[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:15

Onze haflinger heeft ook nog geen jeuk, ik heb haar vorige maand gekocht met de wetenschap dat ze lichte eczeem heeft. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan! :)

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:41

Fijn dat t bij de meeste zo goed gaat! Hier de jeuk ook onder controle, hoewel ze op de staart wel iets jeuk blijft houden. Dat is opzich wel opvallend want normaal heeft ze als ze jeuk heeft altijd op dr hals jeuk.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:56

Wat doen jullie nu met dit weer? Ze geven hier (belgie) tot zeker morgennamiddag regen met onweer en af en toe een paar minuutjes droog tussendoor.
Durven jullie de deken aflaten?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:03

Juist tussen de buien door nu met dit warme weer zijn de mugjes actief ...Dus hier blijft deken op

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:09

Maar, zo doorweekt? De deken krijgt de tijd niet om te drogen. Met nog winterhaar, worden ze niet ziek dan?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:19

ik heb hem net afgedaan!,
maar ik kan me voorstellen dat je hem oplaat als je paard veel jeuk heeft, ik doe hem altijd af als 't regent, is een 'gewone' vliegendeken, want die van mij jeukt steeds minder :) dus dan kan dat.
Lijkt me ook niet echt gezond als ze met een kletsnatte deken staan.

Vandaag hier wel heel veel vliegen gezien!, schimmel was er zwart van, dus ze zijn naar binnen gevlucht :+ maar kunnen wel naar buiten als ze willen, doen ze echt niet als er veel vliegen zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:23

Om 4 uur toen ik mijn paard uit de paddock haalde voor poetsen en longeren nog geen knutjes, om half 6 toen we klaar waren wel. Dus paard op stal gelaten, de anderen werden kort daarna ook binnen gezet.
Zo lukt het nog even zonder deken. Geen korstjes, geen jeuk.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:42

hier ook zwart van de vliegen, niet normaal :(

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:43

Love_Mirra schreef:
Maar, zo doorweekt? De deken krijgt de tijd niet om te drogen. Met nog winterhaar, worden ze niet ziek dan?

Mijn deken droogt vrij snel...en meestal gaat hij wel binnen staan als het echt hard regent..En mocht deken echt doorweekt zijn dan wissel ik deze voor de reservedeken....Aangezien hij al jeuk heeft neem ik het risico nu niet....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:18

Hiervoor hebben ze de liner uitgevonden. Gewoon een dunne, lichte regendeken die je eronder kan doen. Tenminste bij de rsih.
Af gaat hij hier ook niet meer, de voorspellingen zijn nogal eens anders dan het daadwerkelijk is.
Is wel lastig, want her is overdag wel gewoon 18 graden, dus of ze het nou koud zouden hebben?
De normale vacht zouden ze nu ook niet overeind kunnen zetten als die natgeregend is..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:54

Hier blijft de deken ook op, het stikt van de vliegen en mugjes. Eventueel met regenliner er onder of regendeken er overheen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:03

Mijne had gisteren zelfs een dikke bult van 1 of ander steekbeest.. En dat op haar hals, onder de rsih... Andere paarden op stal zaten helemaal onder.. Heeft zij t nog goed. Gingen vandaag ook onder vliegendekens.

Ze stond me gisteren toch onrustig op stal.. Werd echt gek van de vliegen. Deken even af na t rijden, ivm spullen eraf halen en opruimen echt 1 minuut, en madam stond direct onder de waterbak te schuren.. Zo sneu... :(

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:04

Ik hou de deken ook op meer omdat het verder wel warm is en tussen de buien door stikt het van de muggen. Ik gooi er soms een regendekentje overheen maar overdag is dat nu echt te warm ben ik bang..

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:26

Hallo allemaal!

