[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:14

Cemlys schreef:
Ben wel benieuwd naar die nostrilvet.
Mijne staat nu sinds maamdag stil ivm behandelen rug. Morgen weer even het land uit voor een rondje longeren. Gelijk met netje doen. Ik moet nog maar even kijken hoe ik mijn netje kan bevestigen met rijden want rij tegenwoordig met een hackamore.

ik heb nu 2 dagen voor het rijden Nostrilvet gebruikt gisteren met neusnetje en vandaag zonder
en het briesen was met neusnetje maar 1x en vandaag zonder netje ik denk 4x
een heel verschil :j
fijn spul!!!
dit was zaterdag.
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:58

Maryke79 schreef:
Chess staat nu een poos op de gabapentine. Helaas werkte de dosis van 9 per dag niet goed. Iom Gent staat ze nu op 18 per dag. Wanneer ze de medicatie krijgt gaat het heel goed! Zelfs op de wei gaat het dan goed. Chess gaat nu op 1 maand 18 per dag, dan 1 maand 12 per dag en dan 6 per dag. Hopelijk lukt het om af te bouwen....
Gabapentine veroorzaakt geen orgaanschade, dus kan gewoon gegeven worden. Gabapentine blokkeert de aangezichtszenuw.

Dit is toch een medicijn tegen epilepsie met kans op behoorlijk wat bijwerkingen?

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:00

Mirgino, vorige week heeft Niek ook een paar dagen vreselijk lopen briesen. Zo erg zelfs dat ik bang was dat hij weer ging schudden. Maar gelukkig is dat niet gebeurd. Nu heeft hij geen last meer. Ik denk dat de pollen waar hij vorige week op reageerde er nu niet meer zijn.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:52

singasong schreef:
Maryke79 schreef:
Chess staat nu een poos op de gabapentine. Helaas werkte de dosis van 9 per dag niet goed. Iom Gent staat ze nu op 18 per dag. Wanneer ze de medicatie krijgt gaat het heel goed! Zelfs op de wei gaat het dan goed. Chess gaat nu op 1 maand 18 per dag, dan 1 maand 12 per dag en dan 6 per dag. Hopelijk lukt het om af te bouwen....
Gabapentine veroorzaakt geen orgaanschade, dus kan gewoon gegeven worden. Gabapentine blokkeert de aangezichtszenuw.

Dit is toch een medicijn tegen epilepsie met kans op behoorlijk wat bijwerkingen?

hier wil ik graag even op reageren :) mijn paard stond ook op gabapentine, nadat neusnetje niet hielp en er al heel wat onderzoeken waren gebeurd. Mijne reageerde wel ietsje op 9 pillen per dag maar ook absoluut niet voldoende om te rijden. Ze kreeg echter inderdaad ook al wat last van bijwerkingen .. hierdoor hebben we besloten om de kuur te stoppen. Mijne is jammer genoeg niet meer bruikbaar voor de sport en zal nu wss verkocht worden als weidemaatje/fokmerrie, als dat al lukt ..
Gabapentine kan helpen, zeker wel! het is heftig spul dus er zijn inderdaad bijwerkingen die kunnen opspelen, maar ik heb al enkele succesverhalen gehoord ook :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:40

Nostrilvet toch mss maar even uitproberen, vorige week met netje gereden en dan heeft hij eigenlijk amper last. maar rijd met hackamore en om eerlijk te zijn is het een gedoe met netje om het er netjes aan vast te krijgen. hopelijk is alles snel weer pollenvrij

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

Volgens de arts uit gent is de kans op bijwerkingen minimaal. Ik neem de gok dan maar. Zonder gaat in ieder geval niet, dan is het ook een rampenplan. Ja, het wordt gebruikt bij epilepsie. Het verdooft de aangezichtszenuw. Nu chess op de medicijnen staat heb ik weer een gelukkig paard wat ook weer op de wei kan. En wat wijsheid is....we zien het wel...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:05

