[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:31

Maris schreef:
In lucerne zit veel calcium. Dus dan moet je producten gaan bijgeven die hoog zijn in fosfor zoals b.v. zemelen. Zoek maar met de zoekfunctie, er zijn hele topics over op Bokt.
Of je gaat op zoek naar een product hoog in eiwitten waarbij je dit probleem niet hebt.

Even naar aanleiding hiervan, ik lees dat er in lijnzaad voldoende fosfor zit om die scheve verhouding met de calcium in luzerne recht te trekken.
Maar zit er in lijnzaadolie ook nog genoeg fosfor ? Of verdwijnt dit met het bewerkingsproces?
Heb net 2L gekocht :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:37

Nou is lijnzaadolie altijd wel gezond , ook zonder het fosfor aandeel. Maar ik vind net deze tabel: http://www.freefoodfacts.com/flaxseed-oil/ 3 keer zoveel fosfor als calcium in lijnzaadolie. Als die tabel klopt....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:31

+:)+ Top. Merci !
Ik ga er maar van uit dat die tabel klopt :D .
Kon nergens die gehalten voor de olie vinden, wel voor lijnzaad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:59

De mijne vandaag, hij verhaart goed. _/-\o_
Ik geef nooit meer of minder medicatie, altijd hetzelfde en dat gaat tot nu toe nog steeds goed.

Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:45

Hij ziet er goed uit!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:48

De mijne zien er nog iets hariger uit :D
Ik ben jaloers :Y)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:29

Hoi!

Ik ben altijd een beetje een stille mee lezer maar nu toch even een berichtje. Mijn PPID'er is nog helemaal niet begonnen met verharen. Hij is zijn hele leven al laat met verharen, ook voordat hij ppid had. Maar nu ik op stal zie dat eigenlijk alle paarden al zijn begonnen maak ik mij toch een beetje zorgen.

Hier nog meer paarden die nog niet verharen? Hij heeft opzich een redelijk normale wintervacht. Wel achter bij zijn billen wat langere haren dan normaal. Maar dit is ook de eerste winter dat het gelukt is hem 24/7 buiten te laten staan (met schuilstallen) zonder deken.

Hij krijgt 1/2 pil per dag en gaat verder goed op het moment. Geen gevoelige voeten meer wat bij hem altijd het duidelijkste signaal was. Wel vind ik hem wat rustig voor zijn doen.

Ik lees dat sommigen van jullie de dosering wel eens hebben verhoogd maar de bloedwaardes nooit normaal hebben kunnen krijgen. Nu ben ik benieuwd waarop je dan besluit om de dosering te verhogen, ik zit er ook wel eens over na te denken maar ik twijfel of ik 'genoeg' aanleiding heb (puur het verharen/langere haren en zijn wat rustigere gemoedstoestand).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:43

Hier ééntje die altijd laat verhaarde. Zo tegen half mei zat ze dan eindelijk in de zomervacht.
Dit jaar is ze nu al 3 weken in de rui. Ik ben verbaasd :D

Ik heb een paar jaar geleden de dosis met een halfje verhoogd ( na jaren op 1 pil te staan ) omdat haar zomervacht wat te dik bleef en ze regelmatig van die kleine huidontstekingetjes kreeg. Geen idee hoe zoiets noemt, soort korstje waar wat vochtigheid onderzit.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:07

Mijn shet haart ook net pas. Is altijd lang bezig ermee dus die scheer ik (in mei gaat ie weer).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:31

Hier is her ook nog niet op gang hoor. Maar mau begint meestal in april

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:22

Hij is idd vroeg dit jaar vind ik maar ik klaag niet :')

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:58

Die van mij was de afgelopen 2 jaar juist extreem vroeg voor zijn doen (start van februari), maar nu hij voor het eerst zijn echte cushing vacht heeft begint hij deze week pas (heel langzaam aan) te verharen.
Dat is voor hem wel echt laat.
Gezien het nu weer kouder wordt kijk ik nog even aan of hij het zelf gaat regelen of dat we toch moeten gaan geloven aan het scheerapparaat.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:10

Afanaisa91 schreef:
Ik kom ook even meelezen, want ik kom er maar niet uit. Ik heb 3 PPIDers waarvan me bij 2 hetzelfde opvalt:
Pony 1 is een 24 jarige B-pony, sinds 2017 PPID positief, maar omdat hij verder geen symptomen had pas in 2019 gestart met 1/8e prascend. Hij werd destijds helemaal geobsedeerd door gras, at nagenoeg geen hooi en was alleen maar bezig met de randjes van de pp track te snoeien. Omdat hij plots gevoeliger ging lopen heb ik hem in de zomer toen extra laten prikken en inderdaad, exercebatie. Enkele dagen na starten prascend deed hij weer ‘normaal’ en dat is nog steeds zo.