Mijn 3 jarige fjordenruin is vorig jaar oktober beginnen schuren :(

Ik dacht eerst van teveel gras dus heb hem van het gras gehaad en op de paddock gelaten.. hij heeft leverbot gehad en werd daarvoor behandeld en werd onlangs nog ontwormt door de dierenarts. Heb hem ook al gewassen tegen luizen.. helaas vanaf het moment dat je hem vastzet om te poetsen of op stal zet gaat hij manen en staart schuren.
Hij is nu bijna door zijn wintervacht heen.
Sinds vorige week gaan ze halve dagen op de weide, daarna weer op de paddock. Op de weide staat 1 boom waar hij aan gaat schuren, dus daar heb ik nu paaltjes rond gezet zodat hij daar niet meer aankan. Vandaag heb ik hem dan ook zonder geschuurde manen en staart van de weide gehaald.. zou hij dit uit gewoonte blijven doen? Moest het om eczeem gaan zou hij niet pas in ontober beginnen schuren lijkt mij :(

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:13

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Net terug van stal en heb idd de deken maar opgelaten. De deken was wat nat, maar paard was droog en heem veel gewone muggen toen ik er was.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:15

Dit jaar staat ponylief nog steeds zonder deken. Tegen de jeuk gebruik ik derfen, eens in de 3 dagen smeer ik manen en staart goed in. Schuren heeft ze nog niet gedaan, voor het eerst in de 3 jaar dat we haar hebben. Fingers crossed...!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:15

Samy24 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn 3 jarige fjordenruin is vorig jaar oktober beginnen schuren :(

Ik dacht eerst van teveel gras dus heb hem van het gras gehaad en op de paddock gelaten.. hij heeft leverbot gehad en werd daarvoor behandeld en werd onlangs nog ontwormt door de dierenarts. Heb hem ook al gewassen tegen luizen.. helaas vanaf het moment dat je hem vastzet om te poetsen of op stal zet gaat hij manen en staart schuren.
Hij is nu bijna door zijn wintervacht heen.
Sinds vorige week gaan ze halve dagen op de weide, daarna weer op de paddock. Op de weide staat 1 boom waar hij aan gaat schuren, dus daar heb ik nu paaltjes rond gezet zodat hij daar niet meer aankan. Vandaag heb ik hem dan ook zonder geschuurde manen en staart van de weide gehaald.. zou hij dit uit gewoonte blijven doen? Moest het om eczeem gaan zou hij niet pas in ontober beginnen schuren lijkt mij :(

Sommige paarden beginnen later, maar ik zou toch al zeker onder deken zetten en iets smeren tegen de jeuk.
Is er verder al door de veearts onderzoek gedaan? Bloed genomen, schraapsels etc?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:50

Toen ik om 20.00 naar huis ging was het echt nog heel warm en veel vliegende beestjes. Rsih heeft ze 24/7 om maar de liner nu niet, veel te warm.. als het echt hard regent gaat ze maar in de schuilstal staan en ander pech gehad.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:07

Gisteren dekens volgespoten met z itch, deze morgen leek het een verzamelplaats voor muggen. Nochtans duur spul.
Zou er een middel zijn wat wel helpt? Lijkt ook of ze doorheen de dekens van Decathlon steken. Dat mag toch niet?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:46

Love mira, mijn dierenarts dacht dat de jeuk van de lever kwam. Uit bloedonderzoek bleek ook dag deze waardes te hoog waren. Kunnen ze eczeem testen in het bloed?

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:56

Waar bestellen jullie tectonik of Z-itch??

Anneke_HCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:24

Heeft er iemand een duidelijke foto voor mij van een paard of pony met zomereczeem die ik mag gebruiken op Facebook? Ik wil graag een bericht plaatsen omtrent zomereczeem, maar wil geen foto's van internet halen zonder toestemming.

Het gaat erover dat ik deze paarden behandel door middel van lymfedrainage in combinatie met goede voeding. Er mag ook iets in een privébericht aangeleverd worden.

Alvast bedankt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:27

Cerastes schreef:
Waar bestellen jullie tectonik of Z-itch??

Ik heb de Z-itch via de DA besteld, gewoon gebeld of ze dat wouden en dat was geen probleem.

Tectonik is volgens mij gewoon online verkrijgbaar in NL (Z-itch wel in GB maar dat vond ik niet handig).

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:21

Hier ook supererg jeuk nu.. :( Zo sneu!
Z'n voorpluk gaat er alweer aan en achter de oren wordt het ook kaal.. Heb echt medelijden... :(:)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:25

Vorige week had die van mij jeuk aan de staart. Dus meteen Derfen erop gedaan en het is nu over. Woensdagavond begon hij aan zijn manen. We hadden buiten gereden en hij zweette ook flink. Dus wat het precies is geweest weet ik niet. Ik heb daar ook meteen weer Derfen opgedaan. Woensdagavond heb ik zijn SIH opgedaan. De dagen ervoor steeds zijn regendeken met hals.