Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:57

Wij gaan maandag, laat het jullie weten :)

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:22

Misschien hebt iemand hier tips.

Mijn merrie hebt vorige keer koliek gehad, door maagpijn staat ze nu op Gastroguard en ik merk al dat ze losser en fijner loopt.

Ik voer standard Vitalbix daily complete naast hooi, maar wilde beginnen met de Nutrimash zodat ik de daily complete makkelijk kon mixen met een maag supplement.

Is dit voer goed voor een maagpatient en is daily complete timothee beter dan de standard variant?

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:17

Hier goed nieuws, zweren zijn weg :D nu medicatie afbouwen, hopelijk blijven ze weg.

Lelys
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:15

xLeticia schreef:
Gezien hier velen zijn met ervaring. Ga ik de vraag eerst hier stellen.
Ik hoor mijn paard vaak een raar geluid uit haar keel maken. Gewoon tijdens het wandelen, tijdens het eten, als ze stil staat. Een soort luchtzuigend/brommend/knorrend geluid. Moeilijk te omschrijven.

Is dit als symptoom van maagzweer gezien een keer?


Heb je hier een filmpje van, ik herken dit geluid namelijk wel. Doet je paard dit ook in draf/galop of alleen in rust?

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:01

Ik ga dit topic ook eens volgen en doorlezen (wanneer ik de tijd heb).
Onze 10 jarige Friese merrie heeft nu voor de zoveelste keer een maagzweer. Paard laat geen pijn merken, dat is het lastige. Staat nu al weken op onbeperkt ruwvoer (kuil en hooi), kan 24/7 de wei op, krijgt 2x per dag een halve kilo Pavo care4life en 1/4e kilo pavo light condition. Is geen grammetje aangekomen en blijft maar invallen. Dit heeft ze echt vaker per jaar, nu al zoveelste keer de DA laten komen. En die zegt steeds maagzweren. Hier wordt ze iig nu weer voor behandeld (weet zo uit mijn hoofd even niet precies met wat).

Paard is geen luchtzuiger oid.

Alle tips zijn welkom!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:27

Wat vervelend voor je paard. Is je paard gescoopt? Gekeken naar onderliggende problemen (pijn, zand) en de darmen? Bijv met absorptie test? Wellicht eens doorlichten bij goede kliniek.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:11

Nee is nog niet gedaan. Gaan we achteraan. Krijgen sowieso nog een paar bloeduitslagen terug, dus dat evrn afwachten en dan zal ik overleggen met de Da

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:18

Wat naar zeg, vooral dat ze steeds magerder wordt…
Ik zou inderdaad overwegen om een scopie te maken, dan weet je meer.
Is het gebit in orde, en geen wormen e.d. of zand in de darmen?

Ik zou speedibeet, lucerne/compactgras en omegamix/lijnzaad bij gaan geven om toch wat gewicht eraan te krijgen.

Sterkte !

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:42

Gebit, wormen, zand etc is allemaal gechecked. Voor de zekerheid een zandweg kuur gedaan pas, schoot niks op.

Thanks voor de tips!

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:53

Pepperrr schreef:
Gebit, wormen, zand etc is allemaal gechecked. Voor de zekerheid een zandweg kuur gedaan pas, schoot niks op.

Thanks voor de tips!


Zand met een foto of alleen met mest?

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:03

Mest. Maar zandweg kuur deed niks, dus lijkt mij dat het dan geen zand is?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:08

Of er zit zoveel zand dat één zandkuur niets doet?

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:09

Pepperrr schreef:
Mest. Maar zandweg kuur deed niks, dus lijkt mij dat het dan geen zand is?


Die van mij kreeg zelfs zandkoliek na een fikse zandkuur (500gram psyllium) zat niks in de mest.. echter zat ze helemaal vol en bleek zo’n 40 kilo zand in dr darmen te zitten.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:16

Sowieso een scopie laten maken dan is beter te behandelen met de juiste medicatie
En terug kerende maagzweren kan ook door chronische pijn komen.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:36

Daarom hebben we dus afgelopen woensdag de DA erbij gehad. Paard wordt nu behandeld voor maagzweer. Uitslag bloedonderzoek komt nog binnen. Mocht dit niks uithalen kijken we weer verder. Ik ga overleggen of een scopie/foto zinvol is :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:42

Pepperrr schreef:
Daarom hebben we dus afgelopen woensdag de DA erbij gehad. Paard wordt nu behandeld voor maagzweer. Uitslag bloedonderzoek komt nog binnen. Mocht dit niks uithalen kijken we weer verder. Ik ga overleggen of een scopie/foto zinvol is :)

Sorry maar een DA heeft geen rontgenogen dus zo zeggen dat het een maagzweer is en geen zand dat is echt onmogelijk.

