Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:03

even nieuwe post, mijn laptop weigerde verder te gaan...

Toen werd ik gewezen op dit topic, dus na wat lezen mijn verhaal hier...
Ik ben benieuwd of er herkenning hier is misschien of dat er tips zijn om verder te 'testen'.
Ik wil in ieder geval mijn veearts van de week even bellen voor raad en bloedonderzoek.
Als het 't niet is, kan ik in ieder geval weer iets uitsluiten denk ik dan maar...

Verder nog wat info:
ze is op 't moment na jaren te mager te zijn geweest te dik, met risico op vervetting volgens mij fysio, in haar hals zit een klein vetbultje.
ze is licht HB geweest tijdens een rustperiode na een zware operatie aan een grote buikwond 2 jaar geleden
sindsdien heeft ze hele gevoelige voeten.
als ze magerder wordt steekt heel gauw haar ruggegraat eruit en wordt haar rug schraal.
ze plast met kracht in stralen, op dit moment plast ze veel kleine plasjes alsof ze hengstig is.

ze krijgt veel hooi, wat grof voordroog, dieetmix en C4L, beetje omega 369, en beetje SP
verder magnesium en vit E
en regumate dan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:41

@Nouvel dat gedrag herken ik niet echt, althans niet bij mijn cushing-merrie...die is altijd wel wat schrikkerig en heel erg attent op alles en nog wat geweest, maar door de cushing niet in het extreme zoals bij jouw paardje.
Wat ik je wel wil meegeven, is zet ze op dieet...als ze ooit licht HB geweest is en sindsdien gevoelig blijft aan haar voetjes, dan sluimert daar iets...( dit kan ook wel wijzen op cushing natuurlijk ). Ook dat vele plassen kan duiden op diabetes, en aangezien ze uit zichzelf meer dan energie genoeg heeft, zet haar op gewoon beperkt droog hooi, geen voordroog, geen dieetmix, geen snoepgoed, geen wortels, weinig tot geen gras in deze periode. Eventueel een goed mineralensupplement erbij ( ik geef hier Formula4Feet van Equilife...zeeeeeer tevreden over! ) In het geval van diabetes, cushing en zo meer van die inwendige '' hormoonstoringen '' is minder in heel veel gevallen meer , met andere woorden, met minder voederen worden ze veel gezonder.
Verder zou ik in elk geval een volledig bloedonderzoek laten doen, inclusief de cushing-test. Als daar nix uitkomt, de eierstokken/baarmoeder laten nakijken misschien ?
Eventueel in plaats van de regumate provarium breeding proberen ? Zijn zomaar een paar ideetjes, omdat het mij lijkt dat ze echt wel enorme problemen heeft met haar hele hormoonhuishouding....misschien heb je er wel wat aan.. :j

Ipsilonka

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:04

Ellis, misschien is een bloedbeeld van IR, Cushing + EMS wat voor Fief?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:17

aan jou verhaal te horen klinkt het alsof heel haar hormoonhuishouding op hol is. Als je twijfel kan je idd best een ACTHtest laten doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:07

Bedankt voor jullie reacties en meedenken!
Ik moet even zoeken wat EMS is...
Voor ze op de regumate ging ze natuurlijk uitgebreid onderzocht, alles was toen in orde, dus dit gedrag werd toen gerelateerd aan de hengstigheid...

Krachtvoer krijgt ze praktisch niet (3/4 schep dieetmix gemengd met C4L en 1/4 schep SP verdeeld over de dag), verder een heel klein beetje omega 369 mix en 1 voerschep lucerne bij haar voer om toch wat langer ermee bezig te zijn.

Ik ben het werk nu weer aan het opbouwen, maar door het wisselende gedrag en veel spanningen is dat niet altijd simpel...
Ze werkt nu wel 5x in de week een half uur tot 3 kwartier, en de overige 2 dagen wandel ik met haar.

