Donnatella schreef:Hier ook een merrie met HS jammer genoeg. Het uit zich door verschikkelijke jeuk aan haar neus waardoor ze met haar neus over de grond wilt schuren of met haar benen ernaar slaat.
Vorig jaar maart begon ze met haar neus te wiebelen in de weide en enkele weken later werd ze heel ziek (loom, koorts, aften in haar mond, spieren weg). DA dacht aan lyme en dus kreeg ze een zware AB kuur. Intussen kreeg ze zoveel prikkels aan haar neus dat ze zelf niet meer kon eten uit haar eetbak. Toen hebben we Gabapentine geprobeerd. Dit gaf haar ontzettend veel rust, maar afbouwen was niet mogelijk dan had ze dadelijk weer last.
Na onderzoeken in een kliniek kwam er niets uit als oorzaak voor het HS. Daar waren ze ook helemaal niet zeker van de Lyme.
Een andere DA dacht aan aan Rhino/herpes infectie die nu nog steeds een ontstoken zenuw veroorzaakt. Bij het aanraken van de trigeminus zenuw aan de linkerzijkant van haar hoofd reageerde ze alsof ze een electrische schok kreeg. Hij heeft die plaats 3x ingespoten met medicatie. We hebben daarnaast haar vitamines en weerstandverhogende middelen gegeven, maar nog steeds is ze niet in orde. Het vreemde is ook dat je uit haar linkerneusgat een fluitend geluid hoort. Alsof er die neusgang versmalt zou zijn, maar via een endoscopie is er niets te zien.
Ik heb haar al enkele keren weer aan het werk proberen te krijgen, maar ze kan/durft niet te lopen onder het zadel. Zodra ze ook maar een beetje last krijgt, blijft ze staan en wilt steigeren. En aangezien dit een paard is dat ervoor niets liever deed dan werken, weet ik dat ze niet zomaar doet, maar zich echt erg slecht moet voelen.
Nu begint ze ook aan de hand, bij het naar de weide brengen, omhoog te slaan met haar voorbenen naar haar neus. Misschien dat ik toch nog eens een neusnetje kan proberen, maar dat gaf haar weinig tot geen verlichting de vorige keer.
Ik word er zo triest van om haar zo te zien... Het is mijn droompaard en ik kan haar niet helpen. Ik denk dat ik nog maar eens de DA contacteer, maar veel kunnen ze niet meer door voor ons vrees ik...
Misschien dat die Nostrilvet nog iets is, maar ik zou eerder de oorzaak willen aanpakken en niet het gevolg bestrijden. Alleen weet ik niet hoe.
zenuwpijn is heel erg pijnlijk
ik zou het heel goed aankijken ......en als echt niks helpt ,klinkt keihard, maar dan zou ik toch inslapen....
gelukkig had mijn paard niks aan die zenuw daar waren we ook bang voor, maar die schuurde ook zijn hele neus en mond kapot en was verschrikkelijk om te zien ,hij was echt helemaal naar van zichzelf
en heb ook huilend bij hem gestaan met de gedachte ook hem uit dat lijden te halen.....
maar, bij mijn paard heeft homeopathie uitkomst gegeven en daardoor is hij er nog en gaat het eigenlijk super!!!