Rayaa schreef:
hier wil ik graag even op reageren :) mijn paard stond ook op gabapentine, nadat neusnetje niet hielp en er al heel wat onderzoeken waren gebeurd. Mijne reageerde wel ietsje op 9 pillen per dag maar ook absoluut niet voldoende om te rijden. Ze kreeg echter inderdaad ook al wat last van bijwerkingen .. hierdoor hebben we besloten om de kuur te stoppen. Mijne is jammer genoeg niet meer bruikbaar voor de sport en zal nu wss verkocht worden als weidemaatje/fokmerrie, als dat al lukt ..
Gabapentine kan helpen, zeker wel! het is heftig spul dus er zijn inderdaad bijwerkingen die kunnen opspelen, maar ik heb al enkele succesverhalen gehoord ook :)

Hoe kun je een paard verkopen met zo'n groot probleem? Kun jij dat met een goed gevoel doen en weten de volgende eigenaren dan ook wat voor probleem dit paard heeft?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:16

singasong schreef:
Mirgino, vorige week heeft Niek ook een paar dagen vreselijk lopen briesen. Zo erg zelfs dat ik bang was dat hij weer ging schudden. Maar gelukkig is dat niet gebeurd. Nu heeft hij geen last meer. Ik denk dat de pollen waar hij vorige week op reageerde er nu niet meer zijn.

vorige week hadden wij hier ook plaatselijk veel pollen :j
aankomende week word het weer erg warm dan hou ik hem goed in de gaten, in de wei masker en als ik kom nostrilvet erbij dan moet het lukken.
rijden gaat dan even niet vanwege zijn vernauwde bloedvaten in het hoofd, nu ging het nog net maar hij zweette wel extreem boven ogen en neus.... -O-

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:25

Hier ook een merrie met HS jammer genoeg. Het uit zich door verschikkelijke jeuk aan haar neus waardoor ze met haar neus over de grond wilt schuren of met haar benen ernaar slaat.

Vorig jaar maart begon ze met haar neus te wiebelen in de weide en enkele weken later werd ze heel ziek (loom, koorts, aften in haar mond, spieren weg). DA dacht aan lyme en dus kreeg ze een zware AB kuur. Intussen kreeg ze zoveel prikkels aan haar neus dat ze zelf niet meer kon eten uit haar eetbak. Toen hebben we Gabapentine geprobeerd. Dit gaf haar ontzettend veel rust, maar afbouwen was niet mogelijk dan had ze dadelijk weer last.

Na onderzoeken in een kliniek kwam er niets uit als oorzaak voor het HS. Daar waren ze ook helemaal niet zeker van de Lyme.

Een andere DA dacht aan aan Rhino/herpes infectie die nu nog steeds een ontstoken zenuw veroorzaakt. Bij het aanraken van de trigeminus zenuw aan de linkerzijkant van haar hoofd reageerde ze alsof ze een electrische schok kreeg. Hij heeft die plaats 3x ingespoten met medicatie. We hebben daarnaast haar vitamines en weerstandverhogende middelen gegeven, maar nog steeds is ze niet in orde. Het vreemde is ook dat je uit haar linkerneusgat een fluitend geluid hoort. Alsof er die neusgang versmalt zou zijn, maar via een endoscopie is er niets te zien.

Ik heb haar al enkele keren weer aan het werk proberen te krijgen, maar ze kan/durft niet te lopen onder het zadel. Zodra ze ook maar een beetje last krijgt, blijft ze staan en wilt steigeren. En aangezien dit een paard is dat ervoor niets liever deed dan werken, weet ik dat ze niet zomaar doet, maar zich echt erg slecht moet voelen.

Nu begint ze ook aan de hand, bij het naar de weide brengen, omhoog te slaan met haar voorbenen naar haar neus. Misschien dat ik toch nog eens een neusnetje kan proberen, maar dat gaf haar weinig tot geen verlichting de vorige keer.

Ik word er zo triest van om haar zo te zien... Het is mijn droompaard en ik kan haar niet helpen. Ik denk dat ik nog maar eens de DA contacteer, maar veel kunnen ze niet meer door voor ons vrees ik...

Misschien dat die Nostrilvet nog iets is, maar ik zou eerder de oorzaak willen aanpakken en niet het gevolg bestrijden. Alleen weet ik niet hoe.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:33

singasong schreef:
Rayaa schreef:

Hoe kun je een paard verkopen met zo'n groot probleem? Kun jij dat met een goed gevoel doen en weten de volgende eigenaren dan ook wat voor probleem dit paard heeft?

