[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:07

Inge, heb je hem onder een kap staan qua hoofd?

Die van mij schuurt namelijk wel met de kap op maar meer dan een heel klein puntje midden onder haar toef is gaat er niet kapot. De kap lijkt dit op te vangen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:30

@cambiar
De werkzame stof in z-itch en tectonik moet worden opgenomen in het bloed van het paard. Na het aanbrengen op de vacht. Alleen de deken bewerken is dus misschien niet effectief?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:35

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:48

bruintje123 schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Permethrin
In principe zou het moeten werken omvtw impregneren.
Maar ik weet niet wat dan de sterkte moet zijn van de werkzame stof.

Thanks ik kwam het ook net tegen. Dan heb ik niks gezegd ;-)

Ook kwam ik dit artikel tegen https://scholar.google.nl/scholar?clien ... oogle.com/

Bovenste artikel over gebruik permethrin op paarden tegen zomereczeem. Vooral de discussie aan het eind is interessant en ik ben benieuwd of er nog vervolgonderzoeken komen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:28

MarliesV schreef:
Cerastes schreef:
Waar bestellen jullie tectonik of Z-itch??

Ik heb de Z-itch via de DA besteld, gewoon gebeld of ze dat wouden en dat was geen probleem.

Tectonik is volgens mij gewoon online verkrijgbaar in NL (Z-itch wel in GB maar dat vond ik niet handig).

Ok bedankt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:19

Mijn pony staat zich weer suf te stampen en te schudden. Vorig jaar zomer begonnen. Ik smeer hem nu in met derfen waarvan ik hoop dat het helpt.
Helaas heeft hij veel last aan zijn onder benen en rond zijn koker.

Vorig jaar kreeg hij plots korstjes op het kootbeen aan de voor en zijkanten van zijn kootbeen. Dus niet in de kootholte. De plekjes verschenen op een gegeven moment ook op de bovenbenen en zelfs een paar op zijn lijf. Ik vermoed dat het door de knutjes komt.
Zijn er meer paarden met dit probleem? En wat doen jullie er aan? Ik overweeg de Rambo flyboots (geloof dat ze zo heten) alleen is daar het kootbeen wel een stuk bloot bij geloof ik.
Hij heeft wel echt last van knutjes aan zijn benen die tussen de haartjes door wurmen. Vandaar dat ik vermoed dat het door de knutjes komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:19

Het was vandaag ook wel erg zeg!
Was rond 6 uur op stal vanavond en alle paarden waren helemaal kriegel van de vliegen, bij ons erg veel van die vieze zwarte huisvliegen.
Appie stond ook te schudden met zijn hoofd, heb hem zijn halster met vliegenfrontriem om gedaan.
Erg irritant dat ze zo om de ogen zitten.

Appie had ook wat last van plekjes op de benen,ik smeer het bij hem in met sweet itch.
Dat helpt wel iets.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:36

Ik lees hier over derfen. Wat is dat precies? Mijn paard heeft geen eczeem, maar wel last van de vele insecten hier (dicht bij bos)
Gisteren en vandaag echt een vliegen en beesten ecplosie en hem dus maar vast in zijn zomertenue gehesen.

Afbeelding

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:59

Mijn paard heeft ook weer jeuk sinds ze sochtends vroeg op het gras worden gezet. Na 1 dag de rish omgehad te hebben was de jeuk weg, deze blijft dus voorlopig om. Alleen mijn paard staat de hele zomer altijd in de nacht op stal en heeft het nu al ontzettend warm onder de deken. Hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld een vliegendeken voor de warme dagen? Het is geen zware eczemer want na 1 nacht de deken te hebben gebruikt blijft de jeuk weg.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:37

Kun je dan niet beter een luchtige pyjama zoeken? Mijn paard vindt de rsih ook veel te heet, maar die pyjama's gaan nog best.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:19

Shelaapj schreef:
Mijn paard heeft ook weer jeuk sinds ze sochtends vroeg op het gras worden gezet. Na 1 dag de rish omgehad te hebben was de jeuk weg, deze blijft dus voorlopig om. Alleen mijn paard staat de hele zomer altijd in de nacht op stal en heeft het nu al ontzettend warm onder de deken. Hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld een vliegendeken voor de warme dagen? Het is geen zware eczemer want na 1 nacht de deken te hebben gebruikt blijft de jeuk weg.

