[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:00

bij mij leeft hh niet lang. die heeft ze heel snel gesloopt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:26

Hier helaas dus ook. Maar de BR is geen optie voor op de wei want die blijft niet goed genoeg zitten.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:33

oke bij de van mij wel. maar die is totaal niet speels.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:18

Neusnetje bij leroy hangt hetzelfde... net over de bovenlip... soms sabbelt hij wat ophet randje van het netje... echt nog puppy gedrag :)

Het netje klapt soms wel eens omhoog maar flapt ook weer snel terug omlaag... ik merk niet dat hij er last van heeft wanneer het netje los op zn neus hangt. Ik ben zelf niet zo van de sperriempjes e.d. zolang het niet nodig is laat ik dit het liefst achterwege... werkt prima voor hem en mij zo... :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:48

Wie heeft er wel eens neusspray voor mensen gebruikt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:44

ik heb wel op het punt gestaan om het te proberen...maar ik weet dat mensen er soms een bloedneus van kunnen krijgen en weet niet of het bij paarden wel zo geschikt is

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:39

wij zijn al een jaar bezig met ons schud syndroom. Na 4 tandartsen, 3 DA en de nodige onderzoeken 5x ostophaat en 2 zadels verder (wachten op nr 3) en een thermograaf. Hebben we nostrilvet uitgeprobeert.
Toevallig was er gemaaid en geschut naast onze wei en meneer was helemaal aan het shaken en maf aan het doen in de wei. We hebben al eerder een neusnetje geprobeert maar die liep recht van onderen. Deze van HH is rond met iets elastiek en vorm dus een kommetje om de snoet. Samen met nostrilvet heeft mijn dochter voor het eerst geweldig gereden sinds 1 jaar :o Wij hopen toch zo dat dit blijft.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:45

Ook hier is het deze week weer extreem.. ik kan hem nu echt niet lang en laag rijden... wat ik ook wel begrijp.. ik heb nostrilvet ook weer geprobeerd... en netje gaat er maar weer om... het ging echt goed afgelopen weken.. alleen nu weer extra.. Ik zat er ook aan te denken om prevalin te gaan spuiten bij hem... maar ik durf het niet zo goed.. Wel heb ik allerfree pilletje voor het rijden gegeven en had wel idee dat dit werkt bij hem.. dus wellicht ga ik die ook maar weer aanschaffen...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:13

claud1 schreef:
wij zijn al een jaar bezig met ons schud syndroom. Na 4 tandartsen, 3 DA en de nodige onderzoeken 5x ostophaat en 2 zadels verder (wachten op nr 3) en een thermograaf. Hebben we nostrilvet uitgeprobeert.
Toevallig was er gemaaid en geschut naast onze wei en meneer was helemaal aan het shaken en maf aan het doen in de wei. We hebben al eerder een neusnetje geprobeert maar die liep recht van onderen. Deze van HH is rond met iets elastiek en vorm dus een kommetje om de snoet. Samen met nostrilvet heeft mijn dochter voor het eerst geweldig gereden sinds 1 jaar :o Wij hopen toch zo dat dit blijft.

Wat is er uit het DA onderzoek naar voren gekomen en wat zei de osteo? Aangezien deze 5x geweest is in een jaar tijd was er wel iets aan de hand?

Een jaar lijkt lang maar ik ben wel zo'n 4 jr. bezig geweest eer dat ik die van mij HS vrij had.
En nog steeds is hij HS vrij (klopt af).

Shiirley19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:12

Wie kan ons helpen?!!

M'n verzorgpaard heeft in de zomer heel erg last van allergie (wat je kan zien als hele erge hooikoorts).
Het begint als je gaat rijden met hoofd schudden, dit komt omdat er dan allemaal stofjes in z'n neus komen en dit gaat enorm irriteren. Het is dan erg vervelend en verder rijden is dan ook niet echt fijn voor hem.
Als het warmer weer word zit zijn buik en rug helemaal onder een soort muggenbultjes.

We hebben nu homeopathische pillen die mensen ook slikken, maar dit lijkt niet meer goed te helpen.
Hij krijgt er aan het begin van de dag 2 en dan voor het rijden ook nog een keer 2.

Wie heeft de goude tip of medicijn hiervoor? of deel je eigen ervaring met mij
Plaats het hier onder in een reactie of stuur een PB.

Shiirley19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:20

Scott schreef:
Ook hier is het deze week weer extreem.. ik kan hem nu echt niet lang en laag rijden... wat ik ook wel begrijp.. ik heb nostrilvet ook weer geprobeerd... en netje gaat er maar weer om... het ging echt goed afgelopen weken.. alleen nu weer extra.. Ik zat er ook aan te denken om prevalin te gaan spuiten bij hem... maar ik durf het niet zo goed.. Wel heb ik allerfree pilletje voor het rijden gegeven en had wel idee dat dit werkt bij hem.. dus wellicht ga ik die ook maar weer aanschaffen...

Jou verhaal is heel herkenbaar, mijn verzorgpaard heeft er ook last van zowel binnen als in de buitenbak. Wordt het tijdens het rijden steeds erger of juist minder??

