Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:42

Het is alleen zo dat een paard niet snel dood zal gaan van de symptomen, mits hij natuurlijk extreem bevangen raakt. Maar aan overbeharing, suikerachtige klachten, benauwdheid, slechte weerstand, trage wondgenezing, huidproblemen en depressiviteit zal hij niet snel dood gaan. Dus het is geen middel om hem langer bij je te houden, maar je maakt echter wel de kwaliteit van leven vele malen beter.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:48

@OYYO ja, had vorige week al een deel geschoren omdat ze zo'n warme temperaturen voorspelden en ahum....ze had echt een wollig tapijtje..lees vacht van zo'n 4 a 5 cm lang...kon je mee naar de noordpool hoor :D En omdat ze hier 's nachts nog binnenkomen, staat beessie anders te zweten in haar stal..zo sneu voor haar...vandaar dus...tondeuse gekocht en oefenen maar :j Is dan ook weer vele malen praktischer met rijden hé.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:40

Niet te snel opgeven met de toediening van medicijnen inderdaad.
Mijn merrie werd giga dun door de cushing. Nu na 4 1/2 wk medicatie (Pergolide) wordt ze weer voller en dus sterker.
Haar hormoonhuishouding was dusdanig in de war dat ze geen voedingsstoffen opnam uit het voer.
Nu dus eindelijk wel en met het resultaat dat haar ribben een stuk minder zichtbaar zijn dan 2 wk geleden.

Als ik niet was overgegaan tot het toedienen van Pergolide was ze nu waarschijnlijk helemaal verzwakt met alle gevolgen van dien.
Onderstaand foto's van 27 feb, 2 april en 15 april

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:43

Dat van die ACTH waarde en meer onderzoek ben ik wel met je eens Pandora, bij mijn paard was deze lager voordat ik op een kwart pergolide zat dan toen ik het middel hem 6 werken gaf, toen was de waarde verdubbeld terwijl het juist het seizoen was dat het lager hoorde te zijn.

En dan heb je nog paarden die overduidelijk positief worden getest en een half jaar later zonder medicatie negatief..

Aan de andere kant merkte ik een duidelijke weerstand verlaging welke gelijdelijk aan erger werd en mij achteraf eigenlijk pas opviel. En dan idd de bevangenheid, dit wil je niet voor je paard, of grotere angsten en stress of zelfs een depressie..
Ik zou eerlijk gezegd ook niet gestopt zijn, nadat ieder doet wat haar goed acht ga ik vanuit..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 21-04-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:45

Wat een verschil en zo snel ook Diana!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:48

Jeetje Diana! Dat is een wereld van verschil zeg!
Je paardje ziet er weer goed uit :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:21

Ik heb geen idee van preciese waarden, maar de test is ook gedaan als pure bevestiging.
Aangezien ze al krullen in de vacht had/ heeft.
En de da zei dat de uitslag heel duidelijk was.
Ik ben met Prascend begonnen omdat ik meende het daar wat comfortabelder mee te maken.
Ze was ten tijde van de test ook echt niet zichzelf en viel ook iets af merkte ik aan de dekensingels.
Maar dit had ook met de stalling te maken, nadat ik verhuisd ben en ze weer goed en veel ruwvoer krijgt, is ze eerder wat dik en is weer het paard wat ik ken, ook na het stoppen geen verschil.
Hopelijk blijft het zo.

Diana1 dat is een heel verschil idd.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:28

Wat een verschil Diana!

Gefeliciteerd met Naomi, Focussed! En wat een grappig plaatje :))

Hoe gaan de ACTH test en test voor IR in zijn werk? Is dat een kwestie van bloed afnemen?
Weet totaal niet wat ik kan verwachten en wil eigenlijk niet langer wachten..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:31

@Jesito: je weet dan toch nog niet wat voor effect het op de vacht heeft, die heeft echt wel meer tijd nog om te verbeteren, zeker als het al een paar jaar sluimert.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:32

@ Diana: wat een verschil zeg!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:36

Hoeveel voeren jullie nou eigenlijk? En dan bedoel ik hoeveel kilo brok/ muesli en hoeveel ruwvoer, en welk ruwvoer.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:43

@diana wauw wat een verschill!!!!!

