[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:32

MirandaFuego schreef:
@Rebeccatjuh,
Een dierenarts kan niet zoveel doen aan zomereczeem.
Een deken en insmeren werkt het beste, ik gebruik derfen, dat werkt heel goed, bij de meeste paarden.(ons paardje heeft ook een dun velletje)
Met sectolin heb ik geen ervaring.
Een gewone vliegendeken helpt niet bij zomereczeem, de kleine mugjes kunnen erdoorheen steken.

Dank voor je bericht.
Bedoelde meer dat ik een DA liet komen als het erger werd om ook andere dingen uit te kunnen sluiten.

Derfen, daar ga ik eens op google'en, dankjewel!

Ik heb er nu een vliegendeken (met hals) op liggen met voering bij manen/staart en borst, en hij schuurt minder.. al kan dit uiteraard ook door het weer of toeval komen.

Mocht ik aan een exceemdeken gaan; welke merken hebben een goed brede borst/boeg?
Rambo/ Amigo/Rhino, Eurostar, Anky (al weet ik niet of deze ook vliegendekens maakt) & HH zijn hem allemaal te strak.
Ik heb nu een Global maar dit gaat net (flexibel verstelbare sluitingen)

line18

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:13

maxi vannavond met allen regendeken op gezet.
dit omdat ze helemaal zeik nat was van de regen.
haar deken helaas ook.
en ze was onder haar zadel helemaal bezweet.
morgen gelijk weer exzeem deken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 05:54

QHP heeft ook brede eczeemdekens.
sweet itch ken ik wel,is wel goed spul,maar je moet wel elke dag smeren :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:12

De bulten van de teken zijn zo goed als weg en Nilay is weer gewoon alert. Hij is alleen binnen een week zeker 8 kilo afgevallen. Hij is nu gewoon mager te noemen. Ik hoop dat het snel weer goed komt met hem. Maar hij komt niet zo snel aan. Hebben jullie nog tips om een paard (met zomereczeem) op verantwoorde wijze aan te laten komen? Hij gaat binnenkort wel het gras op. Ik hoop dat hij daar geen jeuk van gaat krijgen maar wel wat aan komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:20

geef je ook iets van krachtvoer/vitamines?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:28

Rebeccatjuh, op mijn Fries ligt een QHP, twee maten groter dan anders. De rest was allemaal te smal aan de boeg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:30

Ja, hij krijgt 1,5 kilo muesli. Daarbij nu 4 tot 6 liter optiform van Mijten, 9 kilo voordroog en hij heeft altijd de beschikking over een mineralen liksteen.

Hij is nu zo afgevallen door de ontstekingen die zijn ontstaan door de tekenbeten.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:31

Hoi ik meld me ook. Ik heb een fries met hele erge zomereczeem.
Hij staat onder een eczeemdeken en krijgt nu sinds anderhalve week hypo-ex-cema. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik zou na ongeveer een maand verschil moeten merken.
Ik smeer met TKC. Echter de laatste keer dat ik dat heb gedaan leek het alsof ie daar een allergische reactie op gaf. Hij had allemaal kleine wondjes bovenaan de hals en bovenop. Konden nog geen halster meer om of af krijgen, hij trok zn hoofd al helemaal weg als je er naar keek. Is nu gelukkig weer weg.
Verder heb ik zelf goede ervaringen met Befix.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:14

Malenka schreef:
De bulten van de teken zijn zo goed als weg en Nilay is weer gewoon alert. Hij is alleen binnen een week zeker 8 kilo afgevallen. Hij is nu gewoon mager te noemen. Ik hoop dat het snel weer goed komt met hem. Maar hij komt niet zo snel aan. Hebben jullie nog tips om een paard (met zomereczeem) op verantwoorde wijze aan te laten komen? Hij gaat binnenkort wel het gras op. Ik hoop dat hij daar geen jeuk van gaat krijgen maar wel wat aan komt.

Subli senior priores is een heel goed voer om paarden aan te laten komen. Hoe dat zich verhoud mbt zomereczeem weet ik eigenlijk niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:06

opisop_shop schreef:
probeer anders de creme eens Wuswa, die van mij reageert daar veel beter op dan op de lotion.