Als je wil weten wat er aan de hand is dan laat je een scopie maken en een rontgenfoto van de buik. Anders blijf je gissen en weet je niks.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:50

Mijn laatste zin gelezen? :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:51

Ja en dan verander ik niet van mening. Zomaar wat omeprazol erin stoppen dan weet je dus totaal niet wat je aan het behandelen bent :) je zegt namelijk ze voor de zoveelste keer een maagzweer heeft. Je hebt alleen nog nooit een scopie gemaakt? Dan weet je dat dus ook niet. Kan ook wat heel anders zijn.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:48

Bloedonderzoek is altijd nuttig als ze niet fit zijn. Maagzweer zie je niets van in het bloed. Zand ook niet. Minder werkende darmen ook niet. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar zand hoeft niet altijd uit mestonderzoek te komen geloof ik?

Snap ook dat je het stap voor stap aan wilt pakken.

Denk dat iedereen aan probeert te geven dat verder onderzoek wel handig is. Zeker als ze met relatieve dure medicijnen voor maagzweren wordt behandeld (meerdere keren) maar er nog niet daadwerkelijk in de maag is gekeken of verder is onderzocht. Scopie is goedkoper dan twee weken omeprazole. Daarnaast is omeprazole op lange termijn ook helemaal niet fijn voor de maag/darmflora. Scopie kan ook juist weer helpen bij bepalen van de behandeling, afhankelijk van de locatie en graad.

X2305
Berichten: 293
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:04

Ik snap ook niet dat er meerdere keren behandeld is voor maagzweren, maar er nog nooit een scopie überhaupt gemaakt is. Of foto’s van de darmen of een echo.

Zeker bij terugkomst van zweren lijkt me de gratie behandelen + herkomst achterhalen toch heel belangrijk. Ik vind het dan ook bijzonder dat een DA daar zelf niet mee komt en “ gewoon “ meerdere malen Omeprazole voorschrijft. En ook erg jammer dat er dus Da’s zijn die niet aangeven dat geen zand in de mest (zelfs met verschillende onderzoeken) helemaal niets zegt…. Ik snap hierin echt het advies van de dierenarts niet, sorry.

Ik vind het alleen oké om Omeprazol voor te schrijven indien er echt exact hetzelfde aan de hand is als de eerste keer dat er maagzweren aangetoond zijn met een scopie of een paard om bepaalde redenen simpelweg niet naar een kliniek toe kan.

Ik had een andere DA laten komen of was naar een kliniek gegaan waar gewoon meerdere onderzoeken gedaan kunnen worden. Zeker als dit al meerdere keren voor is gekomen.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:48

MRIIIS schreef:
Hier goed nieuws, zweren zijn weg :D nu medicatie afbouwen, hopelijk blijven ze weg.


Ik raad absoluut een scopie aan. Ik stelde het in het begin heel erg uit, omdat het natuurlijk best een ding is, maar na met omeprazol behandeld te hebben, kwamen de klachten steeds terug. Nu met sucralfaat erbij, zijn de zweren genezen. En ik ben ook van da veranderd.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:56

Ik zou altijd scopen. En aan de hand daarvan behandelen. En ook pas omeprazol afbouwen/stoppen nadat ze weer een scopie heeft gehad. Als je te vroeg stopt komen ze netzo hard weer terug.

Hier gaat goed. Woe scopie gehad en de maagzweren waren weg. Ze heeft nu 6 weken omeprazol gehad. Er zaten nog 2 hele hele hele kleintjes. Maar die gaan nog helen met het afbouwen. Da was verbaast dat het er alzo goed uitzag. Had gedacht dat ze wel 3maanden aan de omeprazol had gemoeten. Zweren waren echt heel ernstig op schaal van 1 tot4 was het een 6 zeg maar.

Donnatella

Berichten: 442
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:22

Een vraagje wat zouden jullie te ondersteuning bijgeven voor de maag bij stress en dus voorkomen van maagzweren? Het gaat over een nieuw paard dat zich nog moet thuis voelen en om mijn maag gevoelig paard dat ik al heb. Die jaagt zich nogal op in zijn nieuwe buurman...

Ik heb even mastic geven, maar het potje is leeg. Toch dit weer bestellen of iets anders?

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:45

Ja ik heb eigenlijk dezelfde vraag, ben nu de medicatie aan het afbouwen, maar moet daarna wel iets ondersteunends geven. Ik heb nog een pot Ekygard staan, maar zoek eigenlijk een goedkoper alternatief.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:59

Ben erg blij met m’n pot mastic :j als ze een spannende dag heeft gehad geef ik een beetje extra en dan lijkt alles goed te gaan

daarnaast financieel gezien nog relatief aantrekkelijk i.t.t. een equine 74 bijvoorbeeld