@egnie wat ik zei heeft niets te maken met portemonee. Als je het niet kan betalen vind ik het een heel andere kwestie maar het even proberen en dan weer afhalen das gewoon ermee spelen en denk niet dat dat zo positief is. Als het een geldkwestie is tja dan moet er echt neit aan beginnen want dan geraak je geruineerd manier van spreken.

Voor mij is het gewoon een kwestie van te vermijden dat mijn paard erge dingen gaat ontwikkelen. Zijn weerstand was verzwakt de laatste twee jaren en pas later had ik door dat dat door de cushing was.
Hij heeft op anderhalf jaar eerst een griffelbeenbreuk gehad, dan een scheur in de pees en dan nog eens ringworm. Hij was ook vorige zomer ietske trager uit vacht gekomen (niet heel erg maar ik dacht dat het lag aan de harde winter). Nu ben ik blij dat ik Shamrock toch de ergste zorgen kan zoveel mogelijk vermijden zoals bijv hoefbevangenheid door de cushing enz. Ik heb hier blijkbaar een andere visie op dan jullie

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:55

Bedankt voor jullie reacties.

Over het voeren:
Ik heb ze de laatste paar dagen op het gras staan. (beperkt aantal uren in het hogere gras).
Daarvoor voerde ik 2 x per dag een grote speciekuip vol kuil.
Ik voerde 3/4 kg biks maar deze moest ik van de da verdubbelen om meer resultaat in de groei te krijgen.
Aangezien ze hiervan dikke benen kreeg heb ik dit weer afgebouwd tot een kg. biks. (hippostar horsequick)

Daarnaast krijgt ze 3/4 voerschep vipagraan van hippostar en 3 x per week slobber van hippostar.
Als tussendoortje een paar wortels.

Ik ben blij met dit snelle resultaat, eerlijk is eerlijk, 1 1/2 wk geleden had ik niet verwacht dat ze het nu zo goed zou doen en ben er uiteraard superblij mee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:01

Nee hoor Dookia, ik denk dat de meesten hier het met je eens zijn :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:12

Die krulletjes in de vacht vind ik echt het minst erge, als ze zich zo maar goed voelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:55

Zo had even veel bij te lezen ...
Verwacht deze week een uitslag .
Vandaag voor het eerst gemerkt . Na een 15 min goed werken was de pijp leeg van mijn merrie en was ze behoorlijk bezweet . Instructeur had er even opgezeten . Kreeg haar niet nageeflijk in draf . Stok ingeslikt leek het wel . Zwaar op de hand . Toen nog 5 min nagereden . Toch wel fijn hoor even iemand anders op je paard dan . Eens kijken hoe ze het doet .
Heeft ze ook nog een prut oog gekregen .
En is ze veel te zwaar ...
Toch gek laten testen op cushing terwijl ik dan lees dat de cushing dieren eigenlijk allemaal hard afvallen . En die dame van mij is dik .
Gister ene folder meegenomen op de open dag . Las ook dat vol uier een ding is passend bij cushing .
Ben nu toch benieuwd of het bij de cushing hoort want ze is een paar weken geleden geopereerd omdat ze een licht verzakte baar moeder zou hebben en daardoor ook niet goed kon plassen , plasten niet leeg en dan ineens weeg een guts urine naar buiten . Het is een paar weken goed gegaan na de ingreep . En nu is het weer een urine paradijs op de achterbene en de staart. Ook zwelt uier weer .
Heb bloed laten prikken door een andere arts en ben dus benieuwd of de klachten idd door cushing zijn en of de opererende arts daar niet aan gedacht heeft .
Niet om verwijten te maken ofzo ... Maar baal soms zo dat je alles zelf moet uitvogelen .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:19

Dat dik zijn hoort wel bij Cushing, eerst zijn ze juist veel te dik en pas later worden ze (te) mager.
Zo ging het bij mijn paard tenminste wel.
Het zijn ook vaak paarden die bijna hun hele leven te dik zijn geweest die Cushing krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:31

Focussed schreef:
Het is alleen zo dat een paard niet snel dood zal gaan van de symptomen, mits hij natuurlijk extreem bevangen raakt. Maar aan overbeharing, suikerachtige klachten, benauwdheid, slechte weerstand, trage wondgenezing, huidproblemen en depressiviteit zal hij niet snel dood gaan. Dus het is geen middel om hem langer bij je te houden, maar je maakt echter wel de kwaliteit van leven vele malen beter.