Ik twijfel eerlijk gezegd wel eens of ze niet 'iets in haar hoofd' heeft, als een tumor ofzo, iets dat dit rare gedrag kan verklaren, mede ook omdat het met de jaren steeds erger wordt ondanks alles dat we hebben geprobeerd... -O-

Vandaag was ze na een hectische week weer prima en heeft ze heerlijk een 1/2 uur aan de longe gewerkt...

edit: Heb even gegoogled op EMS...
het is bij haar niet helemaal aannemelijk denk ik dat dit het is, ze had dit gedrag al voordat ze wat dikker werd...
door haar wat nerveuze gedrag bleef ze juist altijd heel mager en moest ik alle zeilen bijzetten om haar op gewicht te krijgen, de problemen met haar voeten zijn waarschijnlijk toen ook door medicatie e.d. ontstaan, ze was toen nl. broodmager...
ze is nu sinds afgelopen zomer eigenlijk voor het eerst in die mate gevuld dat je het 'iets te dik' kunt noemen...
ik blijf met haar ook bang dat als ik echt nog verder terug schroef in voer met opbouw van het werk erbij, dat ze weer te dun gaat worden...

maar misschien moet ik toch verder zoeken dan cushing...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:56

Hallo

Ik meld mij helaas ook hier. Mijn ruin van nu 23 heeft het ook. Ik heb afgelopen week bloedonderzoek laten doen (was deze maand gratis) en helaas kwam mijn verwachting uit. Ondanks alles kwam het toch rauw op mijn dak. Nu weet ik wel dat ze er niet direct dood aan gaan, maar het afscheid komt zo toch wel wat dichter bij.

Ik merkte met name aan de vacht dat hij misschien wel eens cushing kon hebben. Daarbij is hij de laatste maanden een stuk kalmer geworden. Ik dacht eerst nog dat het kwam doordat we waren verhuist, maar nu valt alles op zijn plek.

Ik ga volgende week nog even weer bellen met mijn DA. Ik heb namelijk toch een aantal vragen. Ik heb ook tabletten gekregen (wat voor de mens wordt voorgeschreven bij Parkinson) Die ga ik 30 dgn proberen en dan zien we wel weer.

Ik heb al wel besloten dat hij ten koste van alles bij mij moet blijven, maar ik hoop dat we nog een paar mooie jaren samen mogen hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:01

Die 30 is helaas nog te kort om het uiteindelijke resultaat te zien, de meesten krijgen na die 4 werken vaak nog een terugslag dus laat je daardoor niet ontmoedigen!
De meeste paardjes kunnen idd nog wel even me hoor, maar ik had hetzelfde gevoel destijds..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:02

Nouvel, het klinkt erg als het gedrag van Imago, alleen die heeft het vooral in de paddock. Imago zit ook in dit topic, als je een paar pagina's terug gaat, dan staan er ook filmpjes van hoe hij zich van de wereld af lijkt te sluiten. Verder kan het probleem met de hormonen en met de voeten zeker op cushing duiden. En ACTH test lijkt me geen slecht idee.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:36

Jammer genoeg ga ik deelnemen aan deze topic. Ik wacht op de uitslag van de test. Zal in de loop van volgende week de uitslag krijgen maar zoals het er nu uit ziet hebben we pech. De DA had het in ieder geval ook over medicijnen geven. Starten met 1 tablet per dag en dan zou ik met 3 tot 4 weken de eerste verbeteringen moet voelen c.q. zien. De medicatie kan ik bij de apotheek halen maar waar is deze goedkoper in Belgie of Nederland?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:38

Nado schreef:
Nouvel, het klinkt erg als het gedrag van Imago, alleen die heeft het vooral in de paddock. Imago zit ook in dit topic, als je een paar pagina's terug gaat, dan staan er ook filmpjes van hoe hij zich van de wereld af lijkt te sluiten. Verder kan het probleem met de hormonen en met de voeten zeker op cushing duiden. En ACTH test lijkt me geen slecht idee.

ja dat viel mij dus inderdaad ook op, griezelig vergelijkbaar...
mijn merrie doet vrijwel hetzelfde in de paddock en is dan in no time doorweekt van het zweet...

ik heb haar een pb gestuurd, maar zij geeft aan dat bij hem dit gedrag niks te maken heeft met cushing...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:58

Hey, ja meld me ook.

