Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:05

Ik geef gastrovet en mastic

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:14

Ik geef ook gastrovet en mastic

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:16

Was niet opzoek naar nog een supplement maar gastrovet lijkt complementair aan mastic? Weet iemand de nutriëntwaarde hiervan? Kan het zelf niet zo snel vinden

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:39


Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:45

Wat vinden jullie van Vitalstyle gastrocomplex?

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:41

Phonix schreef:
Wat vinden jullie van Vitalstyle gastrocomplex?


Die geef ik mijn veulen welke al een hele tijd geeuwt en nu lichtjes luchtzuigt, maar geen effect. Bij mijn oudere merrie met chaggy gedrag bij aansingelen en veel geeuwen werkte het als een tierelier :)

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:37

Veulen heeft geen horzellarven? Want die zitten in de maag. Bij die van mij kwamen er enorm veel uit. Heb haar twee keer achter elkaar moeten ontwormen.

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:45

Veulen is aardig sterk ontwormd toen ie naar mij kwam op 6 maand, hij wordt over 10 dagen een jaar el gaat binnenkort opnieuw ontwormd worden met Pramox (eerst even laten bekomen van de maagzweerpasta). Zie je horzellarven ook niet aan de mest?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:48

Nee want die komen normaal pas in het voorjaar er uit. Na ontwormen in december kwamen ze er massaal uit. Daarna nog 3 weken dus weer ontwormd.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:17

Hebben jullie nog tips om je paard op de ribben net iets voller te krijgen? Het gaat hier op zich nog steeds heel goed, geen klachten, maar nu net uit de winter zijn de ribben heel ligt zichtbaar. Lijkt verder niet te dun, buik mooi rond en niet opgetrokken. Ik voer onbeperkt hooi en Vitalbix. Wat zouden jullie verder nog aanraden?

SharonIndezz
Berichten: 4705
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:37

Mijn paard met gevoelige maag doet het super op Fibrebeet en Sojaschroot, dit geeft hem net dat beetje extra, hij is van zichzelf ook en knokig paard, en ribben zijn ietsjes zichtbaar

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:48

Nog een tip voor maag paarden van een dierenarts:
Aardappelsap mengen met honing 2/1 verhouding. Daarvan 1 of 2x per dag zo'n 20 ml geven.
Volgens hem hebben paarden met maagproblemen vast last van een bacterie in de maag die heel lastig te vinden is. En dit middeltje pakt die aan. Ongeveer 2 maanden geven.
Naar zijn ervaring werkt dit vaak beter dan omeprazol en allerlei supplementen.
Aangezien het goedkoop is, de moeite eens te proberen (en dit een erg goede internationale sport dierenarts is die ik wel vertrouw).

Misschien een tip voor mensen die al vanalles geprobeerd hebben maar niks echt werkt.

Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:43

quarterH schreef:
Nog een tip voor maag paarden van een dierenarts:
Aardappelsap mengen met honing 2/1 verhouding. Daarvan 1 of 2x per dag zo'n 20 ml geven.
Volgens hem hebben paarden met maagproblemen vast last van een bacterie in de maag die heel lastig te vinden is. En dit middeltje pakt die aan. Ongeveer 2 maanden geven.
Naar zijn ervaring werkt dit vaak beter dan omeprazol en allerlei supplementen.
Aangezien het goedkoop is, de moeite eens te proberen (en dit een erg goede internationale sport dierenarts is die ik wel vertrouw).

Misschien een tip voor mensen die al vanalles geprobeerd hebben maar niks echt werkt.



Dit heb ik echt nog nooit gehoord :D

Hoe moet ik aardappelsap voor mij zien? Geen flauw idee hoe je aardappels tot sap geperst kunt krijgen?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:05

Als je Googled op aardappelsap en maag vind je wel het eea dus wellicht interessant :)

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:10

Nou, dat klinkt interessant! Hoe moet ik het voor me zien dat je dat maakt? Maak je gewoon een hoop van tevoren en geef je dan elke dag een beetje?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:11

Je kan t kant en klaar kopen zie ik :') ik dacht dat ze appelsap bedoelde hahaha

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:12

De mengeling of het aardappelsap? :D

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:38

Ben ook wel benieuwd hoe je aardappelsalade maakt, is dat van rouwe aardappels?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:17

Aardappelsap kun je kopen in bio winkel (of online). Je kunt in een keer wat meer maken en dan perdag geven.

En inderdaad, aardappelsap blijkt ook goed te zijn voor de mens...
Ik geef t toch liever aan mijn paard.

Wel beste honing van imker halen zonder toevoegingen

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:47

Maar kan je dan van tevoren een voorraadje maken en dat dan in de koelkast bewaren? Mijn paard staat op pension en heb een bijrijdster, zou niet handig zijn om het elke dag te moeten maken.

En moet je dat dan ook ‘S ochtends op een lege maag geven of kan het ook door het slobber bijvoorbeeld? Zal natuurlijk wel het beste direct in de mond gespoten moeten worden maar mijn paard staat dat absoluut niet toe helaas.

Kellyvanloon
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-22
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:39

Heeft er iemand een goedkoper alternatief voor omeprazole? Ik las al eerder over een abler maar ik kom er op de site niet in uit.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:47

Je kan op nexium zoeken binnen dit topic

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:43

Abler levert niet meer naar NL ivm strenge douane. Nexium kan een goed alternatief zijn.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:53

Hi lotgenoten,

Na echt een groot deel van het topic door te hebben genomen heb ik wat vraagjes. Helaas zijn afgelopen vrijdag bij mijn 6 jarige merrie best heftige maagzweren graad 3 geconstateerd.

Ze krijgt nu 3 weken een hele spuit Ulcergold en dan 3 weken een halve spuit. Ook 3x per dag 20ml Sucralfaat deze gehele 6 weken.

Nu moet ik 31 mei terug naar de kliniek voor een nieuwe scopie, maar heb Ulcergold tot 27 mei. Nu zegt de kliniek dat het geen probleem is om deze 4 dagen geen Ulcergold te geven, als de zweren er nog zitten zal toch zwaarder worden ingezet met medicatie.

Wat zouden jullie doen? Inderdaad 4 dagen zonder? Ik ben bang voor het reboundeffect waardoor ik dingen juist vererger. Toch nog wat spuiten Ulcergold halen? Of misschien Nexium voor deze dagen?

Ook is mijn paard behoorlijk mager. Ze kreeg altijd Seniores Priores bij, maar de kliniek is hier terughoudend in ivm suikers. Zij adviseren olie (en zeggen dat alle olie net zo goed is, zowel zonnebloemolie, maisolie en lijnzaadolie) bij te voeren, dit langzaam ophogen tot 250 ml per dag, en dit dan uit nood te mengen met Pavo Condition ipv bietenpulp of Seniores Priores. Is dit goed advies? Gaan jullie hier in mee?

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:41

Ik heb 6 weken volledige dosis ulcergold en sucralfaat gegeven. Na de scopie pas gaan afbouwen. Die van mij krijgt Pavo Ease en Excel muesli, Pavo vital en 30ml lijnzaadolie (en onbeperkt hooi).