[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furi

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:58

Heel veel sterkte Jasmine!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:45

Pffft Megan is eindelijk begonnen met verharen, ze is twee maanden later dan 'normaal'. Nu hopen dat alles er rap af komt.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:44

Mijn lieve Ramona is begonnen aan de 6e week ppid.
En nu komen we helaas even in een vervelende tegen slag.

Eten wilt ze niet meer op eten.
Ze komt niet meer naar me toe.
Ik mag haar nergens, maar dan ook nergens aan raken helaas...

Erg vervelend... Hopen dat dit snel voorbij is en we hierna een mooie tijd gaan krijgen....

Mensen die rond die weken een terugvaller heeft gehad?

Sterkte jasmine!
Verschikkelijk zeg Y;(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:34

ja hier,mijne heeft een week alleen hooi gegeten en daarna ging het met sprongen vooruit

Eet ze haar hooi wel nog?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:47

Sterkte jasmine!

Mijn merrie heeft donderdagavond licht koliek gehad, dierenarts voor de zekerheid laten komen. Ze is nog steeds niet helemaal de oude.
De laatste weken vaker last van diarree, zijn er meerdere die daar nu of door de tabletten last van hebben?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:19

De mijne heeft daar met koud weer wel eens last van. Hij heeft het eind december, begin januari ook 2x gehad. Steeds op een zondagavond. Maar de dierenartsen konden niks geks vinden. Maar op darmontspanners reageerde hij wel goed op.
Mijne staat al dik 4 jaar op Pergolide/Prancend dus ik denk niet dat het daar door komt. Hij heeft ook vaak diarree, maar het gekke is dat sinds de laatste koliek zijn mest weer goed is.
Voordat hij op de medicijnen stond had hij ook vaak diarree, lag heel erg aan de kwaliteit van het hooi, kuil kan hij al helemaal niet tegen, dan spuit hij water.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:25

Esther_ schreef:
Sterkte jasmine!

, zijn er meerdere die daar nu of door de tabletten last van hebben?

Vorig jaar na een paar weken prascend had Joris ook koliek.
Dierenarts 2 keer geweest, parafine gesondeerd. Toen dacht ik dat het door het zand kwam(moest toen uit het gras). Achteraf denk ik dat het door de prascend kwam, waar ik toen niet aan gedacht had.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:13

Mijne heb ik moeten laten inslapen tgv koliek ;( . Of dit van de pergolide komt zal ik nooit weten.
paarden krijgen nu eenmaal vaak koliek.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:13

Mijn pony heeft de lente in de kop lijkt het wel. Ze is zich flink aan het misdragen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:38

Ze is nu echt plukkerig aan het worden; ziet er heel raar uit op dit moment met die grote bossen losse haren die in de toch al erg lange vacht blijven hangen.
Wordt de vacht straks met gebruik van Prascend ook weer (redelijk) normaal van lengte?

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=55ADBF1D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:44

bij die van mij niet hoor Isa, blijft net een zwarte ijsbeer grootste gedeelte van het jaar, vond het eigenlijk al heel bijzonder dat ze afgelopen jaar, uiteindelijk toch is gaan ruien, maar meestal kan ik niet zo lang wachten en moet ik haar toch weer scheren hoor. Het is natuurlijk ook wel een shet die van mij...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:03

Isapaardje schreef:
Ze is nu echt plukkerig aan het worden; ziet er heel raar uit op dit moment met die grote bossen losse haren die in de toch al erg lange vacht blijven hangen.
Wordt de vacht straks met gebruik van Prascend ook weer (redelijk) normaal van lengte?

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=55ADBF1D

Hier een duidelijk verschil in vacht met de pillen. Niet zoals het ooit was, maar toch wel stukken beter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:18

Illo zijn vacht blijft ook lang. Hij verhaart wel, maar zijn nieuwe vacht wordt ook weer lang.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:56

Ik moet erbij zeggen dat ze tot op heden altijd prima verhaart heeft (vandaar ook geen verdenking van cushing door de dierenarts). Maar haar zomerhaar is ook al tamelijk lang en haar winter (dek)haar werd steeds langer (eerst gemiddeld 8, nu al zo'n 12 cm). En dat klit helemaal in elkaar gedurende de winter, dus ja zou fijn zijn als het wat minder haar weer zou worden ... al is ze dan shet. Het lijkt nu meer een schotse hooglander :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:08

Nou dan is je dierenarts niet goed op de hoogte. Ze kunnen ook cushing hebben met nog een hele normale vacht. Dat de haren langer zijn in de zomer zegt al genoeg. Het gaat gewoon elk jaar wat erger worden. Zo ging het bij mijn paard ook.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:32

O.o die baard, sexy hoor...

Megan heeft tot vorige zomer een mooi kort vachtje gekregen. Ze is sinds zeven maanden aan de pergolide en is dus nu twee maanden later begonnen met verharen en nog gaat het niet van harte.