Nou het is toch (ook) wel een middel om ze langer bij je te houden .. Zoals willy 5 jaar geleden was, met toevallen waarbij hij zich liet vallen was hij een gevaar voor zichzelf maar ook voor de ruiter en staleigenaar. Dus als we hem niet waren gaan behandelen was hij waarschijnlijk gaan hemelen - dat werd er op het amerikaanse forum waar ik zat ook geopperd, dat dat beter en veiliger was.. Er werd ook aan neurologische en aan hersenbeschadiging gedacht. Na medicatie nooit meer gevallen, getold of gaan zitten of angstaanvallen gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:41

cynthiar schreef:
Dat dik zijn hoort wel bij Cushing, eerst zijn ze juist veel te dik en pas later worden ze (te) mager.
Zo ging het bij mijn paard tenminste wel.
Het zijn ook vaak paarden die bijna hun hele leven te dik zijn geweest die Cushing krijgen.

Ik heb denk ik een uitzondering....hij is nooit te dik geweest en heeft ook IR.Maar hij is ook nooit mager geweest.Wel gaat er best wel veel voer in.

Moest ook wel lachen vandaag....hij krijgt ook schildklierhormoon.16 pilletjes s'ochtends in een broodje gekneed.
Nu brak ik vanochtend mijn nieuwe 'lading' aan....hebben ze er een smaakje aan gegeven!
Je raad nooit wat voor smaak....vleessmaak!
Het zijn hondenpillen.
Dus maar een suikerklontje vooraf gegeven,helemaal fout natuurlijk maar ik was echt bang dat hij het uitspuugde!
Maar niet dus.Pfffff....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:42

Pandora2 schreef:
@dookia jouw redenering snap ik ook wel ergens, maar ik begrijp ook als je geen verandering ziet na x aantal maanden, je er dan ook mee stopt. Die pergolide is enkel symptoombestrijding, dus als er geen symptomen zijn, of geen verbetering van de eventuele symptomen merkbaar is, hoef je ook niet aan symptoombestrijding te doen...
Hier bij de buuf staat een paard die een acth waarde had vorig jaar van 150 of daaromtrent...zonder iets te doen, enkel wat op dieet gezet omdat ze echt overvet was, is die waarde dit voorjaar ergens in de 30 .... Mijn andere merrie ( die hoefbevangen geweest is ) had 3 maanden na de hoefbevangenheid een acth van om en bij de 100...ze is nu ook meegetest en zit op 28...ook zonder pergolide. Denk dat er over die acth waarde nog wat onderzoek kan gedaan worden, en de stijging en daling daarvan afhankelijk is van heel veel factoren.

Ahem alleen symptoombestrijding?? Pardon?? Echt niet!!! De hormoonhuishouding van je paard is totaal verpest als hij cushing heeft, daardoor heeft hij niet alleen al die kwalen, maar hij voelt zich ook zwaar poedersuiker (en dat zie je niet perse). Ze zijn vaak misselijk, gedesorienteerd, onzeker en angstig en depressief (als het allemaal maar lang genoeg zonder medicatie doorduurt). DAT wijzigt allemaal als de hormoonhuishouding weer op orde komt, weg gaat de onzekerheid, misselijkheid en desorientatie en er komt een fris kijkend niet depressief paard voor terug dat weer jaren jonger is en handelt dan daarvoor. En de suikerziekte, het vele drinken, zomaar onwijs zweten en veel plassen dat verdwijnt ook allemaal. En al die rot ontstekingen als gevolg van mok e.d. en huidproblemen die komen er ook nog bij laat staan de hoefbevangenheid waar we het nog niet over hebben gehad. De kans dat je paard wordt ingeslapen door ofwel toevallen, hoefbevangenheid of andere ellende zoals steeds terugkerende olifantsbenen dat komt er ook allemaal bij kijken. En dat wordt als je er op tijd bij bent (beter) beheersbaar als je medicatie gaat geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:46

@Diana Die is al mooi opgeknapt zeg! Een enorm verschil inderdaad!