Mooi! Dan ga ik dat bestellen en proberen. Die van jou werd toch ook ineens gevoelig?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:32

hallo,

ik meld me ook even.
Mijn merrie begit zich ook meestal rond april behoorlijk te schuren,
niet manen en staart, maar vooral hoofd en buik is het.
De veearts is hierbij geweest en die wist ook niet wat het was, een andere vee arts dacht eerst zomereczeem maar dan zou ze ook wondjes moeten hebben.. nu hebben ze dus een huidbiopsi gedaan maar dat duurt nog 3 tot 10 dagen voor ik de uitslag weet..
Maar het meest logische leek mij dus ook zomereczeem.

Maar kan een paard ook zomer eczeem hebben zonder de manen en staart te schuren, ik hoor van meerdere dat het dus wel kan, maar veel mensen zeggen ook van niet.

Ik heb eventueel ook foto's.
Ik hoop dat ik hier nog wat tips kan krijgen om de jeuk een beetje te verzachten..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:42

Niekj_Jente schreef:
hallo,

Maar kan een paard ook zomer eczeem hebben zonder de manen en staart te schuren, ik hoor van meerdere dat het dus wel kan, maar veel mensen zeggen ook van niet.

Ja kan hoor! Ik heb ooit een paard gehad met ZE (mijn lieve Cela), die alleen jeuk had aan haar buik.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:51

Wuswa: bedankt voor je reactie, dan had ik het toch goed :P

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:09

Mijne heeft bij zn oren (aanzet manenkam) en bij de schoft, en juist niet bij de staart.

Edit: is denk ik ook maar net op welke plek ze t gevoeligste zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:30

Indi heeft ook vooral last tussen haar voorbenen en onder haar buik. Dat is het minst beschermd door de deken dus denk meer dat het daar door komt. Ben maar fanatiek gaan smeren nu, want het werd me echt te gek.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:31

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:48

oh arme koppie... :(:)

Wisse werd niet ineens gevoelig, werd gewoon steeds iets gevoeliger op zn manen, maar dat is niet zo gek want het seizoen werd natuurlijk steeds eczemeriger zeg maar.
Ik weet niet of het aan de creme ligt qua stoffen die erin zitten, of aan het feit dat je dit makkelijker kunt aanbrengen omdat de vloeistof zo vloeibaar is, maar ik heb het idee dat dit prettiger is voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:52

Ik kom weer eens langs :) Zit me af te vragen .. geven jullie je paard wel eens iets als beloning?
Zo ja, wat gebruik je?

Ik doe bv. nogal veel grondwerk, vrijheidsdressuur en dat soort dingen .. en die van mij leeft voor eten .. dus een ideale manier om wat van hem gedaan te krijgen :Y) Maar ik ben eigenlijk zoekende naar iets wat én lekker is/makkelijk te gebruiken én wat ook nog 'gezond' voor hem is, omwille van zijn wat vetter zijn en zijn ZE ... Welke richting moet ik denken? Of iemand die iets weet? Waar moet ik op letten wat er wel, of zeker niet, in zit bv. ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:04

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:07

Belonen deed ik gewoon met brokjes.
Nam gewoon een hand brokken mee op zak, en elke keer gaf ik haar 2 inieminie brokjes, en daar doet ze echt veel voor hoor ;)
En met een handje kan het niet zoveel kwaad, en als je telkens maar 2 geeft, duurt het wel even voor je erdoorheen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:09

Brokjes bedoel je het voer wat je gewoon geeft? Of bedoel je echte snoepbrokjes zeg maar?

Edit; beter gelezen .. Je bedoelt gewoon een handje voer hé?
Heb ik geprobeerd, maar vind ik toch maar onhandig .. Het wordt ten eerste al een rotzooi in mijn zak, en ten tweede is het toch allemaal maar heel klein ... Ik heb momenten dat ik echt 'veel' moet belonen, als we bv. met iets nieuws bezig zijn of iets wat hij heel moeilijk vindt. Alles wordt wel afgebouwd maar heb dus toch wel steeds een voorraad nodig zeg maar, voor als hij spontaan met dingen af komt die ik dan wil aanleren (je moet van het moment profiteren als het zich voordoet :P )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-11 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:11

Nee echte voer zeg maar, die kleine brokjes.
Geen snoepbrokjes, absoluut niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:12

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:14

gewoon voer werkt toch prima lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:14

_CS_ schreef:
Nee echte voer zeg maar, die kleine brokjes.
Geen snoepbrokjes, absoluut niet.

Ik had ge-edit :j Had niet goed gelezen :+
Die van mij krijgt trouwens gerstenmengeling, zijn geen mooie brokjes zeg maar .. :+