Het gedrag dat Imago vertoont, is niet het gedrag dat het resultaat is van het hebben van Cushing. Immers: hij deed het al toen hij 10 jaar oud was. Maar ik weet dus niet of dit gedrag verergerd wordt door het van slag zijn door de Cushing zelf. Het stresshormoon dus.

Nu lees ik hier de leeftijd en de uiterlijke kenmerken van jouw merrie en zou ik, als ik jou was, toch echt wel het bloedonderzoek ACTH laten doen, al is het maar dat je dingen kunt gaan uitsluiten.

Is jouw merrie toevallig kramptrekker/kramperig?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:59

Zoooo zeg, even iets anders, maar wat zal BI gaan binnenlopen op die Prascend zeg met die gratis testen die ze aanbieden. Moeten ze &**&**& in de seasonal rise doen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:02

Imago heeft vandaag voor het eerst 2 uurtjes op het land gestaan. Lekker hoor. Ik kreeg hem amper met zijn kont voorbij de ingang, zo snel als hij met zijn snoet in het gras geparkeerd stond!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:41

Nouvel schreef:
Nado schreef:

ja dat viel mij dus inderdaad ook op, griezelig vergelijkbaar...
mijn merrie doet vrijwel hetzelfde in de paddock en is dan in no time doorweekt van het zweet...

ik heb haar een pb gestuurd, maar zij geeft aan dat bij hem dit gedrag niks te maken heeft met cushing...

Tja dat is natuurlijk nog maar de vraag, dat weet je natuurlijk nooit absoluut zeker en bepaald gedrag kan natuurlijk wel degelijk versterkt worden door de overdosis stresshormoon cortisol die een cushing paard produceert. Dus een paard dat al druk en paniekerig qua aanleg van zichzelf is, kan door overproductie van cortisol natuurlijk nog veel paniekeriger zijn. Onze willy kreeg van angst zelfs een soort van toevallen en zat dan ook helemaal in zichzelf en zijn angst vast als dat eenmaal begon.Hij was in zijn paddock aan het tollen om zijn as (alsof hij aan het spinnen was wat een westernpaard doet) en hij viel ook. Dit was toen hij nog niet behandeld werd. Ik ben gestart met provarium breeding en hoge dosis magnesium en toen we het eenmaal konden krijgen ook pergolide. De angstaanvallen stopten, hij stond weer normaal, schrok niet overal meer en ging niet meer zitten of tollen of liggen door "enge" dingen. Enge dingen konden zijn - een tuinslang op de grond, de flits van een fototoestel, de dierenarts e.a. Dingen waar hij normaal misschien ontzag voor zou hebben maar niet voor zou gaan liggen..
Dat vele zweten deed willy ook, maar ook veel drinken en plassen inderdaad.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:42

Welkom aan alle nieuwe hier, jammer genoeg als je hier in het topic komt is dit vaak met niet zo'n goed nieuws.

Dan eens een update van ons

Shamrock helemaal in het nieuw gestoken; nieuwe singel nieuwe carbonne stijgbeugels, nieuwe stijgbeugelriemen en nieuwe teugels. En heb mij ook maar verwend met een leuke paarse softshell jas. Daarna lekker gereden, hij had er ferm veel zin in. Maar ik blijf voorzichtig want t'is niet omdat zijn hersenen zeggen dat hij het kan, dat zijn lichaam mee kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:43

Imago01 schreef:
Imago heeft vandaag voor het eerst 2 uurtjes op het land gestaan. Lekker hoor. Ik kreeg hem amper met zijn kont voorbij de ingang, zo snel als hij met zijn snoet in het gras geparkeerd stond!

Dat klinkt goed.

Ik zag ook een paginagrote advertentie over cushing en bevangenheid - ik dacht in de in de strengen. ook van BI/Prascend.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:45

@Oyyo: als je gaat starten met pergolide is het belangrijk dat je het langzaam opbouwd! Niet alle da's weten dat! Als je een recept krijgt voor bij de mensen apotheek kan je dit beter in nl kopen. Voor mensen is veeeeel goedkoper als de paardenvariant.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:49

Ik weet nou niet of ik het al verteld had.