@Cynthiar wat betreft dat voeren: heb ze hier alle 3 op beperkt droog hooi + als supplement Formula4Feet van Equilife + luzernehaksel en biergist staan, geen biks,geen musli's, geen granen, geen wortels meer voor ons. En als het weer gunstig is, strookbegrazing. Nu dezer dagen dus niet :n
Mijn zwarte merrie is hoefbevangen geraakt omdat ze altijd veels te dik geweest is en dus toen ze op pensioen ging, enkel nog als grasmaaier diende en dat heeft de ellende veroorzaakt. De merrie met cushing is ook altijd aan de ronde kant geweest ( lees gewoon te dik ) , dus kan ook enkel maar goed zijn dat die mee gaat aan de '' dieettafel ''. En mijn PRE, die wordt ook snel te dik, dussss.... En tot nu toe schuurt hij nog niet ( andere jaren toen er een sprietje jong gras tevoorschijn kwam, begon ie er al aan van de 2e dag..) We houden dit nu zo al een goed jaar vol...zien wat de toekomst ons brengt op deze manier :j
Zoals je zelf zegt, cushingers zijn vaak paarden die hun leven lang te dik geweest zijn...dus ik streef nu naar '' sportmodelletjes '' .. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:48

@fargo cushing kan tot op heden niet genezen worden, alleen de symptomen kunnen bestreden worden...tenzij jij ergens wat kan vinden over daadwerkelijke genezing door die medicatie, maar voor zover ik overal hoor en lees, is deze ziekte tot op heden nog niet te genezen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:49

[quote="Pandora2"]Aan alle nieuwkomers welkom hier! Ik zou zeggen jammer dat je in dit topic '' verzeilt '' bent geraakt...maar het is nu eenmaal niet anders, dus laten we het met zen allen gezellig maken :j
Heb weer een deeltje bijgelezen....wat betreft het opbouwen van die pillen, ik heb het ook gedaan hoor, alhoewel mijn DA en de DA'en in de kliniek hier in de buurt het niet aanraden. Zij laten ook starten met de gebruikelijke dosis, zijn er bijwerkingen, dan even afbouwen. Dus eigenlijk de omgekeerde weg. Maar goed, dat is mijns inziens ieder zijn keuze...paarden zat die geen bijwerkingen vertonen op starten met 1mg...evenals ook paarden met wel bijwerkingen.. //// einde quote

Tja dat is toch wel heel erg makkelijk gezegd zo even.. Er zijn zat paarden die geen bijwerkingen vertonen op het starten met 1 mg. Waar haal je die wijsheid vandaan? Zo'n beetje alle paarden in dit topic die zo zijn gestart - omdat ze gewoon te laat hoorden dat het eigenlijk anders zou moeten - hebben problemen ondervonden. Sterker nog sommigen konden hierdoor niet op pergolide blijven omdat paarden helemaal stopten met eten. Vind het nog al een uitspraak. Zijn we hier 5 jaar en meer bezig met een topic om die kennis door te geven en dan maak je zo'n opmerking...
Dat vind ik nou jammer.

Ik zeg ook nergens dat paarden genezen kunnen worden "maar alleen de symptomen kunnen bestreden worden".... Die symptomen zijn dan ook juist behoorlijk ingrijpend voor je paard. Dus juist als die symptomen kunnen worden gestopt, heeft menig paard weer een verantwoord en langer leefbaar leven.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:01

Pandora2 schreef:
@fargo cushing kan tot op heden niet genezen worden, alleen de symptomen kunnen bestreden worden...tenzij jij ergens wat kan vinden over daadwerkelijke genezing door die medicatie, maar voor zover ik overal hoor en lees, is deze ziekte tot op heden nog niet te genezen...

Dat zegt Fargo toch ook niet, maar Fargo zegt dat er al veel paarden zijn ingeslapen voor symptomen van cushing zoals hoefbevangenheid enz en dat dit dus wel kan vermeden worden door pergolide/prascend waardoor ze wel langer bij ons kunnen blijven

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:02

Mijn fjord is nu een sportmoddeltje haha, maar omdat ik dat niet gewend ben vind ik hem te mager, en ben ik bang dat hij niet genoeg te eten binnen krijgt.
Illo krijgt per dag 1 kilo muesli zonder haver, en een halve schep cavalor senioren muesli, ongeveer een kilo peen en ongeveer 9 kilo hooi, dit is geloof ik wel erg arm hooi. Ik sta op een grote manege, dus kan alleen kiezen tussen kuil ( wat nou niet echt goede kwaliteit is) of hooi. Kuil krijgt hij niet eens meer weg, dus moet hij wel hooi. En nu het weer beter wordt graas ik aan de hand ongeveer een uurtje. In de zomer gaat hij altijd 3 maanden 24/7 het land op.