Pony 2 is een 22 jarige IJslander, die ik heb geërfd. Toen hij kwam was het drama, fors hb, overgewicht etc. Meteen laten prikken in 2017, ook PPID natuurlijk, en meteen gestart met 1/8e prascend en dit langzaam opgebouwd. De 1/8e dosering verlichtte na 5 dagen al zijn ergste klachten: Zonder medicatie wordt dik en kan hij niet zweten. We hadden toen een belachelijk warm voorjaar, en hij stond nog vol in zijn wintervacht met diarree van de hitte denk ik achteraf. Hier hielp de medicatie dus erg goed bij.
Inmiddels 5 jaar verder begin ik ook bij hem het patroon te zien van extreme gras fixatie - gewichtstoename - afwijkende acth - medicatie bijstellen - meer rust in de tent. Helaas zitten we nu aan de max. dosering prascend, en begint hij weer drama te maken als hij (of een van zijn kuddeleden) even op de wei heeft gestaan. Hij breekt uit en is daar heel neurotisch mee bezig. Urenlang bij de draad waar wat gras naast groeit. Ik heb een hek van 1.30 en een schapen stroom apparaat, maar waar een wil is, verzint hij een weg. Wat maakt nou dat gras zoveel waard is? Heeft het met dopamine productie te maken? Voeding? Wat zou ik nog kunnen doen?

Ik voer onbeperkt strengeling hooi, mg+ liksteen en 2X per dag wat rijker hooi en een handje metazoa Thimothee voor de prascend. Zonder het rijke hooi ben ik de IJslander echt kwijt. Maar wat kan ik nog meer verrijken bij een kudde hb gevoelige paarden?

Op internet kom ik nergens info tegen over gedrag en PPID. Alle onderzoeken focussen zich op bloedwaarden en andere medische parameters. Hier las ik voor het eerst wat over angstig gedrag bij PPID. De prascend afbouwen zie ik gezien de voordelen van pony 2 (hb, gewicht en niet kunnen zweten zonder) niet zo zitten. Hebben jullie ideeen of ervaring? Hij is verder nog zo fit en blij, ik hoop echt op iets waardoor hij nog jaren mee zou kunnen gaan.

Dank voor het meedenken met hierboven! Helaas gaat de zoektocht verder. N.a.v. Het eerdere gesprek heb ik adviezen ingewonnen en ben ik nu ~3 weken gestart met bijvoeren van beschreven IJs met uitbreiding van de metazoa (ri 1/2 adh) en testen D&H cushcare condition (ook ri 1/2 adh). Hij eet het met smaak en leek rustiger te worden.

Maar afgelopen week kreeg hij duidelijk herhaaldelijk pijn. Uitgebreid door VA gezien, eerst hier, toen toch naar de kliniek. Veel onduidelijkheden, maar lang verhaal kort: faecestest wijst op bloederig maagzweer. Ondanks een verder atypisch beeld is dat nu de differentiaaldiagnose en staat hij nu 2 dagen op omeprazol met voorzichtige goede resultaten.

Ik geef nu toch maar weer geen brok, en ben al wat verder vooruit aan het denken. En dan kom ik met de zoekfunctie toch weer terug bij dit topic. PPID met maagzweren als comorbiditeit? Of is de maagzweer mogelijk het gevolg van bovengenoemd neurotisch gedrag? Of andersom, werd hij zo neurotisch omdat gras door de aanwezigheid van de maagzweren beter te verteren is dan hooi?
Voor nu allemaal heel speculatief, dat snap ik. Maar ik blijf het gevoel hebben dat hier puzzelstukjes missen, en ik wil hem graag helpen en comfortabel houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:33

Maagzweer door stress kan. Stress door PPID kan. Dus er zit wel een connectie. Tenminste die kan er zitten, het kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk. Dat maakt het niet gemakkelijker.