Op haar hals zijn de lange dekharen er nu af, maar de ondervacht zit er nog. Wollig en een beetje doffig. Ik ben benieuwd hoe het ontwikkelt de komende tijd.

We zijn weer lekker aan het wandelen, ze loopt weer lekker en dat geeft de burger moed. Het opbouwen is weer zachtjes aan begonnen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:34

Fijn dat het weer beter gaat!

Bij Illo blijven juist lange dekharen zitten, de ondervacht gaat er wel af.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:44

Jasmine heel veel sterkte, moeilijke maar dappere beslissing

Ik lees nog altijd mee dames.

Over voeren, Mil krijgt zijn 1/4e pil in een patje appel. Eerst in brood maar dat tufte hij na 3 weken uit. Nu stop ik de pil in het stukje appel en direct in de mond en een 2e stukje zonder.

Met voeren eum tja, Mil krijgt in de ochtend : 2 scheppen grasmix, 1 hand basisbrok+ 1 hand maisvlokken
middag plukje kuil
avond beetje kuil en 2 handen slobber (ca 1/4 schep) en 2 handen brok en magnesium.

Heb hem van de week weer gewogen en wat ben ik blij hij is deze winter niet afgevallen :D Normaal wel namelijk.

Sinds hij prascent krijgt wilt hij weer spelen, zijn maatje mollesteren. en hij is niet afgevallen deze winter.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:54

Oh ja en de pil erin is iedere dag weer anders. Met brood en appelstroop was het na 3 dagen al bekeken. Nu wissel ik het af. Dan weer stukje brood met appelazijn, dan stukje appel, vanochtend in een druif verstopt :+

De onderharen (die ook mega zijn) gaan er inderdaad als eerste uit, het lange dekhaar bleef altijd heel lang zitten. Benieuwd hoe dat deze zomer gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:50

Judith verhaart al flink. Dennis nog moeizaam. Beide hebben heel lang haar, en dat van Dennis staat alle kanten op. Het is net een kruinencavia :+ .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:51

Isapaardje schreef:
Ik moet erbij zeggen dat ze tot op heden altijd prima verhaart heeft (vandaar ook geen verdenking van cushing door de dierenarts). Maar haar zomerhaar is ook al tamelijk lang en haar winter (dek)haar werd steeds langer (eerst gemiddeld 8, nu al zo'n 12 cm). En dat klit helemaal in elkaar gedurende de winter, dus ja zou fijn zijn als het wat minder haar weer zou worden ... al is ze dan shet. Het lijkt nu meer een schotse hooglander :)
wanneer ze daadwerkelijk de kenmerken van cushing gaan vertonen hebben ze al 3 jaar cushing.

Fijn dat Megan weer goed loopt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:28

Ik denk zelfs dat Isabella het al veel langer heeft, zeker een jaar of 7.
Ondanks fructaan-/suikerarm dieet en meer van dat soort aanpassingen om bevangenheid te voorkomen, kwam het toch iedere keer terug bij tijd en wijlen. Vnl. rondom perioden van verharen zeg maar. Nu is dat hopelijk ook eindelijk verklaard en hoop ik dat ze daar met de pillen wel vanaf is. Langere haren vind ik niet zo erg, maar die bevangenheden keer op keer natuurlijk wel.
Haar hoeven zijn er (zeker inwendig) niet beter op geworden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:05

Prascend is geen 'wondermiddel' dat vanaf het moment dat je het geeft, je pony nooit meer hoefbevangen zal worden. Als de hb eerder ontstaan is door een complete hormonale ontregeling( échte PPID dus) , dan is de kans op hb inderdaad wel wat minder. Maar het 'management' van je pony is net zo belangrijk. Dus: veel laten bewegen en de voeding zo goed mogelijk afstemmen. Dus: niet dik laten worden ( opgeslagen visceraal vet geeft ook hormonen af!!), zo weinig mogelijk suikers ( koolhydraten), en voldoende vitaminen en mineralen om het immuunsysteem op peil te houden.
Daarnaast zijn abrupte voerwisselingen en stress uit den boze; deze kunnen zorgen voor het over stuur gaan van de darmflora wat weer mogelijk tot hb kan leiden. En die hb voorkom je zeker niet met prascend.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:02

Als jullie nu zouden scheren, hoeveel gram zouden jullie er dan opleggen?
Puck verhaard voor geen meter en het word volgende week aardig warm. Gister was hij al goed aan het zweten na 20 minuten longeren en dan hadden we nog rustig aan gedaan. Ik wil wel zeker weten dat hij warm genoeg blijft ivm zijn Cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:08

Ik moet die van mij straks ook echt gaan scheren en dan leg ik er een 0 grams regendeken op, dat in ieder geval de kou der niet onder komt, komt er nachtvorst, gaat er een fleecje onder maar ik heb verder alleen maar direct 300 grams winterdekens voor haar...