Mijn merrie zal verkocht worden met een héél duidelijke beschrijving van het probleem. Ze geniet van aandacht en op de wei staan, is een prima moeder en geeft mooie, brave, grote springveulens met potentieel. ALS ik iemand vind die haar wil puur voor het gezelschap of de fok doe ik ze met een goed gevoel weg. Zolang mijn merrie niet in het werk wordt gezet heeft ze geen pijn of last.
Het laatste wat ik zou doen is mijn paard verkopen in de winter of zonder haar probleem uitvoerig te bespreken. Dan laat ik ze nog liever inslapen wanneer ik niet de garantie heb dat ze een pijnvrij leven kan leiden. Maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk. Ik zie mijn merrie doodgraag maar wanneer de mogelijkheid er niet is om ze bij te houden moeten er keuzes gemaakt worden.

edit: een goede thuis is voor mij veel belangrijker dan de prijs! Ik doe ze met alle plezier weg als ik iemand vind die haar dat kan bieden. Ik heb er al enorm veel geld in gestoken, voor die paar honderd euro die ik er nog uit kan kloppen ga ik niet onnozel doen, dan gaat mijn paard haar welzijn absoluut voor

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:40

Donnatella schreef:
Hier ook een merrie met HS jammer genoeg. Het uit zich door verschikkelijke jeuk aan haar neus waardoor ze met haar neus over de grond wilt schuren of met haar benen ernaar slaat.

Vorig jaar maart begon ze met haar neus te wiebelen in de weide en enkele weken later werd ze heel ziek (loom, koorts, aften in haar mond, spieren weg). DA dacht aan lyme en dus kreeg ze een zware AB kuur. Intussen kreeg ze zoveel prikkels aan haar neus dat ze zelf niet meer kon eten uit haar eetbak. Toen hebben we Gabapentine geprobeerd. Dit gaf haar ontzettend veel rust, maar afbouwen was niet mogelijk dan had ze dadelijk weer last.

Na onderzoeken in een kliniek kwam er niets uit als oorzaak voor het HS. Daar waren ze ook helemaal niet zeker van de Lyme.

Een andere DA dacht aan aan Rhino/herpes infectie die nu nog steeds een ontstoken zenuw veroorzaakt. Bij het aanraken van de trigeminus zenuw aan de linkerzijkant van haar hoofd reageerde ze alsof ze een electrische schok kreeg. Hij heeft die plaats 3x ingespoten met medicatie. We hebben daarnaast haar vitamines en weerstandverhogende middelen gegeven, maar nog steeds is ze niet in orde. Het vreemde is ook dat je uit haar linkerneusgat een fluitend geluid hoort. Alsof er die neusgang versmalt zou zijn, maar via een endoscopie is er niets te zien.

Ik heb haar al enkele keren weer aan het werk proberen te krijgen, maar ze kan/durft niet te lopen onder het zadel. Zodra ze ook maar een beetje last krijgt, blijft ze staan en wilt steigeren. En aangezien dit een paard is dat ervoor niets liever deed dan werken, weet ik dat ze niet zomaar doet, maar zich echt erg slecht moet voelen.

Nu begint ze ook aan de hand, bij het naar de weide brengen, omhoog te slaan met haar voorbenen naar haar neus. Misschien dat ik toch nog eens een neusnetje kan proberen, maar dat gaf haar weinig tot geen verlichting de vorige keer.

Ik word er zo triest van om haar zo te zien... Het is mijn droompaard en ik kan haar niet helpen. Ik denk dat ik nog maar eens de DA contacteer, maar veel kunnen ze niet meer door voor ons vrees ik...

Misschien dat die Nostrilvet nog iets is, maar ik zou eerder de oorzaak willen aanpakken en niet het gevolg bestrijden. Alleen weet ik niet hoe.

zenuwpijn is heel erg pijnlijk :j
ik zou het heel goed aankijken ......en als echt niks helpt ,klinkt keihard, maar dan zou ik toch inslapen....
gelukkig had mijn paard niks aan die zenuw daar waren we ook bang voor, maar die schuurde ook zijn hele neus en mond kapot en was verschrikkelijk om te zien ,hij was echt helemaal naar van zichzelf
en heb ook huilend bij hem gestaan met de gedachte ook hem uit dat lijden te halen.....