Mbt maag is misschien lucernebrok een idee ? Niet lucerne zelf, dat is vaak te stekelig. En van havens hebben ze speciaal een brok voor maagproblemen waar veel paardeneigenaren blij mee zijn. Ik weet niet uit mijn hoofd wat daar precies in zit. En wil je een PPID-er brok ( suikers ) geven, ook weer een vraag.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:53

Inderdaad, en dat maakt nu voor de huidige behandeling eigenlijk ook geen drol uit, dus dat scheelt een beetje. Ik heb geen idee wat verder een trigger zou kunnen zijn. Er is hier niets groots of meeslepends veranderd. Ze staan hier aan huis, al jaren in dezelfde samenstelling. Dus wat dan wel? Ik heb al een poosje niet gereden. Ik heb de bodem van de track laten omkeren. Veel meer komt er niet boven. Heel saai maar er veranderd hier al jaren niet zoveel :')

Het enige waar ik dan op terug blijf komen is de voeding. Wat deze winter ook net ff anders is, is dat ze met nieuwjaar en met die storm toch een weekje gras hebben gekregen. En dan dus de brok erbij. Dus wel veel wisselingen in voeding, veel meer dan normaal. Misschien zat er al een zwakte in de maag en heeft dit de boel verder geïrriteerd? Daarnaast is het een paard wat (vanuit mijn mogelijk iets wat gekleurde mening), bij zijn vorige eigenaar veel meer stress ervaarde dan hier. Daar is hij jarenlang afwisselend met tijdelijk gezelschap vs alleen gehouden. Andere paarden waren een enorme obsessie en de verlatingsangst was dan ook torenhoog. Dus wie weet zaten er al maagzweren van +5j geleden?
Daar zou ik natuurlijk een gastroscopie voor kunnen laten doen. Maar dat vind ik nu toch wel een enorme belasting (en vast nog meer stress) voor beperkte info.

Die gastro+ bedoel je denk ik? Ja daar lees ik enthousiaste reacties over. Maar idd, wel 39% suiker en 16% zetmeel :=. Het liefst geef ik hem niets, maar ik ben met bijvoer begonnen vanwege dat neurotische gedrag en de gras fixatie. Als dit onrust opgelost is door die maagzweren aan te pakken, dan ben ik helemaal tevreden. Maar als hij toch tekorten heeft waardoor hij zo neurotisch kan worden, dan ben ik nu geneigd te beginnen met iets zachts voor de maag. Van deze pijnen was hij echt niet happy.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:25

Ja gastro+ idd. zit daar ook niet voor een deel lucerne in ?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:52

Bij Havens zelf is het niet heel helder, maar elders wordt idd 18% luzerne beschreven.

Edit: ook hoog in eiwit, dus wie weet wel ook een handige aanvulling naast lief voor de maag. Wie weet trekt hij de suikers wel als ik het verspreid over de dag.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:45

In gastro+ zit 6% suiker plus 16,6% zetmeel dus samen 22,7 % en dus niet 39% suiker plus 16,6% zetmeel.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:09

Heb je dat op een zak staan? Dat zou heel fijn zijn!
De 39 en 16% kom ik zelf tegen op een product sheet van Havens, maar die is wel van april 2019 en daarmee hopelijk niet meer actueel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:00

Afbeelding

Op de productsheet staat 39% koolhydraten.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:24

Ohh nu volg ik je, sorry!
Nog steeds wel veel kh, maar gelukkig niet ook nog de zetmeel daar bovenop,.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:41

Is de PPID voldoende onder controle? Als het cortisolgehalte te hoog is kan dat maagzweren veroorzaken is mijn ervaring.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:26

Daarin ben ik heel erg geïnteresseerd! Wat merkte je? En hoe heb je het gemanaged?

Afgelopen nazomer was hij idd verhoogd, 127 (afkapwaarde 100). Ik heb hem niet opnieuw laten prikken omdat veel klachten verdwenen. Maar dat zegt nu natuurlijk niets meer.
Net gevoerd, pony staat nog op de omeprazol maar ik twijfelde toch weer of hij er wel helemaal ok bijstaat. Ik kan m’n vinger er maar niet opleggen. Of ben ik alles aan het overanalyseren? Vreselijk dit, maak me steeds meer zorgen -O-

Edit: valt volgens mij toch mee, hele kudde gedraagt zich hetzelfde

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:31

Onze pony kreeg op 9 jarige leeftijd ineens maagzweren en spierproblemen zonder dat er iets veranderd was. We hebben de maagzweren een jaar lang weg proberen te krijgen met omeprazole, maar elke keer als we stopten dan kwamen de maagzweren terug. Uiteindelijk bleek PPID de boosdoener. Staat nu 7 jaar op Prascend en geen maagzweren meer gehad. (korte versie van een lang verhaal).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:26

Mijn oudste merrie is vrijdag ingeslapen. ;(
Waarschijnlijk darmtorsie. Om 17u niks aan de hand. 2 uur later volledig mis.
30 jaar was ze. Had al jaren cushing, maar deed het verrassend goed nog zonder pillen de laatste jaren.

Ik hoop zo dat mijn andere cushie en de PRE het nog veel jaren goed doen.
Cushie is ook al 27. Laat de tijd maar wat langzamer gaan nu.