Ik heb om dezelfde reden een Amigo aussie gekocht. Overigens meer ook omdat mijn vorige stallen geen beschutting hadden en vol in de zon met de rsih ook geen succes was.
De amigo aussie heeft een minder lange hals, dus mijn paard schuurt voor wel. Het is nu wel even een uitdaging omdat hij inmiddels 24 uur buiten staat, dus ook met zonsopgang en ondergang. Ik hoop dat de aussie voldoende blijkt, anders wordt het toch weer de rsih.
De aussie is veel lichter en ook regenafstotend, met regenbuien en hitte vind ik die dus veel fijner dan de rsih.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:02

Het was gisteravond bar en boos. Mijn merrie begon me te roepen in de paddock, rond een uur of 6. Dat was dus duidelijke taal, heb haar snel op stal gezet. Vandaag zal weer een slechte dag worden voor de eczemers vrees ik.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:42

Annetje schreef:
Kun je dan niet beter een luchtige pyjama zoeken? Mijn paard vindt de rsih ook veel te heet, maar die pyjama's gaan nog best.

Heb je een voorbeeld van een luchtige pyjama?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:48

Warmte en vocht is echt drama hoeveel knutten er dan zijn, maar als het in de zomer echt warm en droog is zijn er veel minder en dan lukt het nog wel om mijn paard onder een luchtige vliegendeken of zelfs helemaal bloot jeukvrij te houden. Wel ruim voor de schemer op stal in een binnenstal.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:48

Heeft iemand ervaring met de Amigo 3 in 1 Vamoose?

Dat is dus eczeem/vliegendeken met regendeken in 1.

Mij lijkt de opening bij het hoofd erg ruim; dan kunnen alsnog de mugjes erin kruipen of de deken langs de hals afzakken, lijkt me.

Maar dat kan natuurlijk aan de foto liggen.

Heb diverse ruitersportzaken hier in de buurt gebeld, maar geen had er een waterdichte eczeemdeken of de maat die ik nodig heb. Dat wordt dus bestellen via internet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:08

Ik heb hem even voor je bekeken, het is een vliegendeken en geen eczeemdeken.
Gezien er juist in vochtige periodes meer knutten zijn is deze deken niet geschikt voor een paard met ZE.

Voor de hele warme droge dagen wil je liever wat luchtigers dan een waterdichte bovenkant.

Bij een beetje regen voldoet een gewone eczeemdeken zoals de RSIH prima, is zo weer droog.
Bij langdurige regen even een regendeken erover of een regenliner eronder.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:34

tiwi1969 schreef:
Warmte en vocht is echt drama hoeveel knutten er dan zijn, maar als het in de zomer echt warm en droog is zijn er veel minder en dan lukt het nog wel om mijn paard onder een luchtige vliegendeken of zelfs helemaal bloot jeukvrij te houden. Wel ruim voor de schemer op stal in een binnenstal.

Zo doe ik het ook inderdaad, normaal de RSIH en als het over de 25 graden gaat krijgt hij de Amigo Bug Buster op, deze heeft ook een buikflap met klittenband, dus gaat best goed. En ik zet hem inderdaad ook op tijd binnen, dat scheelt al een hoop.

Afbeelding

Hebbes1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:54

Helaas kwam ik er vorige week ook achter dat mijn paard waarschijnlijk zomer eczeem heeft.
Ik heb hem nu een dik jaar maar vorig jaar nog nergens last van.
Hij heeft nu best veel jeuk bij zijn manen en staart. :(:)
Ik heb de deken Rambo sweet itch gekocht deze week.
Ik heb wel het idee dat dit iets helpt maar merk toch dat zijn manen dunner worden door het schuren.
Is er nog iets anders waar van jullie zeggen dat echt helpt en het proberen waard is?
De dierenarts die ik belde voor advies gaf aan dat een goeie deken hielp maar middeltjes een beetje weg gegooid geld is.
Ik wil mijn paard wel graag jeuk vrij hebben, en zijn mooie manen en staart behouden
Word het elk jaar erger qua jeuk en eczeem of hoeft dit niet het geval te zijn?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:17

Bij die van mij wordt het elk jaar minder gelukkig, dus dat kan ook!