maar, bij mijn paard heeft homeopathie uitkomst gegeven en daardoor is hij er nog en gaat het eigenlijk super!!!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

Dat is inderdaad ook wat we al voor ogen hebben gehouden. Als het te erg wordt, is er maar één keuze meer de juiste. Voorlopig gaat het in de weide en op stal zolang ze zich maar rustig houdt. Maar aangezien ze erg veel bloed heeft (en dus een nerveus karakter) windt ze zich vaak al op over kleine dingen. Gelukkig trekt de HS reactie dit jaar dan wel sneller weg als vorig jaar. Vorig jaar had ze dan echt uren nodig om te bekomen en nu zie je het na enkele minuten al weer kalmeren.

Een goede homeopaat mag altijd aangeraden worden, maar ik zit natuurlijk wel in BE.

Op welke manier heeft homeopathie bij jouw paard geholpen Mirgino?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:31

Even osteopatisch laten losmaken kan ook verlichting geven. Heb je dat nog geprobeerd donnatella. Weet dat hier meerdere headshakers van verlost zijn. Blokkades kunnen die trigeminus ook weer meer triggeren. Kan wel iemand aanraden die ervaring heeft met headshakers.
netje kan verlichting geven maar het kan ook irritatie geven bv.
Heb je nog gespeeld met je optoming ivm rijden. Vergelijk eens of je hoofdstel niet over takjes van de trigeminus ligt waardoor je extra triggering hebt.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:56

Met ons gaat het steeds beter! Mijn paard is zo goed als schud vrij , natuurlijk heeft hij wel last van vliegen op zijn tijd net als alle andere gezonde paarden en dan schud hij natuurlijk ook gewoon,
We zijn nu bijna twee jaar bezig geweest met homeopathie, met eerst snel resultaat en dan weer een terugval, maar ik kan zeggen dat ik er nu al een half jaar weer intensief kan trainen en hij gaat er nu iedere dag beter uit zien bespieding en uitstraling!
Ik ben blij dat ik deze weg heb gekozen.
Dank nog voor het advies! ;)
Ik denk dat we misschien nog wel eens behandeld moeten worden maar ik heb er alle vertrouwen in dat mijn paard zich er nu goed bij voelt !
Ik zal nooit een zenuw verdoven van mijn paard, dit is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke afweging.
Maar ik denk dat de nadelen denk aan bijvoorbeeld een kaak ontsteking die je paard dan ook niet meer voelt dus ook niet aangeeft! Met alle gevolgen van dien.
Tevens vind ik dat je paard gevoel moet hebben in zijn hoofd om er mee te kunnen rijden.
Dit geld natuurlijk niet voor bosritjes aan een lange teugel,
Maar als hij op de vlucht slaat en lekker toch niets voelt ben je ook een gevaar voor anderen!
Bij een fok merrie zou ik het wel in overweging nemen! Om verlichting te geven!
Dus gabapentine??? Ik heb er sterk mijn twijfels over!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:06

Het is bij gabapentine niet zo dat de neus gevoelloos wordt hoor. Ze behouden het gevoel in de neus gewoon. Het zorgt er wel voor dat de zenuw minder vatbaar is voor prikkels.
Ik merk aan chess dat zij de medicatie nodig heeft om een beetje leuk de dag door te komen. Mochten er op lange termijn bijwerkingen bij komen, dan laat ik haar inslapen en sta ik haar af voor medisch onderzoek in Gent.
Het medicijn niet geven is in mijn situatie geen optie meer, omdat er van alles geprobeerd is. Ieder paard is anders en reageert anders. Het enige is uitproberen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:06

mirgino schreef:
aankomende week word het weer erg warm dan hou ik hem goed in de gaten, in de wei masker en als ik kom nostrilvet erbij dan moet het lukken.
rijden gaat dan even niet vanwege zijn vernauwde bloedvaten in het hoofd, nu ging het nog net maar hij zweette wel extreem boven ogen en neus.... -O-

Weer die schimmels?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:07

Drunny, wat fijn zeg dat de behandeling voor jouw paard ook blijkt te werken! Met Niek gaat het ook nog steeds goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:34

singasong schreef:
mirgino schreef:

Weer die schimmels?

ik denk het niet, vandaag was er niets aan de hand maar er waaide ook geen pollen nu in de wei
morgen weer rijden
zie wel tegen zaterdag op als het ineens bloedheet word, dat verschil is dan zo groot en ik hoop niet dat de graspollen ineens om je oren vliegen.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:41

Cemlys je mag me altijd de gegevens van een osteopaat die ervaring heeft met HS doorgeven, maar vergeet niet dat ik in BE zit.

