Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Het is alleen zo dat een paard niet snel dood zal gaan van de symptomen, mits hij natuurlijk extreem bevangen raakt. Maar aan overbeharing, suikerachtige klachten, benauwdheid, slechte weerstand, trage wondgenezing, huidproblemen en depressiviteit zal hij niet snel dood gaan. Dus het is geen middel om hem langer bij je te houden, maar je maakt echter wel de kwaliteit van leven vele malen beter.
cynthiar schreef:Dat dik zijn hoort wel bij Cushing, eerst zijn ze juist veel te dik en pas later worden ze (te) mager.
Zo ging het bij mijn paard tenminste wel.
Het zijn ook vaak paarden die bijna hun hele leven te dik zijn geweest die Cushing krijgen.
Pandora2 schreef:@dookia jouw redenering snap ik ook wel ergens, maar ik begrijp ook als je geen verandering ziet na x aantal maanden, je er dan ook mee stopt. Die pergolide is enkel symptoombestrijding, dus als er geen symptomen zijn, of geen verbetering van de eventuele symptomen merkbaar is, hoef je ook niet aan symptoombestrijding te doen...
Hier bij de buuf staat een paard die een acth waarde had vorig jaar van 150 of daaromtrent...zonder iets te doen, enkel wat op dieet gezet omdat ze echt overvet was, is die waarde dit voorjaar ergens in de 30 .... Mijn andere merrie ( die hoefbevangen geweest is ) had 3 maanden na de hoefbevangenheid een acth van om en bij de 100...ze is nu ook meegetest en zit op 28...ook zonder pergolide. Denk dat er over die acth waarde nog wat onderzoek kan gedaan worden, en de stijging en daling daarvan afhankelijk is van heel veel factoren.
Pandora2 schreef:@fargo cushing kan tot op heden niet genezen worden, alleen de symptomen kunnen bestreden worden...tenzij jij ergens wat kan vinden over daadwerkelijke genezing door die medicatie, maar voor zover ik overal hoor en lees, is deze ziekte tot op heden nog niet te genezen...