In het rusthuis zijn ze ook bezig met hetzelfde gratis onderzoek. Bij een aantal paarden is het een kwestie van 'bevestiging' en een ander aantal is het nog wat twijfel.

Als ik het goed begrepen heb, is er maar 1 paard dat op de PS staat. De rest allemaal niet. Bij het paard dat wel op de PS staat, kon ik een overduidelijk verschil in vacht zien.
Maar voor de rest: er zijn geen weerstandsproblemen daar, ze heeft in al die jaren ongeveer 2 gevallen HB gehad en geen verdenkingen op IR.
Ze zijn van plan om nog veel meer en gedetailleerder onderzoek te gaan doen in samenwerking met de faculteit. Goede zaak natuurlijk, absoluut.
Maar wat is daar dan anders dat de paarden nagenoeg geen last (lijken te) hebben van de gevolgen van Cushing.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:56

Magere voeding kan al veel vermijden he

Nu ik denk dat er veel meer gevallen zijn van cushing dan dat de mensen denken. En dat dierenartsen dit al die jaren vaak erg onderschat hebben

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:00

dankje cynthiar. Wat versta je precies onder langzaam opbouwen. Met 1 tablet per dag starten is dus gelijk teveel?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:04

Dat denk ik ook. Die kwaaltjes die oudere paarden kregen werd altijd gegooid op ouderdom, maar in feite waren ze ziek.
Niet iedereen wil koste wat het kost zijn oude paard lang in leven houden, dat is misschien de reden dat vooral in rusthuizen geen pergolide wordt gegeven.
Maar het leven zal in veel gevallen echt wel aangenamer worden voor cushing paarden die Pergolide krijgen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:04

nee met een kwartje per dag en om de 5 dagen met kwartje stijgen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:06

@oyyo: ik moest beginnen met een kwart per dag 2 weken lang, dan 2 weken een half, daarna 2 weken 3/4 en na 2 weken pas de hele. Mijn paard was ook niet zo erg aan toe vandaar heel langzaam opgebouwed, maar daardoor ook geen last van bijwerkingen gehad.
In stapjes van 5 dagen zal ook goed zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:09

cynthiar schreef:
Niet iedereen wil koste wat het kost zijn oude paard lang in leven houden, dat is misschien de reden dat vooral in rusthuizen geen pergolide wordt gegeven.

Hmm...of dat zo logisch is, dat betwijfel ik dan weer een beetje. Dus wel voor een relatief hoge prijs je paard in een rusthuis plaatsen, maar dan niet die extra centen voor medicatie over hebben? Dat lijkt me zo onlogisch!
Ik denk eerder dat bij paarden in rusthuizen het ongemak van Cushing niet zo snel opvalt en dus daarom niet het verschil met het wél geven van PS.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:11

OYYO schreef:
dankje cynthiar. Wat versta je precies onder langzaam opbouwen. Met 1 tablet per dag starten is dus gelijk teveel?

Dat is zeker te veel, want vaak is dat je einddosis waar je naar toe opbouwt. Je kunt het beste starten met een kwart pilletje. Er zit een streepje op de pil om het door de helft te doen. Met een scherp aardappelschilmesje kun je dan zo'n helft weer door het midden delen. Elke stap daar doe je 3 tot 5 dagen over, afhankelijk hoe je paard reageert. En dan doe je er een kwart bij etc etc. Tot je op de dosis bent waar je moet zijn. Dat zou bijv 1 pilletje kunnen zijn.

NB 2 weken per stap is eigenlijk weer overdreven langzaam, 3 tot 5 dagen is prima tenzij je paard bijv lastig wordt met eten of andere bijverschijsnselen heeft dan hou je een stap iets langer aan tot je paard gewend is.

Image - je zult je erover verbazen hoeveel mensen denken dat hun paard er prima aan toe is en dat er bovendien NIET zoveel aan te doen is. Zoveel kennis is er immers niet onder eigenaren .. En voor veel mensen zijn denk ik de kosten van het rusthuis al een rib uit hun lijf..