwen tegen de jeuk :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:36

tamary schreef:
In varkensmest zit nogal eens veel koper. Een teveel aan koper kan ook huidklachten/jeuk geven.

Op hetzelfde regime als je IR paard zal ook helpen, trouwens veel sobere paarden zouden waarschijnlijk beter af zijn op goed hooi en weinig tot geen gras. Jammer maar helaas, nederlands gras is super voor melkplas en boterberg, maar paarden "produceren" niet genoeg om al die voedingsstoffen te verbruiken.

Ik hoop zo dat de oorzaak in je eerste zin ligt en dat we haar op kunnen knappen :j
Omdat mijn eigen paard ernstig IR is houden we de andere paarden goed in de gaten, voeren we redelijk suikerarm hooi bij en kijken we ook op wat voor weides we de paarden laten en in welke tijden..
In 'onze' kudde staan allemaal sobere paardjes dus gelukkig kunnen we het op die manier goed handhaven als het ware..
Alleen mijn Fiek (fjord) mag dus echt niet meer op het gras.. Is al 100 kilo afgevallen maar mag nog meer af..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:38

Muds, leuk dat je Diaz kent! Heb haar halfzusje even gespot, mooi zeg!
En bij jou dus ook een jaarlingmerrie met ZE, verschrikkelijk zeg :(:)
Begon ze al vroeg in het seizoen te jeuken?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:50

Nee, eind augustus pas. Daarvoor geen problemen gehad, altijd op een schrale wei gestaan wat al jaren niet is bemest.
Wel heel gaaf dat bij jullie op stal zoveel wordt gedaan voor juist de sobere paarden. Ik bedoel, er zijn volgens mij niet veel stallen waar hier veel aandacht voor is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:52

Nee precies, ben ook dolblij, is speciaal een paddock voor hem gemaakt.. Zou niet weten wat ik anders had moeten doen. Dan had hij ergens op stal gemoeten.. Nu staat hij altijd buiten, tussen zijn vriendjes, en soms staan ze bij hem erin :-) Gaat super