Optoming heb ik zeker al op gelet, maar ik kan geen verschil zien met een ander hoofdstel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:04

ik heb voor appie een andere vliegenfrontriem gehaald en nu schud hij ineens niet meer :P
de oude was al behoorlijk versleten en de nieuwe heeft veeeeeel sliertjes!
misschien wel helemaal toeval hoor, maar voor nu schud hij in elk geval niet en daar ben ik blij mee :D

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:28

Fijn dat appie zich weer beter voelt met zijn nieuwe vliegenfortriem.

Gisteren nog eens proberen longeren, maar dat was een ramp (met of zonder neusnetje). Ze wou gaan liggen van de jeuk aan haar neus dus heb ik het maar opgegeven.

Wat me wel opvalt de laatste dagen is dat ze erg moeilijk is met buiten zetten. Ze wilt dan als een hengst overal in bijten en gaat uiteindelijk omhoog en slaat uit met haar voorbenen. Eens in de weide blijft ze bijterig (ik moet haar echt wegsturen), maar ze zal niet rondcrossen. Wat je wel zou verwachten van een paard dat deze acties doet omdat ze teveel energie heeft. Ik veronderstel dat ze dit doet omdat ze last heeft. Het probleem is dat het wel gevaarlijk begint te worden... Ze is namelijk niet zo klein (1.74m) en redelijk imposant. Zeker als ze op haar achterste benen staat.

Vanavond komt de DA nog eens langs om de mogelijkheden te bekijken. Hij sprak van een nieuw soort medicatie: een soort oogdruppels. Maar eigenlijk wil ik geen medicatie, ik wil de oorzaak wegnemen. Dat gefluit door dat neusgat kan toch niet normaal zijn? ***zucht***

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:08

mirgino schreef:
ik denk het niet, vandaag was er niets aan de hand maar er waaide ook geen pollen nu in de wei
morgen weer rijden
zie wel tegen zaterdag op als het ineens bloedheet word, dat verschil is dan zo groot en ik hoop niet dat de graspollen ineens om je oren vliegen.

Houdt het goed in de gaten! 99% kans dat ze weer terugkomen. Schimmels zijn zo moeilijk uit te roeien als ze eenmaal een oorzaak zijn geweest.
Iets in me zegt dat je ook aan zijn lever moet denken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:32

donnatella hoe is jouw merrie met de hengstigheid?
er is namelijk (dacht ik,ben een beetje aan het twijfelen) ooit eens onderzoek gedaan naar sexuele frustratie en hoofdschudden.
merries met hormonale problemen zouden snekker kans krijgen op schudden.
zou toch kijken of alles goed is, zeker het omhoog komen en bijten kan duiden op eierstokproblemen :j
heb je al gekeken wat bij geven van magnesium doet in haar karakter?

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:38

Magnesium had enkele maanden geleden geen effect, maar ik kan het altijd eens opnieuw proberen omdat haar gedrag nu wel heel anders is.

Het is inderdaad wel een merrie die normaal gezien zeer uitgesproken hengstig staat, maar zonder verder vervelend te zijn aan de hand of onder het zadel. Nu moet het wel lukken dat ze de laatste tijd geen duidelijke hengstigheid meer heeft getoond. Waar ze dat anders wel had.

Anderzijds zijn we nu ook sinds enkele weken gestopt met het geven van Equiresistance om de weerstand te verhogen. Hangt het misschien hier mee samen ik weet het niet.

Bij haar gaat het ook echt om jeuk aan die neus en niet zozeer het schudden van het hoofd. Dat zie je slechts zelden, wel spelen met de lippen, likken, ergens tegen schuren, bij beweging neus in het zand willen steken of ernaar slaan met een voorbeen en een fluitend geluid door één neusgat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:54

Magnesium werkt op de lever. Wanneer je paard een leverprobleem heeft zal dit helpen, anders niet.