Ik heb van de week weer insectenspray gehaald, die had ik vorig jaar op proef gekregen, Flay-a-Way, gisteren gebruikt met rijden, alleen vliegen rond het hoofd, had ik niet genoeg behandelt, dus ben er wel tevreden over.
Zit Icaridin in, soort deet, werkt een halve dag ongeveer, genoeg om te rijden zonder insecten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:00

assebassie schreef:
Bij die van mij wordt het elk jaar minder gelukkig, dus dat kan ook!

Ik heb van de week weer insectenspray gehaald, die had ik vorig jaar op proef gekregen, Flay-a-Way, gisteren gebruikt met rijden, alleen vliegen rond het hoofd, had ik niet genoeg behandelt, dus ben er wel tevreden over.
Zit Icaridin in, soort deet, werkt een halve dag ongeveer, genoeg om te rijden zonder insecten.

Pas op..icaridin, ook bekend als Picaridin en Saltidin, werkt lang, maar verkoop is in Nederland niet meer toegestaan.

En dat kan betekenen dat het nog al schadelijk is.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:13

Hebbes1993 schreef:
Helaas kwam ik er vorige week ook achter dat mijn paard waarschijnlijk zomer eczeem heeft.
Ik heb hem nu een dik jaar maar vorig jaar nog nergens last van.
Hij heeft nu best veel jeuk bij zijn manen en staart. :(:)
Ik heb de deken Rambo sweet itch gekocht deze week.
Ik heb wel het idee dat dit iets helpt maar merk toch dat zijn manen dunner worden door het schuren.
Is er nog iets anders waar van jullie zeggen dat echt helpt en het proberen waard is?
De dierenarts die ik belde voor advies gaf aan dat een goeie deken hielp maar middeltjes een beetje weg gegooid geld is.
Ik wil mijn paard wel graag jeuk vrij hebben, en zijn mooie manen en staart behouden
Word het elk jaar erger qua jeuk en eczeem of hoeft dit niet het geval te zijn?

Je zou derfen kunnen gebruiken, dat is helpt tegen de jeuk. Best wel wat mensen in dit topic gebruiken dat als de pony/het paard toch jeuk heeft ondanks eczeemdeken. Het werkt bij de meeste paarden ook wel goed. Ik gebruik het zelf niet, maar als mijn huidige middeltje op is ga ik ook voor derfen denk ik.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:08

tiwi1969 schreef:
Ik heb hem even voor je bekeken, het is een vliegendeken en geen eczeemdeken.
Gezien er juist in vochtige periodes meer knutten zijn is deze deken niet geschikt voor een paard met ZE.

Voor de hele warme droge dagen wil je liever wat luchtigers dan een waterdichte bovenkant.

Bij een beetje regen voldoet een gewone eczeemdeken zoals de RSIH prima, is zo weer droog.
Bij langdurige regen even een regendeken erover of een regenliner eronder.

Gisteren heeft het hier dus niet lang, maar wel even hevig geregend.
Toen ik paard op stal zetten, heb ik haar de eczeemdeken af gedaan en haar rug/hals/billen waren nat. Deken heb ik uitgehangen en helaas...vanmorgen was hij nog klam. Het betrof een zeer luchtige Premiere eczeemdeken.

Ik heb ook al eens eenzelfde situatie gehad, maar toen liet ik de eczeemdeken opliggen in de stal
omdat ik hoopte dat ze vanzelf zou opdrogen. S'Avonds laat de deken er toch maar afgehaald, omdat hij zo lang vochtig/klam bleef. In dit geval was het een Rambo SI. De stof van deze deken is een stuk dikker en droogt dus ook niet zo snel is mijn ervaring.

Vandaar dat ik iets van waterdichte eczeemdeken zoek.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:44

Als je de deken op het paard houdt droogt hij sneller. Als na een bui de zon weer schijnt is hij echt zo weer droog. Binnen droogt minder snel.

Als mijn paard echt drijfnat binnen komt met een RSIH dan gaat hij af en was en droog ik hem thuis.
Ik gebruik er twee tegen elkaar dus heb er altijd eentje schoon en droog.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:11

Shelaapj schreef:
Annetje schreef:

Heb je een voorbeeld van een luchtige pyjama?

Deze heb ik ooit gekocht, deze is heel heel dun en glad en wordt daardoor niet warm

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:22

ik weet het papagroom, is allemaal troep! anders werkt het niet :+