[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:42

Inderdaad Simba, is erg interessant en helemaal als het echt onderzocht wordt en bij 80% helpt... Ik heb wel het idee dat er toch steeds meer (instellingen, bedrijven enz.) mee bezig zijn. Er was hier in nederland toch ook een onderzoek gaande waar je je via internet kon opgeven? Ik heb toen wel gekeken, maar de website werkte niet. stond toen een stuk van in de strengen...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:48

Zammie schreef:
Inderdaad Simba, is erg interessant en helemaal als het echt onderzocht wordt en bij 80% helpt... Ik heb wel het idee dat er toch steeds meer (instellingen, bedrijven enz.) mee bezig zijn. Er was hier in nederland toch ook een onderzoek gaande waar je je via internet kon opgeven? Ik heb toen wel gekeken, maar de website werkte niet. stond toen een stuk van in de strengen...

Dat zou wel kunnen idd !
Het gaat volgens mij niet om het zelfde spul. Het onderzoek moet in NL nog opgestart, maar die Belgen zijn er erg fanatiek mee!!
Ik zal het eens navragen over een tijdje, ben wel heel erg benieuwd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:53

Wat zou het toch fijn zijn als er inderdaad iets is (en dan het liefst iets wat je gewoon in het voer kunt geven, want die van mij kun je echt heel erg moeilijk inenten) wat helpt.... Ik vind het zo erg als deze paarden zo'n jeuk hebben... Gelukkig helpt bij Zam de deken heel veel, maar als ik dan sommige zie, die de manen weer helemaal open hebben liggen, wat moeten die paarden toch een pijn/jeuk hebben en jeuk is erger dan pijn...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:54

Zammie schreef:
Wat zou het toch fijn zijn als er inderdaad iets is (en dan het liefst iets wat je gewoon in het voer kunt geven, want die van mij kun je echt heel erg moeilijk inenten) wat helpt.... Ik vind het zo erg als deze paarden zo'n jeuk hebben... Gelukkig helpt bij Zam de deken heel veel, maar als ik dan sommige zie, die de manen weer helemaal open hebben liggen, wat moeten die paarden toch een pijn/jeuk hebben en jeuk is erger dan pijn...

Ja inderdaad !
Dus als dit echt aanslaat zou perfect zijn !
Jullie horen het nog Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:59

Hoe kan het dat die paarden dan nog schuren met deken op? De mugjes kunnen toch niet meer steken?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:00

Bojangles schreef:
Hoe kan het dat die paarden dan nog schuren met deken op? De mugjes kunnen toch niet meer steken?

Wel in het gezicht en op de benen Lachen
Ook kunnen ze soms via de achterbenen tussen de buikflap komen
Gewoon even logisch nagedacht....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:08

@Bojangels, jij hebt je paard 's nachts ook buiten staan? Dan zou ik de (natte) deken er ook gewoon op laten liggen. Ze drogen net zo snel als de vacht en je hebt met name 's morgens vroeg ook veel knutjes.... Ik heb ze 's avonds binnen staan en doe dan de deken wel af...

Wat ik me ook afvroeg is of het wat uitmaakt waar een paard gestoken wordt om te gaan schuren. Ik bedoel of je paard alleen schuurt op de plekken waar hij/zij gebeten wordt? De staartflap van de Bucas is erg kort en Zam heeft weleens jeuk aan zijn staart, wat na wassen/behandelen wel weer over is, maar hij wil graag even geschuurt worden dan op de staart... Maar ik zie de knutjes inderdaad veel bij zijn achterbenen/koker waar dus geen deken zit en vroeg me dus af of ze daarom dan ook de manen/staart gaan schuren, omdat ze toch geprikt worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:10

ellepel schreef:
Bojangles schreef:
Hoe lang duurt het voordat een eczeemdeken weer droog is?
Ik heb hem uitgespoeld en uitgehangen maar hij is nog steeds kleddernat. Dus ze kan de deken vannacht niet op.
Ik vind het zo moeilijk, volgende keer na regen dan maar wél gewoon ophouden (die hele buikflap hing vanochtend bol door de zwaarte van de regen die er in zat..!)

Door de deken krijgt ze trouwens wel een lelijk kapsel, daar waar de plekjes zitten krijgt ze een soort zijwaartse scheiding en het ligt zo plat.
Ze heeft van zichzelf zo'n leuk springerig kapsel, nu is het maar saai Tong uitsteken

als die deken op een paard zit is ie in 10 minuten droog, hang je hem ergens neer dan duurt het natuurlijk veel langer he.
lichaamswarmte scheelt een hoop bij het drogen Knipoog

dus gewoon die deken opdoen, als jij een nat shirtje aanhebt ben je ook zo weer droog toch?
ap houd hem op,hij is niet van suiker en hij moet het er gewoon maar mee doen

ja op mijn pony is die ook binnen 10 min weer droog Ja en op af op af heeft geen zin

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:14

Simba: Dus manen en dergelijke wordt dus helemaal niet meer geschuurd als ze een deken op hebben? Omdat ik het topic grotendeels wel doorgebladerd heb en tegenkwam dat er paarden waren met deken op die alsnog de manen schuurden zeg maar.

Nouja ik laat de deken volgende keer er wel op met de regen, dan wring ik de buikflap wel even uit en dan klik ik die er weer aan.

Ik heb pas half weekje zo'n deken dus ik heb er ook nog niet zoveel verstand van ROFL Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:16

Zammie, volgens mij is de plek rond de uier zowiezo een favo plek van die mugjes ook bij nietgevoelige paarden. Iig bij mijn andere paarden zie ik die mugjes ook gewoon in de huid 'hangen' daar dan lijken het wel vlooien Misselijk
Dik insmeren met vliegenspul ervoor met een sponsje helpt wel dat ze er niet steken bij die van mij.

