Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:13

bedankt voor de info. Goed om te weten dat je bijwerkingen kunt verzachten door gedoseerd op te bouwen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:17

Hmm Fargo, zit ook wel weer wat in. Het zou in mij niet opkomen om die werkwijze aan te houden maar ik zal de reden eens navragen t.z.t., ben wel benieuwd!

@ Oyyo: ook ik raad je aan om echt op te bouwen. Ik heb bij mijn paard nóg rustiger opgebouwd dan dat maar die heeft toch flinke last gehad van de bijwerkingen. Eerlijk gezegd is mijn paard zelfs pas sinds een week of 4 echt stabiel en dat hij niet meer regelmatig 'stoned' uit zijn ogen kijkt.
Ik heb met mijn paard wel gehad dat hij amper vooruit kwam tijdens het aan de hand wandelen en dat hij letterlijk liep te zwalken naast me. Kon per dag sterk verschillen trouwens.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:11

Mij is helemaal niets verteld over het langzaam opbouwen. Ik begreep dat ik hem gewoon een tablet per dag moest geven. Wat zijn de bijwerkingen dan. Ik begreep suf en een mindere eetlust?

Ik ben echt nog helemaal een leek op dit gebied.

Verder ben ik benieuwd wat jullie nog doen met je paard? Houd je rekening met de training of doe je alles wat je daarvoor ook deed?

jesito

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:20

Ik ben na 3/4 maanden gestopt met Pracend, ze kreeg een halve per dag en merkte geen verschil ook niet toen ik weer gestopt ben.
Ze lijkt zich goed fit te voelen en doet het goed.
Hier schreef iemand dat de dosis verhoogd moet worden, naar uiteindelijk een hele pil.
Als ik nou enigszins iets verbetering had gezien was het een overweging waard.
Maar ik vind 60 euro per maand ook erg veel geld.
Ik ben tevreden zoals ze het nu doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:08

Imago01 schreef:
Ik weet nou niet of ik het al verteld had.

In het rusthuis zijn ze ook bezig met hetzelfde gratis onderzoek. Bij een aantal paarden is het een kwestie van 'bevestiging' en een ander aantal is het nog wat twijfel.

Als ik het goed begrepen heb, is er maar 1 paard dat op de PS staat. De rest allemaal niet. Bij het paard dat wel op de PS staat, kon ik een overduidelijk verschil in vacht zien.
Maar voor de rest: er zijn geen weerstandsproblemen daar, ze heeft in al die jaren ongeveer 2 gevallen HB gehad en geen verdenkingen op IR.
Ze zijn van plan om nog veel meer en gedetailleerder onderzoek te gaan doen in samenwerking met de faculteit. Goede zaak natuurlijk, absoluut.
Maar wat is daar dan anders dat de paarden nagenoeg geen last (lijken te) hebben van de gevolgen van Cushing.

Bedoel je met PS Prascend?

Je zegt dat het een goede zaak is dat er veel meer en gedetailleerd onderzoek gedaan gaat worden .. een 'pensioenstal' is natuurlijk een mooie proeftuin voor onderzoek.
Maar.. wordt je als eigenaar geïnformeerd wat ze met jouw paard doen? Weet je precies wat het onderzoek inhoudt? Mag je dat weigeren en hoe controleer je dat? Ik zou daar helemaal niet zo maar blij mee zijn, mits je exact op de hoogte bent, het eens bent met de procedures én stap voor stap op de hoogte gehouden wordt en beslissingsrecht hebt. Wie bij de faculteit voert onderzoek uit? Welke disciplines? Wat zijn de procedures? Wil je wel dat je paard aan regelmatig bloedonderzoek onderworpen wordt of dat er geëxperimenteerd wordt met bepaalde inspuitingen c.q. voer-experimenten om reacties te meten? Wie is de stalarts? Is die betrokken bij het onderzoek? Zet je een paard daar neer als proefkonijn, of omdat je het paard zijn rust gunt?
Persoonlijk zou ik iedere punt en komma willen weten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:46

Ja met PS bedoel ik Prascend enne JP...je kunt het ook tot in het uiterste trekken natuurlijk.
Denk dat je mijn woorden echt veel te ver doortrekt, ik had het niet als 'nog veel meer en gedetailleerder' willen omschrijven als het tot in de diepste punten zo door jou uitgewerkt zou worden. Nee, paarden zijn daar absoluut geen proefkonijnen en als je daar ooit geweest bent, dan weet je dat zelf ook wel.
Sterker nog, vind het echt niet netjes van je dat je dat zegt maar goed, die discussie hebben mensen hier in dit topic wel vaker met je gehad :j .