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:27

hallo iedereen :)

mijn merrie van bijna 13 heeft headshaking .. het is inmiddels overduidelijk dat het de medische variant is, en wel een probleem met de trigeminus zenuw.
Van de veearts heb ik nu een voorschrift voor gabapentine gekregen. Heeft iemand ervaring met dit product? Dan denk ik vooral aan bijwerkingen .. bij mensen zou het hallucinaties kunnen geven, hoe zit dit bij paarden?

alvast bedankt :)

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:28

Update!
Lang niet op dit topic geweest.
Inmiddels starten we weer!
Blij met mijn nieuwe zadel hij loopt er veel beter mee door zijn lijf!
Af en toe raken we nog wel een gevoelige snaar en schud hij wat met zijn oren ( alsof er een vlieg in zit)
Altijd bij de lengtebuiging rechtsom de linker kant van de zenuw (links bij zijn oor)
Is ook de plek waar hij er nog last van heeft. Dus als hij daar moet op rekken doet hij een beetje gek.
Maar het op en neer flippen van zijn hoofd en het slaan naar zijn neus en de onverwachte duiken naar zijn voorheen om zijn neus te schuren zijn al een hele tijd over!
Hij is even H.S vrij geweest maar naar enkele maanden kreeg hij een terugval.
Gebruik nu wel weer medicatie maar het gaat super, hij glimt als een spiegel gedraagd zich als een paard waar pit is zit (dat deed hij vroeger nooit) denkt dat hij een hengst is maar ik ben er blij mee.
Ook al is hij minder gemakkelijk in de omgang is hij wel een stuk gezonder en zit duidelijk beter in zijn vel!
Af en toe zie ik hem nog wel eens met zijn hoofd gooien als hij op de wei staat maar hij voelt zich duidelijk goed verder en dat vind ik het allefijnste van alles!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:41

singasong: wij hebben een tijd lang de verkeerde (wisten we toen niet) tandarts gehad. De 4e kwam er achter dat een wortel restant achter was gebleven, van de wolfskies. En dat de haken achterin nooit waren weg geveild. Met een ontsteking tot gevolg. We waren er van overtuigd dat dat toen de boosdoener was van het schudden. Uiteraard is het goed dat we hier achter zijn gekomen maar ondertussen heeft hij in die 3 mnd pijnstillers en metacam gehad die veel heeft verbloemd (denk nml dat het nu echt pollenallergie is)

Weer verder na dit alles begon de pony niet lekker te lopen (nog goed genoeg voor heel veel anderen, maar wij wisten wel beter) dus de osteopaat laten komen. Door middel van een thermografie kwamen we het een en ander te weten dat er blokkades waren. Twee behandelingen verder liep meneer als een trein (toen al nov en dus geen pollen). Inmiddels ander zadel maar blijkbaar lag daar het probleem. Zadel was achteraf te lang en hij wasdoor de training behoorlijk gegroeid op de schouder en kwam de spier in verdrukking. Osteophaat voor de 3 en voor vervolgbehandeling nr 4.

Zadel weggedaan maar moesten dus een aangepast zadel bestellen en voordat de zadelmaker eindelijk kon
(inmiddels een andere zadelmaker) was ik al 4 wkn verder en wacht dus nu inmiddels al 13 wkn op ons aangepast zadel. We hebben een tijdelijk leenzadel waar we hem onder zadel mee houden maar meer ook niet. Ondertussen kwam de 5e keer osteo op advies van de zadelmaker. Maar ondertussen is hij ondanks dat hij niet werkt toch gaan schudden in de wei. Tja dan denk ik na alles wat we gedaan hebben incl
bloed check, zadel check. Tandarts die we om de 8 mnd laten komen dat toch echt de conclusie is
dat het een pollenallergie is. Neusnetje om in de wei en nostrilvet doen aardig wonderen.

Ben een klap geld kwijt, iets wijzer geworden maar het probleem is niet opgelost.
Mocht het ondanks neusnetje en nostrilvet erger worden dan gaan we als laatste maar naar Den Hoek
wie weet hebben hun nog wat we kunnen proberen.

respect voor iedereen die allemaal heeft gelezen ! :D

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:59

Oke dames, na 3 behandelingen voor hunk met acupunctuur toch echt heel duidelijk verschil te zien.. Bizar dat die zenuwbanen dan schijnbaar zo goed aan te prikken zijn.. Nu schijnt hij ook wel heel goed te reageren en echt alle klassieke symptomen te hebben vertoont waardoor het gemakkelijk te bepalen was waar er aangeprikt moest worden.. Maar voor mij blijft het nog abracadabra .. Ik weet wel dat hij na elke behandeling een halve week een woede-uitbarsting is die dribbelt, springt, chagrijnig is terwijl het normaal de grootste knuffel is van de wereld, dus invloed op hem hebben de behandelingen wel. Misschien hebben jullie ook wat aan acupunctuur..
Hunk eerst:

Hunk na 3 behandelingen:

Edit:
Hmm.. videoplayer lijkt het niet te doen.. Dan maar gewone linkjes:
Hunk eerst:
https://www.facebook.com/photo.php?v=756604604370678&l=9074591434333903651
Hunk na 3 behandelingen
https://www.facebook.com/photo.php?v=756604251037380&l=5304232510860260072

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:51

[quote="
Claud1
Ben een klap geld kwijt, iets wijzer geworden maar het probleem is niet opgelost.
Mocht het ondanks neusnetje en nostrilvet erger worden dan gaan we als laatste maar naar Den Hoek
wie weet hebben hun nog wat we kunnen proberen.

respect voor iedereen die allemaal heeft gelezen ! :D[/quote]

Ha ha en jij voor het uitvoerige rapport!
Herkenbaar, ik kwam bij bodegraven omdat ik mijn paard los wilde laten maken in de schouder!
Vervolgens bleek hij een OCD te hebben in de kogel r.a , is daar toen aan geopereerd.
Vandaar uit ontwikkelde hij H.S. Kreeg oedeem allerlei blokkades.
Bij 5 verschillende osteopaten en fysiotherapeuten geweest allemaal met een andere uitslag de een vond niks de ander durfde er niet aan te beginnen vanwege de complexiteit!
Uiteindelijk het zadel ( dat volgens zadelmakers goed lag) toch maar eens verwisseld voor een van mijn nichtje, verassend groot verschil!
Maar dit alles staat los van de H.S die bij mijn paard vanuit de holte's in zijn hoofd komt gewoon infectie die niet weg wil!
Maar als je gaat zoeken vind je een heleboel.... Als je geluk hebt vindt je ook de veroorzaker van het H.S
Als je pech hebt niet maar onderweg worden alle facetten wel bekeken en is dat sowieso fijn voor je paard haha

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:44

Ik vond deze op YouTube aaaaha. Wel herkenbaar voor sommige wiebel neus op en neer flippen en de kriebel oren ! Alle symptomen bij elkaar !

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:24

Hoi Shirly.. hij doet het nu zowel buiten als binnen tevens is hij er nu ook echt bij gaan schudden en dat was voorheen niet het geval. Mijn bijrijdster had les vandaag maar is gestopt hij was gewoon niet te rijden. Ook zijn neusgaten klapte hij in... en werd erg benauwd. Helaas heeft zij niets gebruikt dus geen neusnetje, nostrilvet of pilletje allerfree...dus of 1 van deze 3 zouden werken moet ik morgen gaan ondervinden... ik baal echt.. over 2 wk naar de veluwe zie ik nu al tegenop... bij wie was t vandaag ook weer extreem...

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:15

Ik ga hier maar eens meelezen. Mijn paard was altijd wel kriebelig maar sinds dit jaar lijkt ze echt op pollen te reageren. Ze schudt met haar hoofd en slaat met haar voorbenen. Ze doet dit vooral op echt zonnige dagen. Ik heb een neusnetje geprobeerd, maar die zat haar in de weg. Sinds kort heb ik homeopathische druppeltjes, tot nu toe werken ze niet.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:09

Hier ben ik 2 zonnige dagen (donderdag en vrijdag probleemloos en schudvrij doorgekomen) en sinds zaterdag zijn we weer helemaal bij af terwijl er echt niks veranderd is... En het pollennetje dat einge tijd geleden nog wel hielp lijkt nu niks meer te helpen waardoor ik denk dat het vooral vliegen gerelateerd is..
heeft er iemand ervaring met een zeer goed werkend vliegenproduct voor op het hoofd waarbij de vliegen bij wijze van spreken niet meer in de buurt komen...

Ik heb al vanalles geprobeerd maar niks lijkt afdoende te helpen.. Bremsen Bremsen niet, pfizer niet, effol bremsen blocker niet..
beetje ten einde raad :(

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:24

en hoe zijn jullie ervaringen met nostrilvet? Ik heb het nog nooit geprobeerd dus misschien is dat ook een oplossing voor mijn merrie.. En waar kan je dit kopen ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:56

Nostrilvet deed niets vo8r janouk. Helaas

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:14

het is hier dramatisch.

ik haal haar nu ook eerder naar binnen, neusnetjes schud ze ook nog mee.
ze is momenteel zo goed als niet te rijden.

hopenloos.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:17

Hier was het vorige week ook weer raak. Tot dan nog geen neusnet gebruikt maar vrijdag viel er niet mee te rijden. Neusnetje gaat weer om. Ook moet zn rug weer gedaan want hij heeft weer aardig last en alle bovenlijnspieren komen natuurlijk samen op het punt achter de oren wat dan weer reden kan zijn dat de trigeminus weer meer getriggerd wordt. Denk rijden maar even aan de kant schuiven en anmiddag even aan zn rug werken. Meestal werkt het pollennetje afdoemde.

Als reactie op de vliegenspray: bij paardendrogist verkopen ze van net relief ook een oornetjes wat bedekt tot aan het pollennetje. Mss is dat wat.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:30

Hier ook drama. Heel veel hoesten. Hebben die van jullie daar ook last van? Rem en stuur ver te zoeken.