Ik denk niet dat als ze bijv. achter gestoken worden, dat ze dan daardoor voor gaan jeuken.
Het zijn volgens mij echt die plekjes waar ze gestoken hebben waar het gaat jeuken.

Ik denk wel dat het ene paard gevoeliger er voor is op een bepaalde plek dan een ander paard.
En een paard als Indy krijgt door 1 steekje misschien paar vierkante mm jeuk en een erg eczeemgevoelig paard krijgt misschien op een veel groter gebied jeuk door maar 1 steekje. Denk ik.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:18

Bojangles schreef:
Simba: Dus manen en dergelijke wordt dus helemaal niet meer geschuurd als ze een deken op hebben? Omdat ik het topic grotendeels wel doorgebladerd heb en tegenkwam dat er paarden waren met deken op die alsnog de manen schuurden zeg maar.

Nouja ik laat de deken volgende keer er wel op met de regen, dan wring ik de buikflap wel even uit en dan klik ik die er weer aan.

Ik heb pas half weekje zo'n deken dus ik heb er ook nog niet zoveel verstand van ROFL Haha!

Het deken werkt het bestje als je hem 24/7 oplaat zitten.
Ook ben je voor het goede iets te laat begonnen. Dat had ik vorig jaar ook namelijk.
Dan is je paard of pony al vaak gestoken voordat je het deken er op legde, waardoor hij al jeuk heeft.
Beste effect is bij de eerste mug van het jaar het deken erop Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:19

Ik spuit het ook geregeld in met citronella en dat werkt wel wat, maar ze komen er nog steeds bij. heb duidelijk nog niet het juiste middel gevonden tegen de knutjes, en heb al veel geprobeerd. De citronella werkt bij hem nog het beste tot nu toe... en inderdaad, bij de andere paarden zitten ze daar ook. Ik spray deze ook altijd op de buik en staart enz in....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:20

Ja ik weet het, maar ik heb deze deken nu puur omdat ik hem voor weinig kon overnemen en ik het wel eens wou proberen.
Mijne heeft namelijk elk jaar 2 of 3 kleine kale plekjes in de manenkam. Verder dus niet. Met gewoon behandelen is het ook goed in de hand te houden, ze schuurt zelf ook niet verder.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:21

Zammie, ik gebruik een mengsel van azijn, citronella, tea tree, lemon gras, eucalyptus & grove den (essentiële oliën). Maar goed voor mij is dat makkelijk maken omdat ik die oliën gewoon heb staan hier.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:22

Zammie schreef:
Ik spuit het ook geregeld in met citronella en dat werkt wel wat, maar ze komen er nog steeds bij. heb duidelijk nog niet het juiste middel gevonden tegen de knutjes, en heb al veel geprobeerd. De citronella werkt bij hem nog het beste tot nu toe... en inderdaad, bij de andere paarden zitten ze daar ook. Ik spray deze ook altijd op de buik en staart enz in....

Bij mijn paard heb ik een deken opliggen waar ik Veerust overheen spray, smeer de manen in met Fenonolf en de voorpluk en staartbasis met een huidolie van Eric Laarakker

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:24

Bojangles schreef:
Zammie, ik gebruik een mengsel van azijn, citronella, tea tree, lemon gras, eucalyptus & grove den (essentiële oliën). Maar goed voor mij is dat makkelijk maken omdat ik die oliën gewoon heb staan hier.

Er was vorig jaar ook een topic over dazen en daar werden deze producten toen ook in genoemd en er was toen een internet bedrijf wat deze oliën verkocht, maar ben vergeten waar dat was... Alleen citronella kan ik hier zo kopen bij drogisterij. Ben dus nog steeds zoekende Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:25

Simba_ schreef:
Zammie schreef:

Bij mijn paard heb ik een deken opliggen waar ik Veerust overheen spray, smeer de manen in met Fenonolf en de voorpluk en staartbasis met een huidolie van Eric Laarakker

Veerust helpt dus bij de mijne niet, wel tegen dazen, maar niet tegen de knutjes, helaas... Waarom gebruik je twee producten? Als ik vragen mag...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:31

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:40

Thanks bojangles...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:57

bij het wel of niet blijven schuren is het idd ook de vraag
ben je op tijd begonnen met de deken
als ze al schuren kan het zijn dta al je dan de deken op doet, dat ze een tijdje door blijven schuren ,

bericht over Duitsland of Belgie is idd een hele interresante
zal eens gaan zoeken naar info

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:01

zolang het maar niet uitgaat van meneer Leen Taal ben ik ook benieuwd naar dat onderzoek Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:03

wahaa... Huilen van het lachen idd
mja, laten we er van uit gaan dat ze in Be en De wijzer zijn Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:50

ellepel schreef:
zolang het maar niet uitgaat van meneer Leen Taal ben ik ook benieuwd naar dat onderzoek Knipoog

Had eens wat gelezen hier over hem op bokt... Niet alles, want dat is me nogal een lang topic... Ken deze man niet, dus weet er (waarschijnlijk gelukkig) weinig van af...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:16

moet je zijn naam eens intypen op google....
staat echt veel over hem op internet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:50

ellepel schreef:
moet je zijn naam eens intypen op google....
staat echt veel over hem op internet

Dan ben ik zeker de rest van de dag zoet Knipoog Heb gelukkig nog wat andere dingen te doen vandaag, maar zal zeer zeker eens googelen op zijn naam....