En verder wens ik op die discussie dan ook niet in te gaan omdat het me pislink maakt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:59

@ jesito: wat waren de klachten voordat je met prascend begon?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:13

egnie schreef:
Mij is helemaal niets verteld over het langzaam opbouwen. Ik begreep dat ik hem gewoon een tablet per dag moest geven. Wat zijn de bijwerkingen dan. Ik begreep suf en een mindere eetlust?

Verder ben ik benieuwd wat jullie nog doen met je paard? Houd je rekening met de training of doe je alles wat je daarvoor ook deed?

Ik ben ruim 4 wk geleden ook gelijk met 1 pil Pergolide begonnen op advies van mijn da.
Geen bijwerkingen gemerkt.

De eerste 3 1/2 wk zag ik geen verbetering maar nu, na 4 1/2 wk zie ik mijn merrie voller worden en haar "streken" van vroeger komen terug. Ze bloeit helemaal op *\o/*

Bij mijn merrie waren de symptomen, dikke vacht, vermagering, spierverlies en de ruggengraat die "omhoog" kwam.
De dikke vacht was iets van de laatste 2 jaar maar dat weet ik eerst aan het ouder worden.
Ze is 21 jaar.

Ik rijd haar recreatief, ze zat een tijd in een dipje met rijden maar momenteel is ze er weer helemaal.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:28

Ik heb nog niet bijgelezen, maar kom even tussendoor ....

Hiep hiep hoera, Naomi 18 jaar! Eindelijk volwassen, en eindelijk legaal auto mogen rijden en drinken :D :D _O-

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:45

mijn 'huilen van het lachen smiley' doet het niet....ik lig helemaal in een deuk!!!
Gefeliciteerd!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:47

diana1 schreef:
egnie schreef:

Ik ben ruim 4 wk geleden ook gelijk met 1 pil Pergolide begonnen op advies van mijn da.
Geen bijwerkingen gemerkt.

De eerste 3 1/2 wk zag ik geen verbetering maar nu, na 4 1/2 wk zie ik mijn merrie voller worden en haar "streken" van vroeger komen terug. Ze bloeit helemaal op *\o/*

Bij mijn merrie waren de symptomen, dikke vacht, vermagering, spierverlies en de ruggengraat die "omhoog" kwam.
De dikke vacht was iets van de laatste 2 jaar maar dat weet ik eerst aan het ouder worden.
Ze is 21 jaar.

Ik rijd haar recreatief, ze zat een tijd in een dipje met rijden maar momenteel is ze er weer helemaal.

gelukkig heb je geen last van bijwerkingen gehad....het is echt heel onverstandig om gelijk met 1mg te beginnen,ik snap niet dat dierenartsen zich niet beter inlezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:48

_O- _O- _O- _O-
Jeeetje....waar haal je het vandaan ? Geweldig in elk geval !
Happy birthaday to Naomi !
Mijn Pandora moet nog een jaartje wachten om te mogen rondscheuren met de car....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:07

Imago01 schreef:
Ja met PS bedoel ik Prascend enne JP...je kunt het ook tot in het uiterste trekken natuurlijk.
Denk dat je mijn woorden echt veel te ver doortrekt, ik had het niet als 'nog veel meer en gedetailleerder' willen omschrijven als het tot in de diepste punten zo door jou uitgewerkt zou worden. Nee, paarden zijn daar absoluut geen proefkonijnen en als je daar ooit geweest bent, dan weet je dat zelf ook wel.
Sterker nog, vind het echt niet netjes van je dat je dat zegt maar goed, die discussie hebben mensen hier in dit topic wel vaker met je gehad :j .

En verder wens ik op die discussie dan ook niet in te gaan omdat het me pislink maakt.

Ik snap niet waarom je zo aangebrand reageert. Natuurlijk, als iedereen elkaar over de bol wil aaien en dat de enige manier is om je in dit topic te presenteren.. ik denk dat je ('Je' als in algemeen bedoeld) er meer aan hebt als er soms kritische opmerkingen gemaakt worden. Ik zeg niet dat de paarden daar als proefkonijn gebruikt worden maar als je weet dat er onderzoek gedaan wordt, dan wil je toch weten hoe of wat en in hoeverre jouw paard daar ook bij betrokken wordt? Het lijken me toch hele normale vragen als je de zorg voor je paard waar je zo veel om geeft, aan een ander overdraagt. En zeker als je er niet dagelijks met je neus bovenop zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:09

Aan alle nieuwkomers welkom hier! Ik zou zeggen jammer dat je in dit topic '' verzeilt '' bent geraakt...maar het is nu eenmaal niet anders, dus laten we het met zen allen gezellig maken :j
Heb weer een deeltje bijgelezen....wat betreft het opbouwen van die pillen, ik heb het ook gedaan hoor, alhoewel mijn DA en de DA'en in de kliniek hier in de buurt het niet aanraden. Zij laten ook starten met de gebruikelijke dosis, zijn er bijwerkingen, dan even afbouwen. Dus eigenlijk de omgekeerde weg. Maar goed, dat is mijns inziens ieder zijn keuze...paarden zat die geen bijwerkingen vertonen op starten met 1mg...evenals ook paarden met wel bijwerkingen..

@engie ik rijd haar nog gewoon zoals vroeger ( 4x per week dressuur ), is wel een tijdje minder geweest met het aanhoudende winterweer, en dan nu laatst met de warme dagen toen ze nog niet geschoren was, maar gaat goed. Gewoon goed kijken en luisteren naar je paard, niet doorgaan als ie vermoeid is of zich even niet zo lekker voelt.

@imago waarom paarden in rusthuizen minder last hebben van de cushing...tja...ik denk eerlijk gezegd dat over cushing nog heel erg weinig geweten is, waarom sommige paarden erg veel symptomen krijgen en anderen maar 1 of 2...Misschien hoe ouder ze zijn als ze cushing krijgen, hoe minder snel de ziekte voortschrijdt ? Hangt volgens mij helemaal van paard tot paard af...net zoals die acth waarde, de hoogte hiervan zegt helemaal niks over de zichtbare symptomen blijkbaar.
Mijn oude vriend indertijd had waarschijnlijk ook cushing, enige symptoom was lange vacht vanaf zijn 27e ongeveer...maar dat is ook nooit onderzocht ( toenertijd hoorde je hier helemaal niks over ) en hij is in relatief goeie gezondheid toch maar mooi 30 jaar geworden...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:16

@jesito fijn dat ze het goed doet zonder de pilletjes! En als je ook nog es geen verschil merkte toen je ze wel gaf, is het helemaal goed om er mee te stoppen mijns inziens.
Heb niet je hele verhaal terug opgezocht :o , maar misschien hoort jouw paardje dan wel bij die enkele '' vals positieven '' ...oftewel bij die 10% waar pergolide niet bij aanslaat...In elk geval, het oog van de meester is het belangrijkste en als beessie zich happy en healthy voelt, is dat toch prima!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:45

Focussed: gefeliciteerd met je paard!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:55

Focussed! Gefeliciteerd!

Viev, twijfel niet aan je keuze meis, ik geloof absoluut dat jij je paard niet als proefkonijn weg zet daar. Je bent er zelf geweest. Je blijft eigenaar. Het is nu eenmaal een pensionstal voor oudjes hier horen ouderdoms kwalen bij, de perfecte plek om hier meer te weten te komen over cushing! Niet alleen voor Imago maar ook voor al onze oudere dieren!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:58

Focussed Gefeliciteerd!

Diana Wat fijn dat ze haar "oude" streken weer heeft! Ik wacht rustig af.

Jesito Als ik geen verschil merk, dan stop ik er ook mee.

Imago Volgens mij heb jij een fijn plekje gevonden voor je dier!

Vandaag oogde Vos al iets fitter. Hij had echter zijn hooi niet helemaal op, maar heb hem toch maar lekker in het land gezet. Zonnetje erbij kan meneer lekker genieten.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:58

@diana1 Herken de symptomen helemaal. Mijn paard is echter een aantal jaartjes jonger namelijk 16. Ik had dus ook gedacht dat ik nog wat langer plezier van hem zou kunnen hebben. Hoop dus ook dat hij goed gaat reageren op de medicatie.

@Pandora2 Wat fijn dat je hem zo vaak kunt rijden. Dat had ik niet durven hopen. Gewoonlijk rijd ik ook ongeveer 4 tot 5 keer per week afhankelijk van het weer. Maar ik begrijp wel dat je de gebruiksaanwijzing van je paard moet lezen en leren gebruiken. Heb jij jouw paardje nu al geschoren? Dat is natuurlijk een goede optie om hem iets meer comfort te geven voor het rijden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:28

Thanks allemaal!

Wil denk toch Provarium Breeding gaan geven. Ga me nog wat meer inlezen en het anders deze week bestellen, heb toch nog een €15,- waardebon van de Paardendrogist, komt die ook meteen op.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:07

Focussed schreef:
Ik heb nog niet bijgelezen, maar kom even tussendoor ....

Hiep hiep hoera, Naomi 18 jaar! Eindelijk volwassen, en eindelijk legaal auto mogen rijden en drinken :D :D _O-

[ Afbeelding ]

Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:12

jesito schreef:
Ik ben na 3/4 maanden gestopt met Pracend, ze kreeg een halve per dag en merkte geen verschil ook niet toen ik weer gestopt ben.
Ze lijkt zich goed fit te voelen en doet het goed.
Hier schreef iemand dat de dosis verhoogd moet worden, naar uiteindelijk een hele pil.
Als ik nou enigszins iets verbetering had gezien was het een overweging waard.
Maar ik vind 60 euro per maand ook erg veel geld.
Ik ben tevreden zoals ze het nu doet.

hoe waren haar ACTH waarden voor je begon? en bij het stoppen?
Ik zou persoonlijk niet zomaar mee stoppen

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:35

Ik snap niet dat sommigen hier zeggen "als ik geen verschil merk dan stop ik ermee". Mijn paard had nul symptomen. Test was gratis en hem laten testen hij had 190 nu is hij al een tijdje op prascend en bij de hertest zat hij aan 20. Je moet weten dat bij cushing, paarden het al enkele jaren kunnen hebben voor ze symptomen ontwikkelen en dat de meer symptomen ze hebben des te moeilijker de medicatie aanslaat. Mijn paard had dus geen symptomen dus ook geen grote veranderingen gezien maar ik kan het wel vermijden dat hij al die lastige kwaaltjes krijgt dat de meeste cushingpaarden hier wel al ontwikkeld hebben

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:01

@dookia jouw redenering snap ik ook wel ergens, maar ik begrijp ook als je geen verandering ziet na x aantal maanden, je er dan ook mee stopt. Die pergolide is enkel symptoombestrijding, dus als er geen symptomen zijn, of geen verbetering van de eventuele symptomen merkbaar is, hoef je ook niet aan symptoombestrijding te doen...
Hier bij de buuf staat een paard die een acth waarde had vorig jaar van 150 of daaromtrent...zonder iets te doen, enkel wat op dieet gezet omdat ze echt overvet was, is die waarde dit voorjaar ergens in de 30 .... Mijn andere merrie ( die hoefbevangen geweest is ) had 3 maanden na de hoefbevangenheid een acth van om en bij de 100...ze is nu ook meegetest en zit op 28...ook zonder pergolide. Denk dat er over die acth waarde nog wat onderzoek kan gedaan worden, en de stijging en daling daarvan afhankelijk is van heel veel factoren.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:09

Je kunt niet bij iedereen in de portemonnee kijken. Ik wil eerst wat meer weten over cushing en de medicatie. Als het alleen symptoom bestrijding is dan weet ik niet wat ik ga doen. Lees wel ik laat hem niet lopen met pijn, maar ik ga ook niet alles uit de kast halen om hem bij me te houden. (daarvoor heb ik meer om rekening mee te houden)